Krakende schokbreker(s)

boudi

Actief
22 aug 2010
492
37
28
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik in bezit van een Lexus IS 200 Sportcross. De auto bevalt goed. Vorige week heb ik de draagarmrubbers voor laten vervangen omdat deze versleten waren (wat natuurlijk kan gebeuren).

Helaas is het gekraak bij drempels nog niet helemaal over. (ik ben trouwens wel een pietlut. Een auto moet vooral g??n bijgeluiden maken)

Vooral als je de drempel recht neemt (dus beide wielen tegelijk erop/eraf) dan hoor je weer een kraak bij iets hogere snelheid aan de voorzijde. Na een bezoek bij m'n Lexus dealer gaf men aan dat de schokbrekers in goede staat waren. Het enige wat nog over kon blijven was dat het gekraak in de schokbrekers zelf moest zitten.

Het vervangen van 2 schokbrekers zou mij ruim ? 830,- kosten. Dit vind ik teveel geld voor 2 schokbrekers.

Nu was mijn vraag: zou het nog aan iets anders kunnen liggen en/of is er nog een andere, goedkopere manier om dit euvel op te lossen?

Met groet,

Boudewijn

Ik heb dat geluid ook soms bij mijn IS 300 sportcross.
Volgens mij zijn dat niet de schokbrekers, maar wel ??n of andere rubber van de anti roll bar of zo.
Soms kraakt het, en dan weer niet.
Het is geen probleem om je zorgen over te maken denk ik, maar natuurlijk hoor je dit niet graag :?

boudi zei:
Dank voor je reactie!

Een anti rollbar? Wat is dat precies? :?

Dat is een torsie stang die je beide wielen (links & rechts) met elkaar verbind om de rol van de kas tegen te gaan, en die zit in rubberen geleiders.

een stabilisator stang aan de onderzijde van je auto, dus niet bovenop je motor.

ZO een stang is verbonden aan de onderkant van je auto en is verbonden met de wielophanging aan de andere kant van de auto, dus links met rechts en rechts dus met links. Wanneer er beide wielen worden ingedrukt, dan doet voornamelijk je veren en demping het meest, maar wanneer je slechts 1 wiel in laat veren (bv een drempel/putje) dan wordt er meer gevraagd van je stabilisator stang.

De stang zorgt als het ware voor een evenwicht/balans/stabiliteit tussen je vering demping links met rechts. (kort gezegd)

Deze stangen hangen in rubbers en kunnen na verloop van tijd ook uitdrogen waardoor er geluid ontstaat.

MAar kan je een geluidsopname maken of het gekraak beter omschrijven?

Ik had eens KNIK KNAK geluiden onderme stuur, bleek stuurkolom te zijn. (voornamelijk op snelweg wanneer ik over een rechte oneffenheid rijd. Dus bv een overgang naar eenbrug ofzo.)

Duidelijk verhaal. Bedankt.

Ik zal specifieker zijn. De schokbrekers zelf zijn goed. Vorige week hebben ze nog een speciale test gedaan bij de Lexus dealer om te zien of de schokbrekers in orde waren en daar mankeerde niets aan. De draagarmrubbers werden toen wel vervangen omdat bij elke oneffenheid er gekraak te horen was. Dit is nu helemaal over.

Huidige situatie: Als je een drempel neemt, met name als je er recht op af rijdt/vanaf rijdt dan hoor je in principe niets. Rijd je er met iets hogere snelheid overheen dan hoor je een korte kraak. Het is een beetje rr - rr geluid. Absoluut geen knik-knak geluid. Het klinkt alsof er iets stroefs tegen elkaar aan schuift o.i.d. Met normaal rijgedrag, bochten en remmen hoor je verder niets. Wegligging is ook dik in orde. Tijdens het rijden (lagere/hogere snelheid) blijft de auto keurig recht rijden als je het stuur los laat. Dit geldt ook als je (hard) remt zonder handen. Ook dan blijf je netjes in het spoor. De auto trilt verder niet, stuur ook niet.

Ook als je er schuin overheen gaat (met iets hogere snelheid) hoor je het geluid. In principe hoor je het alleen voor.
Niets ten nadele van de Lexus monteurs maar ik twijfel of het de schokbrekers zijn.

