Wat is jouw elektrische range met de NX450h+?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter er!k
  • Startdatum Startdatum
Wat mij bij stekker hybrids opvalt is dat niemand er bij stil schijnt te staan dat de brandstofmotor wanneer bij voorkeur elektrisch gereden wordt, telkens bij even flink accelereren en de brandstofmotor bij moet schakelen, deze telkens koud stevig belast wordt.
Niet helemaal. Zoals je zegt moet de brandstofmotor bijspringen, het merendeel van het werk wordt echter door de elektromotoren gedaan. En de eventueel hogere slijtage wordt blijkbaar meer dan afdoende gecompenseerd door het feit dat de brandstofmotor minder gebruikt wordt, want er is inmiddels gebleken dat ze lang meegaan. Ik maak me er niet zo druk om en Toyota blijkbaar ook niet, gezien de 10 jaar / 200.000 km garantie. Als het nou een VAG product was geweest, tsja... :trollface:

Jarno
 
Niet helemaal. Zoals je zegt moet de brandstofmotor bijspringen, het merendeel van het werk wordt echter door de elektromotoren gedaan. En de eventueel hogere slijtage wordt blijkbaar meer dan afdoende gecompenseerd door het feit dat de brandstofmotor minder gebruikt wordt, want er is inmiddels gebleken dat ze lang meegaan. Ik maak me er niet zo druk om en Toyota blijkbaar ook niet, gezien de 10 jaar / 200.000 km garantie. Als het nou een VAG product was geweest, tsja... :trollface:

Jarno
Idd, en zoals @Frank2b hiervoor al zegt is er in HEV mode al een soort van opwarmingsfase voor de verbrandings motor.
 
Idd, en zoals @Frank2b hiervoor al zegt is er in HEV mode al een soort van opwarmingsfase voor de verbrandings motor.
En daarnaast, lijkt mij in theorie een CVT/Atkinson cycle combinatie minder slecht voor de motor dan een regulier motor "koud op z'n staart" trappen. Tuurlijk een koude motor is minder efficiente, olie niet op temperatuur voor ideale smering, koolstof afzetting etc, maar bij een CVT schiet de motor wel naar het punt waar de motor qua thermische output het meeste levert. Lage toeren met koude motor is niet per definitie beter. Door de CVT heb je daarnaast ook nauwelijks koppel belasting (last wissel) door je aandrijflijn (zowel van motor -> wielen als wielen ->).
En doordat de motor ansich minder wordt aangesproken dan een reguliere verbrandingsmotor, levelt evt piekbelasting in HEV stand over de tijd wel uit.
 
Als ik mijn plug-in hybride in EV mode zet schakelt de benzine motor niet in, ook niet als ik het gaspedaal helemaal in trap. In HEV mode gebeurt dat wel en is het volledige vermogen (309 pk) beschikbaar.
In de praktijk rijd ik altijd in EV mode (tot de accu leeg is) want 237 pk elektrisch is nog best wel vlot.
Bij mij schakelt de motor de laatste tijd wel in als ik het pedaal even intrapt terwijl hij in mijn display wel op ev blijft staan. ik zou dat nog even een keer moeten proberen als de accu nog helemaal vol is. Wat ik ook een beetje apart vind is dat als ik op de snelweg op de hv modus rij na hem terug te zetten in ev modus bv in de stad toch de motor blijft draaien. Zodra ik even stop en hem opnieuw opstart gaat die dan wel zonder de motor verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Vorige week was het hier in de vroege ochtend bijna -10C, en toen schakelde de benzinemotor inderdaad wel in.
Maar dan staat er direct HEV op het display.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Ik overweeg mijn IS 300h Luxury Line (2020) in te ruilen voor een NX 450h+ Launch Edition of President Line (2022), maar blijf ondanks alle beschikbare informatie haken op één punt: wat is het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk? Ik lees dat de elektrische range ca. 70 km is en dat het WLTP-verbruik 1 l op 100 km (laag) of 1,1 l op 100 km (hoog) is. Dat klinkt zo onwaarschijnlijk laag, dat ik me dus afvraag hoe dit in de praktijk uitvalt. Iemand een idee? Is er informatie uit duurtests (die ik zelf nog niet kon vinden)?
 
