Hube (tweede auto)

Status
Niet open voor verdere reacties.

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat dat niet makkelijk is begrijp ik wel want Lexus heeft nu eenmaal een beperkt gamma aan modellen en motorisering. De boekhouders en marketeers in het glazen torentje in Japan hadden zich beter achter de oren kunnen krabben en kunnen realiseren : goed, diesels zoals de Duitsers beheersen we nou eenmaal niet, het foutje van onthouden van een IS350 voor de Euromarkt moeten we herstellen, geef ons in hemelsnaam een is400h.
Dat betwijfel ik. Het zijn eigenlijk best slimme kereltjes die het doorgaans ook redelijk inschatten. De realisatie t.a.v. dieselbeheersing valt ook te bezien. Diesel is voor Toyota niet bepaald lucratief qua R&D, aangezien dit binnen de US slechts 3% marktaandeel heeft en hybride steeds meer aan populariteit wint. Inmiddels een gepasseerd station en wat er nog aan diesel wordt geleverd koopt men in.

Het risico bestaat dat men met een zwaardere motorisering het doel enigszins voorbijschiet. Leuk als je modellen hebt staan in de showroom, minder leuk als ze daar blijven staan. De praktijk bewijst dat een hybride en wellicht iets 'onderpresterende' auto beslist succesvol kan zijn, zoals CT200h. Binnen het segment/markt waarmee men denkt winst te maken lijkt de IS300h een weloverwogen keus. Men wil binnen een bepaalde prijsklasse, milieunorm, verbruik, belasting en prestatieniveau blijven, wat o.a. al een opgaaf is vanwege het gewicht van hybride techniek t.a.v. pk's. Als je dat in aanmerking neemt, kun je feitelijk niet echt spreken over ondergemotoriseerd. Voor de groep agiliteitrijders op de linkerbahn is er uiteraard altijd een andere keus.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Toyota is niet veel kwijt aan R&D voor diesel want dat doet BMW voor ze (tegen vergoeding, dwz oversteken van hybridetechniek naar BMW). Dit was volledig gebaseerd op het tijdig erkennen van het feit dat ze dit gewoon niet zo beheersen als de duitsers dat doen. Bakken geld over de balk gooien doen Japanners a priori niet dus bij dochter Lexus werden tijdig de bakens naar hybridetechniek verlegd. Kwam nog de prettige bijkomstigheid bij dat de US markt sterk ging verlangen naar gunstiger verbruik zeker toen de benzineprijs rap naar de 4 dollar per gallon ging lopen (nog steeds prijzen waarvan jij en ik alleen maar kunnen dromen, maar voor de gemiddelde Amerikaan belangrijker is dan wat Obama loopt te bl?ren)
De RX en de ES tezamen vormt 65% van de markt voor Lexus in de US, nog steeds voornamelijk 350 modellen maar met een groeiende aanhang van de 300h en 450h.

Ik ben het met je eens dat er een kans is dat met de juiste motorisering zoals ik het dan zou noemen het doel wordt voorbijgeschoten. Klaarblijkelijk denkt Lexus iig zo over de Europese markt. Je zal zien dat de RC 350 ons ook wordt onthouden. Doet niets af aan het feit dat mijn persoonlijke mening is dat er van ondermotorisering sprake is afgemeten tov de concurrentie. Zoals gezegd persoonlijk.

Mike, let's agree we disagree.
@Arjan: nee sprinten is er niet meer bij ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De samenwerking tussen toyo en bmw gaat wel verder dan ruilhandel, zie ook hier: http://blog.toyota.nl/hybride/bmw-en-to ... menwerken/

Disagree is een groot woord. Merendeels snelweggebruik of hoge topsnelheden lijken sowieso niet het sterkste punt van een hybride t.o.v. diesel. Binnen de zinvolle (gecombineerde) scope van een van hybride, in dit geval de is300h, lijkt het motorvermogen voor de massa in praktische zin meer dan voldoende (uiteraard buiten de persoonlijke meningen om, welke ik goed begrijp).

Wdb zit Toyota qua techniek, en zolang diesel duurder blijft dan benzine in de US, binnen de Euromarkt in een soort spagaat. Comparitie tussen motorvermogen diesel en hybride loopt in die zin enigszins mank. Verder zal ongetwijfeld zijn bedongen dat er geen (concurrerende) BMW diesel in een Lexus wordt gepropt.

