Levertijden en Tsunami

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Allereerst mijn oprechte medeleven met de slachtoffers in Japan.

Zou de ravage door de Tsunami een invloed gaan hebben op de levertijden van de CT?

Manfred van Dort zei:
Wat is de status van de levering van jouw auto op dit moment?
Het is wel erg stil als we het over de levering van mijn auto hebben.

Mijn status is nu 760km :)

Afgelopen zaterdag de CT in ontvangst genomen. Heerlijke wagen.

twcoolen zei:
Manfred van Dort zei:

Gefeliciteerd man! Ben benieuwd of de auto je bevalt. Tot nu toe heb ik van het merendeel begrepen dat ze de auto prima vinden.

Vrijdag aanstaande ga ik naar de dealer in Amsterdam, hopelijk om een goede deal te sluiten. Ik heb ook gekeken naar de Ford Focus Ecoboost 185 pk. Is ook een leuke auto, maar de jaarlijkse kosten van de CT zijn toch minder. Aan de andere kant, door de levering in februari krijg ik natuurlijk veel minder voor mijn huidige auto, dan dat ik de Focus koop, die over 2 maanden te leveren is. Nu maar hopen dat februari ook echt de goede maand is en het niet weer later wordt. Wellicht dat de fabriek toch sneller weer meer auto's dan verwacht kan produceren en de levering naar voren geschoven kan worden. In ieder geval heb ik nog nooit 10 maanden op een auto moeten wachten. Maar zoals al eerder geschreven, de Japanners hebben andere zorgen aan hun hoofd momenteel.

Robbert-Jan

Ik kan dit wel uitleggen,

de auto's kunnen wel besteld worden en de bestelde auto's staan in back-order, deze wordt als 1 levering gedaan, dus het kan zo maar zijn dat iemand in november 2011 een CT besteld en hem ook in maart 2012 afgeleverd krijgt,

de reden:

de fabrieken in Japan waar de CT gebouwd wordt draaien in december 2011 pas weer op volle toeren.
(bron Toyota Belgie weblog).
Het is een cumulatief probleem namelijk de grote vraag en de aardbeving in Japan, begrip en geduld zijn dus zeker een schone zaak.

Op deze manier helpen de CT rijders/kopers trouwens de economie in Japan weer draaiende te krijgen, hebben jullie zo wel eens gedacht?

Vandaag toch maar 's de kleine (die zijn echt klein zeg) lettertjes van mijn koopovereenkomst gelezen.

Het is niet de bedoeling om onrust te zaaien, maar ook om voor mezelf duidelijk te krijgen wat mijn keuzemogelijkheden zijn. Ik lees in de voorwaarden dat bij het overschrijden van de vermoedelijke leveringstermijn (ook in geval van overmacht verkoper) de overeenkomst ontbonden kan worden (3 weken nadat je de dealer ingebreke hebt gesteld). Maar juridisch taalgebruik is niet altijd goed te begrijpen dus ik hoop dat ik dit goed uit het artikel heb begrepen. Iemand anders die zich toevallig meer in de juridische kant heeft verdiept?
Voor lease-bestellers ligt dit anders omdat de leasemaatschappij eigenaar van de auto wordt.

2012 is toch wel ver weg....

Overleg met je dealer over je ongenoegen, juridisch kan alles maar dat zijn terreinen waar je echt niet wil komen, probeer in den minne te schikken met je dealer, ze zullen best begrip hebben voor je situatie.

als je juridische wegen inslaat word je daar over het algemeen niet echt blij van, buiten de kosten die je eventueel moet maken voor een advocaat/procureur, het is niet de weg zullen we maar zeggen. En even onder ons gezegd, als de rechter een keer uitspraak heeft gedaan is jouw CT al lang geleverd hoor, je schiet er echt niks mee op.

Dus ga om de tafel met je dealer.

