Is 3e generatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Vandaag de eerste stap gezet naar de aankoop van een is ????? gen. 3!! ja jullie lezen het goed, generatie3. Ik kon deze topic nergens kwijt, maar het leek mij leuk om jullie mee te nemen in de weg naar aanschaf van de allernieuwste is! :D Uitgangspunt is dat hij er gaat komen maar dat nog helemaal niet helder is wanneer, waarschijnlijk najaar 2013, laat staan hoe het model er zal uit zien! :photo:
Uitgangspunt voor mij is dat een sportieve uitvoering wil, die er ook zo uit ziet en waarop die accesoires zitten die de auto af maken. :mrgreen:
Eerste stap vandaag gezet. Mijn auto staat te koop bij van Dorst en hij gaat mij de nieuwe leveren!
Ik zal minimaal wekelijks rapporteren over wetenswaardigheden en ontwikkelingen. stil hoop ik dat hij er uit ziet als de onlangs geplaatste compositietekening hier op het forum :rulez:
 
Leuk om deze thread te volgen.
Op mijn beurt vorig weekend uitgebreid de IS300h Privilege testgereden.

Wat betreft de aandrijflijn en wegligging. Dit is totaal andere wereld als mijn CT. Niet te vergelijken. Appelen met peren. De IS cruist heerlijk op 140km/h. Je voelt de achterwielaandrijving zijn werk doen. Bij het optrekken is het klassieke geloei (haast) niet aanwezig, de motor is voldoende krachtig. De wagen voelt ook zwaar aan, zonder wollig of romig te worden, blijft kwiek reageren op input van het gaspedaal. Comfort, maar zonder in slaap te vallen. Zoiets. Nee, deze wagen is echt geen maat voor een A4, een Merc C., BMW3. De IS voelt veel geraffineerder aan. Autoweek: eat your heart out.

Over de flippers achter het stuur. Het ziet er schitterend uit, maar dienen ze echt als schakelvervangend systeem? Nee, dat denk ik toch niet, maar ze vervangen wel perfect de B-knop (brake op motor) in de CT. Die flippers zijn gemakkelijk om net voor de stoplichten op de motor te gaan remmen, ??ntje down, en dan nog eentje down. Zo laad je optimaal de batterij bij.

De sound generator heb ik niet gevonden, door alle menu's gestruind, ook bij stilstand van de wagen, het onding was echt niet te vinden. Maar geen zorgen maken, want ik vond het weinige geluid van de motor die het compartiment binnendringt zeer goed klinken.

Ik haalde verbruik van 5,9 mix snelweg/stad, en dat met een nauwelijks ingereden motor, op een testrit met best pittige stukken. Fenomenaal.

Tot dusver de grootste verdienstes van de IS. Even verder, met nu en dan wat minpunten.

De voorzetels uit de CT zijn eigenlijk prima, vaak krijg ik lovende commentaren van passagiers. En zelf merk ik dat ik na ??n dag intensief rijden gewoon ontspannen uitstap. Ik heb bv. geen gemis voor een lendensteun. De IS doet het uiteraard nog veel beter aan dan die van de CT. De zit voelt iets breder aan. De zetel van de passagier is nu ook verstelbaar.

Maar... de binnenruimte van de IS is niet groter dan in de CT, ze geeft in elk geval niet die indruk. Doordat je als chauffeur iets lager zit (het zou ook in instellingen van mijn zetel kunnen geweest zijn), krijg ik mijn linkerarm niet kwijt op de deurstijl. Doordat het dashboard voorin minder diep is (ik bedoel hiermee: het voorvenster staat dichter bij de chauffeur dan in de CT), door de imposante middentunnel, en doordat de rugleuningen in de IS me veel hoger lijken (op zich een pluspunt), is ook het ruimtegevoel binnenin minder. De CT voelt veel opener aan. Tot slot: het handschoenkastje is par met CT en de opbergruimte in de middenconsole lijkt me zelfs iets kleiner dan in de CT.

