Welke zomerbanden voor GS 450h gen 4?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Romke
  • Startdatum Startdatum
  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Dat is ook een voordeel van de keuze voor winterbanden, lekker zacht en stil ook al vriest 't 20 graden.
 
Dat is ook een voordeel van de keuze voor winterbanden, lekker zacht en stil ook al vriest 't 20 graden.
Klopt, al gaan we -20 nooit meer halen.
Rij jij in de zomer dan door met winterbanden?
Ik heb er nu ook winterbanden op liggen. Rijdt prima maar ze zijn wel oud.
Onlangs stond er een mooie set President velgen op MP met nieuwe winterbanden voor weinig geld. Helaas heb ik te lang getwijfeld en waren ze weg.
Ik hoop nog een keer een mooie set President velgen te scoren.
 
Rij jij in de zomer dan door met winterbanden?
Nee, ik niet. Heb de luxe van 2 complete sets, dus zomer en winter. Had een 2de set originele LS 600h velgen kunnen bemachtigen op ebay via de UK. Betekend wel dat ik ook een 2de set TPMS sensoren moest hebben, die heb ik toen (2022) door Peterman Enschede nieuw laten plaatsen, een dure grap. Weet nu beter.
In de lente moet ik op zoek naar nieuwe zomerbanden. Waarschijnlijk weer Yokohama's
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • 20250610_142803.jpg
    20250610_142803.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 41
  • Wow
Waarderingen: D43m0n
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.

Dat ziet er inderdaad niet goed uit - duidelijk tijd voor vervanging. Een van de mogelijke oorzaken zou kunnen zijn dat de wieluitlijning niet optimaal is. Ik zou dat laten controleren bij een bedrijf dat daarvoor niet alleen over de daarvoor noodzakelijke apparatuur beschikt, maar ook over mensen met voldoende vakmanschap om daarmee eventuele afwijkingen vast te stellen en waar nodig te corrigeren. Die combinatie van goede apparatuur en vakmanschap is, zoals de praktijk helaas leert, niet bij ieder banden- of garagebedrijf altijd beschikbaar. Eigenlijk kun je met moderne apparatuur weinig verkeert doen, maar sommige bedrijven bakken er helemaal niks van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Johno
Persoonlijk vervang ik banden eerder iets te vroeg dan te laat. Daar kun je over soebatten maar ik vind de wettelijke eis van 1.6 mm veel te weinig. Als het flink regent wil ik ook op de bandjes kunnen vertrouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en quattrootje
Persoonlijk vervang ik banden eerder iets te vroeg dan te laat. Daar kun je over soebatten maar ik vind de wettelijke eis van 1.6 mm veel te weinig. Als het flink regent wil ik ook op de bandjes kunnen vertrouwen.
Ik ben het volledig met je eens. Ik hou 2,5 mm aan voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden. Bij minder profiel zal de kans op wegglijden en de remweg aanzienlijk kunnen toenemen en de daaruit voortvloeiende mogelijke schade zal snel meer kosten dan een nieuwe set banden. Het beproeven hoe effectief de kreukelzones in je eigen lijf zijn, is een experiment dat ik liever voorkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.
Schuin afslijten ook bij die van mij achter, maat voor de f-sport is 265/35/19. staan er altijd wat schuin onder dus binnenkant gaat wat sneller, die van mij uitgelijnd bij lexus een tijd terug en bij vervanging voorbanden alles weer gecheckt en staat allemaal goed. achterbanden liggen er nu 56000 km om en kunnen ook nog wel ff, bridgestone potenza 050
 
OK, dit verhaal krijgt nog een klein staartje. Ik schaam me echt heel diep, maar ben toch ook wel benieuwd wat jullie diagnoses/meningen zijn...
De nieuwe zomerbanden worden eindelijk gemonteerd (jaja, rijkelijk laat, I know), dus de zomerset weggebracht. Nu pas zag ik bij rechtsachter ook de binnenkant van de band... schrik! Nogmaals: dit was van buitenaf niet te zien en ik had dit ook totaal niet verwacht na één seizoen.
Jullie enig idee waarom de binnenkant zoveel meer slijt, en waarom dit rechts meer lijkt te zijn dan links? De meeste km's zijn trouwens de dagelijkse woon-werk ritjes.
By the way: vanmiddag haal ik de set weer op met verse Goodyear Eagle F1's. Ben benieuwd.
Wat voor merk band was dit? Dat ziet er behoorlijk beroerd uit voor een band van een jaar oud (beschadigingen zo dicht tegen de knie van de band). Ik zou idd een uitlijning doen om je bandjes niet weer als deze te laten opvreten. Ik weet niet hoe het zit met de 4GS maar mijn 1IS heeft de eigenschap dat bij versleten ophangingsrubbers de wielen er op de brug goed en uitgelijnd er onder staan maar eenmaal op de grond deze alsnog een flinke camber heeft en niet netjes op het hele loopvlak staat.
 
