alfons zei:
@Johanm, waar blijft de review?
Daar gaat ie dan!
Het is zondagmorgen 12.00u en voor mij staat de nieuwe Lexus 300h first edition bij Lexus van Dorst in Breda! Kleur aluminium met zwart interieur. Na een korte uitleg, ik had de hele folder van exterieur en interieur al uit mijn hoofd geleerd, de weg op. Direct valt mij de besturing op die direct is maar niet licht stuurt. Je houdt gevoel met hetgeen je doet en met de weg. Volgende punt wat mij opvalt is de vering: Hij staat weliswaar op 17 inch maar enerzijds voel je precies waar de auto overheen gaat en toch blijft de vering comfortabel! Bijzondere ervaring!!
Natuurlijk de eerste de beste mogelijkheid geprobeerd hoe snel hij is: Resultaat, je voelt de snelheid, maar hij is niet zo snel dat je hiervan onder de indruk raakt! Het oppakken van de snelheid is enigszins vertraagd door de CVT. Jammer. Echter, ga je van 80 naar 120 om bijvoorbeeld in te halen is hij bloedsnel! Beter, ja veel beter dan verwacht. Blijkbaar levert het electrische gedeelte van de aandrijving hier dat extraatje wat dit mogelijk maakt. Compliment voor de bouwers!
Tip: zet direct de automaat naar links zodat je zelf kunt schakelen. Het geeft meer rijervaring en je bent direct af van het CVT gejank! In de auto zit ook het apparaat dat geluid van de motor nabootst. Ikzelf vind het prachtig. Hij doet alles wat een schakelauto ook zou doen. Enkel als je een constante snelheid hebt blijf je een, op den duur, irritante brom houden! Het moment om hem of zachtjes of uit te zetten!
Ook opvalllend vond ik de werking van de remmen. Tjonge, je hoeft ze nauwelijks aan te raken of ze werken. Moest hier echt aan wennen maar geeft een veilig gevoel. Ook de vertraging die de auto geeft door het remmen om de accu op te laden geeft het gevoel dat de compressie van de motor je helpt met remmen. mooi meegenomen.
Nou het interieur: Ondanks het feit dat ik de first edition mocht rijden stel ik vast dat de luxe groot is. Als extra bij deze edition zat ook een schuif/kanteldak. Iets wat ik zelf heel prettig vind! Ik kan mij indenken dat een leaserijder een dergelijke auto als zeer aantrekkelijk ervaart en dat zeker als er ook nog een laag verbruik bij komt. Dat lage verbruik heb ik niet kunnen halen, maar dat kwam ook omdat ik mij niet kon beheersen en maar steeds snelheid en geluid wou horen. Wat me wel opgevallen is is dat ik 70 km/h kon rijden enkel op de accu!!!
De zit in de auto is goed, stoelen geven goede ondersteuning en zijdelingse steun. Zit is lager dan vorige model wat maakt dat je met je achterwerk beter voelt wat de auto doet. Goed gedaan Lexus!! Het dashbord valt op omdat bijvoorbeeld de navigatie zowel op het scherm in het midden af te lezen is, maar ook in het midden tussen de toerenteller en de kilometerteller. Slim gedaan! Daar kun je de verschillende boordcomputerschermen ook op laten verschijnen zoals verbruik, beeld van hybrideverbruik, navigatie en algemene info. De first edition kent geen electrisch verstelbare stoelen en stuurkolom, daarvoor moet je een luxere versie nemen.
Het mag duidelijk zijn dat ik tevreden was met hetgeen ik heb mogen ervaren. Blijft de vraag hoe uiteindelijk mijn 300H F sport zich zal gedragen met het speiale onderstel en alle technische snufjes die daarin zitten!! Ik kan bijna niet meer wachten.
Foto downloaden is me (weer) niet gelukt. Excuus, maar ik hoop dat jullie zo wel een indruk hebben gekregen van mijn ervaringen!!! :worship: :worship: