intAct Battery-Guard

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Ik heb een 12v AGM accu. Als het voltage in het gele gebied komt dan ga ik druppelladen.

1755254618485.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy en Lexus4me
Einde van de middag de Intact aangesloten. Is inderdaad een fluitje van een cent, zowel aan de accu als in gebruik nemen van de app. Intact kwam direct met de melding van lage SoC met 65%. Vanavond een uurtje lekker de buurt doorgereden. Met dakje eraf is dat een mooie tijdbesteding:-) Na ongeveer een half uurtje de 100% bereikt. Morgenvroeg eens kijken hoeveel er in de nacht is weggesnoept.
 
For the record; Na een nacht (ongeveer 12 uur) stilstaan zit SoC nu op 77%
FYI, jij hebt geen hybride... Vergelijkbare elektronica, maar ook een dikke vette startmotor dus jij hebt met een IS 350 véél meer power nodig.
Een hybride wagen hoeft alleen maar zeer kortstondig alles met de accu van 12 volt te voorzien waarna de inverter (ca. 300 volt naar 12 volt) de 12 volt in de wagen overneemt.
Hybrides hebben geen startmotor die kortstondig een paar honderd Ampère gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Is zeker waar. En dat zal misschien ook de strategie beïnvloeden waarmee de auto wil dat de 12v accu weer wordt opgeladen denk ik? Maar het natuurlijke verloop van ontladen bij stilstand zal niet veel anders zijn lijkt me. Of heeft een hybrid een heel ander type lead-acid ivm het al dan niet moeten kunnen leveren van kortstondig grote vermogen voor de startmotor.
 
Ik heb een Panasonic AGM accu (standaard Lexus specificatie). Als ik 30 minuten rij dan gaat mijn SOC van bv. 54% naar 78%. Dus niet als bij jou naar 100% SOC. Dat komt door de andere strategie van het Hybride DC-DC laadsysteem. De strategie van een conventionele auto met 12v accu is erop gericht om de accu zo snel mogelijk op te laden omdat het veel kracht nodig heeft bij het starten. Zoals @Higgie zei, een hybride systeem heeft relatief weinig stroom nodig om te starten (min 12v), het hoeft alleen maar de hybride computers aan te zetten.
Ontladen zal per auto weer anders zijn. Wellicht bij een conventionele auto een stuk minder aangezien er geen complexe hybride materie achter zit op stand-by....
 
  • Leuk
Waarderingen: 350c-mo en Higgie
Nog een interessant weetje, ik zat in de (elektronische) werkplaats handleiding te bladeren (ja, doe ik wel eens, zomaar 🤓 ) en zag het volgende m.b.t. het minimale voltage van de 12 volt startaccu:

1755455465441.png


Bovenstaande voorbeeld is de eerste check na de installatie van een nieuwe hybride batterij. Ik had niet gedacht dat het absolute voltage 11 volt kan zijn. Gelukkig heeft Lexus dus nog een aardige marge ingebouwd. M.a.w. starten onder de 11 volt wordt riskant.

In relatie tot de IntAct battery Guard is dat goed om te weten wanneer je actie moet ondernemen en evt. een booster nodig hebt. Overigens ga ik nooit onder de 11,8 volt zitten om accu schade te voorkomen. Het gaat in mijn geval om een AGM accu.

Edit:
- AGM-accu’s zijn gevoelig voor diepontlading. Onder 11.8V begint sulfatie, wat de levensduur verkort.
- Regelmatig ontladen tot onder 50% SOC kan het aantal laadcycli halveren.
 

Bijlagen

  • 1755455775444.png
    1755455775444.png
    153,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
AGM-accu’s zijn gevoelig voor diepontlading. Onder 11.8V begint sulfatie, wat de levensduur verkort.

Toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe 12v accu in de NX moest zetten omdat hij na 10 dagen stilstaan de geest had gegeven ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Toen werd mij duidelijk - na veel lezen want verstand heb ik er niet van - dat AGM accu's juist weer wél goed bestand zijn tegen dieper ontladen. AGM accu is een lekvrije accu doordat het accuzuur in een glasvezelmat opgenomen zit. En die zouden of worden vaak gebruikt in hybrides omdat de accu achter in de auto staat en in geval van een frontale impact er geen accuzuur door de auto komt, zoiets is bij mij blijven hangen.