Maakt misschien ook niet uit als Toyo en BMW straks op waterstof rijden ;)
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Laten we dit topic niet verder bevuilen, alhoewel Hube binnenkort een nieuw topic "Hube(derde plus vierde auto)" gaat openen, hopelijk een GS450h en geimporteerde RC350 :p
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Alor zei:
Mij is deze afgelopen week nog verteld door een Lexus verkopert, dat de 350 te dicht (qua prijs) tegen de ISF zou liggen hier in Nederland.
Dont shoot the messenger, maar dat is me verteld.
Zelf vind ik dat de 2.5 v6 ook hier verkrijgbaar had moeten zijn.


En de te verwachten volumes die erg, erg laag zouden zijn. Derhalve een aantal basiskosten over relatief weinig auto's kunnen verdelen.

Idem de reden waarom in de gen II IS ook nooit de IS350 naar Nederland is gekomen (s p i j t i g . . . ).
In USA de grote tegenhanger van de BMW 335i.
Een full options 335i kost in Nl. ook al bijna een ton, dus kan je nagaan wat de IS350 had moeten kosten.
Dan is het gat naar de ISF wel erg klein.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
GPS-10 zei:
Toch vergelijkende waren, nietwaar? ;)

Ik zie niet in waarom tegen de 200kmph op een autobahn zo dramatisch is. Leg mij ook eens uit wat het nut is van een 0-100 sprint in 6 of 8.x seconden? Of gaat het om die seconde vertraging omdat de motor bijspringt bij sprint? En waar gaat het precies om...15 of 30km p/u meer? Staat interessant op feestjes (gaap)...

Boeiender is feitelijk de prestatie bij een tussensprint, bijvoorbeeld inhalen etc. Daar presteert de is300h behoorlijk tot zeer goed, naast een buitengewoon prettig weggedrag, gunstig verbruik, stilte, comfort en luxe. Al met al zie ik geen dringende redenen welke wijzen op een onderpresterende motor of waarom je een dergelijke auto om die redenen zou moeten laten staan, conform ook de diverse reviews.


Dat is een mening. Evenzo dat er mensen die het WEL belangrijk vinden. Dat is het mooie in autoland ;)

Persoonlijk vind ik dat wel fun en gaaf.
Iemand anders vind het gebruik weer een must. Feitelijk is dat fabrikanten meer en meer op het millieu worden afgerekend, dus meer en meer ook op het verbruik en de kwaliteit van de uitstoot gaan letten.

p.s. Tussen acceleratie....... kom maar op :D Ik vreet je op! Met een diesel :p :p
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
GWS zei:
Laten we dit topic niet verder bevuilen, alhoewel Hube binnenkort een nieuw topic "Hube(derde plus vierde auto)" gaat openen, hopelijk een GS450h en geimporteerde RC350 :p


Sorry MOD :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
En geven zullen jullie die :)

Tja, de keuze is weer wat moeilijker geworden met de komst van de RC. Nu eens kijken wat de NX gaan doen, want die LF-NX wordt ook steeds bijzonderderderderderder....Wellicht even achterover zittten, de emotie een beetje eruit laten en dan rationeel beslissen welke mijn voorkeur heeft. Het vermogen en functionaliteit van de GS450h of de styling van de RC.....
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Die is nooit echt in beeld geweest. Was tweede na de GS450h. Een leuke auto dat wel, maar ik vond hem net niet.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Je noemde laatst Infinity.
Wel, ook mijn smaak: Infinity FX 5.0..........

Een gave wagen, smoelt enorm goed, enorm veel pk's en ontzettend zeldzaam.

http://link.marktplaats.nl/737862280


Je hebt ze ook wat goedkoper. Ik zou, als ik zoek zou zijn naar een benzine wagen zeker een proefrit gemaakt hebben in dit model. Eigenwijs leuk!
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dank Eisse. Na dat smoelwerk gezien te hebben begon ik de neus van de RC plots weer mooi te vinden :D
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
GWS zei:
Dank Eisse. Na dat smoelwerk gezien te hebben begon ik de neus van de RC plots weer mooi te vinden :D


je kan mij veel verwijten, maar niet dat ik geen enkel middel schuw om mensen (anderen :p) bij ons mooie Lexus te houden :D
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Wat ik denk?
1. GS450h
2. RC300h
3. IS300h
4. Infiniti Q50
5. De rest.

Had ik een groter budget:
1. RC-F
2. Tesla S
3. Fisker Karma
4. De rest

Had ik een nog groter budget:
1. LF-A
2. Aventador
3. Veyron
4. uhm, zo ver ga ik niet dromen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.