Bergaf: voldoende aan regenererende remmen, bijremmen of handmatig schakelen?

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Ik meende dat de remmen achter eerder gaan roesten wanneer je weinig remt. Ook omdat de auto al regenereert en je met name daarmee de remmen achter al minder belast. Dat wordt nog meer door op de motor te gaan remmen. Dan zou ik verwachten dat je remmen achter juist sneller vervangen moeten worden, door roest ipv slijtage.
Dat klopt inderdaad. Echter gebruik ik bij normaal rijgedrag regelmatig toch de remmen flink, bv als het stoplicht toch ineens op rood gaat, of door laat remgedrag van de meeste weggebruikers :rolleyes: Mijn achterste remschijven hebben wel wat roestpitjes maar niets ernstig.

Dat afremmen op de motor is echt een hele fijne aanvulling van de hybride techniek en werkt beter dan ik dacht.

Hier nog even het plaatje wat het dit bevestigd:
1712948339640.png
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en robtp09

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Dat afremmen op de motor is echt een hele fijne aanvulling van de hybride techniek en werkt beter dan ik dacht.
Ja, met een dikke 5 liter V8 werkt dat wel, deed ik vroeger ook met m'n LSje.
Maar mijn huidige weegt een miljoen ton en heeft een ienepiene klein motortje.... Nutteloos, alleen maar een hoop herrie.....
 
  • Haha
Waarderingen: D43m0n en Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
623
93
Ik meende dat de remmen achter eerder gaan roesten wanneer je weinig remt. Ook omdat de auto al regenereert en je met name daarmee de remmen achter al minder belast. Dat wordt nog meer door op de motor te gaan remmen. Dan zou ik verwachten dat je remmen achter juist sneller vervangen moeten worden, door roest ipv slijtage.
De roest op de remschijven ontstaat door het nat worden daarvan - onbeschermd gietijzer gaat heel snel roesten. Bij normaal remmen zal die roest snel worden weggepoetst bij stevig remmen, bij de voorwielremmen sneller dan bij de achterwielremmen omdat die veel minder worden belast bij remmen. Als je rijdt als een oud wijf en eigenlijk nooit stevig remt zou het kunnen zijn dat de roest permanent aanwezig blijft en mogelijk de remwerking negatief beinvloedt.

Af en toe stevig remmen is dus aan te raden. Bij normaal gebruik zal dat ook regelmatig nodig zijn. Daarnaast is af en toe stevig remmen goed om het min of meer vast gaan kleven van de plunjers (die worden gebruikt om de remblokken tegen de schijven te drukken) gangbaar te houden. De minieme beweging die die plunjers bij krachtig remmen maken, voorkomt dat ze vast gaan zitten.

In principe zijn vooral remblokken een slijtagedeel, of regelmatig vervangen van schijven nodig is hangt sterk samen met de rijomstandigheden. Bij veel rijden onder omstandigheden waarbij er veel zanderig modderwater op de schijven komt kan de slijtage hoger uitvallen omdat het zand werkt als schuurmiddel.

Roesten van schijven gaat heel snel. Als je de auto wast op je oprit en hem vervolgens een dag laat staan, zijn de scchijven bedekt met een vers laagje vliegroest. Een korte rit met een paar keer stevig remmen brengt ze dan weer in roestvrije staat.

In principe zijn de remmen bedoeld om, indien nodig, tijdelijk de snelheid van een auto terug te brengen tot een veilge waarde wanneer de verkeersomstandigheden daarom vraagt. Ze zijn niet bedoeld om langdurig te werken als snelheidsbegrenzer bij een afdaling. Dat kan leiden tot oververhitting, verlies van remvermogen en tot ongelukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Citrofiel1975

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Ja, met een dikke 5 liter V8 werkt dat wel, deed ik vroeger ook met m'n LSje.
Maar mijn huidige weegt een miljoen ton en heeft een ienepiene klein motortje.... Nutteloos, alleen maar een hoop herrie.....
Waarom heb je de mooiste LS dan weggedaan ;)
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
De roest op de remschijven ontstaat door het nat worden daarvan - onbeschermd gietijzer gaat heel snel roesten. Bij normaal remmen zal die roest snel worden weggepoetst bij stevig remmen, bij de voorwielremmen sneller dan bij de achterwielremmen omdat die veel minder worden belast bij remmen. Als je rijdt als een oud wijf en eigenlijk nooit stevig remt zou het kunnen zijn dat de roest permanent aanwezig blijft en mogelijk de remwerking negatief beinvloedt.
Ik rij soms als een oud wijf :ROFLMAO:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
455
63
Roesten van schijven gaat heel snel. Als je de auto wast op je oprit en hem vervolgens een dag laat staan, zijn de scchijven bedekt met een vers laagje vliegroest. Een korte rit met een paar keer stevig remmen brengt ze dan weer in roestvrije staat.
Als ik een van m’n auto’s gewassen heb, rij ik daarna een rondje in de wijk met een aantal keren stevig remmen inderdaad. En dan is de wasbeurt pas “af”. Alles blinkt, inclusief de remschijven :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
Als ik een van m’n auto’s gewassen heb, rij ik daarna een rondje in de wijk met een aantal keren stevig remmen inderdaad. En dan is de wasbeurt pas “af”. Alles blinkt, inclusief de remschijven :LOL:
Heel goed! ik doe altijd hetzelfde (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
bv als het stoplicht toch ineens op rood gaat
Huh... dan geef je toch juist gas bij?

Maar zonder gekheid.
Net als @Arbitrator zegt rem ik ook veel af door terug te schakelen. Zowel in de 3GS als 4GS heb ik het idee dat ie dan meer regenereert en je kan licht afremmen zonder dat je remlichten aan gaan. Al heb ik het idee dat de 4GS al meer regenereert met normaal remmen ten opzichte van de 3GS.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
251
147
43
De GS 450h heeft nagenoeg dezelfde versnellingsbak als de LS 600h alleen wat minder krachtig.