Welke Olie Gebruiken Jullie?

ChauX100

Hoort erbij
7 jan 2012
36
0
0
Mijn excuses als dit niet op de juiste plek is.

Ik heb mijn V8 nu ingereden en wil graag de juiste olie gebruiken. Er zit nu 5w30 in. Toyota schrijft 0w20 of 5w20 voor. Mijn V8 is een grovere versie van wat jullie in jullie LS460 of 600 hebben. Enigste wat mijn V8 niet heb is directe injectie voor de rest is ie het zelfde. (UR)

Dus mijn vraag is welke viscositeit gebruiken jullie en hoe bevalt het.

Thanks alvast.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Laatste beurt bij mijn LS 600h is er 8.6 liter Shell Helix Ultra AG 5W-30 in gedaan.
Ik kan niet zeggen hoe het bevalt.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Geen echte ervaring.
Maar is 0w olie niet te dun voor "oudere" motoren?

Beetje offtopic
Volgens Lexus zit er weinig verschil in 0w20 en 5w30. Voor mijn auto is er 0w20 voorgeschreven en er is 5w30 erin gedaan omdat dit "beter" is in west Europa. Geen idee of dit echt is of gewoon lulkoek.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
In mijn manual staat:
Motorolie met de viscositeit SAE 0W-20 is de beste keuze voor uw auto vanwege een zuinig brandstofverbruik en goede starteigenschappen bij koud weer.

Indien SAE 0W-20 niet leverbaar is, mag SAE 5W-30 worden gebruikt. Bij de volgende verversing moet deze olie echter weer worden vervangen door SAE 0W-20.
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Dat is wel gek
Maar die v8 motoren zijn van alluminium misschied dat het daar wat mee te maken heeft
Bij mijn 2jz moet er 5w30 in bij de gs van mijn pa zelfde 2jz moet er 15w40 in
Best vreemd

Maar het heeft vooral te maken met de viscositeit als de olie koud is en als de olie warm is dat deze niet te dun word
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
in mijn 1UZ-FE 4 liter V8 moet 5W30 in vol syntec , in mijn geval doe ik er Mobil 1 in
de 0w20 is dunner met koude temperaturen
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
De dealer gooit volgens mij overal 5w30 in.
Als ik mag gokken, omdat dat gunstiger is in de inkoop.
 
12 mrt 2016
109
8
18
Haha, leuk filmpje. Maar dit is een test bij temperaturen die in Nederland nooit bereikt worden. Desalniettemin zal ik me maar wel aan de voorschriften van de fabrikant houden hoewel ik me niet kan voorstellen dat 5W/30 ipv 0w/20 kwaad zal kunnen. Behoudens dan een miniem verschil in wrijvingsverliezen.
 

ChauX100

Hoort erbij
7 jan 2012
36
0
0
Wel weet ik dat ik in mijn 1JZ niet lager dan 5w30 mag omdat die een turbo had.
Gek genoeg adviseert TRD nog steeds 5w20 voor de supercharged versie van mijn V8.
Maar zoals RoelVB het aangaf 5w30 is makkelijker verkrijgbaar dan 0w20 of 5w20.
Toyota raad voor mijn V8 ook 0w20 aan in verband met zuinigheid.

Hmmzz zo te horen kan ik voor 5w30 gaan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Aanhouden wat er op de vuldop staat, of aanbevolen via handleiding

Voor de techs een pdf met verschillen in viscositeit en waarom je dat liever niet wijzigt t.a.v. advies fabrikant. Het betreft dus wat meer dan enkel verschillen in temperatuur.
 

Bijlagen

  • TechBrief13 - Oil Viscosity.pdf
    583,6 KB · Weergaven: 70
  • Leuk
Waarderingen: ChauX100

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Laatste beurt bij mijn LS 600h is er 8.6 liter Shell Helix Ultra AG 5W-30 in gedaan.
Ik kan niet zeggen hoe het bevalt.
kun je inmiddels meer zeggen over hoe de shell helix olie bevallen is?

ik heb de onderhoudshistorie eens bekeken, er is altijd 5W-30 in gegaan. op 1x een uitstapje naar 10W-40 na. daarna is weer teruggegaan naar 5w-30.

Bij de 1e dealer is er altijd Shell Helix ultra pro AG 5W-30 in gegooid,
De 2e dealer heeft het alleen over 5W-30 bulk. (en dus 1malig 10W-40) Wel kiest de 2e dealer voor C2 en niet voor C3


Ik zit nu te wikken en wegen tussen:

-Shell Helix Ultra AG 5W-30
-Castrol Edge 5W-30 C3
-Castrol Edge 5W-30 M

Maar ik ben al de hele middag aan het twijfelen, terwijl er waarschijnlijk nauwelijks verschil in zit.