Ik ben de weg kwijt..... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
AGM-accu’s zijn gevoelig voor diepontlading. Onder 11.8V begint sulfatie, wat de levensduur verkort.

Toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe 12v accu in de NX moest zetten omdat hij na 10 dagen stilstaan de geest had gegeven ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Toen werd mij duidelijk - na veel lezen want verstand heb ik er niet van - dat AGM accu's juist weer wél goed bestand zijn tegen dieper ontladen. AGM accu is een lekvrije accu doordat het accuzuur in een glasvezelmat opgenomen zit. En die zouden of worden vaak gebruikt in hybrides omdat de accu achter in de auto staat en in geval van een frontale impact er geen accuzuur door de auto komt, zoiets is bij mij blijven hangen.

Ik ben de weg kwijt..... ;)
Snap je reactie. Klinkt tegenstrijdig idd. Echter is een AGM accu stabieler dan een conventionele (natte) accu. Ze gebruiken glasvezelmatten die het zuur absorberen. Dit zorgt voor een stabielere chemische omgeving. Zo beschadigen ze minder snel bij een lage laadstatus. Maar ze zijn er niet ongevoelig voor. Sulfatering is wel mogelijk bij diepe ontlading onder de 11,8 volt. Maar eigenlijk is onder de12,2 volt (diep ontladen) al een risico.

De redenen dat ze AGM in hybride's gebuiken zijn:
- kan overweg met hogere stroomvraag
- diepe ontlading is toch beter verdraagbaar
- onderhoudsvrij en lekvrij
- betere prestaties bij lage temperaturen
- snellere herlaadtijd via regeneratief remmen
- en een langere levensduur bij juiste toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Maar uhhh 🤔 … er is op de 12V accu toch geen hoge stroomvraag.
Die accu wordt toch alleen maar gebruikt voor het opstarten van het computernetwerk, of zit ik fout?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Maar uhhh 🤔 … er is op de 12V accu toch geen hoge stroomvraag.
Die accu wordt toch alleen maar gebruikt voor het opstarten van het computernetwerk, of zit ik fout?
Klopt. Maar een hybride heeft ook veel meer hardware aan boord om op te starten. Ook dat klinkt weer tegenstrijdig ja, maar Lexus kiest voor betrouwbaarheid zeg maar.
Ik weet overigens niet of alle hybrides van Lexus een AGM accu gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Inderdaad, de rembekrachtiging snoept bijvoorbeeld ook al bij het openen van de deur (voordat je op de startknop drukt)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
- snellere herlaadtijd via regeneratief remmen
Klopt dit wel? Bij regeneratief remmen wordt de kleine 12V startaccu toch niet bijgeladen? Dat gaat allemaal via de hybride accu, die ontvangt de stroom van het regeneratief remmen en regelt ook het bijladen van de 12V accu indien nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Dank voor jullie reacties en controle, nee maar het kan zijn dat bij regeneratief remmen de DC-DC converter meer spanning geleid naar de 12 volt accu, ik zal dat eens controleren met de IntAct!
 
Vanmorgen de leren bekleding eens schoongemaakt. Voordat ik startte gaf de Intact een Soc van 92 en spanning van 12.64 V
De sleutel heb ik buiten bereik van de auto gelegd. Binnen verlichting uit, behalve instap verlichting. Daarna een half uur werk, met 1 of meerdere deuren open. Na afloop was de Soc 67% en het voltage 12.45 V.
En wat heb ik hiervan opgestoken? Dat , wanneer ik de Lexus van binnen ga reinigen met de deuren open, ik zorg dat de Soc boven de 90 zit en er voldoende spanning in de accu zit.! ;)
Het eerste jaar heb ik nl de Lexus een keer van binnen schoongemaakt, alle deuren open etc. Lekker op mijn gemakkie. Met als gevolg , nadien niet meer starten. Dat was de eerste kennismaking met dit fenomeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa