Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Bijlagen

  • 20251113_152653.jpg
    20251113_152653.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 29
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Zojuist vier nieuwe sloffen eronder laten zetten, we zijn nu toch echt wel in de tijd van het jaar gekomen waar zomerbanden niet meer kunnen. Nu het kouder is kon ik duidelijk merken dat ik minder grip had. Positief is dan wel weer dat het makkelijker wordt om een burn-out te doen. 😎

Er zitten nu Pirelli Scorpion All Season SF3's onder. Ik heb deze gekozen omdat het een goede allrounder is: andere banden zijn misschien beter dan deze op droog wegdek maar weer slechter op nat, hebben een kortere remweg maar minder grip etc. Er zijn niet veel reviews over deze band maar de Scorpion is eigenlijk de SUV / EV versie van de Cinturato, zelfde rubber en profiel maar met versterkte wangen vanwege het hogere gewicht en koppel. Er zit bovendien foam aan de binnenkant wat voor minder geluid zou moeten zorgen. Ik had een ritje willen maken om dat te testen maar het wordt alweer veel te druk op de wegen, dus daar kom ik binnenkort op terug.

UPDATE: vandaag een stukje gereden en ik kan bevestigen dat in elk geval een aantal van de beloften worden nagekomen. Hoewel de banden op papier niet de stilste zijn, dringt er minder geluid naar binnen door. Met name de hogere frequenties worden heel sterk gedempt zodat ik vooral op lagere snelheden het gevoel had met watten in mijn oren te rijden. Op snelweg tempo gaat het windgeruis weer overheersen maar ook dan is het binnen net een stukje stiller.

De stijvere wangen zijn ook merkbaar: aan de ene kant zijn kleine hobbeltjes iets beter te voelen, aan de andere kant is er nu meer gevoel in de besturing. Over rolweerstand / grip / remweg / brandstofverbruik kan ik uiteraard nog niets zeggen. Ik heb een klein beetje het gevoel dat de auto langer uitrolt maar dat kan ook denkbeeldig zijn. In elk geval maken de banden tot dusver een positieve indruk.

Jarno
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S, D43m0n en Bobusa
Van de week m'n winterbanden verwisseld voor nieuwe all seasons, ik kocht mn LS met deze winterbanden en de auto trilt, hobbelt, trekt naar rechts en klinkt alsof alle wiellagers op springen staan. ANWB test gelezen en de beste uit de test besteld, Continental AllSeasonsContact 2.
Wereld van verschil met deze banden eronder, geen getril, geen gehobbel, niet meer naar rechts trekken en heerlijk stil, kan nu de V8 horen zingen en verder rust in de auto op de muziek na.
 

Bijlagen

  • 20251119_192511.jpg
    20251119_192511.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 24
Afgelopen week de auto weggebracht voor:
- Wassen
- Kleien
- Polijsten
- Wax
- Interieur gereinigd en leer behandeld.
- Steenslagschades laten behandelen

Gisteren weer opgehaald. Ik heb de auto nog niet eerder zo mooi gehad, ze is er goed van opgeknapt.
Alleen de lakreparaties; het is zichtbaar dat daar wat gebeurd is. Maar anders moet ik de hele voorkant laten spuiten en daar is de lak verder te goed voor, plus geen garantie op perfect spuitwerk. Ik ben bang voor kleurverschil aangezien pearl white een mooie maar lastige kleur is volgens schadebedrijven.
Voornaamste is dat er geen lakschades zijn en dus de boel niet gaat roesten (en het lijkt een stuk netter, dat wel).
Overall ben ik erg tevreden.
 
