Benieuwd wie dit in de praktijk voor elkaar krijgt!

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Even wat specs van de ct gegevens van de lexus site geplukt;

Kijk voor de grap even naar het gecombineerde verbruik :p

3,8 ltr per 100km, is dus 1 op 26,3???
Met een tankinhoud van 45 ltr is dat dus een actieradius van 1184km

Natuurlijk begrijp ik dat dit allemaal labwaardes zijn maar kom op zeg.

Ik ben na 2 tankbeurten al blij met 1 op 17......

CO2 emissie gecombineerd (g/km) 87
Brandstofverbruik stad (l/100km) 3,7
Brandstofverbruik buitenweg (l/100km) 3,7
Brandstofverbruik gecombineerd (l/100km) 3,8
Brandstofverbruik stad (km/l) 27,0
Brandstofverbruik buitenweg (km/l) 27,0
Brandstofverbruik gecombineerd (km/l) 26,3
CO (mg/km) 187,2
THC (mg/km) 28,1
NMHC (mg/km) 25,1
NOx (mg/km) 3,3
CO2 emissie stad 84
CO2 emissie buitenweg 86

Misschien een idee om een polletje op te zetten met het laagste gemiddelde verbruik?
Ben benieuwd naar de dashboardfoto's van waardes die in de buurt komen van de opgegeven lexus cijfers....

Groet,
BL
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik zal het nog sterker vertellen, ik haalde 1 op 11 met mijn LS 400 op en neer naar Oostenrijk. En niet met 100 maar 130-140 km/uur. Gewoon 2200 km op en neer op snelwegen en lokale wegen. Best indrukwekkend. Nu heb ik een heel stuk door Hongarije gereden, bijna 500 km op alleen een lege snelweg richting Oosten. Maar aangezien die 1400 cc zo hard moest werken gaan ze zuipen. Ik hou dit gewoon bij als ik onderweg ben in de landen waar ik werk. In 1985 reed ik met mijn vrouw een Fiat 55 s en die kwam niet onder de 1 op 18. Goed de veiligheid was minder maar ook vlot onderweg en de Uno ging wel vooruit. Zoek nu maar een kleine benzine-auto die gewoon constant dat verbruik haalt. (ok dan ga je voor een Hybride) Dus ja de vooruitgang zou er wel degelijk moeten zijn ondanks de vette winst die Shell elk jaar afdwingt. Als je ziet hoe snel de techniek gaat bij onze multimedia spulletjes dan blijft de auto techniek gewoon bewust achter. De meeste gezinsauto's rijden nog steeds 1 op 12-14, dat verbruik is er al jaren. Dat blijft mij verbazen. :D
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
nou het gaat wel vooruit.
maar vergeet niet wat men tegenwoordig allemaal in een auto heeft tov wat men 15 jaar terug in een auto had.
dus airco, multimedia etc.
ook zijn de auto's groter en zwaarder geworden, en maakt men gebruik van filters.

ik had een oude honda civic uit 1991 en die was zuiniger dan mn golf5.
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
Het probleem met kleine motertjes is dat het heel erg veel kracht en dus benzine kost om met het verkeer mee te komen. En dat is in de bergen natuurlijk nog erger.