Wat betreft de inrichting van de binnenruimte, materialen, plastics en vlakken. De eerste indruk die de CT mij gaf was een verademing. Rustig Europees. Mooie "Volvo-achtige" plastics, functioneel doordacht, niet overladen. Je ziet in de IS dan weer de GS-achtige, of eerder Amerikaanse invloeden. Meer bling-bling (wat doen die opstaand randen rond de versnellingspook?). De dakbedekking en zonneschermen zijn in de IS bijvoorbeeld van een zacht wit pluche/velours gemaakt. Persoonlijk heb ik het meer voor de combinatie stof/plastic zoals in de CT. Minder chique maar onderhoudsvriendelijker.

Even over de gekende Lexus-muis. In de CT beweeg je de aanwijzer met je wijs- en/of middenvingers, en selecteer je met de duim. Dat gaat snel omdat je twee bewegingen van mekaar onderscheidt: als je de duim indrukt, dan is de wijsvinger terug vertrokken naar de volgende selectie. In de IS is de selectieknop verdwenen, en moet je de muisknop indrukken met je wijs- en of middenvinger om te selecteren. Het is nog altijd OK, maar het systeem in de CT is ergonomisch beter.

De audio dan: de IS heeft het helemaal voor mekaar, een modernere layout dan de CT. Bijkomend voordeel is dat je in de IS het scherm kan splitsen tussen audio/nav en in de CT niet. Maar heb zelf de indruk dat de klank iets minder is dan in de CT (ik heb geen ML, maar ik dacht de Panasonic, met de sub-woofer in de kofferruimte ingewerkt). Ik heb gespeeld met de settings in de IS, maar kreeg het niet helemaal goed. Mijn indruk was dat de tweeters van de IS (die voorin op de dashboard) iets te dicht bij de oren zitten om de woofers onderin de deuren te laten doorkomen. Het zou ook kunnen dat de geluidsisolatie van de IS - die veel beter is dan die van de CT - bepaalde frequenties dempt, ik weet het niet. Bluetooth audio koppelen is dan weer een eitje. Dat gaat zeer snel, ook tijdens het rijden, is de klus in 40 seconden geklaard. Schitterend, een beter dan in CT waar het systeem soms inconsequent een verbinding weigert. De klankinstellingen zijn helaas niet meer direct te bereiken instellingen "klank" vanuit het afspeelmenu. Ik heb het in elk geval niet gevonden, en je moet echt in de menu's gaan duiken om zaken zoals bass, treble en dergelijke aan te passen. Goed nieuws ook, er zit nu een dubbele USB-poort onder de armleuning, da's eentje meer als in de CT. Ik heb niet kunnen checken of ??n van deze ook Ipad oplaadt (hoger voltage dan de standaard poort, en ik heb dit hoger voltage trouwens ook nodig voor mijn gewone BB smartphone).

Dan gaan we achterin even kijken. De punten die de IS wint op knieruimte verliest de wagen door zijn hellende daklijn op de hoofdruimte. Da's jammer. Achterin vindt je in de IS een zachte en diepere zit, en de beenruimte is ok. Allemaal pluspunten tegenover CT. Maar een volwassene (1m83) zit net niet tegen het plafond aan, in de CT hou je daar ruim over. Op de centrale zit kom je sowieso met je kruin tegen het plafond te hangen. Die centrale zit achterin is gelukkig iets breder dan in de CT, en herbergt nu ook bekerhouders, maar nog steeds geen extra bergruimte. Ik denk ook dat de bergvakken achter de voorzetels iets beperkter zijn in de IS dan de CT. Eerste indruk: par met CT. En da's jammer.

Dan de kofferbak. De CT - slechts 275 liter? - gaf me vanaf de eerste dag een super indruk. De weinige ruimte die er was, was wel zeer goed doordacht. Goed afgewerkte materialen, mooie beboording van de vloerstukken, chromen haakjes, stevige plastic-bak onderin, een wegbergbaar net. Design dat zich het dagdagelijkse verkeer bewijst. En met de neerklapbare zetels geeft de CT in het weekend of op vakantie een zeer bruikbare bergruimte.

Dat 430 liter meer is dan 275 liter, dat staat buiten discussie. Dat er een instapdrempel is, dat vind ik geen nadeel, dat geeft stevigheid. Maar, wil je de zetels neerklappen? Duik dan maar onder. De grondvlak van wegklapbare zetels komt ook zeker 5 cm boven het grondvlak van de koffer. De kofferscharnieren links en rechts klappen naar binnen, en nemen dus kofferruimte in. Er zijn ook nul extra bergvakken. Onder de mat zitten de batterijen, het bergluik links biedt ook geen soelaas (nog een batterij). En als je dit vak links openklapt, dan kan je maar beter een handige harry zijn om het onding terug dicht te krijgen. Bottomline: chapeau aan Lexus dat ze een zeer bruikbare bak van 430 liter hebben gecre?erd, maar ik krijg geen premiumgevoel als kers op de taart. Dat had ik bij de CT wel.

En dan het verdict.
Verander ik van CT naar IS?

De CT ontbreekt aan motorvermogen, aan uitstraling en aan comfortabele wegligging.
De IS biedt wel vermogen, uitstraling en comfort. De IS is ronduit een indrukwekkende wagen, die ten opzichte van de CT, mijn (te) hoge verwachtingen niet volledig inlost.

Maar het is nog vroeg, ik laat het allemaal nog even bezinken.
Er zit nog leuke dingen in de Lexus pipeline voor 2014 en verder.
 
De sound generator heb ik niet gevonden, door alle menu's gestruind, ook bij stilstand van de wagen, het onding was echt niet te vinden.
Dat knopje ASC (met volumeregeling) zit linksonder het stuur. Ik kon het ook niet direct vinden/herkennen ;)

@Johan:
Mooie combi heb je gekozen :rulez:
 
Bedankt voor de impressie Allcazar! Leuk om te lezen. Laat de auto bezinken. Persoonlijk kijk ik erg uit naar de RC.
 
Ok dan, mijn snelle mening over de IS300h.
Ik heb twee dagen een IS300h als leenauto gekregen omdat mijn GS een beurt kreeg.
Mijn huidige Lexus is een GS450h executive (gen 3) en hiervoor reed ik een IS200 uit 2004, -een van de laatste dus-.
Vergelijken met de eerste IS kan niet, dus stiekem vergelijk ik 'm toch met mijn GS waar ik nu al 12000 km mee rijd.

Het eerste wat mij opvalt is hoe druk het dashboard en stuur is, boordevol knopjes en lichtjes. Te druk vind ik. Bij de GS zitten de weinig gebruikte functies achter klepjes, hierdoor oogt het een stuk rustiger.
De muis is even wennen, ik vind hem nogal snel reageren. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een touchscreen.

Dan het rijden, dit lijkt zeer sterk op mijn GS, hij neemt de oneffenheden in de weg op precies dezelfde manier. Ik vind beide auto's vrij hard afgeveerd. Wat mij wel opvalt is dat hij erg lang in EV mode rijdt. De CVT doet zijn werk geruisloos. De motor vind ik iets rumoerig, zeker bij flink gas geven, echt een grom waar mijn V6 meer "zoemt".

De prestaties dan, ik ben ondertussen gewend aan mijn "kanon" en aan de CVT, de IS is op lage snelheid een beetje sloom, hij reageert een beetje traag. Ga je eenmaal wat harder dan zit er wel behoorlijk wat pit in. Eigenlijk hetzelfde als mijn GS....

Conclusie, ik ben verwend in de (twee keer duurdere) GS, maar de IS is zijn geld zeker waard. Ik weet niet welk type ik mee kreeg, maar de cataloguswaarde was 43.800.-- Het enige wat ik miste was keyless entry.

Ik wil nog even van Dorst in Breda bedanken voor het meegeven van de IS300h waar ik om gevraagd had.
 
