Het blijft een "hot topic". En inderdaad - weinig dingen gaan oneindig lang mee. Dat men zegt dat de versnellingsbak niet behoeft te worden ververst, is gebaseerd op de ervaring dat je bij een moderne eCVT slechts zo weinig kwaliteitsterugloop en/of vervuiling aantreft dat dat binnen de verwachte levensduur ("300.000 km") niet nodig zal zijn. Daarbij gaat men uit van redelijk gunstige bedrijfsomstandigheden (geen uitzonderlijk hoge omgevingsduur, geen nauwelijks verharde wegen met veel stof etc.. Vandaar een uitzondering voor Australie en Nieuw-Zeeland.
Je zult er onder Nederlandse omstandigheden dus zeker wel zonder, al zou ik zelf bij een kmstand rond 250.000 km of meer en de wens nog een aantal jaren door te rijden toch verversing overwegen.
Bij een eCVT is de kans op slijtagedeeltjes en vervuiling relatief klein in vergelijking met een conventionele automaat. De olietemperatuur is wezenlijk lager waardoor er veel minder olieafbraak en oxidatie optreedt, de bak bevat geen lamellenkoppelingen of rembanden waar bekledingsmateriaal uit kan vrijkomen, ontstaan afbraakmateriaal wordt in principe opgevangen in een filter eventueel aangevuld met een magneet.
Bij een eCVT zal spoelen weinig zin hebben. Spoelen heeft alleen zin wanneer de olie sterk is vervuild en zich overal in de bak hebben afgezet. Dat zal normaliter niet voorkomen vanwege de bescheiden werktemperatuur van de olie. Mocht er na lange bedrijfstijd toch vuilafzetting zijn opgetreden zou ik in plaats daarvan de originele Toyota WS olie afvullen en deze na betrekkelijk korte tijd (10.000 km) nog eens laten verversen. De Toyota WS olie wijkt af van andere typen ATF, met name is de viscositeit bewust lager.
Bij mijn GS gen 4 heeft de dealer destijds wel bij 90.000 km de olie uit het differentieel volgens voorschrift ververst. Op de rekening staat dan dat de versnellingsbakolie is ververst....wat dus niet juist was. De opgegeven hoeveelheid maakte al meteen duidelijk dat dat niet kon kloppen. Ik hoor het differentieel nog niet, dus neem ik aan dat men daar het juiste (dikkere) product voor heeft gebruikt. Ook die differentieelolie van Toyota is overigens niet standaard - er zitten speciale ingredienten in die gebruik in een "limited slip" differentieel mogelijk maken.