Top Gear had hier een mooi voorbeeld van. Een Skoda, Alfa en Toyota. De Skoda was als enige een diesel die dus het minst zou moeten verbruiken. Maar omdat daar een 3 cilinder in lag, gebruikte deze Skoda de meeste brandstof. En dat alles om maar met het verkeer mee te gaan.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Als ik kijk naar wat ik met m'n celica(bwj '91 1.6l 16v) verbruikte en wat ik nu verbruik met de GS.h in dezelfde omstandigheden en juist hetzelfde parcours kan je moeilijk zeggen dat er geen verbetering is.De celica bracht 1140kg op de weegschaal en had 106pk,de GS.h ong.1800kg en 300pk.
Tijdens de jaarlijkse trip naar Spanje 1:13.5 verbruiken met 4 volwassen personen aan boord en de koffer(tje) vol bagage vind ik toch zeker niet slecht.....
En het zal best dat de LS 1:11 doet op de autostrade,maar wat dan in de bebouwde kom...1:8 of 1:7....
Heb nl ook eens een 5,7l V8 gehad,en inderdaad op de autostrade en 130/140km/u zat ik zo rond de 1:10 maar eens in de bebouwde kom en als eens vinnig uit de hoek komende 1:6 tot 1:5 :roll:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik geloof dat sommigen mijn verhaal niet helemaal snappen. Dat jouw hybride 1 op 13.5 loopt is mooi, het gaat mij om de ontwikkeling in de afgelopen 25 jaar. Ik heb ook een Volvo 850 T gehad, gewoon 1 op 13 met 140 over de weg. Die was ook van 1992. Mijn vader reed met zijn Opel Commodore 2.8 GS/E 1 op 12 en die was van 1972 ! Ik snap ook wel dat er allemaal mooi spul aan boord is gekomen maar echt veel zuiniger zijn de auto's niet geworden. Een gewone GS doet niks meer dan 1 op 10, klaar. En dat je nu naar een Hydride moet grijpen om redelijk zuinig te rijden noem ik geen vooruitgang. Dat is een extra inbouwen en extra schoon rijden. Dat heeft ook zijn prijs. Ik heb heel veel auto's gehad en menig Honda. Altijd zuinig ook lang geleden. Nu worden er mooie auto's aangeboden maar we zitten nog steeds rond de 1 op 10 tot 13. That's it. Dat bedoel ik nu. We zouden toch allang met de huidige kennis een volwaardige auto voor 4 volwassen mensen moeten kunnen kopen die meer dan 1 op 30 loopt? Helaas zijn we daar nog zeer ver van verwijderd. En btw ik ben nog nooit onder de 1 op 9 gekomen met mijn LS 400. Het is ook hoe je rijdt maar een slak was ik niet. Warm rijden kost benzine dat is logisch. Maar de 4 liter V-8 van Lexus is altijd zuinig geweest vergeleken met andere dikke motoren. (ook die heb ik gehad, veel 5.7 materiaal) :D
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik ben er van overtuigd dat we de techniek hebben, maar zowel de overheid als de industrie (lees olie industrie) hebben hier geen belang bij......

Zo lang mogelijk uit melken! Dus langzaam, gefaseerd......

Daarnaast zijn de wagens door meer veiligheidsvoorschriften in het algemeen zwaarder geworden en veelal met meer vermogens. Dat doet ook een deel van de bereikte efficientie teniet.

Zie ook het spookverhaal dat SHELL een man heeft uitgekocht voor 1 miljard, die een motor had uitgevonden waarbij geen olie meer benodigd was....
 

kwag

Hoort erbij
14 sep 2011
30
0
0
on topic:

Ik krijg er niet meer uit dan 1:17 en dan doe ik voorzichtig. Rij veel op de snelweg en heb de indruk dat daar ook de meeste peut er door gaat. Daarnaast klopt er volgens mij niets van de tank-display. Ik moest laatst tanken omdat ik nog maar 40 km kon rijden. Ga je tanken gaat er 35 liter in. Dan zou er dus maximaal nog 10 liter in zitten, en dus nog zo'n 170 km te rijden zijn.
Elke keer meldt de compu heel enthousiast dat je met de volle tank 730 km moet kunnen rijden. Echter na 550 sta je aan de pomp.

Dat inrijden moet toch niet zoveel tijd kosten. Ik heb nu 5 keer getankt, km staat op 2600 km. Ik moet zeggen dat dit voor mij wel een behoorlijke domper is. Met een reguliere vergelijkbare auto moet je toch zeker 800-900 op een tank kunnen rijden. Kan wel eens een reden worden dat de auto in de lease toch minder aantrekkelijk wordt dan door Lexus gehoopt....... Mijn tankpas is voor 1 merk, dus het is nu goed rekenen of je de volgende pomp haalt.

Meer mensen die ervaring?
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
kwag zei:
on topic:

Ik krijg er niet meer uit dan 1:17 en dan doe ik voorzichtig. Rij veel op de snelweg en heb de indruk dat daar ook de meeste peut er door gaat. Daarnaast klopt er volgens mij niets van de tank-display. Ik moest laatst tanken omdat ik nog maar 40 km kon rijden. Ga je tanken gaat er 35 liter in. Dan zou er dus maximaal nog 10 liter in zitten, en dus nog zo'n 170 km te rijden zijn.
Elke keer meldt de compu heel enthousiast dat je met de volle tank 730 km moet kunnen rijden. Echter na 550 sta je aan de pomp.

