Vandaag LS400 gekocht! Als hobby-restauratie project

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Niels_D zei:
Bedankt voor de uitgebreide info (DOH! "except 94")!

These are OBD codes for pre 97 cars
except 94 and newer ES 300
Kun je op 2 manieren lezen maar ik denk dat je het moet lezen als "voor auto's van voor 1997 en niet voor ES300 van bouwjaar >=1994 =<1997" oftewel wel voor een LS400 van 1994.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
AWH zei:
en een onbekende...

Onder het Height lampje:
Code 72!!!


Wat een feest.

G??N idee wat dat is, iemand hier tips want ik kan er echt niets over vinden...
En 3x gecheckt, het is niet 71.

de codes komen per groep he AW, code 72 op je height controller is niet de code 72 vvan je egine check.

is dat niet het signaal dat je de off on knop het omgezet in je achterbak ?
na het klussen moet je deze even weer op on zetten anders blijft je heightcontroller lampje een tonig knipperen met die code 71.

Ok AW je hebt een code 71 suspension actuator power source circuit melding en dat is geen leuke ...en code 24 is een air intake signal problem en 25 is een air ratio problem 26 ook


succes

Lexter
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Lexter zei:
de codes komen per groep he AW, code 72 op je height controller is niet de code 72 vvan je egine check.

is dat niet het signaal dat je de off on knop het omgezet in je achterbak ?
na het klussen moet je deze even weer op on zetten anders blijft je heightcontroller lampje een tonig knipperen met die code 71.

Ok AW je hebt een code 71 suspension actuator power source circuit melding en dat is geen leuke ...en code 24 is een air intake signal problem en 25 is een air ratio problem 26 ook


succes

Lexter

Twee nieuwe lambda's erin doet wonderen! Rijdt nu een stuk beter maar mis nog kracht indien warm. Verdenk de temp sensor onder de bobine van ouderdom. Die laat ik binnenkort dan maar eens vervangen.

Lexter:
Code 72 snap ik nog steeds niet;
Code 71 heb ik niet;
Code 24 heb ik niet;
Code 25 en 26 zouden nu opgelost moeten zijn door de 2 nieuwe lambda's. Zo niet gaan de achterste twee af blok ook vervangen worden.
Morgenavond maar eens de OBD1 weer uitlezen of 25 en 26 weg zijn.

To-do:
wachten op een paar onderdelen en dan in 1 keer alles vervangen. Bougies, filters, oli?n, enz enz. En een enorm vervelend gat in de tussendemper (haat herrie en eerst plakken en later komen denk ik 2 Simons ipv de standaard tussendempers). Komend weekend waarschijnlijk.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
wat zijn Simmons ?

AWH je volgt me trouw ik vind je een held je gaat de uitlaat ff aanpakken.
ik heb een blauw oog een scheurtje in me wenkbrauw, een ontstoken schouder opgelopen van de uitlaat.

Ik wil de uitlaat echt potdicht hebben ..

Rij jij nog met een charcoal canister ?
Stinkt je auto naar benzine?

EGR stekker zou jij eruit trekken las ik wat terug maar ik snap het niet, welke stekker ouwe LS monteur d'expert tell mi. Of bedoelde je dat je de EGR wilt afsluiten ...

Nou ben benieuwd wanneer die foto's komen AWH van al je gesleutel.

:photo:

:worship:
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Lexter zei:
wat zijn Simmons ?

AWH je volgt me trouw ik vind je een held je gaat de uitlaat ff aanpakken.
ik heb een blauw oog een scheurtje in me wenkbrauw, een ontstoken schouder opgelopen van de uitlaat.

Ik wil de uitlaat echt potdicht hebben ..

Rij jij nog met een charcoal canister ?
Stinkt je auto naar benzine?

EGR stekker zou jij eruit trekken las ik wat terug maar ik snap het niet, welke stekker ouwe LS monteur d'expert tell mi. Of bedoelde je dat je de EGR wilt afsluiten ...

Nou ben benieuwd wanneer die foto's komen AWH van al je gesleutel.:

Typo, bedoelde Simons. Zweedse uitlatenonderdelenmaker.
Die tussendemper heeft een haakse ingang en een rechte uitgang en heeft schotten. Ga een buis maken dat de buis weer na 1 nieuwe 90 graden bocht weer recht naar achteren gaat, dan een Simons demper ertussen en dan weer recht naar de standaard buis.
Dan maar eens kijken hoe dat werkt en klinkt. Denk en hoop niet te zwaar daar de einddempers ook genoeg dempen.

Rij nog met het vat en heb geen benzinelucht.

Die stekker kon ik niet vinden daar ik het bos ingestuurd ben, alleen de US versies hebben een stekker. Maar wil al het EGR spul eraf hebben. Weet niet wat dat doet met de emissie maar als de emissie dan omhoog gaat, wordt er een gat voor de kat gemaakt en komt daar een aansluiting waar ik een (tijdelijke) slang kan bevestigen. Met een simpele maar goede electronische luchtpomp kun je dan genoeg verse lucht erbij pompen om 0,0% CO te krijgen. En na de APK er weer af en afdoppen.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
AWH zei:
Binnenkort onderhoud:
- oliewissel motor
- oliewissel bak met Mobil 1 3309
- nieuwe remolie
- nieuwe versnellingsbakpakking en filter
- nieuwe groene temperatuur dinges
- nieuwe thermostaat
- nieuwe bougies (6-EIX ofzo)

<snip>

To be voortgezet...

De vet gedrukte vanavond in een half uurtje vervangen.

Verschijnselen:
Na starten auto rijdt de auto goed weg. Flinke dosis gas met het gaspedaal en de auto accelereert zeer goed totdat de auto op bedrijfstemperatuur is. Indien de temperatuurmeter de helft van de schaal nadert danwel erop staat is het vloeiende optrekken weg, je moet duidelijk v??l meer gas geven om maar een beetje vooruit te komen.
Een ander verschijnsel is een snel leeg rakende tank. Tank als in het vat waar de brandstof in zit. Tank kan ook slaan op de auto want een tank is het. Enfin. 500 km was normaal. Niet dat ik het erg vind, ben 1:5 a 1:7 dagelijks gewend maar ben erg lui en heb een hekel aan tanken daar ik dan weer met een berg snoep naar buiten loop en da's niet goed voor het lichamelijke gestel (buiten dat je dan weer de boel moet opruimen (heb ik al gezegd dat ik lui ben?))

Vervangen temperatuur sensor (uit het hoofd):
3, nee 4 benodigdheden. Rateltje met knietje, verlengstukje, dopje 10 en een ringsleutel 10. 5 dingen, ook nog geduld namelijk. 6 stiekum want dat is dan beleid.
Eerst de kap boven de bougiekabels (die van links naar rechts lopen) eraf. Het kapje voor de bobine. 1 kort boutje links en 1 kort boutje rechts. Weggehaald zie je de kabels lopen, 4 in een gootje.
Dan de langwerpige dunne plastic kappen boven de kleppendeksels. Bestuurderskant 2 middellange boutjes met ratel, andere kant 1 middellange bout met ring 10.
Dan de kappen die over de verdelers zitten. 1 lange bout boven en 1 lange onder (knietje!) aan de bijrijderszijde en bij de kap aan de bestuurderszijde 4 lange bouten: 1 boven de kap, 1 onder en 2 rechts boven kleppendeksel.
Dan het gootje, da's 1 kort boutje naast de bobine.
Dan de stekker uit de bobine en vervolgens de houders ?n de goot waar de kabels inhangen er voorzichtig uithalen.
Doe je het rustig dan kun je door de kappen iets omhoog te doen het kabelgootje eruit halen. En voila, men ziet de sensor.
Sensor is maat 19 en hebben met de freesbank een dop 19 van binnen (!) uitgehold zodat die ?ver de stekker valt en op de moer met maat 19. Daar weer een andere dop opgelast. Lelijk kunstwerk maar werkt prima.
Stekker loshalen, dop erover en rustig een zacht tikje om hem los te halen. Lucht is sterk en als je een dicht koelsysteem hebt, zal er een h??l klein beetje uitkomen dus doe er een papiertje of doekje omheen. Geen dicht koelsysteem resulteert geheid in een enorme sloot uit je systeem. Moet trouwens een rode danwel groene kleur hebben, geen roestige kleur. Mijne was mooi helder rood.
Oude eruit, oude ringetje weghalen (voorzichtig). Trucje voor de nieuwe: beetje dik vet tussen ringetje en nieuwe sensor want dan plakt het ringetje goed en vet stoot ook nog eens af.
Sensor met ring erin draaien met de hand en dan met de dop vastzetten. Stekker erop en alles weer in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Oude eens bekeken, kleur was ooit geel denk ik. Of oranje. Zal er zeker v??l te lang ingezeten hebben...