1) omdat ze bij de Lexus dealer niets hebben ontdekt aan de schokbrekers
2) schokbrekers na 7 jaar van een Lexus in mijn ogen niet kapot kunnen zijn
3) ik niet zou kunnen weten hoe er geluid uit de binnenzijde van een schokbreker kan ontstaan
2) de wegligging verder prima in orde is
3) het geluid nagenoeg hetzelfde is als toen de draagarmrubbers nog niet vervangen waren.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Met groet,

Boudewijn

boudi zei:
Duidelijk verhaal. Bedankt.

Ik zal specifieker zijn. De schokbrekers zelf zijn goed. Vorige week hebben ze nog een speciale test gedaan bij de Lexus dealer om te zien of de schokbrekers in orde waren en daar mankeerde niets aan. De draagarmrubbers werden toen wel vervangen omdat bij elke oneffenheid er gekraak te horen was. Dit is nu helemaal over.

Huidige situatie: Als je een drempel neemt, met name als je er recht op af rijdt/vanaf rijdt dan hoor je in principe niets. Rijd je er met iets hogere snelheid overheen dan hoor je een korte kraak. Het is een beetje rr - rr geluid. Absoluut geen knik-knak geluid. Het klinkt alsof er iets stroefs tegen elkaar aan schuift o.i.d. Met normaal rijgedrag, bochten en remmen hoor je verder niets. Wegligging is ook dik in orde. Tijdens het rijden (lagere/hogere snelheid) blijft de auto keurig recht rijden als je het stuur los laat. Dit geldt ook als je (hard) remt zonder handen. Ook dan blijf je netjes in het spoor. De auto trilt verder niet, stuur ook niet.

Ook als je er schuin overheen gaat (met iets hogere snelheid) hoor je het geluid. In principe hoor je het alleen voor.
Niets ten nadele van de Lexus monteurs maar ik twijfel of het de schokbrekers zijn.

1) omdat ze bij de Lexus dealer niets hebben ontdekt aan de schokbrekers
2) schokbrekers na 7 jaar van een Lexus in mijn ogen niet kapot kunnen zijn
3) ik niet zou kunnen weten hoe er geluid uit de binnenzijde van een schokbreker kan ontstaan
2) de wegligging verder prima in orde is
3) het geluid nagenoeg hetzelfde is als toen de draagarmrubbers nog niet vervangen waren.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Met groet,

Boudewijn

De beschrijving van het "gekraak" is eigenlijk hetzelfde zoals bij mij.

Heb je er al eens op gelet of het zowel bij droog, als bij regenweer is ?
Bij mij is het bij regenweer niet, wat wijst op ??n of andere rubber, dat wordt bij regen zogezegd "gesmeerd" door het water. Daarom maak ik mij er geen zorgen om ;)
Ik hoor het geluid dus soms nog, maar ik stoor mij er ondertussen niet meer aan.

Ik zou vragen of ze de rubbers in willen smeren? zowel draagarm, stabilisatorstangophangrubbers, schokdemper rubbers aan de boven zijde.

@ JDB: Ik zal er eens op letten. Komend weekend wordt weer regen voorspeld hier :)
@ Alan: Goed idee. Ze zien me alleen al weer aankomen. Heb zo langzamerhand een abb. bij ze. (kleine beurt, uitlijnen, draagarmrubbers vervangen) en dan nu weer haha

Maar het kunnen dus nog hele andere factoren zijn dan de schokbrekers. Dat is goed om te horen. Mijn gevoel gaat ook de kant uit van die rollbar aan de onderzijde. Dit omdat het geluid vrijwel identiek was/is aan toen de draagarmrubbers nog niet vervangen was, alleen wat zachter/doffer.

Met groet,

Boudewijn

hou ons maar even op de hoogte :) het hoeft voor hun niet veel werk te zijn om even wat in te smeren :)

Hier en daar wat vaseline spray... moet denk ik in zo te doen zijn.

Zo, ik heb weer meer informatie.

Ik heb vandaag met nat en koud weer een stuk gereden. Het geluid is nu veel duidelijker aanwezig. Dit houdt in dat het met kouder (en nat?) weer veel duidelijker ?n sneller aanwezig is

Er zit dus een wezenlijk verschil met warmte/koude. Mijn vraag alleen is nu...wat kan zodanig van warmte/koude van invloed zijn dat het geluid met warm weer veel minder hoorbaar is dan met koud weer? :?