Dat inrijden moet toch niet zoveel tijd kosten. Ik heb nu 5 keer getankt, km staat op 2600 km. Ik moet zeggen dat dit voor mij wel een behoorlijke domper is. Met een reguliere vergelijkbare auto moet je toch zeker 800-900 op een tank kunnen rijden. Kan wel eens een reden worden dat de auto in de lease toch minder aantrekkelijk wordt dan door Lexus gehoopt....... Mijn tankpas is voor 1 merk, dus het is nu goed rekenen of je de volgende pomp haalt.

Meer mensen die ervaring?

Ik hoor hier meer mensen over klagen ook op dit forum. Maar er zit toch ook nog een metertje in. Of staat deze ook op 0 dan?!

Hier heeft mijn huidige auto (Astra) ook last van. De boordcomputer staat op nul en het metertje zegt dat ik nog minimaal 5 liter heb.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
kwag zei:
Ik krijg er niet meer uit dan 1:17 en dan doe ik voorzichtig. Rij veel op de snelweg en heb de indruk dat daar ook de meeste peut er door gaat.
Het is bekend van dit soort hybride auto's dat ze op de snelweg het minst zuinig zijn. Die informatie is all over the interwebs te vinden. Als je vooraf de verwachting had dat het toch anders zou heb je jezelf voor de gek gehouden.

Overigens vind ik 1:17 voor veel snelwegrijden nog best aardig. Niet-hybride benzine-auto's met dit gewicht halen dat niet, zelfs al komen ze nooit op de snelweg.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
kwag zei:
on topic:

Ik krijg er niet meer uit dan 1:17 en dan doe ik voorzichtig. Rij veel op de snelweg en heb de indruk dat daar ook de meeste peut er door gaat. Daarnaast klopt er volgens mij niets van de tank-display. Ik moest laatst tanken omdat ik nog maar 40 km kon rijden. Ga je tanken gaat er 35 liter in. Dan zou er dus maximaal nog 10 liter in zitten, en dus nog zo'n 170 km te rijden zijn.
Elke keer meldt de compu heel enthousiast dat je met de volle tank 730 km moet kunnen rijden. Echter na 550 sta je aan de pomp.

Dat inrijden moet toch niet zoveel tijd kosten. Ik heb nu 5 keer getankt, km staat op 2600 km. Ik moet zeggen dat dit voor mij wel een behoorlijke domper is. Met een reguliere vergelijkbare auto moet je toch zeker 800-900 op een tank kunnen rijden. Kan wel eens een reden worden dat de auto in de lease toch minder aantrekkelijk wordt dan door Lexus gehoopt....... Mijn tankpas is voor 1 merk, dus het is nu goed rekenen of je de volgende pomp haalt.

Meer mensen die ervaring?

Misschien had je je iets beter moeten inlezen vantevoren, het euvel van het tanklampje wat zo vroeg aangaat is al heel vaak hier aan bod gekomen. Bij de Lexus gaat het lampje al branden als er nog 7 liter in de tank zit. Dit is inderdaad flink aan de veilige kant, maar dit is ook bekend van de Lexus. Je kunt als het lampje aangaat in ieder geval dus nog zo'n 100 km rijden voordat je echt moet tanken.

In jouw geval, dat je een tankpas voor 1 merk hebt, is dit juist erg fijn. Je hoeft nooit op te letten hoeveel benzine er nog in zit, want op het moment dat het lampje gaat branden kun je rustig op zoek naar de juiste pomp. je hebt tenslotte nog minimaal 100 km te gaan op je tank
 

kwag

Hoort erbij
14 sep 2011
30
0
0
Het is bekend van dit soort hybride auto's dat ze op de snelweg het minst zuinig zijn. Die informatie is all over the interwebs te vinden. Als je vooraf de verwachting had dat het toch anders zou heb je jezelf voor de gek gehouden.

Overigens vind ik 1:17 voor veel snelwegrijden nog best aardig. Niet-hybride benzine-auto's met dit gewicht halen dat niet, zelfs al komen ze nooit op de snelweg.