Heeft er iemand ervaring met verschillen tussen deze 3 opties?
Wat gebruiken jullie zelf?

(voor zover het van belang is, ik rij meestal rustig. sportief is altijd maar heel even. en bij 95% van de ritten zijn het lange en rustige ritten)

(Overigens als iemand een goede tip heeft voor een bepaald oliefilter hoor ik dat ook graag, zover was ik nog niet)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Toyota/Lexus is tamelijk conservatief bij het geven van zijn olievoorschriften althans bij de kwaliteitsvoorschriften en aanbevolen verversingstermijnen. Meestal is een kwaliteitsaanduiding van wat 10 tot 5 jaar geleden net leverbaar was goed genoeg - en daarmee wijken ze sterk af van met name wat Europese fabrikanten eisen. Het lijkt op een bewuste keuze: we bouwen de motoren zodanig dat ze ook met een lagere oliekwaliteit voldoende lang mee gaan, immers: in grote delen van de wereld (Afrika, Azie en ook de USA) is vaak niet de laatste oliekwaliteit beschikbaar of de berijder niet bereid of in staat daarvoor te betalen.

Voor wat betreft de viscositeit (mate van vloeibaarheid/dikte) is dat anders: daarbij volgen ze meteen nieuwe net beschikbaar gekomen typen. Zo vragen de laatste generatie UX en LS om een SAE 0W-16 viscositeit. De reden daarvoor is dat de dunnere olie een marginale invloed heeft op het brandstofverbruik en die marginale verbetering kan bij de CO2 meting net het verschil maken van een boete per afgeleverde auto - wat aardig in de papieren kan lopen als je veel auto's verkoopt.

In de praktijk heb ik het idee dat Toyota/Lexus dealers die voorschriften niet letterlijk hanteren. In de loop der tijd is de viscositeitsaanbeveling van SAE 10W-40 via 10W-30 en 0W-20 op 0W-16 uitgekomen, waarbij eigenlijk voor de gebruiker onduidelijk is wat nu de bedoeling is. Een aantal modellen zou prima met een dunnere olie dan destijds voorgeschreven kunnen rijden, andere mogelijk niet. Het is de vraag of de dealer ueberhaupt daar inzicht in heeft. Het in voorraad hebben van al die typen is natuurlijk onhandig en geeft ook grote kans op vergissingen die mogelijk problemen kunnen geven wanneer een reeds in jaren oud model motor met te dunne olie zou worden voorzien.

In de praktijk neemt de dealer (of Louwman voor de dealers) de beslissing in samenspraak met de olieleverancier: het liefst een olie die in alle auto's kan. Bij veel dealers blijkt dat Shell Helix AG 5W-30 te zijn. Dat is in zoverre een opmerkelijke keuze in die zin dat het een olie is van aanzienlijk hogere kwaliteit dan Toyota/Lexus vraagt (de olie voldoet aan de recente ACEA en API kwaliteitsvoorschriften alsmede aan de eisen van Europese GM auto's met zowel benzine als dieselmotoen (Opel dus) en gaat dus aanzienlijk verder dan de slijtagebescherming die T/L als minimumvereiste ziet. Om het wat overzichtelijk te houden kiezen ze daarbij een viscositeit die in het Nederlandse klimaat prima zal voldoen in alles wat ze in onderhoud hebben en ook geen startproblemen bij wintersport zal opleveren.

In de drie genoemde olietypen zit verschil in samenstelling en dat verschil wordt ook zichtbaar in de motortests die je als leverancier moet uitvoeren. De ene olie zal dus in dat "examen" beter scoren dan de ander - maar alle behalen het vereiste minimumniveau. Zo'n oliespecificatie kun je vergelijken met een soort examen: de een slaagt met de hakken over de sloot, de ander met achten en negens. Rijdend merk je dat verschil niet meteen, maar als je na 200.000km de motor zou demonteren zou je duidelijke verschillen in slijtage en vooral lakafzetting zien. Er kan dus veel verschil in zitten, maar ook de minst goede zal normaliter aan de minimumeisen van de fabrikant voldoen - zeker bij T/L omdat de bescheiden in hun kwaliteitseisen zijn.

