Welke zomerbanden voor GS 450h gen 4?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Romke
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Dat is ook een voordeel van de keuze voor winterbanden, lekker zacht en stil ook al vriest 't 20 graden.

Dat is ook een voordeel van de keuze voor winterbanden, lekker zacht en stil ook al vriest 't 20 graden.
Klopt, al gaan we -20 nooit meer halen.
Rij jij in de zomer dan door met winterbanden?
Ik heb er nu ook winterbanden op liggen. Rijdt prima maar ze zijn wel oud.
Onlangs stond er een mooie set President velgen op MP met nieuwe winterbanden voor weinig geld. Helaas heb ik te lang getwijfeld en waren ze weg.
Ik hoop nog een keer een mooie set President velgen te scoren.

Rij jij in de zomer dan door met winterbanden?
Nee, ik niet. Heb de luxe van 2 complete sets, dus zomer en winter. Had een 2de set originele LS 600h velgen kunnen bemachtigen op ebay via de UK. Betekend wel dat ik ook een 2de set TPMS sensoren moest hebben, die heb ik toen (2022) door Peterman Enschede nieuw laten plaatsen, een dure grap. Weet nu beter.
In de lente moet ik op zoek naar nieuwe zomerbanden. Waarschijnlijk weer Yokohama's

• Leuk
Waarderingen: Bassj
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.

Bijlagen

• 20250610_142803.jpg
    20250610_142803.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 21
  • Wow
Waarderingen: D43m0n
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.

Dat ziet er inderdaad niet goed uit - duidelijk tijd voor vervanging. Een van de mogelijke oorzaken zou kunnen zijn dat de wieluitlijning niet optimaal is. Ik zou dat laten controleren bij een bedrijf dat daarvoor niet alleen over de daarvoor noodzakelijke apparatuur beschikt, maar ook over mensen met voldoende vakmanschap om daarmee eventuele afwijkingen vast te stellen en waar nodig te corrigeren. Die combinatie van goede apparatuur en vakmanschap is, zoals de praktijk helaas leert, niet bij ieder banden- of garagebedrijf altijd beschikbaar. Eigenlijk kun je met moderne apparatuur weinig verkeert doen, maar sommige bedrijven bakken er helemaal niks van.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en Johno
Persoonlijk vervang ik banden eerder iets te vroeg dan te laat. Daar kun je over soebatten maar ik vind de wettelijke eis van 1.6 mm veel te weinig. Als het flink regent wil ik ook op de bandjes kunnen vertrouwen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en quattrootje
Persoonlijk vervang ik banden eerder iets te vroeg dan te laat. Daar kun je over soebatten maar ik vind de wettelijke eis van 1.6 mm veel te weinig. Als het flink regent wil ik ook op de bandjes kunnen vertrouwen.
Ik ben het volledig met je eens. Ik hou 2,5 mm aan voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden. Bij minder profiel zal de kans op wegglijden en de remweg aanzienlijk kunnen toenemen en de daaruit voortvloeiende mogelijke schade zal snel meer kosten dan een nieuwe set banden. Het beproeven hoe effectief de kreukelzones in je eigen lijf zijn, is een experiment dat ik liever voorkom.

• Leuk
Waarderingen: Johno
Schuin afslijten ook bij die van mij achter, maat voor de f-sport is 265/35/19. staan er altijd wat schuin onder dus binnenkant gaat wat sneller, die van mij uitgelijnd bij lexus een tijd terug en bij vervanging voorbanden alles weer gecheckt en staat allemaal goed. achterbanden liggen er nu 56000 km om en kunnen ook nog wel ff, bridgestone potenza 050