IS200 Project: Supercharged

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
klein tussendoor update'je
ik heb eindelijk een hoedenplank met 'hoge' speaker kappen, met lexus inschrift.
vandaag binnen gekregen en gelijk installed
voor: bij deze te koop aangeboden ;)
IMG_1635_zps9e28fc3f.jpg

k0CuBjq.jpg

en na:
IMG_1636_zps9b2ebdef.jpg
uQWunuq.jpg

IMG_1637_zps282338c9.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Mooi! Je hebt er echt een heel vet project van gemaakt!
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
UPDATE!
Gister en vandaag bezig geweest met het installeren van de supercharger (die al een half jaar lag te wachten)
Beetje een deal met de baas kunnen maken om het deze week in de werkplaats te mogen doen. erg handig dat we ook een brug op het werk hebben (en alle gereedschappen), dus die was deze week van mij! haha

ik had tussendoor wel het een ander gedaan aan de auto zodat het al een stuk makkelijker zou gaan, zoals het modificeren van de bodemplaat, het voorste hitteschild en het re-routeren van de bekabeling. Ook de intercooler montage gaten zijn voor geboord (kwamen gelukkig overeen)
dacht ook van te voren de compressor steun alvast te installeren, die moest er ook nog eventjes uit, en toen brak er een bout af die in de steun zat. na 2 weken op de metaal afdeling te hebben gelegen ben ik er maar bij gaan staan. Het werd gelukkig weer opgelost na de bout eruit te hebben gehaald met veel moeite en een nieuw stuk bus erop te lassen met schroefdraad

Het inbouwen ging natuurlijk te makkelijk om in 1x goed te kunnen gaan, dus hier komt ie
DSC_0007_zps8f74169e.jpg

f9PHtes.jpg

het eerste deel was best goed te doen. Steun vastzetten, compressor opbouten, riem erop leggen, buizen aansluiten en de intercooler monteren.
IMG-20141230-WA0004_zpsc5627e44.jpg


Alles was ge?nstalleerd, ecu extensie was aangesloten, TESTDRAAIEN. maar dat hield al gauw op, want het toerental fluctueerde van 900 tot 2000 toeren.

het volgende probleem: ik had het aansluitschema van de ECU Extensie verkeerd bekeken en de kabels fout aangesloten (STOM!)
Na wat contact met phaebo heb ik het juiste schema doorgestuurd gekregen, en toch alles op de juiste manier weten aan te sluiten
ZO DUS:
IMG-20141229-WA0002_zps5b971f64.jpg
V6IF7tc.jpg


het probleem hierna was dat het RPM nogsteeds tegen de 2000 toeren aan liep te hikken, nu is me wel is verteld dat er een dual-core processor zit in de lexus die alles op t gemak regelt; het duurt dus een tijdje voor de ecu alles weer normaal heeft ingesteld.
Als ik dat nou is beter onthouden had... ipv dingen loshalen en vastmaken om te kijken waar het probleem zit. Vond het ook al raar dat ik geen storingscode kreeg
Ik dacht dus (n.a.v. een tip) om eerst eens even een rondje te gaan rijden. Halverwege de rit koppeling ingetrapt. Nog steeds tegen de 2K RPM aan hikken. na het rondje toen ik weer terug bij de werkplaats kwam had ik t al op gegeven, maar opeens begon hij normaal stationair te lopen. Dat is nou een goed geluksmoment, ik werd opeens weer heel blij :D

Screenshot_2014-12-30-14-08-06_zpsf9b3164a.png


ben benieuwd of dit waar is, binnenkort een keer ergens een testbank opzoeken

Al met al is het allemaal gelukt, en zou ik theoretisch op +- 220 PK moeten zitten
Setup:
- supercharged kit Lexus is200
- 140 mm Pulley
- Piggyback chip
- de rest nog standaard ;)

Greetz, Barry
DSC_0009_zps1c017df1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
mooi dat alles toch gelukt is! Ziet er goed uit allemaal. Veel plezier met het rijden!
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Mooie bumper zeg en gefeliciteerd met de vermogens winst.
Mooi als je dit soort dingen allemaal zelf kunt of misschien is durft een beter woord.
Mijn vader zegt altijd iedereen kan alles alleen duurt het bij de een wat langer dan bij de ander.
Ben je nu de tweede op het forum met een supercharger ?
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
Ik werk ook al best lang in de techniek. Was om 8 uur begonnen, en om 15:00 zat alles er in

Zover ik weet ben ik nu idd de 2de met een charger op t forum ja
(Moderator; kan ik mijn topic titel wijzigen?)

Phaebo, nog een dingetje: de gaskabel voor de bypass hoort zo slap te hangen, en blaast ie bij jou ook hard af als je op 6kRPM zit en laat dan gas los

Nu nog wat supercharged emblemen bestellen en opplakken haha
 
Laatst bewerkt:

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Die kabel hoort inderdaad wat slap. Je kan handmatig je gasklep open doen dan moet je zorgen dat als je gasklep vol open is dat die bypass klep precies sluit. Je moet zorgen dat niet de bypass al gesloten is voordat je gasklep helemaal open is want dan komt er teveel kracht op de gasklep motor en gaat de auto in limp mode.
Bij mijn auto blaast de auto ook af omdat ik een blow off valve heb. Deze blaast af en blijft dan afblazen dit is normaal bij een kompressor omdat deze lucht blijft pompen.
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
ook is op zoek gaan naar een blow-off valve dan ;)
thanks voor de hulp!

auto staat nu bij het schadeherstel bedrijf.
maandje geleden heeft er een vrachtwagen achterop gezeten, hij zag me over het hoofd. nadat het stoplicht op groen sprong begon de auto voor me te rijden en de vrachtwagen achter mij ook. ik stond er helaas nog tussen. Dus zal over een paar dagen wel weer zien of ze het mooi gerepareerd hebben. Ook voor het eerst dat ik een verzekering nodig heb gehad, was best snel geregeld allemaal gelukkig
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
update!
toch het besluit genomen om een nieuwe schroefset te kopen, en wel die van BC Racing

DSC_0023_zpsjlvgfud0.jpg


afgelopen vrijdag weer een nieuwe schroefset onder de lex gehangen. en dit keer wel in anderhalf uur tijd!! begin hier nog goed in te worden
DSC_0024_zpsbsgxvkps.jpg


Nu alleen nog wat verder verlagen, en nogmaals laten uitlijnen..

IMG-20150213-WA0002_zpshjemqep2.jpg
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dat doe je zo als je dat vaker hebt gedaan hoor... vooral de achterste deel is makkelijk...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Mooi! Waarom heb je eigenlijk de shroefset vervangen?
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
De schroefset die er eerst onder zat was wel heel erg aan de stugge kant, en alles begon te rammelen (inclusief mij ;p). Vervolgens besloten om dus die weer te verwisselen met de oem veren, maar het gerammel bleef erin zitten. Bleek dat ik een van de veerpoten wss niet helemaal lekker in elkaar had gezet. Nu de bc'tjes eronder en het gerammel is weg. Ennn hij staat weer mooi laag :)
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
weer wat om bij te werken :)

met de supercharger op 140mm pulley, was de motor wat aan het inhouden. na wat hulp van en deals met Phaebo ben ik aan nieuwe injectoren gekomen van 260cc i.p.v. de standaard 150cc injectoren. (zijn afkomstig van een Toyota Avensis 1.8).
Dus vrijdagmiddag, werk was klaar; de auto's gaan de werkplaats in (altijd leuk)
eerst maar eens begonnen met het weg halen van alle kappen die in de weg zitten en zo aan de injectoren begonnen.



Dit zijn de orginele. ook de boel maar even schoon geblazen, was wel nodig zoals je kan zien. en oh ja, de middelste bout van de fuel rail is een HELL om los te halen
En hier zitten de nieuwe injectoren er in


nu ik toch alles had open liggen, gelijk de blow off valve ge?nstalleerd


het klinkt wel beter voor de compressor, omdat het eerst klonk alsof de compressor door zijn eigen druk werd aangedreven nadat het gas los werd gelaten
de klep zelf is niet zo heel erg te horen (stiekem wel een beetje jammer) maar met +/- 0,4 bar druk is dit ook wel een beetje logisch
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
sinds gister ook helemaal in paniek omdat de auto rare dingen aan het doen was.. last van trillingen aan de rechter kant.
Eerst heb ik het voorwiel gecontroleerd, maar daar was niks aan te zien. Snel naar huis gereden waar ik er achter kwam dat de achterband bijna plat stond.
Banden opgepompt bij een tankstation en een stukje gaan rijden en nog steeds die rare trilling.

Vandaag vond ik het wel heel erg worden, dus dan maar de krik eronder om even wat beter te kijken bij het wiel.
eerst naar het lager geluisterd, want ik kreeg al wat tips dat dat het wel eens zou kunnen zijn.
na het wiel een paar keer rond draaien, viel me ineens op dat er een gezwel op de band zat. Hele opluchting dat ik een (mogelijke) oorzaak had gevonden.
blij dat ik de banden die er eerst voor op lagen heb bewaard als reserve - na verlagen liepen de voorbanden aan met 225/35/19, deze heb ik laten vervangen met 215/35/19 - Meteen de band gehaald en naar de dichtst bijzijnde bandenzaak gereden om de band te verwisselen.

En het heeft gewerkt! geen trillingen meer! (en geen extra kosten aan lagers enz. enz. enz.)
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
mooi dat het gelukt is. maar heb je nu wel 2 dezelfde banden achter?
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
Had eerst 4 dezelfde banden, de voorste heb ik toen verwisseld voor smallere banden. Dus de banden die eraf zijn gekomen heb ik bewaard. Maar goed ook want nu had ik er 1 nodig
Lang verhaal kort: het zijn dezelfde banden achter
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Das wel mooi dan dat je ze nog had. Maar hoe is de bult erop gekomen? Ergens overheen gereden ofzo?
 

coolbergen13

Actief
22 jun 2012
177
4
0
Geen idee, ik kwam er wel pas na een dag achter dat m'n band slap stond dus denk dat dat er wel iets mee te maken heeft