Nog even een weetje: In ieder geval in de f sport zit standaard een goegekeurd alarmsysteem inclusief bewegingsdetector binnen. Ik weet dat er ook al zoiets zat in de vorige editie van de f sport, maar in de eerste f sport versie zat hij niet. Weet iemand hoe deze alarminstallatie bevalt of ben ik te snel met die vraag? :baseball:
 
@Higgie
Die drukte op het dashboard is inderdaad overdaad.

En:
Higgie zei:
Wat mij wel opvalt is dat hij erg lang in EV mode rijdt.

Heb ik ook ondervonden. Hij gaat ook vrij snel naar EV mode, sneller dan de CT, en houdt het even lang vol als de CT. Viel me ook op, omdat het toch een zwaardere wagen is.
 
Nee hij heeft het over de coupe die tussen de is en gs zit. Dus de 4 serie/a5/e coupe concurrent :) maar dan 450h, de motor van de gs
 
Zoals gezegd, een kort testritje gemaakt met de Lexus. Ze konden hem helaas maar 2 uurtjes missen maar dat is genoeg voor een indruk. Wanneer ik een auto test, doe ik steeds hetzelfde tracject met typisch slechte Belgische banen. Zo krijg ik toch min of meer een goed beeld van de auto dat ik kan meenemen om te vergelijken.

D? kernpunten waar ik op lette zijn een goede zetel (voor de rug en mijn pijnlijk zitvlak) en een comfortabele vering. De 8-wegs (lederen) zetels waren helemaaal vlak te zetten (dus ook de helling van het zitvlak) en deze zaten derhalve heel goed. Ik heb tot nu toe enkel betere zetels ervaren in de Volvo V40: deze waren wat zachter en iets groter maar de kopsteunen waren niet verstelbaar (als ik me daar niet vergis). Dit kan bij de Lexus wel en dat is zeker een pluspunt waard. Ik weet niet of het mijn indruk is (ik had helaas geen meter bij me) maar de meeste zetels hun zitvlak is ongeveer 50 cm of iets meer. Het zitlvlak leek bij de Lexus best kort? Of de je zit heel laag (die indruk had ik ook wel) waardoor de afstand dij-zetel groot is. Toch zat ik comfortabel ondanks de minder ondersteuning op die plaats.
In andere auto's (behalve de Volvo V40) zoals de Ford Focus en de Audi A3 vond ik de zetels maar matig. Vooral de Audi had voor een premium merk teleurstellende zetels (er was geen zetel verkrijgbaar waar je de helling van het zitvlak kon aanpassen en ze waren vrij hard).

De vering iets iets moeilijker. Eerst en vooral lag de wagen op 17" velgen en 1 band had 2.35 bar, terwijl op de sticker in de deur 2.55 stond. De overige banden waren van 2.65 tot 2.8 opgepompt en deze heb ik netjes afgelaten tot 2.55:-)
Ik kan de vering zeker niet hard of oncomfortabel noemen, maar echt zacht is ze ook niet. De vering zit op het niveau van een Audi A3. Vrij strak maar zonder echt hard aan te voelen. Dit zowel vooraan als achteraan. De Golf 1.4 tsi bv. heeft een merkbaar zachtere vering, wat je ook merkt aan de minder goede wegligging en het afnemen van het directe stuurgevoel. Zowel Audi en Lexus ruilen wat veercomfort in om de wegligging te verbeteren. Gevalletje van "Can't have it all"? De Volvo V40 is een apart geval. Vooraan staat hij iets zachter dan Audi of Lexus, maar achteraan is hij oncomfortabel hard. T? hard en dat wordt extra in de verf gezet door het feit dat het vooraan dus wel ok is.

Tot zover mijn eerste indruk!

edit: ik ben me ervan bewust dat ik allemaal hatches heb getest, dit was voor Lexus mijn interesse in een sedan prikkelde:-)
 
Jeroen1000 zei:
Zoals gezegd, een kort testritje gemaakt met de Lexus.