Welke olie zou ik kiezen? Ik ben op dat vlak niet geheel objectief. Ik heb me een jaar of dertig met de ontwikkeling van Helix producten bezig gehouden - en daarbij ook de "rapportcijfers" van vele concurrenten gezien. Daaruit is me bijgebleven dat we meestal het best scoorden - en dan met name op het gebied van slijtagebeperking en het tegengaan van lakafzetting. Ik heb niet de indruk dat die situatie sinds mijn pensionering ingrijpend is veranderd. In het algemeen geldt: olie die voldoet aan meer recente specificaties is doorgaans aanzienlijk beter dan wat T/L als minimum vraagt. Merk je dat? Ja, na 350.000 km of meer zeker :cool:

Voor iemand die wel eens naar "Wheeler Dealers" kijkt: je kunt daar regelmatig zien wat minder goede olie voor effect heeft: de ouwe barrels die ze daar oplappen vallen regelmatig op door hevige lakafzettoing. Bij het aanhouden van de geadviseerde verversingstermijnen en een kwaliteitsolie zou dat niet mogen voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Toyota/Lexus is tamelijk conservatief bij het geven van zijn olievoorschriften althans bij de kwaliteitsvoorschriften en aanbevolen verversingstermijnen. Meestal is een kwaliteitsaanduiding van wat 10 tot 5 jaar geleden net leverbaar was goed genoeg - en daarmee wijken ze sterk af van met name wat Europese fabrikanten eisen. Het lijkt op een bewuste keuze: we bouwen de motoren zodanig dat ze ook met een lagere oliekwaliteit voldoende lang mee gaan, immers: in grote delen van de wereld (Afrika, Azie en ook de USA) is vaak niet de laatste oliekwaliteit beschikbaar of de berijder niet bereid of in staat daarvoor te betalen.

Voor wat betreft de viscositeit (mate van vloeibaarheid/dikte) is dat anders: daarbij volgen ze meteen nieuwe net beschikbaar gekomen typen. Zo vragen de laatste generatie UX en LS om een SAE 0W-16 viscositeit. De reden daarvoor is dat de dunnere olie een marginale invloed heeft op het brandstofverbruik en die marginale verbetering kan bij de CO2 meting net het verschil maken van een boete per afgeleverde auto - wat aardig in de papieren kan lopen als je veel auto's verkoopt.

In de praktijk heb ik het idee dat Toyota/Lexus dealers die voorschriften niet letterlijk hanteren. In de loop der tijd is de viscositeitsaanbeveling van SAE 10W-40 via 10W-30 en 0W-20 op 0W-16 uitgekomen, waarbij eigenlijk voor de gebruiker onduidelijk is wat nu de bedoeling is. Een aantal modellen zou prima met een dunnere olie dan destijds voorgeschreven kunnen rijden, andere mogelijk niet. Het is de vraag of de dealer ueberhaupt daar inzicht in heeft. Het in voorraad hebben van al die typen is natuurlijk onhandig en geeft ook grote kans op vergissingen die mogelijk problemen kunnen geven wanneer een reeds in jaren oud model motor met te dunne olie zou worden voorzien.

In de praktijk neemt de dealer (of Louwman voor de dealers) de beslissing in samenspraak met de olieleverancier: het liefst een olie die in alle auto's kan. Bij veel dealers blijkt dat Shell Helix AG 5W-30 te zijn. Dat is in zoverre een opmerkelijke keuze in die zin dat het een olie is van aanzienlijk hogere kwaliteit dan Toyota/Lexus vraagt (de olie voldoet aan de recente ACEA en API kwaliteitsvoorschriften alsmede aan de eisen van Europese GM auto's met zowel benzine als dieselmotoen (Opel dus) en gaat dus aanzienlijk verder dan de slijtagebescherming die T/L als minimumvereiste ziet. Om het wat overzichtelijk te houden kiezen ze daarbij een viscositeit die in het Nederlandse klimaat prima zal voldoen in alles wat ze in onderhoud hebben en ook geen startproblemen bij wintersport zal opleveren.

In de drie genoemde olietypen zit verschil in samenstelling en dat verschil wordt ook zichtbaar in de motortests die je als leverancier moet uitvoeren. De ene olie zal dus in dat "examen" beter scoren dan de ander - maar alle behalen het vereiste minimumniveau. Zo'n oliespecificatie kun je vergelijken met een soort examen: de een slaagt met de hakken over de sloot, de ander met achten en negens. Rijdend merk je dat verschil niet meteen, maar als je na 200.000km de motor zou demonteren zou je duidelijke verschillen in slijtage en vooral lakafzetting zien. Er kan dus veel verschil in zitten, maar ook de minst goede zal normaliter aan de minimumeisen van de fabrikant voldoen - zeker bij T/L omdat de bescheiden in hun kwaliteitseisen zijn.

