Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ik ben ook wel benieuwd naar welke aftermarket Android unit je geïnstalleerd hebt. Ik zit ook met een 350 USA import en daarmee de FM frequenties die alleen op oneven tienden afstemmen. Ik zoek daar nog een alternatieve head unit met tuner
Ik had inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb toen gewoon een goedkope Android unit van AliExpress gekocht met 4 cores en 64GB opslag. Maar eigenlijk is dat ding veel te langzaam, dus zou er eentje met wat meer cores aanbevelen als ik 'm nog een keer zou moeten kopen. En ik kreeg ook nog eens eigenlijk de verkeerde geleverd, die van mij is voor een 2008-after facelift model waarbij de luchtroosters boven de radio net anders zijn waardoor er een kiertje zichtbaar is dat niet heel mooi is. Dat dat anders is kwam ik uiteraard pas achter na inbouw en daarna had ik geen zin meer om er nog iets mee te doen.

Maar nu heb ik tenminste ook een DAB+ radio, daar moet je dan wel nog een aparte DAB+ USB ontvanger kopen, maar dat is een 20 euro extra en het zeker wel waard.
 
Ja, DAB+ is inderdaad ook een mooie bijkomstigheid en met een Android unit met USB heb je dan eigenlijk al niet eens meer FM nodig. Maar in mijn Range Rover (my apologies for swearing) heb ik ook een aftermarket met DAB+ geïnstalleerd en de kwaliteit van ontvangst valt me behoorlijk tegen. Moet gezegd worden dat ik voornamelijk in het oosten des lands over binnenweggetjes rijd. Ritjes die ik in het westen maak zijn al een stuk beter.
Dank voor de tip om in ieder geval meer dan een 4-core te gaan zoeken.
 
Ja, DAB+ is inderdaad ook een mooie bijkomstigheid en met een Android unit met USB heb je dan eigenlijk al niet eens meer FM nodig. Maar in mijn Range Rover (my apologies for swearing) heb ik ook een aftermarket met DAB+ geïnstalleerd en de kwaliteit van ontvangst valt me behoorlijk tegen. Moet gezegd worden dat ik voornamelijk in het oosten des lands over binnenweggetjes rijd. Ritjes die ik in het westen maak zijn al een stuk beter.
Dank voor de tip om in ieder geval meer dan een 4-core te gaan zoeken.

Ja, DAB+ bereik is heel twijfelachtig. Ik woon in Limburg slechts 5km van de Duitse grens en rond mijn woonplaats heb ik juist vrijwel perfect bereik van vele zenders. Maar ik ben een keer naar Nijmegen gereden en daar vond ik geen enkele zender meer, heel vreemd. Vervolgens weer thuis, iets van 93 zenders te vinden met prima kwaliteit.

Maar op vakantie heb ik gewoon Android Auto met de TuneIn app gebruikt, dan hoef ik niet steeds opnieuw zenders te gaan scannen.
 
Ik heb vandaag de auto weer eens gewassen, en voor het eerst ingeschuimd met Bilt-Hamber auto-foam in plaats van Monello Artico Magico. Mijn eerste indruk is dat Bilt-Hamber de auto nét even wat schoner krijgt dan Monello, en het is nog biologisch afbreekbaar ook. Alle "vergeten hoekjes" ook aangepakt: bij de scharnieren van de deuren, de rand tussen achterklep en dak, en de rand van het dak bij het dakraam. Na het wassen al het kunststof schoongemaakt met Autoglym vinyl & rubber care - en wat zit er véél plastic aan die auto... Ook onder de motorkap alles schoongemaakt, en tot slot nog even wat rubbers met Shin-Etsu behandeld. Al het wit is nu écht wit, het zwart is écht zwart en ik ben nu écht moe.

1753552940323.png


Jarno
 
eerst ingeschuimd met Bilt-Hamber auto-foam
Gebruik je daarvoor je HD-reiniger? Ik heb exact dit product op mijn verlanglijstje staan bij CarClean voor een volgende bestelling maar heb nog geen foam-lans. Ik heb wel eens zitten denken aan een pompverstuiver omdat ik die kan meenemen maar die schijnen tegen te vallen, vaak pompen om voldoende druk te houden voor een goede foam.
 
Ja ik gebruik een HD reiniger van AVA, maakt niet zoveel herrie als bv Kärcher en is ontzettend makkelijk in het gebruik. Alles is heel makkelijk op te bergen in of aan de HD reiniger zelf, en er zit al een schuimlans bij. Een pompverstuiver kan ik niet aanbevelen. Ik heb er eentje maar die gebruik ik voor de shampoo en daar is hij wel perfect voor.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Je mag vast altijd binnen komen voor de 90k beurt bij elke dealer, ook bij 60.000 of 120.000km zal die dealer graag die 90.000km beurt voor je uitvoeren 😇

