Dealer claimt dat transmissie olie niet hoeft te worden vervangen!

Bobusa

Heel actief
12 okt 2008
765
564
93
Ik heb er altijd al mijn twijfels over gehad. En wil dan ook graag mijn Hybride versnellingsbak olie laten verversen. Het verhaal van de Car Wizard versterkt die stelling alleen maar: BIGGEST Car Maintenance Lie: What DEALERS Won't Tell You

Echter zegt Peterman Enschede dat dit niet nodig is. Ook in de handleiding staat dit vermeld. Mijn auto (LS 600h 2011) heeft nu rond de 100k miles gedraaid dus het lijkt me tijd. Wat vinden jullie?

Enige terughoudendheid heb ik wel aangezien waarschijnlijk geen enkele dealer hiermee ervaring heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87
Ik snap je redenering opzich wel. Ik vind het ook altijd wel fijn als er wat verse sapjes ingekomen zijn.
Aan de andere kant: jouw auto is pas 14 jaar oud en heeft slechts 100k miles gelopen. Dat vind ik nou niet extreem veel, helemaal niet voor een Toyota/Lexus.
Als dat 25 jaar en 3 ton was, ja dan had ik het ook wel gewild.

Ik persoonlijk zou het nog niet doen maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt.
En qua werkzaamheden zijn er gewoon voorschriften hoe het gedaan moet worden. Dat men het niet vaak (nooit?) doet betekent niet dat ze niet weten hoe het moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rayminidas
Mijn vorige Lexus (LS400, 1995) heeft de dealer bij een km-stand van rond 250k kilometer wel de versnellingsbak-olie vervangen. Dit was omdat de auto begon af te slaan (ja de motor, niet linksaf of rechtsaf...) bij lage toeren. Dat was heel storend en gevaarlijk; valt de motor uit.

Olie was oud, dik en stroef. Vervanging loste het probleem op.

Het zou mij niet verbazen als dit bij de nieuwere LS'-en ook op een gegeven moment aan te raden is. Het blijft olie, die gaat er op den duur op achteruit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en quattrootje
Eerst: Een CVT of een conventionele bak, een wereld van verschil.

Ik heb het bij mijn LS 600h bij 200.000km laten doen, ook de tussenbak en beide diff's. Bij mijn huidige LS met z'n "vreemde" multistage Hybride systeem heb ik het ook twee jaar geleden laten doen. Gewoon voor mijn gemoedsrust, het is een klusje van niets en kostte nog geen €150.00 samen met een beurt.
Overigens was het "drain and fill", niet spoelen. (Wat volgens mij niet eens kan bij een normale CVT.)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Eerst: Een CVT of een conventionele bak, een wereld van verschil.

Ik heb het bij mijn LS 600h bij 200.000km laten doen, ook de tussenbak en beide diff's. Bij mijn huidige LS met z'n "vreemde" multistage Hybride systeem heb ik het ook twee jaar geleden laten doen. Gewoon voor mijn gemoedsrust, het is een klusje van niets en kostte nog geen €150.00 samen met een beurt.
Overigens was het "drain and fill", niet spoelen. (Wat volgens mij niet eens kan bij een normale CVT.)
Technisch wel maar transmissie olie verouderd en vervuild, zie voorbeeld Car wizard video. En wat betreft het verversen is het meer dan alleen Drain and Fill. De olie moet op een bepaalde temperatuur zijn tijdens het wisselen/vullen om het juiste olieniveau te waarborgen. Ik vraag me af of dealers het wel doen volgens de officiële procedure. Als ik het bij Peterman Enschede laat doen wil ik dat eerst zekerstellen.
 
Ik snap je redenering opzich wel. Ik vind het ook altijd wel fijn als er wat verse sapjes ingekomen zijn.
Aan de andere kant: jouw auto is pas 14 jaar oud en heeft slechts 100k miles gelopen. Dat vind ik nou niet extreem veel, helemaal niet voor een Toyota/Lexus.
Als dat 25 jaar en 3 ton was, ja dan had ik het ook wel gewild.

Ik persoonlijk zou het nog niet doen maar doe vooral waar je je zelf goed bij voelt.
En qua werkzaamheden zijn er gewoon voorschriften hoe het gedaan moet worden. Dat men het niet vaak (nooit?) doet betekent niet dat ze niet weten hoe het moet.
Dat is wat mij betreft veel te lang. De reactie van @Speedy J zegt wat dat betreft genoeg. Ook nog even goed de geposte video bekijken.
 
@Bobusa,

Voor wat het waard is
Desgevraagd komt ‘perplexity.ai’ met dit antwoord.
Doe gewoon waar je je zelf goed bij voelt.

IMG_8095.png
 
@Bobusa,

Voor wat het waard is
Desgevraagd komt ‘perplexity.ai’ met dit antwoord.
Doe gewoon waar je je zelf goed bij voelt.

Bekijk bijlage 183405

Dank @levensnevel , maar ik gebruik waar het kan zoveel mogelijk originele bronnen. Lexus zegt dat het "Maintenance free"is. Daar geloof ik dus niet in!