Met groet,

Boudewijn

Onze IS200 maakt ook wat kraakgeluid aan de voorwielen. Wij moeten hier eigenlijk nog naar kijken, maar zijn er gewoonweg niet aan toe gekomen. Ook omdat de IS200 amper rijdt (Mijn vrouw heeft voor haar werk een leaseauto en ik de IS250).

Voordat je allemaal dure dingen gaat doen, kijk eens of het misschien niet wat speling op de remblokjes is? Ik heb hier met mijn IS250 veel last van gehad. Ander vet voor de remblokken bleek de oplossing te zijn.

Neem eens contact op met John Wallaard van Lexus Amsterdam. Hij weet erg veel van die kleine dingetjes af, die mensen irriteren.

Hele nuttige informatie. Dank je wel. Ik neem maandag direct contact met hem op.

Maar speling op de remblokken? Krijg je dan geluid als je een drempel over gaat?

Mocht bij jullie IS200 het euvel gevonden zijn dan horen we dat graag :)

Met vriendelijke groet,

Boudewijn

Losse remblokken hoor je als het waren een beetje rommelen. Remblokken zitten altijd losjes tegen de schijfjes aan en soms hebben ze wat meer speling, dus wanneer je overdrempeltjes heen gaat dan kan het beetje gaan bewegen/schuiven in je remklauw. Dit geluid kan inderdaad hoorbaar zijn in de auto.

MAar rubbers zijn vaak ook gevoelig voor warm en koud :D

Nu we enkele dagen in de regen rijden kan ik me bijna niet meer aan de indruk onttrekken dat het toch iets met rubbers te maken heeft. Op sommige (koude) momenten kraakt hij echt als we een drempel over rijden. Na de schokbrekers streep ik dus nu ook de remblokken door. (bedankt voor die tip trouwens!)

Ik heb geprobeerd onder de auto te kijken of ik die dwarsbalk (rollbar) onder de motor ook kon zien. Omdat de auto zo laag ligt kon ik weinig zien maar zag wel iets van een balk (ronde vorm/zwart) wat onder de motor doorliep.

Omdat het geluid hetzelfde is als toen de draagarmrubbers versleten waren neig ik steeds meer naar dat de rubbers van deze onderste dwarsbalk ook versleten zijn.....mits daar rubbers opzitten.

Het enige wat mij lichtelijk dwars zit is dat ze dit niet bij Lexus hebben genoemd. Daar zou de oorzaak nog alleen maar kunnen liggen aan de binnenzijde van de schokbrekers nadat ze de draagarmrubbers hadden vervangen.

PS: morgen (dinsdag) neem ik contact op met Lexus Amsterdam. I'll keep you informed!

Boudewijn

Na goed ik hoop dat ze de oorzaak kunnen vindenn dan, want vaak is het toch vrij lastig om het te LATEN onderzoeken, dan zelf naar de oorzaak te zoeken.

Inderdaad. Je wilt geen honderden euro's verder zijn als je niet zeker weet wat het euvel is. Daarnaast is de auto in goede conditie dus wil het graag opgelost hebben.

Ik heb hedenochtend John Wallaard van lexus Amsterdam aan de telefoon gehad. Hij was zeer attent, nam de tijd en dit was zijn reactie.

Ten eerste: dit is een typisch Lexus probleem. Helemaal oplossen is bijna niet te doen. Naast de draagarmrubbers zijn er geen andere rubbers die dit geluid tot gevolg kunnen hebben. Het enige wat nog gedaan zou kunnen worden is de ophanging loshalen en de auto een nieuwe 0 stand geven.

Ik heb nooit gelezen dat dit een typisch Lexus (is200?) probleem was/is. Erg jammer dat het opnieuw vaststellen van de 0 stand feitelijk nog de enige optie is.

Groetjes,

Boudewijn

Ik weet niet of het daarmee meteen opgelost is?

Lexus den haag heeft volgens mij de meeste ervaring met de is200, aangezien destijds toen de is200 te koop was, denhaag 1 van de weinige dealers was in nederland. Dus je zou even daar na kunnen vragen voor een second opinion.