Als je APK volgende maand verloopt, maak dan de afspraak maar vast. Het is doorgaans vol in de agenda’s van werkplaatsen en met de vakantie periode voor de deur misschien ook wat onderbezet. Gewoon inplannen en lekker combineren met die 90.000km beurt.
Weer terug van de (vervroegde) 90k beurt, alles prima in orde alleen wel de magische leeftijd van 8 jaar bereikt oftewel nu jaarlijks naar de APK.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Lexus4me
Gebruik je daarvoor je HD-reiniger? Ik heb exact dit product op mijn verlanglijstje staan bij CarClean voor een volgende bestelling maar heb nog geen foam-lans. Ik heb wel eens zitten denken aan een pompverstuiver omdat ik die kan meenemen maar die schijnen tegen te vallen, vaak pompen om voldoende druk te houden voor een goede foam.
Ik gebruik een standaard Kaercher reiniger met een schuimhulpstuk: https://www.bol.com/nl/nl/p/swiss-c...FS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping

Dat opzetstuk levert niet alleen schuim maar geeft ook een breed (instelbaar) spuitbeeld zodat binnen enkele minuten je hele auto lekker is "ingezeept".

Verschillende aanbieders leveren ze, sommige met verloopstuk naar de normale Kaercher bajonet, bij andere moet je die er apart bijkopen.

Wassen kost daardoor relatief weinig tijd:
- auto nat maken
- schuiimlaag aanbrengen en 5 tot 10 minuten laten intrekken
- schuim en vuil wegspoelen met water met relatief lage druk
- auto drogen met een zogenaamde "watermagneet", een soort badhanddoek met een buitengewoon vochtopnamevermogen

De meeste HD reinigers kennen ook vaak een eigen schuimsysteem, doch de doseernauwkeurigheid daarvan en het te bestrijken oppervlak is minder geschikt voor een relatief groot oppervlak als de zijkant of de bovenkant van een auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Een paar tips voor optimaal resultaat:
  • Schuim moet je aanbrengen als de auto nog droog is, dan komt het rechtstreeks in contact met het vuil en blijft het beter plakken. Water vormt juist een isolerend laagje.
  • Altijd van beneden naar boven inschuimen anders zie je niet goed wat je al geraakt hebt door het omlaag zakkende schuim. Afspoelen weer wel van boven naar beneden.
  • Een dikke laag schuim aanbrengen heeft geen nut want alle schuim wat niet in contact komt met de auto doet ook niets.
  • Schuim moet in een bepaalde verhouding gemengd worden, de zogenaamde panel impact ratio of PIR. Dit is een percentage en staat meestal wel ergens aangegeven. De verhouding schuim middel tot water kun je makkelijk bepalen:
    • Vul het schuimreservoir met alleen water
    • Draai de stelknop op de schuimlans helemaal dicht (maximale hoeveelheid schuim)
    • Spuit nu in een emmer tot het reservoir leeg is
    • Meet de hoeveelheid water in de emmer
    • Die hoeveelheid water maal het PIR percentage is de hoeveelheid schuim middel per liter water wat je in je mengfles moet doen. Als de schuimfles een grotere of kleinere inhoud heeft dan 1 liter de hoeveelheid aanpassen.
Rekenvoorbeeld: bij mij zat er 5 1/2 liter water in de emmer. De PIR is 0.5 - 2% dus ik heb grofweg 11 tot 28 ml product nodig per liter. Het reservoir is echter 0.6 liter dus er moet 7 tot 17 ml product in. Ik hield vroeger geen rekening met de PIR maar heb het toch maar eens gemeten, en het maakt echt verschil want je gebruikt al gauw teveel. Leuk voor de fabrikant maar jammer voor de portemonnee.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en quattrootje
Zit ook al een tijd te kijken naar zo'n schuimpistool.
Na het schuimen hoef je dus niet nog met de washandschoen de hele auto af te nemen? Als in: het schuim haalt al het vuil helemaal weg? Uitgezonderd aangekoekt spul natuurlijk.
 
Na het schuimen hoef je dus niet nog met de washandschoen de hele auto af te nemen? Als in: het schuim haalt al het vuil helemaal weg?
Dat hoop ik natuurlijk wel, maar ik denk dat de de auto daarna nog niet helemaal schoon is. Veel hangt ook af van de voorbereiding. Dus als je een auto regelmatig met paint cleaner reinigt, en beschermt met een glaze en wax of sealant zal een foamwasbeurt veel meer zichtbaar effect hebben, omdat de voorbehandeling goed is geweest.

Ik heb dit gewoon een keer geprobeerd; begin dit jaar heb ik ‘m met paint cleaner, glaze en wax goed behandeld. Daarna heb ik meerdere keren enkel en alleen met een “foam behandeling” in een wasbox en naspoelen met osmose water een verdomd goed resultaat behaald. Dit was vast geen optimale PIR zoals @Darkmatter beschrijft en geen idee wat voor spul die wasbox gebruikt, maar de auto was veel schoner dan ik dacht. En door goed na te spoelen met osmose water (vaak glansspoelen genoemd) droogt de auto streeploos op. Omdat ik er niet zeker van was dat de auto ook echt schoon was na deze behandeling durfde ik er ook niet met een microvezel droogdoek overheen te gaan. Dus nam ik de gok met osmose water en gewoon rustig wegrijden. Zelfs met een matige zon, geen strepen te zien.

Daarom heb ik de verwachting (hoop) dat met een goed product in een goede PIR verhouding dit resultaat nog beter zal zijn. Al heb ik thuis geen osmose water…