Dit is voor de LS 600h en de GS 450h:

1747653153259.png

1747653169356.png

1747653183280.png

1747653196906.png

1747653213786.png

1747653231928.png


Lijkt me geen moeilijke procedure als je de juiste tools hebt. Bij een auto met air suspension op de lift moet deze worden uitgeschakeld d.m.v. een jumper omdat de auto op contact moet tijdens de warmup procedure, anders denkt het systeem dat de auto op de grond staat.
 
Geen LS maar wel IS-F (non-cvt) : Naar aanleiding van een eerder draadje hier op het forum over het onderwerp "vervangen transmissieolie" ben ik eens gaan navragen bij Lexus R'dam .
Eerst wilde men er niet aan maar na wat heen en weer gemail met mijn veronderstelling dat de viscositeit/smeereigenschappen mettertijd achteruit gaat, ging men adviseren om bij hoge km-stand ( hoeveel schreef men er niet bij) te vervangen. Ik heb het laten doen bij ong. 200.000 en het kwam er wel fris uit aldus de monteur .Daarbij heb ik ook het filter laten vervangen.
 
Ik heb het ooit zelf gedaan. Echter, een deel verversing. Spoelen zou ik afraden. Er kan dan ook veel rotzooi loskomen uit de kleine kanaaltjes waarvan je niet wil dat die loskomen. Dat kan juist ook voor grotere problemen zorgen.
Ik heb destijds de bak van mijn is250 zelf gedaan. Staat hier ergens ook nog een topic over.
Ook het filter vervangen. Ik heb het alleen in 2 of 3x gedaan. Zo wist ik dat merendeel van de olie vers was. Het zorgde echt wel voor een soepeler schakelende bak.
Alles wat onderhoudsvrij is heb ik mijn bedenkingen bij, zeker als er een substantie bij betrokken is die bewezen degradeert.
 
Zo'n e-CVT ververs je feitelijk hetzelfde als een handbak.
Met ATF is temperatuur en door standen schakelen inderdaad zeer belangrijk! Uit ervaring weet ik dat zelfs transmissie-bedrijven hier nog weleens moeite mee hebben... Dus ik snap je bezorgdheid op dat punt wel!

Lexus Rotterdam heeft op leeftijd 9 jaar en 210dkm de ATF van mijn IS300h ververst. Kennis van mij heeft dit eens in Eindhoven laten doen, waar men dit zelfs uit zichzelf voorstelde. Dus het is zéker niet zo dat alle Lexusdealers hun kop in het zand steken. Mijn CT heb ik met zo'n 230dkm ingeruild, maar als ik door was gereden, had ik dit ook laten doen.

Persoonlijk zou ik het je adviseren te laten doen, olie verouderd door leeftijd én km's. Spoelen hoeft (kan) met een e-CVT niet.
 
Zo'n e-CVT ververs je feitelijk hetzelfde als een handbak.
Met ATF is temperatuur en door standen schakelen inderdaad zeer belangrijk! Uit ervaring weet ik dat zelfs transmissie-bedrijven hier nog weleens moeite mee hebben... Dus ik snap je bezorgdheid op dat punt wel!

Lexus Rotterdam heeft op leeftijd 9 jaar en 210dkm de ATF van mijn IS300h ververst. Kennis van mij heeft dit eens in Eindhoven laten doen, waar men dit zelfs uit zichzelf voorstelde. Dus het is zéker niet zo dat alle Lexusdealers hun kop in het zand steken. Mijn CT heb ik met zo'n 230dkm ingeruild, maar als ik door was gereden, had ik dit ook laten doen.

Persoonlijk zou ik het je adviseren te laten doen, olie verouderd door leeftijd én km's. Spoelen hoeft (kan) met een e-CVT niet.
Ja, twijfelde weer na het zien van de car wizard video hierboven. Die ES 300h had na 180k miles ATF van slechte kwaliteit. Optie is om ook even iets af te tappen en te laten onderzoeken.
 
Het blijft een "hot topic". En inderdaad - weinig dingen gaan oneindig lang mee. Dat men zegt dat de versnellingsbak niet behoeft te worden ververst, is gebaseerd op de ervaring dat je bij een moderne eCVT slechts zo weinig kwaliteitsterugloop en/of vervuiling aantreft dat dat binnen de verwachte levensduur ("300.000 km") niet nodig zal zijn. Daarbij gaat men uit van redelijk gunstige bedrijfsomstandigheden (geen uitzonderlijk hoge omgevingsduur, geen nauwelijks verharde wegen met veel stof etc.. Vandaar een uitzondering voor Australie en Nieuw-Zeeland.

Je zult er onder Nederlandse omstandigheden dus zeker wel zonder, al zou ik zelf bij een kmstand rond 250.000 km of meer en de wens nog een aantal jaren door te rijden toch verversing overwegen.

Bij een eCVT is de kans op slijtagedeeltjes en vervuiling relatief klein in vergelijking met een conventionele automaat. De olietemperatuur is wezenlijk lager waardoor er veel minder olieafbraak en oxidatie optreedt, de bak bevat geen lamellenkoppelingen of rembanden waar bekledingsmateriaal uit kan vrijkomen, ontstaan afbraakmateriaal wordt in principe opgevangen in een filter eventueel aangevuld met een magneet.

