Is 3e generatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Vandaag de eerste stap gezet naar de aankoop van een is ????? gen. 3!! ja jullie lezen het goed, generatie3. Ik kon deze topic nergens kwijt, maar het leek mij leuk om jullie mee te nemen in de weg naar aanschaf van de allernieuwste is! :D Uitgangspunt is dat hij er gaat komen maar dat nog helemaal niet helder is wanneer, waarschijnlijk najaar 2013, laat staan hoe het model er zal uit zien! :photo:
Uitgangspunt voor mij is dat een sportieve uitvoering wil, die er ook zo uit ziet en waarop die accesoires zitten die de auto af maken. :mrgreen:
Eerste stap vandaag gezet. Mijn auto staat te koop bij van Dorst en hij gaat mij de nieuwe leveren!
Ik zal minimaal wekelijks rapporteren over wetenswaardigheden en ontwikkelingen. stil hoop ik dat hij er uit ziet als de onlangs geplaatste compositietekening hier op het forum :rulez:
 
alfons zei:
@Johanm, waar blijft de review?
Daar gaat ie dan!

Het is zondagmorgen 12.00u en voor mij staat de nieuwe Lexus 300h first edition bij Lexus van Dorst in Breda! Kleur aluminium met zwart interieur. Na een korte uitleg, ik had de hele folder van exterieur en interieur al uit mijn hoofd geleerd, de weg op. Direct valt mij de besturing op die direct is maar niet licht stuurt. Je houdt gevoel met hetgeen je doet en met de weg. Volgende punt wat mij opvalt is de vering: Hij staat weliswaar op 17 inch maar enerzijds voel je precies waar de auto overheen gaat en toch blijft de vering comfortabel! Bijzondere ervaring!!
Natuurlijk de eerste de beste mogelijkheid geprobeerd hoe snel hij is: Resultaat, je voelt de snelheid, maar hij is niet zo snel dat je hiervan onder de indruk raakt! Het oppakken van de snelheid is enigszins vertraagd door de CVT. Jammer. Echter, ga je van 80 naar 120 om bijvoorbeeld in te halen is hij bloedsnel! Beter, ja veel beter dan verwacht. Blijkbaar levert het electrische gedeelte van de aandrijving hier dat extraatje wat dit mogelijk maakt. Compliment voor de bouwers!
Tip: zet direct de automaat naar links zodat je zelf kunt schakelen. Het geeft meer rijervaring en je bent direct af van het CVT gejank! In de auto zit ook het apparaat dat geluid van de motor nabootst. Ikzelf vind het prachtig. Hij doet alles wat een schakelauto ook zou doen. Enkel als je een constante snelheid hebt blijf je een, op den duur, irritante brom houden! Het moment om hem of zachtjes of uit te zetten!
Ook opvalllend vond ik de werking van de remmen. Tjonge, je hoeft ze nauwelijks aan te raken of ze werken. Moest hier echt aan wennen maar geeft een veilig gevoel. Ook de vertraging die de auto geeft door het remmen om de accu op te laden geeft het gevoel dat de compressie van de motor je helpt met remmen. mooi meegenomen.

Nou het interieur: Ondanks het feit dat ik de first edition mocht rijden stel ik vast dat de luxe groot is. Als extra bij deze edition zat ook een schuif/kanteldak. Iets wat ik zelf heel prettig vind! Ik kan mij indenken dat een leaserijder een dergelijke auto als zeer aantrekkelijk ervaart en dat zeker als er ook nog een laag verbruik bij komt. Dat lage verbruik heb ik niet kunnen halen, maar dat kwam ook omdat ik mij niet kon beheersen en maar steeds snelheid en geluid wou horen. Wat me wel opgevallen is is dat ik 70 km/h kon rijden enkel op de accu!!!

De zit in de auto is goed, stoelen geven goede ondersteuning en zijdelingse steun. Zit is lager dan vorige model wat maakt dat je met je achterwerk beter voelt wat de auto doet. Goed gedaan Lexus!! Het dashbord valt op omdat bijvoorbeeld de navigatie zowel op het scherm in het midden af te lezen is, maar ook in het midden tussen de toerenteller en de kilometerteller. Slim gedaan! Daar kun je de verschillende boordcomputerschermen ook op laten verschijnen zoals verbruik, beeld van hybrideverbruik, navigatie en algemene info. De first edition kent geen electrisch verstelbare stoelen en stuurkolom, daarvoor moet je een luxere versie nemen.

Het mag duidelijk zijn dat ik tevreden was met hetgeen ik heb mogen ervaren. Blijft de vraag hoe uiteindelijk mijn 300H F sport zich zal gedragen met het speiale onderstel en alle technische snufjes die daarin zitten!! Ik kan bijna niet meer wachten.

Foto downloaden is me (weer) niet gelukt. Excuus, maar ik hoop dat jullie zo wel een indruk hebben gekregen van mijn ervaringen!!! :worship: :worship:
 
Ik heb a.s. zaterdag ook een afspraak voor de F sport. Vandaag wel even ingezeten. Ik moet zeggen, de toerenteller is echt mijn ding! haha.. Je kan de navigatie op het scherm laten komen, dan schuift de toerenteller een stukje naar rechts toe. Zet je de stand op sport of sport +, dan verandert de toerenteller ook! In de showroom stond ook een business (luxury) versie. Ik moet zeggen, de stoelen zitten echt lekker! (zwart exter + wit inter) Wat betreft de F sport, de stoelen hebben meer een kuipstoel effect, maar zijn niet volledig leer, wat wel jammer is.
Wat een pluspunt is, is de ruimte die toegenomen is op de achterbank. Ik denk dat de meeste IS 2e generatie rijders dit een probleem vonden. Ik zit meestal met de stoel best ver naar achter waardoor er nauwelijks iemand achter mij kan zitten. Maar nu is het geen probleem! Voor de meeste mensen die de auto nog niet in het echt hebben gezien, er bestaat iets als love at first sight =p NU afwachten op de proefrit!
 
Blijft de vraag hoe uiteindelijk mijn 300H F sport zich zal gedragen met het speiale onderstel en alle technische snufjes die daarin zitten!! Ik kan bijna niet meer wachten.
Kan ik me voorstellen :D

Bedankt voor je impressie! :rulez:
 
Ik ben van plan te upgraden van de CT naar een Is 300h. Ik vraag mij alleen af of de subsidie op de aankoop volgend jaar nog geldt. Anders zou ik moeten overwegen nog dit jaar de IS te kopen. Mij was al wel bekend dat de wegenbelasting weer terugkomt voor een hybride, maar het gaat mij dus om de subsidie in de aankoopprijs. Is dit bekend?


Robbert-Jan
 
Dit weekend ook maar eens naar de dealer om de IS300h in het echt te bewonderen en een proefritje te rijden.

In de showroom stond zowel een witte als een zwarte en ik moet eerlijk bekennen ze konden mij allebei wel bekoren, maar mocht ik hem bestellen dan zal het de zwarte worden (reden wordt zo bekend).

Ik moet zeggen de extreme vormen vielen in het echt reuze mee. Zo vond ik de dagrijdverlichting er mooi uitzien, vielen de sideskirts mee, standaard 17inch velgen stonden al goed en ook de oplopende achterlichten zagen er mooi uit. Het enige wat mij niet aanstond was de zwarte kunststof onderbumper, waar de uitlaat achter zit (hoe dat ding heet in het echt geen idee). Zeker bij de witte vond ik het nogal er opgeplakt er uit zien. Bij de zwarte was met meer een geheel, dus mijn inziens mooier.

De proefrit was in een donker grijze en de stoelen zaten als gegoten. Het dashboard doet wat druk aan, maar straalde wel kwaliteit en degelijk uit. Ook alle gebruikte materialen, voelde zeer goed aan. Ik rijd nu c klasse, maar moet zeggen dat de Lexus qua rijden achter blijft bij de Mercedes. Vond de auto een beetje traag, voelde zwaar aan, moest wennen aan de gebruikte automaat en vond het gebruik van het infotainmentscherm maar moeilijk (lees wennen).De Mercedes heb ik aan mijn zoon beloofd, zodra ik een ander koop (destijds bij zijn zus ook gedaan), dus die wilde de Lexus gelijk bestellen.

Een first edition met lederen bekleding en afleverkosten kwam uit, na korting op 44250,- euro. Moet er nog wel een paar nachtjes over slapen. Ook omdat ik denk dat deze auto misschien een afschrijvingskanon gaat worden, omdat er maar een beperkt publiek voor is dit in tegenstelling tot de Duitse 3. Had een gesprekje met een andere klant die ook wachtte op een proefrit. Hij zei dat hij nu kwam proefrijden voor de fun en volgende jaar april de first edition ging kopen voor ca. 32000,- euro op de tweedehands markt. Dit vond ik wel erg veel afschrijving, maar het zette me wel aan het denken. Aangezien hij nu ook een Lexus reed, nam de twijfel toe en wist ik me geen raad met zijn advies/verhaal.

Wat is jullie mening afschrijvingskanon ja of nee????
 
Ik verwacht dat de auto minder zal afschrijven dan de IS250. Maar in het D-segment schrijf je altijd meer af. Ik denk niet dat het veel meer is dan de Duitse drie.
 
Ach ja auto rijden kost geld, ik neem aan dat je langer dan 1 jaar ermee rijdt? Ook is Het lastig te zeggen wat die doet qua afschrijving. Je hebt je zoon al beloofd, dus je hebt geen keus hahah :)

Op YouTube zijn er filmpjes van de is300h tegen de c250 cdi, daarbij is de is300h iets sneller. Waarschijnlijk heeft de is300h een andere snelheids beleving waardoor die slomer is dan het aanvoelt
 
Robbert zei:
Mij was al wel bekend dat de wegenbelasting weer terugkomt voor een hybride, maar het gaat mij dus om de subsidie in de aankoopprijs. Is dit bekend?
Robbert-Jan
Welke subsidie? Als particulier krijg je geen subsidie. Het enige voordeel is dat de BPM vrij laag is door de lage CO2 uitstoot maar dat is het volgend jaar ook.
De MRB is volgens de Toyota dealer gebaseerd op het gewicht (1595) min 125 kg hybride korting.
796 tot 908 euro per jaar bij de huidige tarieven.
 
alfons zei:
Ik rijd nu c klasse, maar moet zeggen dat de Lexus qua rijden achter blijft bij de Mercedes. Vond de auto een beetje traag, voelde zwaar aan, moest wennen aan de gebruikte automaat en vond het gebruik van het infotainmentscherm maar moeilijk (lees wennen).
Ik heb zelf geen rijervaring met een C-klasse of de IS300h, maar wel met een A4 3.0 TDI en verschillende IS250's. Wat je noemt als "achter blijven" is persoonlijk en afhankelijk van je referentiekader: wat zoek je in een auto? De IS250 is vele, vele malen stiller dan mijn huidige A4, ongemerkt ga je toch hard met een IS250. M'n A4 is echter in de rechte lijn en lange doordraaiers de IS250 veruit de baas. Op rotondes en korte bochten delft m'n A4 het onderspit, maar zodra ie ruim baan heeft, gaat menig benzine V6 er aan. Ik rij meer in het buitengebied en op de snelweg dan in de stad of in een dorp, de A4 komt daar prima tot z'n recht (de IS250 ook hoor). In een stads- of dorpskern is m'n A4 te zwaar, de IS250 heeft daar geen last van. Ik noem die auto dan ook de betere (en vooral stillere) allrounder: lichtvoetig, stil, maar desgewenst veel rapper dan je denkt. Ik kan me niet voorstellen dat Lexus met de IS300h een mindere ervaring af zal willen leveren.

Ik zou zeggen, ga nog een keer proefrijden, neem je zoon mee en laat die tijdens de proefrit met de IS300h in jouw C-klasse met je meerijden. Wissel halverwege een keer van auto en dan heb je een aardig beeld of het verschil in traagheid beleving is of realiteit.


alfons zei:
Moet er nog wel een paar nachtjes over slapen. Ook omdat ik denk dat deze auto misschien een afschrijvingskanon gaat worden, omdat er maar een beperkt publiek voor is dit in tegenstelling tot de Duitse 3. Had een gesprekje met een andere klant die ook wachtte op een proefrit. Hij zei dat hij nu kwam proefrijden voor de fun en volgende jaar april de first edition ging kopen voor ca. 32000,- euro op de tweedehands markt. Dit vond ik wel erg veel afschrijving, maar het zette me wel aan het denken. Aangezien hij nu ook een Lexus reed, nam de twijfel toe en wist ik me geen raad met zijn advies/verhaal.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie IS250 Executive en heb het laatste half jaar een redelijk beeld van de prijsontwikkelingen van een Lexus in die klasse. Ik verwacht echter niet dat een First Edition na een jaar nog maar ?32.000,- zal kosten, dat zal eerder richting de ?36.000,- tot ?37.000,- gaan, afhankelijk van de staat en km-stand van de auto. Een grote Lexus schrijft harder af dan een kleine(re).

Maar het is en blijft jouw geld en jouw keuze. Als je bang bent voor de afschrijving, kies dan een van de Duitse 3 en geen enkel ander merk (sla de geschiedenis er maar op na). Maar mag ik vragen waarom je een Lexus IS300h overweegt? Er is kennelijk iets wat je aantrekt wat tot een proefrit heeft geleid?
 
Interessante verhalen over de ervaringen van de nieuwe 300H. Vergeet niet te vermelden of de proefrit in een first edition of busines uitvoering was of in een f sport. Dat scheelt qua rijbeleving en interieur toch echt! Ik mocht vanmorgen weer eens spelen met de instellingen in een f sport: Tjonge wat een mogelijkheden. Leuk is dat je , als je een luxe lederuitvoering hebt je ook automatisch inklapbare spiegels er bij krijgt! Logisch :O

Bij het spelen zag ik ook iets wat ik tot nu toe nog niet heb gehad in elke IS 250 die ik mocht bezitten, een bandendrukmeter! Zit in ieder geval in de f sport! Elke keer weer als ik hem nu zie vallen me nieuwe dingen op, dat vind ik leuk. Ik ben het echter ook eens dat de diffuser niet echt staat. Kleur is niet zo dat je denkt dat het er bij hoort. Zelf twijfel ik nog of ik de uitlaat van TRD laat overkomen uit japan of Amerika of dat ik de diffuser laat spuiten in de kleur van de velgen zoals dat ook bij de f sport van de GS is gedaan. Dat ziet er wel leuk uit.
Vandaag ook de dakantenne, soms ook wel haaievin genaamd, besteld. ik vind dat echt passen en de auto wordt er mooier van!

Enneh, mijn auto wordt de 8e augustus geleverd! :D
 
Leuk leuk Johan! Nog paar weken wachten dus! :) spannend hoor! Ik ben ook benieuwd hoe h?t op lange termijn bevalt.
 
@GFX Maar mag ik vragen waarom je een Lexus IS300h overweegt? Er is kennelijk iets wat je aantrekt wat tot een proefrit heeft geleid?

Antwoord: Ik ben autoliefhebber van het eerste uur en houd van auto?s die net even buiten de box vallen en daar valt deze Lexus absoluut in. Ik heb het geluk dat ik kan shoppen bij de middenklassers in het hogere segment (ben daar dankbaar voor) dus rijd eigenlijk altijd Duits en wilde graag iets anders proberen. Lexus heeft mij altijd aangetrokken, dus besloot een proefrit te gaan maken.

Ik krijg nog altijd een glimlach als ik een mooie auto zie of een auto met mooie velgen. Waarschijnlijk zal dit ook niet meer overgaan. Bij de F sport vind ik de neus iets te veel van goede en daarom valt hij af. In mijn ogen moet een auto buiten de standaard te vallen maar niet te overdreven zijn. Als ik naar de foto?s keek van de laatste Lexus meeting hier op de site, weet ik niet waarom sommige mensen dat aandoen aan hun auto. Maar iedereen zijn eigen hobby. Sorry als ik iemand beledigd heb.

Maar ontopic, heb vandaag een klant van mij gebeld en zijn broer is vestigingsmanager bij Toyota. Hij ging wat informatie inwinnen. Deze vertelde mij dat het niet onoverkomelijk is dat een auto zoals de IS300H in zijn eerste jaar best wel eens 25% tot 30% kan afschrijven voor de eerste eigenaar. Ze worden dan wel weer met een paar duizend euro meer verkocht, maar toch. Dit had te maken met; auto is niet voor breed publiek aantrekkelijk, auto is groot, hybride techniek is nog niet algeheel geaccepteerd. Maar zeker zeggen kon hij het ook niet.

Lastige keuze.
 
alfons zei:
Ik ben autoliefhebber van het eerste uur en houd van auto?s die net even buiten de box vallen en daar valt deze Lexus absoluut in. Ik heb het geluk dat ik kan shoppen bij de middenklassers in het hogere segment (ben daar dankbaar voor) dus rijd eigenlijk altijd Duits en wilde graag iets anders proberen. Lexus heeft mij altijd aangetrokken, dus besloot een proefrit te gaan maken.
Dit is heel herkenbaar voor me. Wat bij mij ook meespeelt is dat de betrouwbaarheid van het huidige merk dat ik rij af lijkt te nemen bij de jongere modellen. Als ik op het Audiforum lees hoe daar mee omgegaan wordt, stemt mij dat niet vrolijk. Het betreft daar overigens niet een handjevol auto's, meerdere modellen die techniek delen hebben vergelijkbare klachten. Ik shop ook graag bij de hogere middenklassers, alleen niet nieuw, maar jong gebruikt. Ik ben daarnaast een aantal keren een BMW-showroom binnengelopen en wordt daar met de nek aangekeken. Mercedes maakt mooie auto's (zeker de C-klasse), maar ik zie mezelf nog niet in een Mercedes rijden (no offence). :)

Lexus maakt prachtige auto's, met een hoge betrouwbaarheid. Wie ik ook spreek over het merk, ik stoot ze er niet mee voor de borst. Het imago deugt is mijn conclusie, dat is bij de Duitse 3 wisselend. Ik vind de 2e generatie IS bloedmooi, hij rijdt ook geweldig. De nieuwe IS300h heb ik in de showroom zien staan, daar ziet ie er beter uit dan op de foto's. De betrouwbaarheid van het merk, de eeuwige zoektocht naar perfectie, de wijze waarop Japanners omgaan met terugroepacties of anderszins grootschalige klachten, de eigenzinnigheid om de dingen op hun manier te doen met als doel om het ons, de klanten naar de zin te maken, dat spreekt me tegenwoordig aan. Lexus en Toyota hebben een hoge klanttevredenheid, de klantbinding of merkbinding of hoe je het ook noemt, komt ergens vandaan. Hoe komt dat? Hebben de Duitse 3 dat ook? Of zijn die meer inwisselbaar met elkaar? Ze kruipen qua eigenschappen wel naar elkaar toe als je de autobladen mag geloven. Maar als die zo goed bevallen, waarom is de klantbinding er dan minder? Klopt mijn beeld hierover?

alfons zei:
Maar ontopic, heb vandaag een klant van mij gebeld en zijn broer is vestigingsmanager bij Toyota. Hij ging wat informatie inwinnen. Deze vertelde mij dat het niet onoverkomelijk is dat een auto zoals de IS300H in zijn eerste jaar best wel eens 25% tot 30% kan afschrijven voor de eerste eigenaar. Ze worden dan wel weer met een paar duizend euro meer verkocht, maar toch. Dit had te maken met; auto is niet voor breed publiek aantrekkelijk, auto is groot, hybride techniek is nog niet algeheel geaccepteerd. Maar zeker zeggen kon hij het ook niet.

Lastige keuze.

Wat mij opgevallen is, de laatste 6 maanden, is dat de Lexus-dealers de prijzen voor occasions hoog houden. De universele-, of andere merkgarages houden de prijzen voor gebruikte Lexussen wat lager aan (wat in mijn ogen re?ler is). Ik ben er niet bang voor dat je met een Lexus blijft zitten. De CT200h verkoopt als een tierelier, ik zie ze dagelijks rijden, terwijl dat toch geen goedkope auto is. Met de IS300h heeft Lexus nu een "all-hybrid"-portfolio. Dat kunnen ze nu gaan uitbuiten. Hoe de overheid het belastingprogramma voor auto's over een langere periode zal vormgeven is me niet duidelijk, maar dat ze voorlopig zuinige auto's willen blijven stimuleren, zij het op een wat realistischer wijze, is me wel duidelijk.

Inderdaad een lastige keuze, maar stel jezelf de vraag: waar krijg je over een aantal jaren meer spijt van: dat je nooit die mooie, bijzondere, aantrekkelijke IS300h hebt gekocht? Of dat je een aantal duizend euro meer afschrijving hebt gehad, t.o.v. een van de Duitse 3?

P.S. Gaat de opvolger van de C-klasse ook naar een van je kinderen? Vraag wat hij/zij daar van zou vinden. :P
 
Voor wat betreft afschrijving is er een rekensom die in veel gevallen opgaat: Voor het eerste jaar zal dit tussen de 15-20% liggen. Veel? Ja, maar dit geldt voor de meeste auto's. Het tweede jaar rekenen ze 10-15% en daarna 5-10%.
Kijk maar eens op Lexus dealersite: Daar staan GS F sport met opties, nieuwwaarde 95.000 voor rond de 76.000 te koop. Dat er dan nog twee jaar garantie op zit is logisch want er zit standaard 3 jaar garantie op die auto! :P
Dus! Autorijden kost geld! :(
 
tweede proefrit, maar nu in de 300h f sport. :hi:

Wederom kreeg ik de mogelijkheid een proefrit te maken, maar dan nu met een vergelijkbaar model, de 300h f sport die ik over 2-3 weken ook ga rijden! Wat meteen opvalt is de agressieve look aan de voorzijde. Er zijn veel mensen die er aan moeten wennen, maar al vanaf het begin vond ik hem persoonlijk al heel mooi. :rulez:
Het instappen is luxe, de stoelen staan in de uitstapstand en zodra je de gordels inklikt gaat de stoel naar voren en het stuur komt naar je toe, iets wat in het verleden de IS 250 executive ook had. Waar ik zeker aan moet wennen is de lage zit. Het lijkt een beetje op het instappen in een BMW3, laag en met veel steun!
Het rijcomfort is deels vergelijkbaar met het busenismodel. Echter deze uitvoering heeft een speciaal onderstel, wat betekend dat bij de S+ stand de vering nog wat stugger wordt. Je voelt het, maar de vering wordt niet hard. het blijft comfortabel!
Het dashboard en alles wat je er mee kan is uitgebreid, zeer uitgebreid. Voordat ik ben weggereden heb ik zeker 20 minuten zitten scrollen om de instellingen te bekijken. Ik houd daar wel van, je maakt het daarmee steeds persoonlijker. Nadeel is dat ik tijdens het rijden maar steeds bleef proberen wat er nog meer kon. Niet een aanrader dus, maar het is zoooo leuk!!! :P
Het vermogen is hetzelfde, dus snel genoeg, maar niet zo snel als mijn oude f sport! Jammer maar niet onoverkomenlijk.
Wat ik aan de uitvoering mis is de dodehoekwaarschuwing in de spiegels. Niet verkrijgbaar op F sport en enkel op Luxuryline. Een misser wat mij betreft: Je zorgt toch dat alle opties beschikbaar zijn? :O
Na een dag genieten heb ik hem weer teruggebracht naar Van Dorst, aan hem mijn grote dank voor deze beleving. Als dank heb ik vergeten de sleutels in te leveren :( Een voorbode?? :baseball: :baseball:
Nog 3 weken......zucht
 
Status
Niet open voor verdere reacties.