Ben ik niet met je eens. Gemiddeld verbruik volgens Lexus ruim 1:25 Ik snap uiteraard dat dit nooit klopt. Maar een gecombineerd verbruik van 1:17 met een tank van 45 liter vind ik daar te ver van afwijken, snelweg of niet. Tis geen boodschappen Smart die is ontwikkeld voor in de stad, daarvoor is de prijs ook veel te hoog. Dus volgens mij is het redelijk om hier erg kritisch over te zijn. Lexus geeft op dat bij topsnelheid een verbruik van 6,6 liter per 100 km het max is. Daar geloof ik geen fluit van, omdat het gemiddeld gebruik al op 6l per 100 km ligt. Nou kan ik me voorstellen dat de Luxury wat meer verbruikt dan een reguliere, maar dat kan misschien 0,2 liter op de 100 km zijn.

Blijft het verbruik dus zeer sterk afwijken van wat je mag verwachten vind ik (toch zeker 1:20 gemiddeld).
 

roell

Actief
16 mei 2011
127
0
0
Hoi kwag

Ik ben het met je eens hoor. Het gemiddelde valt idd tegen. Maar het beste om uit te rekenen is de tankbon uiteraard en je km stand. Dit heb ik ongeveer 5x gedaan ennik rij ook veel snelweh en kom uit op 1:18. En bij mij staat ruim 7000km op de teller. Die 1:24 vd brochure is op de test baan in.......
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
kwag zei:
Het is bekend van dit soort hybride auto's dat ze op de snelweg het minst zuinig zijn. Die informatie is all over the interwebs te vinden. Als je vooraf de verwachting had dat het toch anders zou heb je jezelf voor de gek gehouden.

Overigens vind ik 1:17 voor veel snelwegrijden nog best aardig. Niet-hybride benzine-auto's met dit gewicht halen dat niet, zelfs al komen ze nooit op de snelweg.

Ben ik niet met je eens. Gemiddeld verbruik volgens Lexus ruim 1:25 Ik snap uiteraard dat dit nooit klopt. Maar een gecombineerd verbruik van 1:17 met een tank van 45 liter vind ik daar te ver van afwijken, snelweg of niet. Tis geen boodschappen Smart die is ontwikkeld voor in de stad, daarvoor is de prijs ook veel te hoog. Dus volgens mij is het redelijk om hier erg kritisch over te zijn. Lexus geeft op dat bij topsnelheid een verbruik van 6,6 liter per 100 km het max is. Daar geloof ik geen fluit van, omdat het gemiddeld gebruik al op 6l per 100 km ligt. Nou kan ik me voorstellen dat de Luxury wat meer verbruikt dan een reguliere, maar dat kan misschien 0,2 liter op de 100 km zijn.

Blijft het verbruik dus zeer sterk afwijken van wat je mag verwachten vind ik (toch zeker 1:20 gemiddeld).
Ik heb niet gezegd dat je mag verwachten in de buurt te komen van het door Lexus opgegeven verbruik. Ik heb alleen gezegd dat je bij snelweggebruik van een benzine-hybride geen grote zuinigheid moet verwachten. Als je veel op de snelweg rijdt kun je beter een diesel nemen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
denk je? ga maar veel korte stadsritjes maken en je ziet wat dat met je verbruik doet... diesel of niet.. ik denk zelf dat je veel op cruise control moet rijden om zuiniger te gaan rijden...

maar idd, een diesel heeft een langere range, dus die is lekkerder als je veel snelweg rijdt (sta je minder aan de pomp)
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
mlcoolj zei:
denk je? ga maar veel korte stadsritjes maken en je ziet wat dat met je verbruik doet... diesel of niet.. ik denk zelf dat je veel op cruise control moet rijden om zuiniger te gaan rijden...

maar idd, een diesel heeft een langere range, dus die is lekkerder als je veel snelweg rijdt (sta je minder aan de pomp)


Om te illustreren:

1:10, 118 KM gereden in regenachtig weer, nerveus wegverkeer, ook file meegenomen en flink wat KM's door A'dam zuidoost............ (diesel is hier bij de pomp 1,258 :D :D)

(IS220D).