Foutcodes, help!

Erwin Lagcher

Actief
16 nov 2015
181
16
18
Hallo allemaal,

Ik heb de volgende foutcodes in mijn auto aangetroffen.
Ik vermoed dat het een bougie betreft die op is.
Motor loopt op 5 pitten en af en toe gewoon weer op 6, met name in de hoge toeren.
Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • photo4603.jpg
    photo4603.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 46

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dit lijkt inderdaad een Bobine kwaal. Voordat ik zelf een OBD2 uitlezer had, eens bij Toyota het motormanagement uitgelezen. Naast de ene bobine die stuk was (en een hoop misfires registreerde) bleken de andere bobines ook misfires te vertonen (de defecte bobines overigens het 10 of 100 voudige). Eenmaal de defecte bobine vervangen, gaven de cilinders van de andere bobines ook geen misfires meer. Wellicht een testje waard voordat je alle de 4 bobines (zoals het plaatje suggereert) gaat vervangen.
 

Erwin Lagcher

Actief
16 nov 2015
181
16
18
Dit lijkt inderdaad een Bobine kwaal. Voordat ik zelf een OBD2 uitlezer had, eens bij Toyota het motormanagement uitgelezen. Naast de ene bobine die stuk was (en een hoop misfires registreerde) bleken de andere bobines ook misfires te vertonen (de defecte bobines overigens het 10 of 100 voudige). Eenmaal de defecte bobine vervangen, gaven de cilinders van de andere bobines ook geen misfires meer. Wellicht een testje waard voordat je alle de 4 bobines (zoals het plaatje suggereert) gaat vervangen.


Ik heb er sowieso om te beginnen maar 1 besteld om dezelfde reden. Hij loopt op 5 pitten en in de hogere toeren komt de 6e er gewoon bij.
Als meerdere bobines defect zouden zijn, dan zou dat niet eens mogelijk zijn.
Ik heb op mijn vorige auto 2 van de 4 kapot gehad onderweg richting huis; ik ben secundair gaan rijden en werd door fietsers ingehaald omdat dat ding niet meer vooruit te branden was.

Maar goed, volgens DHL is de bobine al in Rotterdam; nu alleen nog maar naar mijn adres.
De bougies zijn al binnen, dus vanavond ga ik gewapend met tablet, diagnosestekker en de onderdelen naar een vriend van mij om de boel te monteren.

 

Erwin Lagcher

Actief
16 nov 2015
181
16
18
Nu anderhalve week verder nog steeds geen resultaat.
Code P0304 blijft hij aangeven, misfire cilinder 4
Bougies, bobine en gaskleppositiesenser zijn al vervangen. Hij loopt al iets beter echter bij steviger het gas intrappen verzuipt hij.
Ik vermoed dat een injector het probleem geeft.
Iemand nog andere tips / idee?n?​
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Even voor de zekerheid; verplaatst de foutcodes evenredig als je de bobines en bougies met bijv. cilinder 3 verwisseld? Reset van de ECU en ECTS juist uitgevoerd (zekeringen er een minimaal 30 sec. uit gehaald)?

Wel vreemd dat ie verzuipt bij flink gas in trappen, dat kan ik niet goed plaatsen. Als de injector stuk is, zou er of te veel, of helemaal geen brandstof mengsel in de cilinder komen. Het lijkt mij dat de overige 5 cilinders dat wel aardig kunnen opvangen...
Ik weet niet helemaal via welke wijze de misfires worden gemeten, maar een kapotte sensor kan het ook zijn natuurlijk. Wellicht wordt bij een misfire de injector anders aangestuurd/ingehouden door de ECU...?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je hebt misfires over diverse cilinders heen. Het zou kunnen dat je timing van slag is. Oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat er iets aan je BDP-sensor (sensor die detecteert wanneer je krukas in de 0gr stand staat) mankeert (defect, los, slecht contact). Als de timing niet klopt, klopt van je mapping ook niets meer, met als gevolg de belabberde gasrespons, zoals verzuipen.

Als je verder niet zo thuis bent in de materie, dan kan ik je alleen maar adviseren om de dealer op te zoeken om verdere (ook financi?le) gevolgschade te beperken. Tenslotte heb je nu ook al een aantal zaken vervangen die je niets gebracht hebben...
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Nu anderhalve week verder nog steeds geen resultaat.
Code P0304 blijft hij aangeven, misfire cilinder 4
Bougies, bobine en gaskleppositiesenser zijn al vervangen. Hij loopt al iets beter echter bij steviger het gas intrappen verzuipt hij.
Ik vermoed dat een injector het probleem geeft.
Iemand nog andere tips / idee?n?​

De ECU ziet misfire door een afwijkende ionisatie spanning aan de bougie, dit kan veroorzaakt worden door: defecte bougie, defecte bobine of een defecte injector.
Als je dus de bobine en de bougie al vervangen hebt blijft de injector over, je kunt de injector horen of hij werkt,laat de motor lopen en neem een lange schroevendraaier zet deze tegen de injector aan en druk je oor strak tegen het handvat aan, je moet de injector nu horen tikken, vergelijk dit geluid met de andere injectoren.
 

Erwin Lagcher

Actief
16 nov 2015
181
16
18
Zoals het er naar uit ziet is de injector van cilinder 1 overleden.
De stekkers geven allemaal een pulse. Bij lopende motor de stekker per injector losgehaald en bij alle cilinders stortte hij in behalve bij 1.
Nu nog zoeken naar de reden waarom hij kapot gegaan is. De stekkers waren wel vochtig.
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Je kan je injector ook laten testen bij een garage. Doen wij op het werk ook met verstuivers maar eerst even de stekkers droogmaken en wat wd40 erop dan nog maar eens testen ?
 

Erwin Lagcher

Actief
16 nov 2015
181
16
18
Injector vervangen. Hij loopt nu eindelijk op 6 cilinders echter verzuipt hij nog steeds met het gas intrappen. Kan dit met de pedaal sensor te maken kunnen hebben?
Waar bevindt zich de BDP-sensor trouwens? Ik heb deze zo gauw niet kunnen lokaliseren.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
waarom raadt je dat forum aan ? er staat geen lexus bij

Erwin
reset eerst je ECU , trek de ECU zekering eruit en wacht een minuut of zo , 10 seconden kan genoeg zijn maar ach , start dan de motor gewoon zoals altijd zonder gas en laat hem even lopen , dan leert de ECU de nieuwe situatie

De ECU leert in de komende tijd wat het beste is qua mengsel e.d
de BDP of TDC sensor weet ik niet aan te wijzen
zover ik weet is je pendaal sensor om je automaat een signaal te geven , i.i.g bij mijn Lexus SC

succes:rulez: