Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Gisteren de auto uitgezogen.
Vandaag staat ie bij de dealer voor het vervangen van een ophanglager van de aandrijfas rechtsvoor.
Lijkt me garantie, maar we gaan het meemaken.
 
Terugroepactie uit laten voeren en de navigatie ge-update. Binnenkort polijsten en in de coating zetten. Mica lak dus ben erg benieuwd naar het blinkende resultaat.
 
Alle rubbers van de deuren, sponningen van de ramen, binnenzijde a,b en c-stijl, afdichtrubbers van de motorkap en kofferdeksel, binnenzijde benzineklep en rubbers van het dakraam gedaan. Wat een heerlijk werk (not). Te moe nu om een foto te maken, jullie moeten me maar geloven.

Maar de ramen gaan weer heerlijk geruisloos open en dicht.
 
Waar maak je dat mee schoon cq spuit je dat in cq smeer je daar op Higgie?
Gewoon allesreiniger gebruikt met een microvezel doekje, ik ben niet van de vreemde spullekes speciaal voor de auto, huis tuin en keuken middeltjes zijn meestal prima en kosten een fractie.
Indien het weer het toelaat (lees wagen droog is) gaat er nog Shin-etsu op. Zie hier
 
Gewoon allesreiniger gebruikt met een microvezel doekje, ik ben niet van de vreemde spullekes speciaal voor de auto, huis tuin en keuken middeltjes zijn meestal prima en kosten een fractie.
Indien het weer het toelaat (lees wagen droog is) gaat er nog Shin-etsu op. Zie hier

Ik heb dat Shin-Etsu siliconenvet, na succesvol aanbrengen om raamrubbers etc., ook eens voorzichtig geprobeerd op de ruitewisser aan de passagierskant, omdat die wat "hakerig" over de ruit bewoog. Bewust eerst aan de passagierskant, omdat je nooit weet wat de in het vet aanwezige spul doet met het ruitoppervlak. Mijn ervaring inmiddels is dat er twee dingen gebeuren: het rubber wordt weer wat gladder en soepeler zodat je van het stick slip effect van het rubber op de ruit af bent en daarnaast blijft er op de ruit kennelijk een flinterdun silonenlaagje achter met zeer goed waterafstotende eigenschappen. Het gevolg is dat bij veel regen de druppels vanzelf snel van de ruit afrollen zonder samen te klonteren en je bij hogere snelheid nauwelijks nog ruitewissers nodig hebt. Inmiddels heb ik ook de ruitewisser aan de bestuurderskant behandeld en het effect is opmerkelijk. Hoe lang het blijft werken, moet nog blijken. Bij een vroegere auto heb ik een keer een flacon RainX gebruikt. Op zich werkte dat goed, maar niet erg lang. Dat had overigens alleen invloed op het wegrollen van de waterdruppels, niet op stiller functioneren van de ruitenwissers. En, als de ruitenwissers gewoon versleten zijn en er rafels aanhangen, hebben beide uiteraard geen effect.
 
Shin-etsu dus, super ga ik dat ook gebruiken, thanks! Dun aanbrengen met een doekje en goed uitsmeren?

Aanvullende vraag: ik zie heel veel soorten siliconenvet te koop staan, is er een reden om specifiek voor deze te kiezen en niet bijvoorbeeld Kingston, of Griffon?
 
Laatst bewerkt:
Shin-Etsu is het beste wat je kunt krijgen.
Wel duur maar werkt subliem.
Veel mensen gebruiken het om een cabriodak weer lekvrij te krijgen.
Ik gebruik het al jaren bij mijn motoren. Rubber wordt weer gevoed en daarmee weer elastisch.
Het is wel een beetje vloeken in de kerk want het is OEM Honda-vet😉
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Vaseline (sommige bevatten ook zuur) wordt op den duur plakkerig en gaat vuil aantrekken. Die eigenschap heeft Shin-Etsu niet.
Ja, Shin-Etsu is super! Maakt rubber superglad, beschermt tegen uitdrogen en plakt niet. (lijkt wel cosmetica reclame)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Shin-etsu dus, super ga ik dat ook gebruiken, thanks! Dun aanbrengen met een doekje en goed uitsmeren?

Aanvullende vraag: ik zie heel veel soorten siliconenvet te koop staan, is er een reden om specifiek voor deze te kiezen en niet bijvoorbeeld Kingston, of Griffon?
Inderdaad, een beetje vet op een doekje doen en uitsmeren. Je hebt er maar heel weinig van nodig, met een tube kun je jaren vooruit.

