Levertijden en Tsunami

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Allereerst mijn oprechte medeleven met de slachtoffers in Japan.

Zou de ravage door de Tsunami een invloed gaan hebben op de levertijden van de CT?

Last news,

er worden nu 30 CT's per dag geproduceert in plaats van de normale 300, dus 10 x minder.

Dat verklaart de hoge levertijden mede.

OOh en Robbert, bel de dealer gewoon op of rijdt langs, de dealers hebben het even moeilijk nu, grote vraag weinig aanbod, tja wat moet je dan tegen een klant zeggen. snap wel dat je er niet blij mee bent maar geef ze gewoon nog een kans om het uit te leggen. :rulez:

Ik moet zeggen, de dealers zijn mensen zoals jij en ik die een voltijd baan hebben voor een baas die in Japan zit. Ten eerste waren ze bij Lexus dit soort druktes al niet gewend.

Naar omstandigheden moet ik toegeven, dat de meeste verkopers en dealers aardig hun best doen.

Mocht je echt ontevreden zijn, schrijf eens een brief naar Japan. Je krijgt 99% zeker een redelijk antwoord van ze. En dan niet om de dealers af te kraken, maar puur om je teleurstelling aan te geven over de algemene gang van zaken en hoeveel je had verheugd op je CT :D

ct200H zei:
Last news,
er worden nu 30 CT's per dag geproduceert in plaats van de normale 300, dus 10 x minder.

Klinkt niet best, maar het verklaart tenminste de enorme levertijd.

Vraag me trouwens af hoe de productie van de auto's wordt gepland: op besteldatum en de modellen voor VS en Engeland, Nederland door elkaar heen of worden er een paar dagen alleen Amerikaanse modellen geproduceerd, gevolgd door dagen voor de Nederlandse markt etc?
Oef....dit is zo off topic...

Mwuah, offtopic valt mee. Levertijd naar Nederland door de tsunami heeft wel degellijk te maken met hoe de productie plaatsvindt.. :rulez:

Dan toch nog de offerte ontvangen. Hebben het inderdaad razend druk, vooral met mensen die willen weten wanneer hun CT nu komt. Als ik nu bestel, zal ik moeten wachten tot februari 2012. Dat is het enige bezwaar wat ik heb, want de auto is geweldig. Twijfel, twijfel, maar de meter slaat toch een beetje door naar toch maar bestellen.
Er staat overigens in de offerte een maximaal aantal totale kilometers die ik met mijn huidige Mondeo nog mag rijden voor de inruil. Dat kan ook nog wel eens krap worden.

Wie weet overigens wat dat stoere Lexus heren horloge kost?

Robbert-Jan

Mo1 zei:
ct200H zei:
Last news,

Klinkt niet best, maar het verklaart tenminste de enorme levertijd.

Vraag me trouwens af hoe de productie van de auto's wordt gepland: op besteldatum en de modellen voor VS en Engeland, Nederland door elkaar heen of worden er een paar dagen alleen Amerikaanse modellen geproduceerd, gevolgd door dagen voor de Nederlandse markt etc?
Oef....dit is zo off topic...

Normaal wordt de productie per land gedraaid, maar aangezien Toyota de uitvinder is van het JIT systeem zullen alle landen wel door elkaar kunnen lopen gezien hun uitstekende logistieke apparaat.

Fact: Toyota hofet de fabriek maar 2 dagen te gebruiken voor de hele jaarproductie van verkochte Toyota's in Nederland, dus zijn wij een grote speler, eeehh , nee. ;)

Ik kreeg vandaag een telefoontje van de dealer met de mededeling dat de meest waarschijnlijke levertijd van mijn op 5 april bestelde CT januari 2012 gaat worden. Dit terwijl de levertijd volgens een brief van de dealer een paar weken geleden nog augustus 2011 was. Dit is, op zijn zachtst gezegd, niet leuk meer. M'n huidige auto moet echt de deur uit, dus ik ben serieus aan het overwegen om dan maar voor iets anders te gaan.