Hoi Jeroen1000,

bedankt voor je impressie. Bijzonder dat de bandenspanning niet correct was. Weet je soms of op jouw model een bandenspanningsmeter zat? Wat was precies het model waarin je gereden hebt??
Wat vond je van de besturing? Het is een nieuw besturingssysteem wat electrisch is en erg soepel gaat. Hoe vond jij dat in vergelijking met andere modellen?
 
Hallo,

Even laten bezinken... ik denk dat ik deze overigens schitterende IS aan me laat voorbijgaan.

Voor mij is van doorslaggevend belang dat de hoofdruimte achterin ruim onvoldoende is. Ik heb grotere kinderen, en eigenaardig genoeg is de CT hiervoor beter geschikt dan de IS. Dat komt omdat in de CT het dak niet afhelt. In de CT is de middenplaats achteraan nog min of meer bruikbaar voor een smal iemand, in de IS is de middenplaats achteraan minder bruikbaar tenzij je met het hoofd voorovergebogen wil zitten. In de Volvo V40 heb je dat ook zo ongeveer, in de BMW 3 reeks kan ik me niet herinneren daarmee een issue gehad te hebben, en in de Audi A4 helemaal niet. Dat is echt jammer, want dit is voor mij een nogo.

Tot slot vind ik de inrichting vooraan vooral spectaculair, maar minder functioneel dan die van de CT. Om een voorbeeld te geven, zit ik met het bot van mijn rechterknie tegen het (volledig overbodig) harde plastic sierstuk naast de versnellingspook aan (IS), in plaats van met de onderkant van knie tegen het zachte leder te liggen (CT). Het mag mooi zijn, en smaken verschillen, maar het moet ook functioneel blijven...

Ter info. Heb hier http://euro.lexusownersclub.com/forums/index.php?showtopic=34993 op een Duits forum nog een vergelijking tussen IS en CT gevonden. Het leuke is dat in die posting en op het forum verder ongeveer dezelfde conclusies worden getrokken als mijn bevindingen.

Grtz
 
Dat is wel jammer, maar de ruimte in het midden achterin heeft te maken met achterwielaandrijving. De ct heeft voorwielaandrijving waardoor achterin de middentunnel minder in de weg zit. Maar qua knie ruimte vind ik de ct wel een heel stuk minder dan de is, ook qua zitcomfort. De ct heeft meer een vlakkere achterbank waarbij de ct kuipen heeft. As je met 2 man achterin zit dan zit je met de is wel een stuk beter. Maar met 3 kinderen zo ik geen ct of is nemen, zelfs de gs is daar niet geschikt voor. Misschien is de kleine suv die volgend jaar gaat komen dan een optie voor je.
 
Hallo Johanm,

Er zijn blijkbaar nogal wat verschillen tussen de prijslijsten op de Nederlandse en Belgische site (qua standaardopties). In BE krijg je bv. geen electrisch inklapbare spiegiels tot aan het topmodel. In NL staat dan weer nergens trekhaakvoorbereiding als standaard vermeld, noch als optie. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan en moet ik dus de dealer uitgebreid bevragen. Helaas hebben we hier eveneens geen business pro versie. De bandenspanningsmeter zie ik overigens niet op op de Nederlandse prijslijst vermeld? Geen idee welk model ik net had, maar hij had alleszins leren zetels en g??n navigatie.

Qua sturen heb ik eigenlijk weinig opmerkingen. Hij stuurde vlot en direct en ook mijn vriendin, die zich doorgaans niet zo gerust voelt in grotere wagens, vond hem erg prettig en direct sturen. We hadde allebei de indruk in een kleinere auto te rijden dus qua vlotheid zit het echt wel goed bij de IS. Zeker eens uitproberen als je het nog niet hebt gedaan. Ik vond er alleszins niks negatiefs aan.

Wat vinden jullie trouwens van het veercomfort vergeleken met andere sedans zoals de A4, Passat, Accord, ...?
Ik heb de indruk dat de IS de sportiefst geveerde sedan zal zijn (sportvering buiten beschouwing gelaten). Ik wil maar zeggen, ik had de Lexus veel zachter verwacht eigenlijk.
 