Dat klinkt zo onwaarschijnlijk laag, dat ik me dus afvraag hoe dit in de praktijk uitvalt. Iemand een idee? Is er informatie uit duurtests (die ik zelf nog niet kon vinden)?
Dit hangt erg af van hoevaak je een PHEV ook daadwerkelijk inplugt om op te laden, maar ook van de route die je (meestal) rijdt. En hoeveel kilometers je rijdt. En je rijgedrag zal ook een rol spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Ik overweeg mijn IS 300h Luxury Line (2020) in te ruilen voor een NX 450h+ Launch Edition of President Line (2022), maar blijf ondanks alle beschikbare informatie haken op één punt: wat is het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk? Ik lees dat de elektrische range ca. 70 km is en dat het WLTP-verbruik 1 l op 100 km (laag) of 1,1 l op 100 km (hoog) is. Dat klinkt zo onwaarschijnlijk laag, dat ik me dus afvraag hoe dit in de praktijk uitvalt. Iemand een idee? Is er informatie uit duurtests (die ik zelf nog niet kon vinden)?
Als je wilt kun je 0,0l op 100km gebruiken, dan ben je wel iedere ca 70km aan het laden. Dus die cijfers zeggen niet veel.
Vorige zomer haalde ik 85km electrisch maar dat was wel op een behoorlijk extreme manier. In de praktijk moet je in de zomer zeker 75km moeten kunnen halen, in de winter gaat dat flink onderuit. Ik heb dat deze winter niet getest, was de halve winter niet hier en de andere helft heb ik puur als hybride gereden en het verbruik niet bijgehouden.
 
Ik heb de 450h+ nu een maand.
Puur elektrisch (het was rond het vriespunt) heb ik 86 km gehaald, zonder al te veel moeite.
Net terug van vakantie in Frankrijk. Kleine 2.000 km, gemiddeld verbruik 6,5 liter op 100 km. Accu was vol toen ik weg reed en in het hotel in Frankrijk nog een keer geladen. Eco modus HV gereden.
 
Op dit moment rij ik een NX300h maar overweeg de aanschaf van een plug-in hybride NX450h+. Na de prijsverlaging enkele maanden geleden wordt het nu misschine wel interessant om de overstap te maken.
Volledig elektrisch zoals bv een RZ300e vind ik nog een stap te ver.

Kunnen jullie mij vertellen wat jullie elektrische range is met de NX450h+, ik lees dat de WLTP 74 km is, maar wat is dit in de praktijk?
Om mijn eigen vraag (na een jaar) te beantwoorden. Ik heb de NX450h+ nu bijna 2 weken en de range stond vanmiddag op 72km. Prima range voor mij ten minste.
 
Ik zit dit eens wat terug te lezen en ik ben toch wat verbaasd over de resultaten.
Ok, een electrische range van 70-80 is zeker gaaf maar als ik dan het gemiddelde overall verbruik van 6,5l/100km zie dan word ik daar niet warm van.
Nou vergelijk ik het wel heel gemeen met mijn vorige auto, een Prius 3 plugin. Die is gemaakt met maar 1 doel: zo zuinig en efficiënt mogelijk met energie omgaan. En daar was ie heel goed in.
Totaal andere auto natuurlijk qua uiterlijk (veel minder frontaal oppervlak), gewicht (1500kg) en range (12-17km) dus niet geheel eerlijk.
Maar ok, daar reed ik gemiddeld over langere stukken 1:23 mee met een uitschieter naar 1:30 over 100km (ideale omstandigheden).

Nogmaals, ik vergelijk een beetje appels met peren maar het gemiddelde verbruik valt me van een nieuwe auto wat tegen.

Zo, dat moest ik even kwijt.
En het is zeker niet mijn bedoeling om tegen schenen aan te schoppen 😄
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Ik zit dit eens wat terug te lezen en ik ben toch wat verbaasd over de resultaten.
Ok, een electrische range van 70-80 is zeker gaaf maar als ik dan het gemiddelde overall verbruik van 6,5l/100km zie dan word ik daar niet warm van.
Nou vergelijk ik het wel heel gemeen met mijn vorige auto, een Prius 3 plugin. Die is gemaakt met maar 1 doel: zo zuinig en efficiënt mogelijk met energie omgaan. En daar was ie heel goed in.
Totaal andere auto natuurlijk qua uiterlijk (veel minder frontaal oppervlak), gewicht (1500kg) en range (12-17km) dus niet geheel eerlijk.
Maar ok, daar reed ik gemiddeld over langere stukken 1:23 mee met een uitschieter naar 1:30 over 100km (ideale omstandigheden).

Nogmaals, ik vergelijk een beetje appels met peren maar het gemiddelde verbruik valt me van een nieuwe auto wat tegen.

Zo, dat moest ik even kwijt.
En het is zeker niet mijn bedoeling om tegen schenen aan te schoppen 😄

Met dit contrast worstel ik ook en dan zit mijn conventionele 3.0 V6 met 1:13/14 (7.1/100km) er niet eens zover vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax
Ik vind 1:15 voor een auto als de NX, met 2000kg en een flink 'frontaal oppervlak' helemaal niet slecht.
Ik had hiervoor een Hyundai Tucson die flink lichter was maar ik was blij als ik daar de 1:13 mee haalde op langere stukken.
Maar goed zoals al gezegd wordt is het appels met peren vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h