Zuigt als Kim H

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Het is toch geweldig die handleidingen. De ene vertelt je dat je kost wat kost onder geen enkele voorwaarde mensen die niet ontdaan zijn van hun statische elektriciteit én dat de aute je op de hoogte houdt van de voortgang van de tankdopontgrendeling.
Ik kom niet meer bij.
In mijn geestesoog zie ik eerst een heel proces voorbijschuiven die leidt tot de ontgrendeling van de tankdop, waarbij zelfs de Hoge Raad niet wordt ontzien. Als dan uiteindelijk die tankdop open is (hè hè) dan sta je daar eerst als bestuurder allemaal mensen bij die tankopening weg te houden. "Hé, jij daar! Ben jij wel statisch ontladen?"
"Veel autohandleidingen zijn tegenwoordig gevuld met allerlei aanwijzingen die mogelijk uitkomst zouden kunnen bieden als een bepaald gebeuren onder heel specifieke situaties mogelijk aanleiding zou kunnen zijn tot onverhoopte levensbedreigende omstandigheden - die je als autofabrikant uiteraard wilt vermijden als je auto's verkoopt in landen met een rijkontwikkelde claimcultuur."

Al die aanwijzingen en tips zijn niet allemaal nonsens, maar het taalgebruik is minder gericht op zinnige informatieverstrekking aan de gebruiker dan om zeker te stellen dat, als er al ooit iets mis gaat, de autofabrikant aannemelijk kan maken, dat hij de gebruiker van de auto er duidelijk op heeft gewezen hoe te handelen.

Als de fabrikant nalaat eventuele gevaren te vermelden, kan dat tot forse schadeclaims leiden. Zo heeft het gebruik van "made in USA" vloermatten met een een enkele maal tekortschietend bevestigingsmechanisme bij een aantal Toyota modellen uiteindelijk vele miljoenen gekost.

Het lijkt me overigens tamelijk ingewikkeld om te controleren of alle personen in de buurt bij het tanken mogelijk statisch geladen zijn. Kun je dat zien omdat bijvoorbeeld hun haren rechtop staan? Of omdat ze via hun telefoon zijn verwikkeld in een ruzieachtig gesprek?

• Leuk
Waarderingen: Rayminidas en Lexus4me
Beter safe than sorry…
Off topic:
Wij waren enkele jaren geleden op vakantie in of op de Banda eilanden. O.a. een safari op de zee gemaakt richting een of ander bounty eilandje. Dat was het ook en ik -alleen- was getuige van de verhuizing van een stuk of 15 heremietkreeftjes. Dat zijn kreetjes met een week -dus heel kwetsbaar- achterlijf. Om dat deel te beschermen kruipen ze in een lege schelp. Het beestje groeit, maar de schelp niet natuurlijk. Op een gegeven moment komen ze in een groepje bij elkaar en dan is het heel snel uit de schelp, passen en meten en binnen een minuut verlaten ze allemaal weer de scène met een beter passend huisje. Ik heb dat ooit in een film van Jacques Cousteau gezien, maar in het eggie was het indrukwekkend.
Welnu de boot waarin wij voeren had drie buitenboord motoren en een paar plastic jerrycans met benzine. Lekker snel dachten wij in het begin, maar neehoor, twee voor de show, bleek al vlot. De enige motor die het nog deed begon te sputteren en ergens midden op zee, werd de carburateur eraf gehaald en schoongemaakt met benzine. Gewoon met een peuk op de lippen. Dat vonden wij wel heel erg spannend. Ontstaat er een vlammetje dan is de hele boot in no time een inferno en wij visvoer.

Nu wil ik niet gaan pleiten voor onveilig handelen aangaande het tanken van benzine, of bagataliseren, maar wel aangeven dat -zoals jij al aangaf- al die regels en voorschriften ontstaan zijn uit wetgevingen. Werkgevers en fabrikanten zijn verantwoordelijk voor ongevallen van hun werknemers cq producten. Die werkgevers en producenten -op hun beurt- schrijven regels en veiligheids voorschriften om zich in te dekken, voor als het mis gaat. Dat is een niet meer te stoppen proces dat steeds complexer/uitgebreider wordt. Naja, ik tank benzine in mijn RX en vond dat er een flinke onderdruk in de tank aanwezig was, vandaar de vraag. Prachtig om te zien hoe verschillend er gereageerd wordt, love it🥰

Even ter info:
Zover ik weet MOET je dit geluid horen, vroeger werd de tank simpelweg ontlucht in de buitenlucht, tegenwoordig mag dit niet meer en gaat het via een filter, alles voor het milieu. Het sissende geluid is dus een lichte onderdruk in de tank om er voor te zorgen dat benzinedampen niet naar de buitenlucht kunnen ontsnappen.
Dus het is gewoon normaal, mijn auto's doen dit al vele jaren tot m'n GS 450h (2007) aan toe. Zeker als je een wat langere rit hebt gehad.
Dat klink heel aannemelijk. Het tankpistool zuigt de benzinepompen ook af.

Ik hoor dit geluid iedere tankbeurt en heb er ruim 200k op staan. Waaronder ruim 140k van mijzelf.Tot nu toe geen problemen.

Sowieso niet alle “influencers” tik-tok filmpjes geloven. Al helemaal niet als het filmpjes zijn van een dame die met lange perfect gemanicuurde nagels in een niets verhullend jurkje zonder vieze handen een verhaal vertelt hoe je een auto moet onderhouden. Mijn alarmbellen gaan dan af! :-)

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me