De term "siliconenvet" kan van alles omvatten. Een vet bestaat hoofdzakelijk uit een een indikker en daarnaast een vloeistof die voor de smering zorgt. Het "Honda" vet bevat dus siliconenvloeistof met als indikker (waarschijnlijk) polyurea. Dat is echter niet op de verpakking terug te vinden. Andere siliconenvetten kunnen talloze andere indikkers bevatten en niet alle daarvan zullen met de voor raamrubbers en ruitewisser rubbers compatibel zijn. Het Shin-Etsu vet is mogelijk op verzoek van Honda tot stand gekomen en daar zal waarschijnlijk wel wat onderzoek aan vooraf zijn gegaan om zeker te stellen dat vet en rubber elkaar goed verdragen.

Voor wat betreft de eigenschappen van het vet kun je in deze brochure meer informatie vinden:

https://www.shinetsusilicone-global.com/catalog/pdf/grease_us.pdf

Uit de brochure blijkt dat ze van alles maken, waaronder enkele vetten.

Mogelijk dat ook andere vetten goed kunnen voldoen, maar alleen de aanduiding "siliconenvet" is daarvoor geen garantie.
 
Laatst bewerkt:
Vaseline (sommige bevatten ook zuur) wordt op den duur plakkerig en gaat vuil aantrekken. Die eigenschap heeft Shin-Etsu niet.
Er is sinds 1950 alleen nog zuurvrije vaseline te koop. Tegenwoordig komt er geen zuur meer in contact bij het scheiden van olie en wasachtige bestanddelen en "zuurvrij" heeft dus zijn betekenis als kwaliteitsmaatstaf al meer dan een halve eeuw verloren. Vaseline (in feite de wasachtige substantie die je in motorolie niet wilt, maar die de basis vormt van bijvoorbeeld allerlei zalfjes waaronder uierzalf, blijft echter een een aardolieproduct waartegen lang niet alle rubbers tegen bestand zijn. Om die reden alleen al zou ik het niet gebruiken. Bovendien blijft het plakkerig waardoor allerlei vuil er aan blijft hangen, met de kand dat je dat bij in- of uitstappen op je kleding krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Dank je, jullie wel voor de aanvullende info. Ik ga een tubetje Shin-Etsu bestellen en terugkoppelen wat ik er van vind (maar dat zal wellicht naar verwachting zijn).

Groeten Speedy
 
Ik heb ook maar een tube Shin-Etsu besteld, maar voornamelijk voor onze VW Polo met piepende ramen bij openen :sneaky:

De IS heb ik zojuist getrakteerd op twee nieuwe voorbandjes: Michelin Pilot Sport 5.

En natuurlijk kom je met zo’n auto makkelijk aan de praat bij de bandenspecialist:

”Is dat een viercilinder of een zescilinder?”
-”Een ouderwetse V6”
”Nou ouderwets valt toch wel mee?”
-“Begint een oud beestje te worden met 15 jaar en bijna 2 ton op de teller”
”Daar merk je anders niks van! Ik heb ‘m net verplaatst richting de brug maar hij ruikt, voelt en ziet eruit als nieuw”!
-“Dank je, ik bespaar niet op onderhoud en houdt ‘m netjes bij maar hij wordt wel gebruikt hoor. Met veel plezier ;)
”Wees er maar zuinig op, al zal dat niet echt nodig zijn. De Lexus modellen uit die tijd zijn ontzettend goed in elkaar gezet.”
-“Ik weet het ;). Maar dank je voor het compliment(y)!”
-“En de service! Ik ga afrekenen en bedankt hè!”

IMG_0108.jpeg
 
Dat Shin-Etsu siliconenvet is dat technisch niet gelijk aan griffon siliconenvet?
Het is niet echt voordeliger, maar wel in een kleinere hh te verkrijgen.
Nb, ik wil het ook gaan gebruiken voor het panoramisch schuifdak te smeren.
 
Laatst bewerkt:
Nou deze IS300h kan dit jaar weer even vooruit

Onderstaande Lexus garage afspraak:
  • Terugroepactie ( vervangen ontluchtingsslang van de brandstoftank)
  • Grote beurt 90k (ja die minst goedkope)
  • Hybride Health Check
  • Airco controle
  • Aircoreiniging service
  • Brandstofsysteemreiniging
  • Uiteraard standaard gewassen en uitgezogen door garage
Helaas niet tijdens onderhoud vastgesteld 12V Accu defect
deze ook nog laten vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Brake switch vervangen en daarmee de SVC / ABS error opgelost. :-) Wat fijn om weer rond te rijden met een dashboard zonder kerstverlichting. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: AKA_Q
Er was een tak op mijn motorkap gevallen met een lelijke kras als resultaat. Gelukkig heb ik pas een workshop auto polijsten bij Carclean gevolgd, dus met goede moed aan de slag gegaan. Het voelt nog steeds verschrikkelijk tegennatuurlijk om met schuurpapier over je auto te gaan, maar wat moet dat moet. Daarna met de polijstmachine erover en toen ik toch bezig was, gelijk maar de hele motorkap gedaan. Het resultaat is best aardig vind ik zelf:
20230513_163726.jpg

Jarno