Ja qua onderstel is de Lexus is meer op sport gericht, het is geen LS :) de ct. Is trouwens ook echt hard geveerd moet ik zeggen, vanaf de gs worden ze wel zachter.

De Mercedes en Volvo zijn zachter maar de BMW Audi zijn allemaal meer op sport gericht.
 
Van wat ik las, is de CT zo hard dat ik hem niet eens wil proberen:-). Audi magnetic ride zou echt een "killer" optie zijn op de IS of GS. Beste van beide werelden aan een nog aanvaardbare prijs.
 
Voor een Lexus is de CT wellicht hard, ik heb in veel andere sportievere merken zoals Audi en BMW gereden.
Die zijn nog een tandje harder in de sport config.
 
Jeroen1000 zei:
Van wat ik las, is de CT zo hard dat ik hem niet eens wil proberen:-). Audi magnetic ride zou echt een "killer" optie zijn op de IS of GS. Beste van beide werelden aan een nog aanvaardbare prijs.

Ben akkoord met visie over magnetic ride (zoals Jeremy Clarckson in Top Gear ooit zei bij een review van de TT met magnetische dempers "how much do you don't want to go on a holiday with a guy who invented that", hilarisch). Niet alleen te zwaar uitgevallen of te hoog op hun poten staande sportieve wagens (zoals BMW 5 GT bvb.) hebben belang bij adaptieve schokdempers. Ik denk dat net als de Audi TT (klein, compact, stijf chassis) ook de Lexus CT best wel zo een koppel magnetische dempers zou kunnen gebruiken.

Ben overigens niet akkoord dat je omwille van harde rit de CT niet zou willen proberen. Het hangt ervan af welk gebruik je van de CT maakt. De harde rit heeft ook zijn redenen. Het probleem van die harde CT heeft te maken met de korte wielbasis in combinatie met een enorm stijf chassis dat als een klankkast resoneert en daardoor elke trilling meedogenloos doorgeeft. Als ik alleen met de CT op baan ben (90% van de tijd) stoort me dat hoegenaamd niet, eerlijk gezegd, wel integendeel. Als ik passagiers meeheb stoor ik me hier dan weer enorm aan. Je kan die mensen nooit een comfortabele rit geven, en dat voor een Lexus. Het probleem in Belgi? is dat de de snelwegen er heel wat minder glad bij liggen dan in Nederland, soms is het een herrie en gehort en gebots van jewelste in de CT. Op zo een momenten zou je wensen dat je de CT gewoon zachter kan zetten.

In die zin is de CT een ideale woon-werkverkeer wagen voor ritten die je vooral alleen, max. met 2 aflegt. Zoals in de States zouden we naast de CT nog een Toyota Landcruiser of een of andere pickup op de oprit moeten hebben voor de weekends... helaas pindakaas.

By the way, on topic, ik heb de IS ondervonden als voldoende "comfortabel", een perfect compromis wat mij betreft.
 
Vanavond mijn tussenLexusIS200 gefatsoeneerd om hem morgen in te gaan leveren en mijn nieuwe IS300H F Sport te gaan ontvangen. Het zijn nog spannende dagen geweest. Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik er voor gekozen om de diffuser te laten spuiten in de kleur van de velgen. Echter, na twee keer mislukt te zijn omdat het vlak te groot is voor dit spuitwerk heb ik er, voorlopig, voor gekozen om hem matzwart te laten spuiten. Dan is die plasticlook tenminste weg. Vanmorgen ben ik het resultaat wezen bekijken en hij was mooi. Het past goed en je ziet ook het verschil met een ongespoten diffuser. Vandaag werd de auto rijklaar gemaakt en kwam de dakantenne er op. Hiervoor moet de dakbekleding er af want er moet een gat geboord worden! Ai, maar dat komt goed!! Morgen gaat hij in de Protech was en morgenavond 19.00u is het na ruim 12 maanden voorbereiding zo ver. In het aankomende weekend zal ik uitgebreid foto's plaatsen! See you. :rulez:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.