er!k
Hoort erbij
- 12 nov 2012
- 69
- 102
- 33
Klopt, maar dan is de overstap naar zomerwielen extra mooi.Toch staat die 20" mooier![]()

Klopt, maar dan is de overstap naar zomerwielen extra mooi.Toch staat die 20" mooier![]()

Is toch een mooi systeem, veiligheid voorop(!) en dan nog de duurzaamheid, banden gaan langer mee op de juiste bandenspanning.Ja, vanmorgen bij mij ook de waarschuwing voor te lage bandenspanning.
Snel de bandjes weer op spanning gebracht.
, maar er zijn er daardoor ook veel die nooit meer naar de bandenspanning kijken totdat het systeem waarschuwt … en dus al een tijdje behoorlijk te lage spanning rijden.2,5 bar is bij mij de ref waarde voor TPMS. Bij 2,2 bar komt de waarschuwing. Zou je natuurlijk zelf kunnen resetten maar dan met je eerste de spanning verhogen naar bv. 2,8 bar. Nee, geen enkel systeem is perfect en de Nederlander moet wat te mopperen houden.....Een mooi systeem ja, maar er zijn er daardoor ook veel die nooit meer naar de bandenspanning kijken totdat het systeem waarschuwt … en dus al een tijdje behoorlijk te lage spanning rijden.
Ik snap wat je zegt echter zitten er al zoveel waarschuwing systemen in moderne auto's dat je er soms gek van kan worden. Hoe het TPMS systeem is ingesteld bij Lexus is wat mij betreft mooi in balans. En je moet zelf ook je verantwoordelijkheid nemen om de bandenspanning in de gaten te houden.Ik ben geen liefhebber van het TPMS. Het idee er achter is ok, maar de waarschuwing voor te lage bandenspanning komt redelijk laat. Ik kan aan het sturen voelen of de bandenspanning 0,2 lager is dan de oorspronkelijk ingestelde spanning. De TPMS melding komt echter veel later.
Bij auto's vanaf 2014 is TPMS verplicht. Duurdere auto's hadden een dergelijk systeem al enkele jaren eerder.
"Je banden verliezen gedurende de tijd altijd langzaam een beetje lucht, 2 tot 3% per maand. Hierdoor rijdt ongeveer 60% van de bestuurders in Nederland met een te lage bandenspanning rond." Er valt dus nog wel wat te verbeteren. Het TPMS zou eigenlijk voorzien moeten zijn van een drukmeetsysteem dat ook de luchttemperatuur in de band op het moment van meten bij de waarschuwing betrekt.
Zit wsl in het menu van je dashboard, knopje menu op het stuur.Helaas geen reset knop kunnen vinden