Net de handleiding van de Noco Genius 5 gelezen ( ja, ja, RTFM) en niets te vinden over het loskoppelen van de min pool. Zal dus geen probleem zijn.Vroeger moest je bij accu's regelmatig het vloeistofniveau in de cellen controleren en bijvullen met gedestilleerd (of gedemineraliseerd) water. Het verdwenen water was dan door elektrolyse veranderd in zuurstof en waterstof. Maar ik heb de laatste jaren alleen maar accu's gezien die helemaal gesloten zijn en waarbij je nooit water hoeft bij te vullen. Het lijkt me dat er dan ook geen waterstof kan verdwijnen. Dit alles natuurlijk in normale omstandigheden waarbij er niet teveel geladen wordt.
Het loskoppelen van de min pool wordt denk ik geadviseerd om te voorkomen dat je vonken trekt als je per ongeluk even een sluiting naar massa maakt bij het aansluiten van de kabel aan de plus pool. De vonken die je dan krijgt kunnen het waterstof ontsteken, als dat er is.
Ja, en je hoeft bij een Hybride geen zware jumpstarter te hebben. Een standaard 12v unit zoals deze is voldoende om het hybride systeem te startenNu bij Lidl in de aanbieding:
ULTIMATE SPEED® Powerbank met starthulpfunctie | LIDL
ULTIMATE SPEED® Powerbank met starthulpfunctie bij LIDL online kopen ✅ Kies je leverdag ✅ Ook 's avonds bezorgd ✅ 30 Dagen bedenktijdwww.lidl.nl
Ik heb zojuist deze van de Lidl aangeschaft, is nu in de winkel te koop voor 5 tientjes.
Bekijk bijlage 182217
Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.Ik zou de jumpstarter direkt aan de accu in de kofferbak hangen. Dat gaat altijd.
Vervelend voor je Jarno! En dat is bijzonder (en misschien ook niet). Het zal afhankelijk zijn van de hoeveelheid ampere de jumpstarter kan afgeven. Dus deze moet ook niet te licht zijn.Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.
Jarno
Ik zou ook eens kijken wat de spanning van de accu is (met een universeelmeter van de Action, laatst gezien voor 5 euro) en er dan ook een uurtje ofzo er een klassieke acculader (5A laden) aanhangen en kijken wat er dan met de accuspanning gebeurt.Helaas ben ik er vanochtend achter gekomen dat bovenstaande niet klopt. Mijn auto wilde niet starten dus de Lidl starthulp op de accupolen aangesloten, en toen gebeurde er nog steeds niets. Blijkbaar werkt het alleen als de accu een klein beetje te zwak is en niet als de accu echt niet goed meer is, zoals vermoedelijk bij mij het geval is.
Jarno
Goed om te lezen dat er klantvriendelijke garages zijn die handelen zoals het hoort.en het autobedrijf is het met me eens: ik kan bij Lexus Rotterdam een nieuwe accu gaan halen en de rekening gaat naar het autobedrijf, heel netjes geregeld dus.
Jarno