Bij een eCVT zal spoelen weinig zin hebben. Spoelen heeft alleen zin wanneer de olie sterk is vervuild en zich overal in de bak hebben afgezet. Dat zal normaliter niet voorkomen vanwege de bescheiden werktemperatuur van de olie. Mocht er na lange bedrijfstijd toch vuilafzetting zijn opgetreden zou ik in plaats daarvan de originele Toyota WS olie afvullen en deze na betrekkelijk korte tijd (10.000 km) nog eens laten verversen. De Toyota WS olie wijkt af van andere typen ATF, met name is de viscositeit bewust lager.

Bij mijn GS gen 4 heeft de dealer destijds wel bij 90.000 km de olie uit het differentieel volgens voorschrift ververst. Op de rekening staat dan dat de versnellingsbakolie is ververst....wat dus niet juist was. De opgegeven hoeveelheid maakte al meteen duidelijk dat dat niet kon kloppen. Ik hoor het differentieel nog niet, dus neem ik aan dat men daar het juiste (dikkere) product voor heeft gebruikt. Ook die differentieelolie van Toyota is overigens niet standaard - er zitten speciale ingredienten in die gebruik in een "limited slip" differentieel mogelijk maken.
 
Het blijft een "hot topic". En inderdaad - weinig dingen gaan oneindig lang mee. Dat men zegt dat de versnellingsbak niet behoeft te worden ververst, is gebaseerd op de ervaring dat je bij een moderne eCVT slechts zo weinig kwaliteitsterugloop en/of vervuiling aantreft dat dat binnen de verwachte levensduur ("300.000 km") niet nodig zal zijn. Daarbij gaat men uit van redelijk gunstige bedrijfsomstandigheden (geen uitzonderlijk hoge omgevingsduur, geen nauwelijks verharde wegen met veel stof etc.. Vandaar een uitzondering voor Australie en Nieuw-Zeeland.

Je zult er onder Nederlandse omstandigheden dus zeker wel zonder, al zou ik zelf bij een kmstand rond 250.000 km of meer en de wens nog een aantal jaren door te rijden toch verversing overwegen.

Bij een eCVT is de kans op slijtagedeeltjes en vervuiling relatief klein in vergelijking met een conventionele automaat. De olietemperatuur is wezenlijk lager waardoor er veel minder olieafbraak en oxidatie optreedt, de bak bevat geen lamellenkoppelingen of rembanden waar bekledingsmateriaal uit kan vrijkomen, ontstaan afbraakmateriaal wordt in principe opgevangen in een filter eventueel aangevuld met een magneet.

Bij een eCVT zal spoelen weinig zin hebben. Spoelen heeft alleen zin wanneer de olie sterk is vervuild en zich overal in de bak hebben afgezet. Dat zal normaliter niet voorkomen vanwege de bescheiden werktemperatuur van de olie. Mocht er na lange bedrijfstijd toch vuilafzetting zijn opgetreden zou ik in plaats daarvan de originele Toyota WS olie afvullen en deze na betrekkelijk korte tijd (10.000 km) nog eens laten verversen. De Toyota WS olie wijkt af van andere typen ATF, met name is de viscositeit bewust lager.

Bij mijn GS gen 4 heeft de dealer destijds wel bij 90.000 km de olie uit het differentieel volgens voorschrift ververst. Op de rekening staat dan dat de versnellingsbakolie is ververst....wat dus niet juist was. De opgegeven hoeveelheid maakte al meteen duidelijk dat dat niet kon kloppen. Ik hoor het differentieel nog niet, dus neem ik aan dat men daar het juiste (dikkere) product voor heeft gebruikt. Ook die differentieelolie van Toyota is overigens niet standaard - er zitten speciale ingredienten in die gebruik in een "limited slip" differentieel mogelijk maken.
Dank voor je duiding @Romke. Ik ben echter wel van het preventieve kamp, na 300k km's lijkt het me te laat, wederom zie CW video hierboven waarbij ze dan de ATF niet meer willen verversen en ook het verhaal van @Speedy J.
Maar ben het met je eens dat de omstandigheden hier in Nederland erg mild zijn t.o.v. landen als de VS en Australië. Maar het vreemde is wel dat een e-CVT gesealed is dus zal dan kan alleen de veel hogere (woestijn) temperatuur de grootste verouderingsfactor zijn. En hitte is killing.
Ja, peace of mind komt weer bovendrijven bij dit dilemma. Ik zou er bijna een Poll van moeten maken ;)
 
Ik behoor ook zeker tot het preventieve kamp.
Niet met alles natuurlijk. Als bijv. ophangrubbers nog gewoon goed zijn ga ik die niet zomaar vervangen maar dit soort vloeistoffen...ja eigenlijk wel.

Mijn IS is 11 jaar oud en heeft 2 ton gelopen. Dat begint wel bij een punt te komen dat ik daar stilletjes aan aan ga denken. Niet gelijk morgen maar volgend jaar wel denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa