Leuk om deze thread te volgen.
Op mijn beurt vorig weekend uitgebreid de IS300h Privilege testgereden.
Wat betreft de aandrijflijn en wegligging. Dit is totaal andere wereld als mijn CT. Niet te vergelijken. Appelen met peren. De IS cruist heerlijk op 140km/h. Je voelt de achterwielaandrijving zijn werk doen. Bij het optrekken is het klassieke geloei (haast) niet aanwezig, de motor is voldoende krachtig. De wagen voelt ook zwaar aan, zonder wollig of romig te worden, blijft kwiek reageren op input van het gaspedaal. Comfort, maar zonder in slaap te vallen. Zoiets. Nee, deze wagen is echt geen maat voor een A4, een Merc C., BMW3. De IS voelt veel geraffineerder aan. Autoweek: eat your heart out.
Over de flippers achter het stuur. Het ziet er schitterend uit, maar dienen ze echt als schakelvervangend systeem? Nee, dat denk ik toch niet, maar ze vervangen wel perfect de B-knop (brake op motor) in de CT. Die flippers zijn gemakkelijk om net voor de stoplichten op de motor te gaan remmen, ??ntje down, en dan nog eentje down. Zo laad je optimaal de batterij bij.
De sound generator heb ik niet gevonden, door alle menu's gestruind, ook bij stilstand van de wagen, het onding was echt niet te vinden. Maar geen zorgen maken, want ik vond het weinige geluid van de motor die het compartiment binnendringt zeer goed klinken.
Ik haalde verbruik van 5,9 mix snelweg/stad, en dat met een nauwelijks ingereden motor, op een testrit met best pittige stukken. Fenomenaal.
Tot dusver de grootste verdienstes van de IS. Even verder, met nu en dan wat minpunten.
De voorzetels uit de CT zijn eigenlijk prima, vaak krijg ik lovende commentaren van passagiers. En zelf merk ik dat ik na ??n dag intensief rijden gewoon ontspannen uitstap. Ik heb bv. geen gemis voor een lendensteun. De IS doet het uiteraard nog veel beter aan dan die van de CT. De zit voelt iets breder aan. De zetel van de passagier is nu ook verstelbaar.
Maar... de binnenruimte van de IS is niet groter dan in de CT, ze geeft in elk geval niet die indruk. Doordat je als chauffeur iets lager zit (het zou ook in instellingen van mijn zetel kunnen geweest zijn), krijg ik mijn linkerarm niet kwijt op de deurstijl. Doordat het dashboard voorin minder diep is (ik bedoel hiermee: het voorvenster staat dichter bij de chauffeur dan in de CT), door de imposante middentunnel, en doordat de rugleuningen in de IS me veel hoger lijken (op zich een pluspunt), is ook het ruimtegevoel binnenin minder. De CT voelt veel opener aan. Tot slot: het handschoenkastje is par met CT en de opbergruimte in de middenconsole lijkt me zelfs iets kleiner dan in de CT.
Wat betreft de inrichting van de binnenruimte, materialen, plastics en vlakken. De eerste indruk die de CT mij gaf was een verademing. Rustig Europees. Mooie "Volvo-achtige" plastics, functioneel doordacht, niet overladen. Je ziet in de IS dan weer de GS-achtige, of eerder Amerikaanse invloeden. Meer bling-bling (wat doen die opstaand randen rond de versnellingspook?). De dakbedekking en zonneschermen zijn in de IS bijvoorbeeld van een zacht wit pluche/velours gemaakt. Persoonlijk heb ik het meer voor de combinatie stof/plastic zoals in de CT. Minder chique maar onderhoudsvriendelijker.
Even over de gekende Lexus-muis. In de CT beweeg je de aanwijzer met je wijs- en/of middenvingers, en selecteer je met de duim. Dat gaat snel omdat je twee bewegingen van mekaar onderscheidt: als je de duim indrukt, dan is de wijsvinger terug vertrokken naar de volgende selectie. In de IS is de selectieknop verdwenen, en moet je de muisknop indrukken met je wijs- en of middenvinger om te selecteren. Het is nog altijd OK, maar het systeem in de CT is ergonomisch beter.
De audio dan: de IS heeft het helemaal voor mekaar, een modernere layout dan de CT. Bijkomend voordeel is dat je in de IS het scherm kan splitsen tussen audio/nav en in de CT niet. Maar heb zelf de indruk dat de klank iets minder is dan in de CT (ik heb geen ML, maar ik dacht de Panasonic, met de sub-woofer in de kofferruimte ingewerkt). Ik heb gespeeld met de settings in de IS, maar kreeg het niet helemaal goed. Mijn indruk was dat de tweeters van de IS (die voorin op de dashboard) iets te dicht bij de oren zitten om de woofers onderin de deuren te laten doorkomen. Het zou ook kunnen dat de geluidsisolatie van de IS - die veel beter is dan die van de CT - bepaalde frequenties dempt, ik weet het niet. Bluetooth audio koppelen is dan weer een eitje. Dat gaat zeer snel, ook tijdens het rijden, is de klus in 40 seconden geklaard. Schitterend, een beter dan in CT waar het systeem soms inconsequent een verbinding weigert. De klankinstellingen zijn helaas niet meer direct te bereiken instellingen "klank" vanuit het afspeelmenu. Ik heb het in elk geval niet gevonden, en je moet echt in de menu's gaan duiken om zaken zoals bass, treble en dergelijke aan te passen. Goed nieuws ook, er zit nu een dubbele USB-poort onder de armleuning, da's eentje meer als in de CT. Ik heb niet kunnen checken of ??n van deze ook Ipad oplaadt (hoger voltage dan de standaard poort, en ik heb dit hoger voltage trouwens ook nodig voor mijn gewone BB smartphone).
Dan gaan we achterin even kijken. De punten die de IS wint op knieruimte verliest de wagen door zijn hellende daklijn op de hoofdruimte. Da's jammer. Achterin vindt je in de IS een zachte en diepere zit, en de beenruimte is ok. Allemaal pluspunten tegenover CT. Maar een volwassene (1m83) zit net niet tegen het plafond aan, in de CT hou je daar ruim over. Op de centrale zit kom je sowieso met je kruin tegen het plafond te hangen. Die centrale zit achterin is gelukkig iets breder dan in de CT, en herbergt nu ook bekerhouders, maar nog steeds geen extra bergruimte. Ik denk ook dat de bergvakken achter de voorzetels iets beperkter zijn in de IS dan de CT. Eerste indruk: par met CT. En da's jammer.
Dan de kofferbak. De CT - slechts 275 liter? - gaf me vanaf de eerste dag een super indruk. De weinige ruimte die er was, was wel zeer goed doordacht. Goed afgewerkte materialen, mooie beboording van de vloerstukken, chromen haakjes, stevige plastic-bak onderin, een wegbergbaar net. Design dat zich het dagdagelijkse verkeer bewijst. En met de neerklapbare zetels geeft de CT in het weekend of op vakantie een zeer bruikbare bergruimte.
Dat 430 liter meer is dan 275 liter, dat staat buiten discussie. Dat er een instapdrempel is, dat vind ik geen nadeel, dat geeft stevigheid. Maar, wil je de zetels neerklappen? Duik dan maar onder. De grondvlak van wegklapbare zetels komt ook zeker 5 cm boven het grondvlak van de koffer. De kofferscharnieren links en rechts klappen naar binnen, en nemen dus kofferruimte in. Er zijn ook nul extra bergvakken. Onder de mat zitten de batterijen, het bergluik links biedt ook geen soelaas (nog een batterij). En als je dit vak links openklapt, dan kan je maar beter een handige harry zijn om het onding terug dicht te krijgen. Bottomline: chapeau aan Lexus dat ze een zeer bruikbare bak van 430 liter hebben gecre?erd, maar ik krijg geen premiumgevoel als kers op de taart. Dat had ik bij de CT wel.
En dan het verdict.
Verander ik van CT naar IS?
De CT ontbreekt aan motorvermogen, aan uitstraling en aan comfortabele wegligging.
De IS biedt wel vermogen, uitstraling en comfort. De IS is ronduit een indrukwekkende wagen, die ten opzichte van de CT, mijn (te) hoge verwachtingen niet volledig inlost.
Maar het is nog vroeg, ik laat het allemaal nog even bezinken.
Er zit nog leuke dingen in de Lexus pipeline voor 2014 en verder.