Wat is jouw elektrische range met de NX450h+?

• Onderwerp starter Onderwerp starter er!k
  • Startdatum Startdatum

er!k

Hoort erbij
12 nov 2012
42
40
18
Op dit moment rij ik een NX300h maar overweeg de aanschaf van een plug-in hybride NX450h+. Na de prijsverlaging enkele maanden geleden wordt het nu misschine wel interessant om de overstap te maken.
Volledig elektrisch zoals bv een RZ300e vind ik nog een stap te ver.

Kunnen jullie mij vertellen wat jullie elektrische range is met de NX450h+, ik lees dat de WLTP 74 km is, maar wat is dit in de praktijk?

Ik heb zelf geen 450h+ , maar zag op het lexusforum in de VK dat er een topic is waar gebruikers het over een tijd al vermelden. (Let wel het is in miles, dus effe met 1.6 vermenigvuldigen). Mss heb je daar wat aan?

• Leuk
Waarderingen: er!k
Op dit moment rij ik een NX300h maar overweeg de aanschaf van een plug-in hybride NX450h+. Na de prijsverlaging enkele maanden geleden wordt het nu misschine wel interessant om de overstap te maken.
Volledig elektrisch zoals bv een RZ300e vind ik nog een stap te ver.

Kunnen jullie mij vertellen wat jullie elektrische range is met de NX450h+, ik lees dat de WLTP 74 km is, maar wat is dit in de praktijk?

Ik heb m’n NX450h+ pas 2 weken en ik zit op zo’n 65km.

• Leuk
Waarderingen: er!k
Bij mij was maximaal 78km (wat hij aangaf) als ik volledig heb opgeladen bij 20-30 graden, maar moet het verbruik erg laag zijn anders haal je het niet, wat je werklijk mee kan rijden is afhankelijk van je rechtervoet en airco.

• Leuk
Waarderingen: Johno en Dirk_S
Het heeft even geduurd, maar vorige week besloten om mijn NX300h in te ruilen voor een nieuwe NX450h+.
De range op accu lijkt me voldoende en volledig elektrisch zie ik nog niet zitten.

De 2e prijsverlaging dit jaar in combinatie met een goede inruilprijs en nog een extra €2000 inruilbonus van de importeur maakte het totale plaatje compleet.
Nu wachten op levering, die is verwacht eind maart 2025.

Het wordt mijn 4e Lexus, dus die merkentrouw begrijp ik wel.

Prima keuze, ik rijd 90% van de tijd elektrisch. Alleen op langere afstanden op benzine uiteraard.

Goede keuze! Welke uitvoering en kleur/interieur heb je gekozen?
In de zomer haalde ik ruim 85km electrisch maar dan perste ik er wel alles uit.
Bij een Toyota dealer in Nijmegen bieden ze regelmatihg '2e hands' NX-en aan die geimporteerd zijn uit Duitsland, tegen een mooie prijs.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel
Het is een Executive line uitvoering geworden in Sonic Titanium. Ik heb zitten twijfelen tussen de Luxury line en de Executive, de meerprijs van €7000 vond ik nogal fors. Ik wil wel graag het extra safety pack (€995) dus de meerprijs is dan "slechts" € 6000 voor echte lederen bekleding, betere verlichting, HUD en nog een paar goodies. Met wat extra dealerkorting toch maar de knoop doorgehakt.
De foto is genomen na de proefrit; links mijn huidige NX300h (bj 2020), rechts de uitvoering en kleur die ik besteld heb (ik mag nog 4 maanden wachten op levering)

2024-12-06 11.32.06b.jpg

Er staan inderdaad een aantal jong gebruikte exemplaren bij Toyota dealers en Huro in Uden, maar daar heb ik toch vanaf gezien. Door de recente prijsverlagingen van Louwman wordt het verschil erg klein en ik kreeg een goede inruilprijs bij de dealer. Dat opgeteld was het niet meer interessant om een (jong) gebruikte te kopen.

Hoe zit dat eigenlijk bij (straks) wanneer de +auto op de tweedehands markt komt .... 🤔
wanneer die een ton op de teller heeft staan kan het zijn dat :
- Bij veel elektrisch rijden de brandstofmotor misschien 20K gedraaid heeft.
- Of bij veel lange ritten de brandstofmotor misschien wel 80K gedraaid heeft.

Zit er in de software een overzichtspagina met draaiuren of inzetsverhoudingen ?
Het lijkt me immers wel een waarde-bepalende parameter.

Uiteraard zijn er meer slijtagegevoelige delen dan alleen de brandstofmotor.

Dat vraag ik me ook af.
De onderhoudsinterval is 15.000km, maar als je bv 90% elektrisch rijdt dan wordt de motorolie al ververst na 1500 kilometer. Dat is wel erg snel denk ik.