Na vervangen temperatuur sensor:
Starten merk je niks maar indien warm wordt je getrakteerd op een v??l soepelere motor en uiteraard een lager brandstof verbruik. 'Hello power!' is wel op z'n plaats, auto trekt veel beter op, gaat veel makkelijker.

Hier de oude, die was eens geel denk ik:
20120710_232559.jpg
20120710_232604.jpg
20120710_232618.jpg
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
En degene die er nu inzit:
http://www.ebay.com/itm/120764535617?ss ... 1439.l2649

Gemaakt in Spanje, merk is FAE (zal wel Fixe Againe Eduardo! ofzo betekenen) en komt dus uit de USA (verkoper zit daar).

Maurice quotend:
Ik zeg: doen!

Naar huis gereden met op de achterbank een luchtfilter, een oliefilter van K&N en nog wat andere dingetjes (andere hobby). Nu wachten op bougies, TPS doormeten en dan komt de grote beurt in een weekend. Ondertussen maar eens naar het verbruik kijken wat dat doet dus morgenoc... nee straks volkiepen met Euro 95 en dagteller A resetten...

Hier nog wat overzichts foto's (groene sensor gaat het om):
01.jpg
03.jpg
04.jpg
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Oja, verklaar mij voor gek maar de radio doet het weer en de verlichting van het dashboard laat zich ook weer regelen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Goed bezig!
Ben wel erg benieuwd naar de waarde die de oude temperatuursensor aangeeft.
Heb je kans om daar eens de weerstand van te meten?

En heeft 'ie 2 polen (en dan niet inwoners van Polen) trouwens?
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Niels_D zei:
Goed bezig!
Ben wel erg benieuwd naar de waarde die de oude temperatuursensor aangeeft.
Heb je kans om daar eens de weerstand van te meten?

En heeft 'ie 2 polen (en dan niet inwoners van Polen) trouwens?

Helaas geen kans om te meten
2 Polen idd.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik heb er net ook ??n besteld.
Zal de mijne allebei wel ff onderzoeken/meten.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Die verkoper moet wel denken, wat moeten al die Hollanders met die temperatuursensoren :p
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
AWH ik heb een bewondering voor je self made tools, het was geen beauty zeg je maar het werkt. Dan volgen er 5 mooie foto's van dezelffde sensor maar waar ik nou juist hetvhardst op ga zijn de selfmade ( Do It Yourself Tools) DOIYT !!

Dus misschien als je niet te moe bent en de camera al klaar ligt dat je 2 mooie foto's kunt plaatsen van je DIYT voor de temp sensor.

Als het droog was trok ik nu die sensor eruit want ik mis zoveel power !!


Groet


Lexter
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Lexter zei:
AWH ik heb een bewondering voor je self made tools, het was geen beauty zeg je maar het werkt. Dan volgen er 5 mooie foto's van dezelffde sensor maar waar ik nou juist hetvhardst op ga zijn de selfmade ( Do It Yourself Tools) DOIYT !!

Dus misschien als je niet te moe bent en de camera al klaar ligt dat je 2 mooie foto's kunt plaatsen van je DIYT voor de temp sensor.

Als het droog was trok ik nu die sensor eruit want ik mis zoveel power !!


Groet


Lexter

Zal eens kijken of ik er foto's van kan maken met een beschrijving h?e de tool te maken.
Weet wel dat als je niet zo'n tool hebt je VEEL meer moet weghalen waaronder de bobine. Nu is het wat kappen loshalen, kabels verleggen en dan vervangen van die sensor.
 

AWH

Actief
12 mei 2012
108
0
0
Zo, vandaag met een gehuurde oprijwagen nog een LS400 gehaald. Ditmaal 1 uit 1991 en die loopt nog verdomd goed. Alleen staat het interieur mij niet aan. Die gaat ook in de verzekering, wegenbelasting, dan een APK en dan gaat wij om-en-om in de boten eens een paar maanden sturen. Komt de IS200 een tijdje stil te staan.
Daarna de beslissing welke gesloopt gaat worden (eigenlijk de rosa voor gekocht) en dan begint het leukste deel waar ik een 1UZ-FE voor wil gebruiken.