Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vandaag de "oude" NX300h ingeruild en mijn nieuwe NX450h+ opgehaald bij Lexus Eindhoven. Na bijna 5 jaar ziet hij er nog als nieuw uit.
Komend weekend genoeg te doen met al die knopjes en instellingen.....
Nice, heel erg benieuwd hoe die kleur er in het echt uit ziet.

• Leuk
Waarderingen: er!k
Niet vandaag maar gisteren:
De IS weer opgehaald na een APK en een onverwachte, maar toch ook weer verwachte, nieuwe condensor. Geen bijzonderheden uit de APK gekomen, dus dik tevreden met de auto.

Complimenten voor Lexus Breda, condensor bleek lek en deze hebben ze direct besteld en tussendoor gemonteerd voor mij! 😎
Kwamen de laatste tijd wat piepgeluiden mee bij gebruik airco en de pomp werd wat luid. Dus had al het vermoeden dat het koudemiddel laag stond, dus vandaar even laten controleren. Nu weer muisstil.

De claxons begonnen zo nu en dan wat 'doffer' te klinken en zo nu en dan deed er nog maar eentje het werk.. Dus maar eens twee nieuwe (de IS heeft een losse hoge en een losse lage claxon) besteld bij Lexus.

Vandaag maar eens het klusje geklaard:
De oude jongens:
20250414_132519.jpg

Het nieuwe paar, aangesloten en wel:
20250414_132523.jpg

Vrijdag hebben we de navigatie van onze UX laten updaten naar de laatste versie.

Android auto staat er nu ook op en dat had ik niet verwacht met dat kleine schermpje, maar wij zijn er blij mee vooral in verband met onze vakantie bestemmingen. Ook hebben we de gestanste kentekenplaten laten vervangen voor de luxe versie omdat ik die goedkope dingen echt vreselijk vind.

Kosten?
Ik heb geen idee, we wachten nog op de rekening.

• Leuk
Waarderingen: ISNX en Johno
Vandaag heeft de NX zijn eerste beurt gehad, hij is nu 1 jaar oud.
Er is tevens een ‘terugroepactie’ software update uitgevoerd.

Ben trouwens prima geholpen bij Lexus Zwolle.
Auto werd gewassen en ik kreeg heerlijke koffie 😉

Mijn ‘nieuwe’ RX bij huis geparkeerd en even de auto-lock test gedaan, die negatief uitviel. Of het hoort zo. Weg lopen bij de wagen en alle sloten blijven open.

Bij mijn NX kun je dat in het menu aan of uit zetten. Ik heb het uit gezet.
Uhm, hoe zet je het eigenlijk AAN? Ben die keuze nog niet tegen gekomen in het menu volgens mij.

Verder het afgelopen weekend op stap geweest met de NX naar de Ardennen en daar volop genoten van de auto.
Opvallende functies die ik nog niet/nauwelijks ontdekt had:
-Internet radio: zodra het (DAB+) signaal weg valt (bv als je de grens over gaat) schakelt hij over naar de internet versie van de zender. Dus waar je ook bent, je hebt altijd je favoriete Nederlandse radiozender bij je in de auto. Dit gaat via de SIM kaart van de auto zelf.
-Bij gas loslaten neemt de NX al het meeste remwerk van je over, dat is al heerlijk rijden bij het rijden in de stad of in een file, maar ook bij het rijden in de bergen houdt ie in de gaten of er een scherpe bocht aan komt en zal hij zonodig afremmen (in de HUD zie je een symbool van een bochtige weg). Door het aanraken/licht indrukken van het gaspedaal overrule je deze functie eenvoudig.
Ook een fijne functie is dat je al op het knopje van achterklep dichtdoen en alles sluiten kunt drukken vóórdat je je spullen gepakt hebt. De klep blijft keurig open totdat je alles gepakt hebt en weg gelopen bent, pas dan sluit de klep en worden alle portieren afgesloten.

Binnenkort een vakantie naar Italie met de auto, ik kan niet wachten!

Laatst bewerkt:
Vandaag een setje zwarte 17" velgen opgehaald. Die gaan de standaard 17-wieltjes van de IS vervangen.
Had op de vorige bolide, een witte Prius, ook zwarte velgen en ik vond dat contrast wel heel mooi staan dus dat wilde ik op mijn witte IS ook weer.
Binnenkort komen er nieuwe banden om die zwarte velgen en zijn we hopelijk verlost van de Falken all seasons die toch wel het nodige geluid maken.

Oh nog vergeten, ik heb gisteren de auto vol getankt met Shell V-Power voor €1,67 per liter in Belgie. Ik weet niet of dit echt beter is voor de auto maar slechter zal het zeker niet zijn.

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas en Paniekje
Oh nog vergeten, ik heb gisteren de auto vol getankt met Shell V-Power voor €1,67 per liter in Belgie. Ik weet niet of dit echt beter is voor de auto maar slechter zal het zeker niet zijn.
Ik lees wel eens dat ROZ98 de motor beter doet lopen en wat zuiniger is. Bij een octaangetal van 98, minder/geen kans op pingelen. Fons van Enckevort raadde het ook aan. Of het door zuiniger rijden uiteindelijk hetzelfde blijft qua kosten is een kwestie van uitproberen. Mijn tank zit dus vol met ROZ98.

Ik lees wel eens dat ROZ98 de motor beter doet lopen en wat zuiniger is. Bij een octaangetal van 98, minder/geen kans op pingelen. Fons van Enckevort raadde het ook aan. Of het door zuiniger rijden uiteindelijk hetzelfde blijft qua kosten is een kwestie van uitproberen. Mijn tank zit dus vol met ROZ98.
Fons van Enckevort ken ik niet, Fonzie of The Fonz wel!
Ik heb ook wel eens gelezen dat het voor bepaalde (moderne) motoren niet van belang is en dat de motoren op RON95 afgesteld staan en dat RON98 dan geen daadwerkelijk verbetering biedt dus dan zou je vanwege het prijsverschil beter de 95 versie kunnen tanken. Maar ik ben geen expert natuurlijk. En verder boeit he het me niet zo de auto rijdt prima op 95 en met de huidige benzine prijzen in NL vind ik het duur genoeg zo ;)

Het zijn meer de additieven die in de meeste benzines met RON98 zitten én de lagere hoeveelheid ethanol die de meerwaarde 'verklaren'.
Moderne motoren draaien prima op RON95 met E10.
Draait de ICE echt weinig (rij je bijv. met een plugin 80% op electra) dan kán je overwegen benzine met maar 5% ethanol te tanken. Ethanol is namelijk hygroscopisch en trekt dus water aan. Een motor vindt water niet zo prettig binnenin :cool:

Toen ik nog Prius (bj. 2013) reed en 'm bij de dealer voor onderhoud bracht werd er ook steeds gevraagd wat voor soort benzine ik tankte. Zou ik steeds 95 tanken dan zou men een flesje brandstofreiniger in de tank gooien. Of dat marketing/verkoopbabbels zijn weet ik niet.

Ik tank meestal 2x BP Ultimate (Ron98 E5, zit bij mij om te hoek) en daarna weer 1 of 2x gewone RON95 E10.
In Duitsland is het wel ideaal, daar hebben ze RON95 E5. Dat heeft steevast mijn voorkeur.
Of m'n auto er zuiniger door rijdt weet ik niet en boeit me ook niet zoveel, het gaat mij om de additieven en het lagere ethanol percentage. Of het op de lange duur effect heeft? Geen idee 😛