Hoe zit dat eigenlijk bij (straks) wanneer de +auto op de tweedehands markt komt .... 🤔

Zit er in de software een overzichtspagina met draaiuren of inzetsverhoudingen ?
Het lijkt me immers wel een waarde-bepalende parameter.

Uiteraard zijn er meer slijtagegevoelige delen dan alleen de brandstofmotor.
Uiteraard gewoon het onderhoud advies aanhouden. Vergeet niet dat motorolie ook verouderd en tijd zal moeten leren wat jouw punt betekent. Wel interessant punt overigens! Ook een interessante vraag is wie het koperspubliek is van de NX450h+. Daar zullen wellicht meest ouderen tussen zitten? Na een lange Lexus carrière, tijd voor een makkelijkere instap etc.. Uiteindelijk zijn de gereden km’s nog steeds het belangrijkste, die hebben invloed op de gehele auto, zoals wielophangingen e.d. en andere mechanische systemen.

• Leuk
Waarderingen: levensnevel
Het is een Executive line uitvoering geworden in Sonic Titanium. Ik heb zitten twijfelen tussen de Luxury line en de Executive, de meerprijs van €7000 vond ik nogal fors. Ik wil wel graag het extra safety pack (€995) dus de meerprijs is dan "slechts" € 6000 voor echte lederen bekleding, betere verlichting, HUD en nog een paar goodies. Met wat extra dealerkorting toch maar de knoop doorgehakt.
De foto is genomen na de proefrit; links mijn huidige NX300h (bj 2020), rechts de uitvoering en kleur die ik besteld heb (ik mag nog 4 maanden wachten op levering)

Op de foto zie ik dezelfde 20inch wielen als ik heb. Op de nieuwe Executive line zitten nu zwarte 20inch wielen.
Heb jij bewust de andere wielen gekozen?

Niet bewust nee, de huidige versie heeft blijkbaar weer net andere velgen.

De vraag is: maakt het wat uit? Zou je een auto kopen waarvan de benzinemotor nog goed is maar de accu of elektromotor op instorten staat, of andersom? Tenzij er informatie is dat een van die onderdelen duidelijk harder slijt dan de rest, lijkt het mij dat de kilometerstand een goede indicatie blijft van de resterende levensduur van de auto, ongeacht op welke aandrijving hij het meest heeft gereden. En het blijft natuurlijk een Lexus hè, met een ton op de teller is hij net ingereden... :)

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
De vraag is: maakt het wat uit? Zou je een auto kopen waarvan de benzinemotor nog goed is maar de accu of elektromotor op instorten staat, of andersom? Tenzij er informatie is dat een van die onderdelen duidelijk harder slijt dan de rest, lijkt het mij dat de kilometerstand een goede indicatie blijft van de resterende levensduur van de auto, ongeacht op welke aandrijving hij het meest heeft gereden. En het blijft natuurlijk een Lexus hè, met een ton op de teller is hij net ingereden... :)

Jarno
Inderdaad, en als je in bijv 3 jaar tijd 100k km hebt gereden, heb je dat waarschijnlijk het overgrote deel op benzine gedaan, wat niet onlogisch is. Immers 100k km enkel elektrisch kom je uit op minimaal 1400 ritjes (van 70km).

Wat ik mij nog wel afvraag; regeneratie vs thuisladen, wordt daar dezelfde accu geladen of is er een deel van de accu sec voor regeneratie en een deel om thuis op te laden. Omvormers kunnen het eea opvangen maar zover ik weet gaat regeneratie met veel hogere stroomsterkte dan thuis uit de stekker komt.

Wat mij bij stekker hybrids opvalt is dat niemand er bij stil schijnt te staan dat de brandstofmotor wanneer bij voorkeur elektrisch gereden wordt, telkens bij even flink accelereren en de brandstofmotor bij moet schakelen, deze telkens koud stevig belast wordt. Lijkt mij dat dit flink verhoogde slijtage aan de brandstofmotor geeft, want die moet dan koud direct stevig presteren..
Bij navragen bij de dealer of de brandstof motor wellicht elektrisch voorverwarmd wordt, werd aangegeven dat dit niet gebeurt, de motor wordt dan koud vol belast.

• Wow
Waarderingen: Bobusa
Als ik mijn plug-in hybride in EV mode zet schakelt de benzine motor niet in, ook niet als ik het gaspedaal helemaal in trap. In HEV mode gebeurt dat wel en is het volledige vermogen (309 pk) beschikbaar.
In de praktijk rijd ik altijd in EV mode (tot de accu leeg is) want 237 pk elektrisch is nog best wel vlot.

In HEV-mode functioneert de wagen als een normale hybride toch, inclusief opwarmcyclus van de brandstofmotor en zo?
Mijn zoon gebruik voor zijn Kia Niro PHEV een generieke ELM 327 Dongle en app. Hij kan idd zien hoeveel km hij in EV-mode en op benzine gereden heeft.

• Leuk
Waarderingen: sanookh