Zojuist even gebeld met de dealer omtrent de verwachte levertijd van mijn bestelde CT (halverwege januari besteld).
De auto zou in eerste instantie in juni afgeleverd worden, maar deze is met twee maanden vertraagd en zal - zoals het er nu naar uitziet - in augustus afgeleverd worden. Deze vertraging valt, relatief gezien, nog mee aangezien 9 op de 10 bestellingen door zijn gezet naar aflevering in 2012. :O

Er werd mij ook verteld dat een dezer dagen iedereen die een CT heeft besteld en nog niet in ontvangst genomen heeft een brief krijgt (van dealer of importeur) met uitleg over de ontstane situatie.

L&P geeft wel degelijk gehoor aan de "klachten" over de dealers, zodoende zijn wij uitgenodigd voor een workshop in Den Bosch en kunnen wij opbouwende kritiek spuien/delen met andere Lexusrijders over de dealers. Wie heeft er nog meer een uitnodiging gehad van L&P? :rulez:

Dan heb ik nog een hele mooie voor jullie voor de workshop bij L&P.
Ik heb 12 april mijn Lexus CT200h Luxury Line besteld, bericht van leasemaatschappij levering week van 22 maart 2012!!! Bijna een jaar dus!
Het toeval wil dat een kennis uit Engeland dezelfde auto heeft besteld en een leveritjd heeft gekregen van 8 maanden. De importeur geeft daarbij een accessoire/optie cadeau voor de lange levertijd, vertelde hij mij.!!
Ik heb dit aangegeven aan mijn dealer en hij vertelde mij dat zij hier ook over aan het onderhandelen zijn.
Graag dit ook even meenemen!!
Ook gaf hij mij aan dat ze de levertijd naar November 2011 proberen af te dwingen, wat mijns inziens weinig kans van slagen heeft. Mocht dit niet lukken, dan zou een gratis accessoire niet meer dan logisch zijn.
Een accessoire zoals een elektrisch bedienbaar schuifdak of iets soortegelijks voor auto?s die in 2012 worden geleverd zou een mooie geste zijn. Ik loop ieder geval meer dan 700 euri mis vanwege de bijtelling, door deze vertraagde levertijd, een compensatie zou L&P sieren.

Ik ben benieuwd wat ze bij L&P hier over willen communiceren, succes iig daar in Raamsdonkveer

MVG
Sjaak H.

Ik heb de brief nog niet ontvangen, maar ik zal ze er even op wijze dat er exact dezelfde CT200H klaar staat in de showroom maar die willen ze dus niet afgeven omdat er maximaal 2 in de showroom moeten staan. Met andere woorden, ik begrijp het wel, maar 1 kan toch ook wel voor dit soort gevallen?
Zal wel overkomen als een zeikerd, maar goed, wachten is zo moeilijk :P

Oh en als je leased en je moet wachten dan krijg je toch een andere auto die overeenkomt met de lexus? Dus bijvoorbeeld een Prius of een Auris?

inderdaad.. als je termijn afgelopen is, dan krijg je een tijdelijke auto dat vergelijkbaar is aan wat je gaat rijden...

Maareh.. back on topic... levertijden...

Hjalmar zei:
Ik heb de brief nog niet ontvangen, maar ik zal ze er even op wijze dat er exact dezelfde CT200H klaar staat in de showroom maar die willen ze dus niet afgeven omdat er maximaal 2 in de showroom moeten staan. Met andere woorden, ik begrijp het wel, maar 1 kan toch ook wel voor dit soort gevallen?

Met het verkopen van een paar showroomauto's wordt het probleem niet echt mee opgelost.

mlcoolj zei:
inderdaad.. als je termijn afgelopen is, dan krijg je een tijdelijke auto dat vergelijkbaar is aan wat je gaat rijden...

Maareh.. back on topic... levertijden...

