Bobusa
Heel actief
- 12 okt 2008
- 928
- 776
- 93
Ik heb een 12v AGM accu. Als het voltage in het gele gebied komt dan ga ik druppelladen.
Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.
Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.
FYI, jij hebt geen hybride... Vergelijkbare elektronica, maar ook een dikke vette startmotor dus jij hebt met een IS 350 véél meer power nodig.For the record; Na een nacht (ongeveer 12 uur) stilstaan zit SoC nu op 77%
Snap je reactie. Klinkt tegenstrijdig idd. Echter is een AGM accu stabieler dan een conventionele (natte) accu. Ze gebruiken glasvezelmatten die het zuur absorberen. Dit zorgt voor een stabielere chemische omgeving. Zo beschadigen ze minder snel bij een lage laadstatus. Maar ze zijn er niet ongevoelig voor. Sulfatering is wel mogelijk bij diepe ontlading onder de 11,8 volt. Maar eigenlijk is onder de12,2 volt (diep ontladen) al een risico.AGM-accu’s zijn gevoelig voor diepontlading. Onder 11.8V begint sulfatie, wat de levensduur verkort.
Toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe 12v accu in de NX moest zetten omdat hij na 10 dagen stilstaan de geest had gegeven ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Toen werd mij duidelijk - na veel lezen want verstand heb ik er niet van - dat AGM accu's juist weer wél goed bestand zijn tegen dieper ontladen. AGM accu is een lekvrije accu doordat het accuzuur in een glasvezelmat opgenomen zit. En die zouden of worden vaak gebruikt in hybrides omdat de accu achter in de auto staat en in geval van een frontale impact er geen accuzuur door de auto komt, zoiets is bij mij blijven hangen.
Ik ben de weg kwijt.....![]()
Klopt. Maar een hybride heeft ook veel meer hardware aan boord om op te starten. Ook dat klinkt weer tegenstrijdig ja, maar Lexus kiest voor betrouwbaarheid zeg maar.Maar uhhh… er is op de 12V accu toch geen hoge stroomvraag.
Die accu wordt toch alleen maar gebruikt voor het opstarten van het computernetwerk, of zit ik fout?
Klopt dit wel? Bij regeneratief remmen wordt de kleine 12V startaccu toch niet bijgeladen? Dat gaat allemaal via de hybride accu, die ontvangt de stroom van het regeneratief remmen en regelt ook het bijladen van de 12V accu indien nodig.- snellere herlaadtijd via regeneratief remmen
Richtlijn Toyota/Lexus is volgens mij:Ik weet overigens niet of alle hybrides van Lexus een AGM accu gebruiken.
Dat denk ik ook.Ik denk dat hier verwarring gezaaid wordt op basis van 12V accu versus hybride accupakket