Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vandaag de motorkap en andere zijkant:
1000073154.jpg

1000073155.jpg

Nieuwe gasveren laten monteren. Per post opgestuurd door van Enckevort. Merkloos weliswaar, maar toch een fijne service. Een wereld van verschil. De monteur was erg enthousiast over de nieuwe bolide "man, wat een machtig mooie wagen". De wagen vind ik wel wat naar rechts trekken, dus binnenkort maar eens naar laten kijken en checken. Bij de verkoop zijn er vier nieuwe Michelins CC2 opgelegd. Nu ook het truckje geleerd om alle portieren te openenen (want double lock) gewoon twee keer op knopje drukken, that's all folks :cool:

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le en D43m0n
Tjonge sjonge wat blinkt dat allemaal. Er wordt kosten noch moeite gespaard, respect mannen (y)
Hebben jullie geen last van stijfmeel en het Sahara-zand… ?
Net gewassen en de avond erna alweer zo’n vieze gele laag, bah 🤮

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobster en Lexus4me
Mijn groene NX was meer geel van het stuifmeel/zand. Om me groen en geel aan te ergeren.
Vanmorgen gewassen. En de NX ook. Blinkt weer als een t… Staan nu lekker beschut in de garage.

Ik kan helaas niet binnen parkeren. Dat saharazand zit overal, zelfs op plekken die je van de buitenkant niet schoon kunt spuiten. Het dringt overal binnen.

Erger nog, mijn achterburen houden duiven. Ik kan dagelijks een rondje maken om vogelpoep te verwijderen van zowel de auto als de tuinset.

Een van mijn vorige auto's, een zwarte Toyota Prius, had desondanks uiteindelijk een uitgebeten plek op de motorkap.

Ik ben van plan de auto als de zon er niet meer op staat even af te spuiten. Hij gaat maandag naar van Leussen voor onderhoud en met dat zand overal wil ik hem niet zo inleveren.

Ik kan helaas niet binnen parkeren. Dat saharazand zit overal, zelfs op plekken die je van de buitenkant niet schoon kunt spuiten. Het dringt overal binnen.

Erger nog, mijn achterburen houden duiven. Ik kan dagelijks een rondje maken om vogelpoep te verwijderen van zowel de auto als de tuinset.

Een van mijn vorige auto's, een zwarte Toyota Prius, had desondanks uiteindelijk een uitgebeten plek op de motorkap.

Ik ben van plan de auto als de zon er niet meer op staat even af te spuiten. Hij gaat maandag naar van Leussen voor onderhoud en met dat zand overal wil ik hem niet zo inleveren.
Kun je die duiven niet even af spuiten? :D

• Leuk
Waarderingen: Primi
Kun je die duiven niet even af spuiten? :D
Dat doe ik dus als er duiven op mijn balkon zitten: even een straal uit de plantenspuit en ze zijn vertrokken! Jammer genoeg zijn die beesten zo dom dat ze het 2 minuten later weer vergeten zijn.

Anyway, ik heb vandaag niet een maar twee auto's onderhanden genomen, mijn eigen en die van mijn vader. In het schuim gezet, afgespoeld, met de hand gewassen en tot slot nog een paar pufjes Monello Acquafobia erover. Het resultaat mag er wezen vind ik:
Lexii.jpg

Jarno

Het ligt waarschijnlijk niet aan jou want ik moet je helaas vertellen dat Kenotek ceramic wash niet zulke goede reviews krijgt, zie bijvoorbeeld hier. Ik heb zelf veel betere ervaringen met Gyeon Q2M Bathe, dat is niet goedkoop maar je hebt er niet veel van nodig. Wat ook helpt is de auto eens een keer helemaal schoonmaken met speciale klei. Je denkt dat een auto schoon is na het wassen maar je schrikt als je ziet wat die klei er allemaal nog aan teer en hars vanaf haalt. Als ik mijn auto een volledige behandeling geef doe ik het volgende:
  1. Inspuiten met schuim, laten inweken en daarna afspuiten. Dit zorgt ervoor dat vuil wordt losgeweekt en het grove spul in het schuim blijft plakken en wordt weggespoeld. Ik heb een hogedrukspuit met een schuimlans maar dit kan uiteraard ook in een wasbox gedaan worden.
  2. Auto met de hand wassen. Ik gebruik hiervoor twee emmers, een kleinere met sop en een grotere met schoon water. Ik doe nooit de spons gelijk terug in het sop, ik spoel hem eerst uit in het schone water zodat er geen vuil wat krassen kan veroorzaken op de spons achterblijft. Eventueel kan in deze stap de auto ingespoten worden met Monello non-ferro, dit haalt vliegroest van de lak af. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken zijn dit soort producten niet alleen bedoeld voor de velgen maar in eerste instantie juist voor de lak.
  3. Auto schoonmaken met klei. Dit haalt zoals gezegd de laatste restanten vervuiling weg en laat je lak echt zo glad als glas aanvoelen - maar man wat een klus...
  4. Auto nog een keer wassen om het glijmiddel van de kleibehandeling weg te halen.
  5. Auto in de was of keramische coating zetten. Ik vind zelf Collinite liquid insulator een prettige was om mee te werken: makkelijk aan te brengen, mooie glans, goed waterafstotend en blijft redelijk lang zitten. Als ik een coating aanbreng dan is het Q2M cancoat. Het resutaat van een coating is in alle opzichten superieur aan wax, maar ook meer werk om aan te brengen.
Na deze stappen is de auto extreem schoon en glimmend, en langdurig beschermd zodat je er vanaf de bank van kunt genieten terwijl je herstelt van de spierpijn die je gegarandeerd zult hebben van het werken in vreemde houdingen. 😵‍💫 Oh ja om het dak van mijn RX te wassen ging ik gewoon in de deuropening van de auto staan. Als ik mijn auto tussendoor een keer was spuit ik er ook een paar pufjes Monello Acquafobia op, dat spul is waterafstotender dan RainX en geeft ook niet die vettige waas.

Jarno
Ik heb 6 jaar geleden mijn toen net aangeschafte auto professionaal laten reinigen en bij het daarna polijsten is er een coating aangebracht waarop 6 jaar garantie werd gegeven. Dat kostte een fors bedrag, maar gezien het aantal uren dat men bezig was met reinigen, kleien, polijsten en coaten, niet onredelijk.

Sindsdien was ik de auto zelf naar behoefte, hetgeen uitstekend voldoet.

De gevolgde werkwijze is als volgt:

1 - reinigen met hoge druk reiniger met lage druk (zou even goed met de tuinslang kunnen). De bedoeling daarbij is alles rustig goed nat kan worden

2 - schuimlaag aanbrengen via een container van ca. 1 liter die op de spuitlans past. Die container is aan de ene kant voorzien van een passende adapter voor aansluiting op de spuitlans (Kaercher of andere merken). Aan de andere kant zit een speciale sproeikop die via een soort "reed valve" een brede waaier van water, schuim en reinigingsmiddel produceert, zodat je binnen hooguit 2 minuten de hele auto van een dikke schuimlaag voorziet.

3 - schuimlaag 5 minuten laten intrekken waarbij heel veel vuil in het schuim wordt opgenomen.

4 - auto schoonspuiten met lage waterdruk waarbij alle sporen van schuim zorgvuldig worden weggesproeid

5 - meteen daarna de auto drogen met een zogenaamde "watermagneet" (een soort badhanddoek die een schoon en droog oppervlak achterlaat)

Ik heb dit vanochtend gewoon op de oprit gedaan (lag nog in de schaduw). Wat me vooral opviel was dat ik staande voor een gedroogde zijkant mezelf, de stenen van de oprit en de beplanting zag fonkelen in de volledig schone deur.

Van belang zijn de weersomstandigheden wanneer je aan het reinigen etc. gaat In de schaduw of bij bewolkte lucht werkt het veel beter dan in de volle zon of met een auto die tijdens het buiten staan al volledig is doorgewarmd.

Als de auto echt onder de modder of klei zit, zal een eerste afproeibeurt met relatief hoge druk zinvol kunnen zijn om veel van de aangekoekte drek weg te spuiten. Dat geldt ook voor velen en wielkasten.

Wanneer voor het "afzemen" van de auto met de "watermagneet" al plekken droog zijn, dan werkt het minder goed omdat er dan vuil achter blijft.

Het navigatiesysteem van mijn CT200H voorzien van nieuwe kaarten. Die stonden op 2015, en nu mei 2024 volgens de boordcomputer. Blijf toch waarschijnlijk het meeste mijn telefoon gebruiken, maar vind het wel fijn als ik de ingebouwde wel kan gebruiken als backup.