Ik meende dat de remmen achter eerder gaan roesten wanneer je weinig remt. Ook omdat de auto al regenereert en je met name daarmee de remmen achter al minder belast. Dat wordt nog meer door op de motor te gaan remmen. Dan zou ik verwachten dat je remmen achter juist sneller vervangen moeten worden, door roest ipv slijtage.
De roest op de remschijven ontstaat door het nat worden daarvan - onbeschermd gietijzer gaat heel snel roesten. Bij normaal remmen zal die roest snel worden weggepoetst bij stevig remmen, bij de voorwielremmen sneller dan bij de achterwielremmen omdat die veel minder worden belast bij remmen. Als je rijdt als een oud wijf en eigenlijk nooit stevig remt zou het kunnen zijn dat de roest permanent aanwezig blijft en mogelijk de remwerking negatief beinvloedt.
Af en toe stevig remmen is dus aan te raden. Bij normaal gebruik zal dat ook regelmatig nodig zijn. Daarnaast is af en toe stevig remmen goed om het min of meer vast gaan kleven van de plunjers (die worden gebruikt om de remblokken tegen de schijven te drukken) gangbaar te houden. De minieme beweging die die plunjers bij krachtig remmen maken, voorkomt dat ze vast gaan zitten.
In principe zijn vooral remblokken een slijtagedeel, of regelmatig vervangen van schijven nodig is hangt sterk samen met de rijomstandigheden. Bij veel rijden onder omstandigheden waarbij er veel zanderig modderwater op de schijven komt kan de slijtage hoger uitvallen omdat het zand werkt als schuurmiddel.
Roesten van schijven gaat heel snel. Als je de auto wast op je oprit en hem vervolgens een dag laat staan, zijn de scchijven bedekt met een vers laagje vliegroest. Een korte rit met een paar keer stevig remmen brengt ze dan weer in roestvrije staat.
In principe zijn de remmen bedoeld om, indien nodig, tijdelijk de snelheid van een auto terug te brengen tot een veilge waarde wanneer de verkeersomstandigheden daarom vraagt. Ze zijn niet bedoeld om langdurig te werken als snelheidsbegrenzer bij een afdaling. Dat kan leiden tot oververhitting, verlies van remvermogen en tot ongelukken.