Vanochtend bij het ter kerke gaan het lampje van de bandenspanning aan. Kwam vast door de kou dat de spanning te laag werd. Dus vanmiddag even wat lucht erbij. 🌬️
 
Ja...... vanavond bij vetrek naar Amsterdam ook het TPMS lampje aan. Gelukkig alleen maar de reserveband, 2,2 bar. Die kan ik later wel bijvullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lustigson
Een mooi systeem ja 👍, maar er zijn er daardoor ook veel die nooit meer naar de bandenspanning kijken totdat het systeem waarschuwt … en dus al een tijdje behoorlijk te lage spanning rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en Bobusa
Een mooi systeem ja 👍, maar er zijn er daardoor ook veel die nooit meer naar de bandenspanning kijken totdat het systeem waarschuwt … en dus al een tijdje behoorlijk te lage spanning rijden.
2,5 bar is bij mij de ref waarde voor TPMS. Bij 2,2 bar komt de waarschuwing. Zou je natuurlijk zelf kunnen resetten maar dan met je eerste de spanning verhogen naar bv. 2,8 bar. Nee, geen enkel systeem is perfect en de Nederlander moet wat te mopperen houden.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje
Ik ben geen liefhebber van het TPMS. Het idee er achter is ok, maar de waarschuwing voor te lage bandenspanning komt redelijk laat. Ik kan aan het sturen voelen of de bandenspanning 0,2 lager is dan de oorspronkelijk ingestelde spanning. De TPMS melding komt echter veel later.

Bij auto's vanaf 2014 is TPMS verplicht. Duurdere auto's hadden een dergelijk systeem al enkele jaren eerder.

"Je banden verliezen gedurende de tijd altijd langzaam een beetje lucht, 2 tot 3% per maand. Hierdoor rijdt ongeveer 60% van de bestuurders in Nederland met een te lage bandenspanning rond." Er valt dus nog wel wat te verbeteren. Het TPMS zou eigenlijk voorzien moeten zijn van een drukmeetsysteem dat ook de luchttemperatuur in de band op het moment van meten bij de waarschuwing betrekt.
 
Ik ben geen liefhebber van het TPMS. Het idee er achter is ok, maar de waarschuwing voor te lage bandenspanning komt redelijk laat. Ik kan aan het sturen voelen of de bandenspanning 0,2 lager is dan de oorspronkelijk ingestelde spanning. De TPMS melding komt echter veel later.

Bij auto's vanaf 2014 is TPMS verplicht. Duurdere auto's hadden een dergelijk systeem al enkele jaren eerder.

"Je banden verliezen gedurende de tijd altijd langzaam een beetje lucht, 2 tot 3% per maand. Hierdoor rijdt ongeveer 60% van de bestuurders in Nederland met een te lage bandenspanning rond." Er valt dus nog wel wat te verbeteren. Het TPMS zou eigenlijk voorzien moeten zijn van een drukmeetsysteem dat ook de luchttemperatuur in de band op het moment van meten bij de waarschuwing betrekt.
Ik snap wat je zegt echter zitten er al zoveel waarschuwing systemen in moderne auto's dat je er soms gek van kan worden. Hoe het TPMS systeem is ingesteld bij Lexus is wat mij betreft mooi in balans. En je moet zelf ook je verantwoordelijkheid nemen om de bandenspanning in de gaten te houden.
 
Het systeem is niet ontworpen voor meldingen bij 0,2 bar lager, of om de periodieke controle van de bandenspanning over te slaan. Als er daadwerkelijk een groot verschil (20% lager) gemeten wordt, krijg je direct een melding. Dat is interessanter dan een minimaal verschilletje.
 
Zomerwielen eraf , winterwielen erop
Maar nu melding dat banden druk te laag is en krijg geen waardes in het dashboard te zien , enkel streepjes,
zit er ergens een resetknop of moet ik het probleem in de sensoren zoeken ?
 

Bijlagen

  • 20251124_142510.jpg
    20251124_142510.jpg
    2 MB · Weergaven: 13
  • 20251124_134403.jpg
    20251124_134403.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 14
Zijn de sensoren gekloond of ingeleerd?
Altijd met de resetmogelijkheid in het menu of het knopje onder het stuur/in het dashboardkastje even opnieuw kalibreren.
Vaak is het een kwestie van de sensoren even wakker schudden door een stukje te rijden.
 
bedankt, ga later vandaag even naar de garage om het knopje te zoeken , wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me