Wat voor merk band was dit? Dat ziet er behoorlijk beroerd uit voor een band van een jaar oud (beschadigingen zo dicht tegen de knie van de band). Ik zou idd een uitlijning doen om je bandjes niet weer als deze te laten opvreten. Ik weet niet hoe het zit met de 4GS maar mijn 1IS heeft de eigenschap dat bij versleten ophangingsrubbers de wielen er op de brug goed en uitgelijnd er onder staan maar eenmaal op de grond deze alsnog een flinke camber heeft en niet netjes op het hele loopvlak staat.
Dat is normaal. Wat ik begrijp is dat ze de IS 300h bewust een negatieve camber geven voor een betere wegligging. Daarom ligt de IS als een blok op de weg. En ja, als je een sportieve auto wil en ditto banden dan moet je dit voor lief nemen.
 
Aanvullend daarop: wat ik begrepen heb is dat veel auto’s, waaronder de 2IS en de 3IS caster en camber niet kunnen wijzigen (af fabriek). Dit heeft een vaste instelling. Zo sprak ik in Brummen met de eigenaar van de magnifieke IS350 (ben even de naam kwijt) en die had zijn IS350 wat verlaagd. Daardoor is camber nog wat negatiever geworden waardoor de binnenkant harde slijt.

Van Intrax:

IS NEGATIEVE CAMBER ALTIJD POSITIEF?​

Nee. Omdat het zorgt voor meer slijtage aan de binnenzijde van de banden tijdens rechtuit rijden. En bij extreme negatieve camber kan de grip minder worden. Dit ontstaat doordat het contact oppervlak kleiner wordt.

Ideaal zou zijn als de banden altijd haaks (loodrecht) op de weg zouden staan onder alle omstandigheden. Voor een personenauto zal dit moeilijker zijn dan voor een raceauto. Dit komt doordat een personenauto meer veerweg, zachtere vering en meer bodyroll heeft. Tevens willen we graag dat de banden zolang mogelijk meegaan, terwijl het voor een raceauto alleen maar noodzakelijk is om de finishvlag te halen. Afhankelijk van het type race, kwalificatie, sprintrace of endurance race kan er voor een verschillende afstelling gekozen worden. Dus zal er voor straatauto’s en trackday auto’s gezocht moeten worden naar een compromis. Dit resulteert meestal in -½ tot -2 graden camber (negatief).

Op de meeste straatauto’s is het afstellen van camber beperkt. Tevens is het “stelbereik” vaak niet meer dan +0,5 en -1.5 graden.

Ik weet niet in hoeverre de GS camber kan aanpassen. Ik zie wel eens schroefsetjes waar een verstelbare camber-plate in de topmount zit. Ik betwijfel of je een GS goed tot z’n recht laat komen met zo’n schroefset maar smaken verschillen. Maar een verlaging kan voor een groter negatief camber zorgen waardoor de slijtage aandeel binnenkant van de band groter is t.o.v. de rest van het loopvlak.

Het is dus een beetje “by design” en afhankelijk van persoonlijke voorkeur t.a.v. verlaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Man, zo'n IS is mij al laag genoeg! Zo laag dat je niet te snel over drempels moet jagen (ja, ik woon in Twente ;)). Dus zou ik extra verlagen nooit willen overwegen en bijkomend iid de goede aanvulling hierboven van @D43m0n, extra camber is dan niet wenselijk. En klopt! de camber van de IS 300h is niet verstelbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Dat is normaal. Wat ik begrijp is dat ze de IS 300h bewust een negatieve camber geven voor een betere wegligging. Daarom ligt de IS als een blok op de weg. En ja, als je een sportieve auto wil en ditto banden dan moet je dit voor lief nemen.
Maar bij een 4GS is dit veel minder het geval, toch? Toen ik mijn 3GS kocht met stonden er al 45k km’s van de vorige eigenaar op de Primacy 4 en ik heb daar zelf nog 70k km bijgeplust in 3 jaar tijd, maar mijn banden kwamen er niet zo af als deze. Dit is niet eens semi-slick meer, en gezien de slijtage/camber wordt maar 2/3 van het loopvlak benut. Tijdens apk doen ze toch over 3 punten de profieldiepte meting? Enfin, mooi dat je er Goodyears Asym F1 onder gaan. Erg fijne band vooral onder natte omstandigheden!
 
achterbanden liggen er nu 56000 km om en kunnen ook nog wel ff
Helaas, einde achterbanden bridgestones, in eentje zat karkasbreuk aan binnenzijde, zonde want er zat nog 4mm op, binnenkant wel iets minder profiel. Nu maar weer michelin pilot sport 4s eronder, nu alles rondom 1 merk, wel zo fijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Even de bon teruggezocht om welke banden het nou precies ging. Deze:
1750853098134.png


Overigens rij ik wel met 0.3bar hogere bandenspanning dan staat aangegeven in de deur, want bij lagere bandenspanning wordt ie erg gevoelig voor spoorvorming en stuurt ie wat minder scherp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Bobusa