Hij vraagt alleen of iemand weet wat er staat omdat hij niet zo goed is met de juridische verwoording.. hij gaat geen stappen nemen... ;)

mlcoolj zei:
Hij vraagt alleen of iemand weet wat er staat omdat hij niet zo goed is met de juridische verwoording.. hij gaat geen stappen nemen... ;)

Nee, maar wat ik schrijf is een antwoord op zijn vraag, met de gevolgen. :P

Ondertussen heb ik de dealer uit Den Haag weer even aan de telefoon gehad, erg fijn en persoonlijk. Hij had uitgezocht dat mijn auto nog steeds op levering in juni stond, dus er zou i.v.m. de tsunami nog niks veranderd zijn. Maar hij wist inderdaad ook dat er een brief van de importeur naar de dealers zou komen, met daarin wellicht voor een aantal bestellers van een nieuwe Lexus slecht nieuws. Hij dacht zelf aan 1-2 maanden extra levertijd, bovenop de afgesproken levertijd.

Maar... deze uitermate vriendelijke meneer wist ook te melden dat er een Europese herschikking van vantevoren bestelde, maar nog niet verkochte auto's (hij had het met name over de CT natuurlijk) aan de gang is. Dit zou inhouden dat landen waar de CT minder verkoopt dan verwacht, hun auto's moeten inleveren en moeten versturen naar Nederland, om zo de hogere verkoop in Nederland te ondersteunen met snelle(re) leveringen. De resultaten van deze logistieke actie wist hij nog niet, maar zou wellicht door de importeur verder worden uitgelegd in hun berichtgeving naar de dealers. Zodra hij meer wist zou hij weer contact met mij opnemen.

Anyway, we wachten het nog maar even af... Vond het sowieso geweldig dat hij heel snel belde n.a.v. mijn mailtje en het niet afdeed met een suf algemeen verhaaltje. Proficiat Lexus!

Heb Den Haag ook altijd een fijne vestiging gevonden, goede service en normale mensen.
Hoop dat jouw CT in juni geleverd wordt overigens, duimen maar,...... :hi:

Hmm...of ben ik nu paniek aan het veroorzaken?

All Toyota Ordering Suspended

ARI received the following information from Toyota late Wednesday, April 27, 2011:
- Effective immediately, all Toyota ordering for the 2011 model year has been suspended. No further orders will be accepted.
- Unconfirmed orders may or may not be fulfilled, depending on whether Toyota can match the order to a vehicle in their pool inventory. Clients with unconfirmed orders that match or closely match Toyota pool units will be contacted directly by Toyota or ARI to discuss replacements. Unconfirmed orders for models that are not available in Toyota?s pool inventory will not be fulfilled. Toyota is now in the process of identifying these orders and will provide further information in the coming days.
- 2012 price protection is TBD.
- 2012 ordering and start of production is TBD.
- Confirmed orders may experience significant delivery delays. Production is currently running at 30% to 50% normal capacity and transportation is slow due to reduced shipments from Japan.

http://www.arifleet.com/news/japan_crisis_-_impact_on_fleets/all_toyota_ordering_suspended/

ct200H zei:
Overleg met je dealer over je ongenoegen, juridisch kan alles maar dat zijn terreinen waar je echt niet wil komen, probeer in den minne te schikken met je dealer, ze zullen best begrip hebben voor je situatie.

als je juridische wegen inslaat word je daar over het algemeen niet echt blij van, buiten de kosten die je eventueel moet maken voor een advocaat/procureur, het is niet de weg zullen we maar zeggen. En even onder ons gezegd, als de rechter een keer uitspraak heeft gedaan is jouw CT al lang geleverd hoor, je schiet er echt niks mee op.

Dus ga om de tafel met je dealer.

ct200H zei:
Nee, maar wat ik schrijf is een antwoord op zijn vraag, met de gevolgen. :P

@CT200h, je reply is echt geen antwoord op mijn vraag.

Ik ga zeker overleggen met de dealer, maar op dit moment is er niet veel duidelijk. Het heeft ook geen zin om de dealer of importeur nu naar zaken te vragen waar ze nu geen (betrouwbaar) antwoord op hebben.
En:
- Ik heb een rechtsbijstandsverzekering (nog nooit gebruik van gemaakt overigens)
- Het gaat er juist om dat zonder tussenkomst van een rechter de overeenkomst kan worden ontbonden en gewoon volgens de voorwaarden die overigens door de verkopende partij zijn opgesteld en dat kan voor 2012
- De dealer is geen filantroop en zaken zijn zaken en ik wil als consument te weten waar ik sta.

Ik zal dit verder in stilte uitzoeken....(ook over de te verhalen schade)

twcoolen zei:
Manfred van Dort zei:

Gefeliciteerd en bedankt nog voor je reactie. Daar kan ik alleen maar jaloers op zijn. Veel plezier met de auto.
(ik denk dat ik maar eens een proefrit ga aanvragen om te voelen wat de gelukkige eigenaren van een ct beleven).

Ok een antwoord, als jij de koopovereenkomst ontbind ben je 10% kwijt. Dat staat ook in het contract. Je hebt te maken met een partij die de regels heus wel weten en zij zullen zich beroepen op een overmachtsituatie, en dat is het ook, en dan sta je zwak als consument,

Daarom schreef ik al, overleg met je dealer en kom er samen uit, dat was toch mijn antwoord? :rulez:

Suxel zei:
Hmm...of ben ik nu paniek aan het veroorzaken?

All Toyota Ordering Suspended

ARI received the following information from Toyota late Wednesday, April 27, 2011:
- Effective immediately, all Toyota ordering for the 2011 model year has been suspended. No further orders will be accepted.
- Unconfirmed orders may or may not be fulfilled, depending on whether Toyota can match the order to a vehicle in their pool inventory. Clients with unconfirmed orders that match or closely match Toyota pool units will be contacted directly by Toyota or ARI to discuss replacements. Unconfirmed orders for models that are not available in Toyota?s pool inventory will not be fulfilled. Toyota is now in the process of identifying these orders and will provide further information in the coming days.
- 2012 price protection is TBD.
- 2012 ordering and start of production is TBD.
- Confirmed orders may experience significant delivery delays. Production is currently running at 30% to 50% normal capacity and transportation is slow due to reduced shipments from Japan.

http://www.arifleet.com/news/japan_crisis_-_impact_on_fleets/all_toyota_ordering_suspended/

Suxel,

is dit bericht niet voor de Amerikaanse markt?

Dit bericht is inderdaad voor de Amerikaanse consumenten markt, maar "Production is currently running at 30% to 50% normal capacity and transportation is slow due to reduced shipments from Japan." zal gelden voor elke markt wereldwijd, ben ik bang. :zielig:

ct200H zei:
Ok een antwoord, als jij de koopovereenkomst ontbind ben je 10% kwijt. Dat staat ook in het contract. Je hebt te maken met een partij die de regels heus wel weten en zij zullen zich beroepen op een overmachtsituatie, en dat is het ook, en dan sta je zwak als consument,

Daarom schreef ik al, overleg met je dealer en kom er samen uit, dat was toch mijn antwoord? :rulez:

Dat van die 10% klopt niet. Zelfs de overmachtsituatie staat in de voorwaarden en heb ik ook overgenomen in mijn berichtje.
Ik denk dat ik er zelf nu wel uitkom...Thanx.

ct200H zei:
Suxel, is dit bericht niet voor de Amerikaanse markt?

Het zal ongetwijfeld betrekking hebben op de Amerikaanse markt, maar het gaat me destemeer om het signaal wat hiermee afgegeven wordt. Op de officiele Japanse Toyota site heb ik gelezen (nou ja, gelezen? Een combinatie tussen Google Translate en Hints) dat in Juni alle cijfers pas echt bekend zijn, dat men ernaar streeft om in Augustus 70% van de normale volumes te draaien en dat men hoopt eind van dit jaar weer volledige back in business te zijn. Sommige leveranciers kunnen momenteel niet leveren, men kijkt of andere leveranciers dit kunnen overnemen. Er bestaat een kans dat bepaalde specifieke configuraties dit jaar niet geleverd kunnen worden. Kortom: geen nieuwe informatie...

Cheers...