Welke olie zou ik kiezen? Ik ben op dat vlak niet geheel objectief. Ik heb me een jaar of dertig met de ontwikkeling van Helix producten bezig gehouden - en daarbij ook de "rapportcijfers" van vele concurrenten gezien. Daaruit is me bijgebleven dat we meestal het best scoorden - en dan met name op het gebied van slijtagebeperking en het tegengaan van lakafzetting. Ik heb niet de indruk dat die situatie sinds mijn pensionering ingrijpend is veranderd. In het algemeen geldt: olie die voldoet aan meer recente specificaties is doorgaans aanzienlijk beter dan wat T/L als minimum vraagt. Merk je dat? Ja, na 350.000 km of meer zeker :cool:

Voor iemand die wel eens naar "Wheeler Dealers" kijkt: je kunt daar regelmatig zien wat minder goede olie voor effect heeft: de ouwe barrels die ze daar oplappen vallen regelmatig op door hevige lakafzettoing. Bij het aanhouden van de geadviseerde verversingstermijnen en een kwaliteitsolie zou dat niet mogen voorkomen.
Dank je voor deze reactie @Romke
Zeer interessant, ik vind het altijd leuk om je bijdragen te lezen.

Samengevat zeg je volgens mij dat jij Shell Helix zou adviseren, omdat je meer dan 30 jaar geen betere gekend hebt, en deze sowieso beter is dan de minimum eisen die Toyota/Lexus stelt.

Het zou voor mij natuurlijk een makkelijke keuze zijn om het zelfde te kiezen als de 1e dealer, maar mijn wikken en wegen ontstond meer uit de vraag of castrol mogelijk nog een betere optie zou zijn dan de Shell helix.

Maar als ik het goed begrijp, ga ik, áls de castrol al beter zou zijn, daar nooit iets van merken, omdat ze allebei al super goed zijn
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik ga binnenkort mijn GS250 een beurtje geven. Filters zijn al in huis evenals cardanolie en versnellingsbakolie.
De remolie laat ik ook verversen.
Nu is de vraag……welke olie zal ik erin doen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....

Voor de dikte ("viscositeit") heb je een keuze - afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur kun je een wat dikkere of dunnere variant kiezen. Mocht je voorzien er mee naar een wintersportgebied te rijden in de winter, dan zou ik kiezen voor een SAE 0W-X variant - dat zal het starten bij zeer lage temperatuur vergemakkelijken.

Een overzicht waarvoor de verschillende kwaliteiten bedoeld zijn is hier te vinden: https://www.api.org/products-and-se...d-classifications/oil-categories#tab-gasoline

In het instructieboekje zal waarschijnlijk nog als eerste een oudere variant worden aanbevolen. Die kun je bij moderne auto's prima vervangen door olie van betere kwaliteit binnen de API voorschriften. Alle daar genoemde olie voor benzinemotoren die de status "current" kunnen olie met een oudere specificatie (en dus lagere kwaliteit) probleemloos vervangen. Dus API SP bijvoorbeeld kan API SM en API SM prima vervangen en daarbij een beschermingsniveau aan de motor bieden dat toen de auto werd gemaakt mogelijk nog niet beschikbaar was.

Je mag aannemen dat alle olie die de SAE en API codes op de verpakking vermelden ook aan de onderliggende specificaties voldoen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed zijn. Zo'n specificatie bevat allerlei eisen die door testresultaten moeten zijn onderbouwd. Dat is net als een examen: de een slaagt met alleen zesjes, een ander met zevens en een enkele 8 en een enkeling met achten, negens en mogelijk zelfs een tien voor een bepaald onderdeel van die tests. Ze zijn dus niet allemaal even goed, maar wel allemaal voldoende goed om de auto te smeren. Verschil zul je pas na jaren in de praktijk merken - en dan ben je de auto mogelijk al lang kwijt :)

Overigens: "remolie" is bij Lexus (en de meeste andere merken) een onjuiste aanduiding. Het is beslist geen "olie" maar een remvloeistof ( chemisch gezien een "boraatester" - een aan alcohol verwant product). In autoremsystemen mag beslist geen "olie" worden gebruikt omdat het in een minimum van tijd de in remsystemen gebruikte rubber bevattende afdichtingen aantast (sterk opzwellen, zacht worden) en daarmee het remsysteem volledig buiten werking stelt!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Stefan O

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb op de site van MPM gekeken en wat zij dan aanraden. Ik kan hem nu even niet openen op een of andere manier maar het was in ieder geval een 0 variant wat ze aanboden. Ik was gewoon benieuwd of iemand daar een ander idee over had/heeft en anders volg ik gewoon hun advies.