Dat ligt er maar aan voor welk bedrijf je werkt. Mijn bedrijf heeft zo'n 60 auto's in de pool staan. Dat zijn auto's die door vertrekkende medewerkers ingeleverd zijn. Mijn bedrijf betaald nog voor die auto's maar er rijdt niemand in.

Je kunt een van de auto's uitkiezen. Er staat van alles in, van Toyota Aygo tot aan Audi Q7.

Je kunt er een uitkiezen die bij je leasebudget hoort, of daarover heen gaan. Als er een Prius op de lijst staat, mag je hem reserveren (evt. met loting), anders heb je pech en rijd je of een kleinere wagen, of een minder luxe wagen, of een duurdere wagen.

Mo1 zei:
Hjalmar zei:

Met het verkopen van een paar showroomauto's wordt het probleem niet echt mee opgelost.

Wel? Wel voor mij of iemand die voor me is?

Poeh, wat een boel verschillende verhalen, ik schrik er bijna van... Dit is mijn meest recente bericht over de levertijd (Luxury Line, Dark Opal, Bamboo dingetje, sunroof).

besteld op 21-02-2011, email op 14-04-2011 (alweer 3 weken geleden, maar ruim een maand na de tsunami):

"Geachte heer,

Hierbij mail ik u de leverdatum van uw nieuwe Lexus CT 200h. Wij verwachten in de maand JUNI uw nieuwe Lexus. We kunnen u nu nog niet de juiste leverdatum geven, die zal de laatste week van Mei bekend zijn.

In vertrouwen u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Met vriendelijke groet / kind regards,
Louwman Den Haag B.V."

Ik ben dus heel benieuwd naar die brief van Lexus die er schijnbaar aan zit te komen?

EDIT: Is een brief waar alles wordt uitgelegd over hoe en wat, en dat je een kans krijgt om met de importeur te praten over deze situatie indien gewenst. (Laatste las ik terug ergens).

Vandaag ook nog even langs de dealer gegaan. Auto stond voor mei wordt naar alle waarschijnlijkheid juni.
Kon nog niet vertellen wat de exacte datum voor aflevering wordt. Nou ja in het ergste geval nog 7 weken wachten.
Voor de andere afleveringen zag het er stukken minder rooskleurig uit. De vertraging loopt rap op naar uitleveren in 2012. Het aantal afleveringen zal drastisch afnemen de komende tijd. Het grootste probleem ligt bij de toeleveranciers voor de onderdelen. De impact van de tsunami zal over een maand of 2 echt merkbaar worden als ook andere merken en producten door hun voorraad onderdelen heen zijn en geen nieuwe onderdelen geleverd kunnen krijgen. De vertraging bij Lexus/Toyota is mijn ziens het topje van de ijsberg

Zucht, hele diepe zucht...

:zielig:

Zojuist de bevestiging via de dealert vernomen dat m'n CT tot zo'n 2 maanden vertraagd is.

Bevestiging bestelling: 8 Februari 2011
Verwachting 1: week 21 2011
Verwachting 2: week 23 2011
Verwachting 3: week 31 2011

Het lijkt erop dat mijn CT nog niet eens gemaakt is! Vorige maand wist de dealer me nog te melden dat ik geen vertraging had opgelopen (was mijn CT toen wel gemaakt en al onderweg?). Vind het maar een vreemd verhaal! Nu heb ik al het begrip voor de overmacht waarmee Lexus zich geconfronteerd ziet, maar een iets betere communicatie richting hun klanten zou op z'n plaats zijn.

Ik heb ook begrepen dat er volgende week (pas) een brief gestuurd wordt met daarin de laatste status. Daarnaast zou er een minisite open worden gesteld waarin de klant zelf de laatste status kan zien. Eindelijk! Dat zou eigenlijk standaard moeten zijn.

Da's natuurlijk erg balen, maar je kunt zo weinig anders willen...behalve wachten...en wachten...

dat van openstellen vind ik zeker een goede zaak... Verder zullen er vast wel nog meer redenen zijn dat er nu pas een brief richting de klanten gaat...