Levertijden en Tsunami

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Allereerst mijn oprechte medeleven met de slachtoffers in Japan.

Zou de ravage door de Tsunami een invloed gaan hebben op de levertijden van de CT?

Vandaag dus een CT besteld in Amsterdam (zie ander topic). Levertijd februari 2012. Dat duurt heel erg lang. Niets gehoord over importen uit Duitsland. Dus ik verwacht echt 10 maanden te moeten wachten.
Wellicht voor bestellers van begin dit jaar dat er een oplossing wordt gezocht.

Robbert-Jan

Ben er achter gekomen dat mijn inruilauto te hoog was om op te wachten t/m januari of februari. Gingen ze op een paar duizend euro achteruit.

Afgelopen vrijdag vertelde mij de dealer in Amsterdam, dat zij binnenkort al hun klanten een brief gaan sturen met daarin de instructies over het hoe en waar de klanten hun bestelling kunnen volgen. Dat lijkt mij een goede zaak. Of andere dealers dat ook gaan doen is mij niet bekend, maar ik kan mij zo voorstellen dat dat wel het geval zal zijn.

Robbert-Jan

Toch duiken her en der gelukkig ook weer positieve berichten op, dit is een blog van vandaag van Toyota.

http://blog.toyota.nl/updates/toyota-bo ... cht-autos/

"Begin deze maand werd nog verwacht dat de fabrieken wat langer op halve kracht zouden blijven te draaien. Maar dankzij het harde werken van onze toeleveranciers, is het nu al weer mogelijk om op 1 juni voluit te produceren. De fabriek in Frankrijk opereert sinds begin vorige week alweer op het oude niveau. Ook de Japanse fabrieken zullen waarschijnlijk eerder dan verwacht hun productie weer opschalen."

(Dat laatste is wellicht van belang voor de CT 200h kopers: de CT 200h wordt gebouwd in de Miyata fabriek van Toyota Motor Kyushu in Miyawaka, Fukuoka)

Hoef ik misschien toch niet tot februari 2012 te wachten. In eerste instantie zouden de CT fabrieken pas eind dit jaar weer op normale kracht gaan werken. Nu dit blijkbaar sneller gaat, zal er ook meer en eerder geleverd gaan worden.

Robbert-Jan

Ook op Lexus blog spreekt men van een verbetering in de levertijden;

http://blog.lexus.nl/nieuws/japan-en-de ... van-lexus/

Echter weinig concreet;

Als gevolg van de ramp in Japan had de Lexus CT 200h te kampen met oplopende levertijden. Aanvankelijk hielden wij rekening met levering in het eerste kwartaal 2012. Inmiddels loopt het productievolume weer op, waardoor de levertijd nu op circa 7 maanden staat. Concreet betekent dit dat alle tot nu toe bestelde auto?s uiterlijk in januari binnenkomen. Het grootste gedeelte zal echter al in december binnen komen en dat is heel goed nieuws.

Voor mensen die nu besluiten ??n van de andere Lexus modellen te kopen is de levertijd circa 6 maanden. De levertijden zijn nog steeds iets langer dan normaal, maar Lexus streeft ernaar om deze de komende tijd verder te verkorten. Indien u gedetailleerde informatie over uw bestelling wenst, dan raden wij u aan contact op te nemen met uw Lexus-dealer.

Hoop niet dat ze bedoelen dat mijn bestelling geplaatst op 25 februari in december uitgeleverd gaat worden.

Eens mailen maar....

Als gevolg van de ramp in Japan had de Lexus CT 200h te kampen met oplopende levertijden. Aanvankelijk hielden wij rekening met levering in het eerste kwartaal 2012. Inmiddels loopt het productievolume weer op, waardoor de levertijd nu op circa 7 maanden staat. Concreet betekent dit dat alle tot nu toe bestelde auto?s uiterlijk in januari binnenkomen. Het grootste gedeelte zal echter al in december binnen komen en dat is heel goed nieuws.
...

Die verkorting van de levertijden is in mijn geval (leaseauto) alleen interessant als het lukt om de auto voor eind oktober dit jaar uitgeleverd te krijgen. Daarna geeft de leasemaatschappij normaal gesproken geen toestemming meer tot uitlevering. Dus zal het toch wel januari 2012 worden (wat op zich al weer een verbetering is ten opzichte van maart 2012...).

Ben benieuwd of en wanneer mijn dealer dit aan mij gaat laten weten. Weliswaar een week geleden besteld met levering in februari 2012, maar dat zou dus wel eens december kunnen worden.

Robbert-Jan

Bericht van de dealer bleef uit, daarom heb ik deze week zelf maar aan de dealer gevraagd of de leverdatum nog steeds op 24 juni staat. Niet dus... Het wordt augustus :(

De vertraging is zeer begrijpelijk. Dat ze de vetraging niet uit zichzelf netjes melden begrijp ik zeker niet. Slechte service!

Jurgen77 zei:
De vertraging is zeer begrijpelijk. Dat ze de vertraging niet uit zichzelf netjes melden begrijp ik zeker niet. Slechte service!

Helemaal met je eens! Ik had somehow een maandelijkse update vanuit de dealer verwacht, met name nu er grote vertragingen zijn. Iets in de trant van customer expectation management. Misschien verwacht ik wel teveel, dat kan natuurlijk ook nog...
:roll:

Suxel zei:
Ik had somehow een maandelijkse update vanuit de dealer verwacht, met name nu er grote vertragingen zijn. Iets in de trant van customer expectation management. Misschien verwacht ik wel teveel, dat kan natuurlijk ook nog...
:roll:
Persoonlijk heb ik een brief van de dealer gehad met de melding dat levering in augustus zou plaatsvinden - met kort daarop een telefoontje dat het januari zou worden. Het is dus afhankelijk van de dealer of misschien zelfs van (*slik*) mensen.

Ik hoorde trouwens dat L&P een dezer dagen met een webpagina komt waarop je de status van je bestelde CT kunt checken. Ongetwijfeld ook om de dealers te ontlasten.

De dealers zullen het ook ongetwijfeld druk hebben en willen misschien zelfs nog niks melden omdat ze zelf nog onzeker zijn... maar een proactieve houding mag altijd...

vandaag ook weer bij de dealer langs geweest.
de afleverdatum juni is nu 2 weken verder juli geworden. Zou mij niks verbazen als dit augustus wordt :X
Sta wel op de lijst om een brief te ontvangen vanuit L&P heb deze alleen nog niet mogen ontvangen.
Ik neem de dealer niks kwalijk maar de communicatie vanuit lexus is ronduit belabberd.

Ik heb net even met de dealer (Den Haag) gebeld, en die wist mij het volgende te vertellen.

-De website http://www.lexus.nl/leverdatum.aspx zou nog niet helemaal accuraat kunnen zijn, want pas rond eind mei zullen de laatste gegevens daarop ingevoerd zijn.
-De brief die iedere Lexus besteller gaat krijgen, zal door de importeur naar de berijder worden gestuurd, dus niet eerst naar de dealer of eventuele lease maatschappij. De dealers hebben de individuele berijders informatie door moeten geven aan de importeur. Zo krijgt iedereen tegelijkertijd de informatie.
-Deze brief wordt door de importeur pas op of rond 25 mei gestuurd, daarin staat dan ook ieders persoonlijke ordernummer voor de online check.

Daarnaast nog wat nieuwtjes: de verkoop van de CT gaat nog steeds als een dolle in Nederland, Lexus NL zit al op ruim 2.100 verkochte wagens. Begroot voor dit hele jaar was 1.650. De CT verkoopt bijvoorbeeld beter in NL dan in UK, waar een begroting stond van 6.500 CT's. Andere landen in Europa gaan dus wat minder hard, en Nederland heeft inmiddels productie reservering in Japan kunnen afsnoepen van o.a. Spanje en Portugal om de hogere verkopen niet te laten leiden tot stevig verlengde levertijden. Lexus hoopt dat de levertijd van gemiddeld 4 maanden niet verder zal oplopen dan tot maximaal 6 maanden, los van de vertraging door de tsunami.

Was een leuk informatief gesprek. Wederom bedankt Lexus Den Haag! :rulez:

SPfreaks zei:
Ik heb net even met de dealer (Den Haag) gebeld, en die wist mij het volgende te vertellen.

-De website http://www.lexus.nl/leverdatum.aspx zou nog niet helemaal accuraat kunnen zijn, want pas rond eind mei zullen de laatste gegevens daarop ingevoerd zijn.
-De brief die iedere Lexus besteller gaat krijgen, zal door de importeur naar de berijder worden gestuurd, dus niet eerst naar de dealer of eventuele lease maatschappij. De dealers hebben de individuele berijders informatie door moeten geven aan de importeur. Zo krijgt iedereen tegelijkertijd de informatie.
-Deze brief wordt door de importeur pas op of rond 25 mei gestuurd, daarin staat dan ook ieders persoonlijke ordernummer voor de online check.

Daarnaast nog wat nieuwtjes: de verkoop van de CT gaat nog steeds als een dolle in Nederland, Lexus NL zit al op ruim 2.100 verkochte wagens. Begroot voor dit hele jaar was 1.650. De CT verkoopt bijvoorbeeld beter in NL dan in UK, waar een begroting stond van 6.500 CT's. Andere landen in Europa gaan dus wat minder hard, en Nederland heeft inmiddels productie reservering in Japan kunnen afsnoepen van o.a. Spanje en Portugal om de hogere verkopen niet te laten leiden tot stevig verlengde levertijden. Lexus hoopt dat de levertijd van gemiddeld 4 maanden niet verder zal oplopen dan tot maximaal 6 maanden, los van de vertraging door de tsunami.

Was een leuk informatief gesprek. Wederom bedankt Lexus Den Haag! :rulez:

Handige info dit! Ik ben benieuwd hoe ze omgaan met een vraag die 30% groter is dan de begroting, gecombineerd met huidige problemen. Ik vrees voor ze dat als ze de annuleringsmogelijkheid geven (wat wel terecht is, maar toch onprettig voor ze) dat er aardig wat leaserijders toch iets anders zullen kiezen.

Lexus Den Haag zei nog geen annuleringen te hebben. Ze gaven daarentegen ook een voorbeeld van een bedrijf waar alle 12 lease auto's eruit gegooid werden, inclusief die van de directeur, ten gunste van 12 nieuwe Lexus CT's. Als ik het zo snel even uitreken, gaat Lexus dit jaar 3.500 - 4.000 CT's verkopen, dat zou ongelooflijk zijn. Ik vroeg hoe ze dan de uitleverkwaliteit borgden, en de beste man zei dat ze bijvoorbeeld personeel van Toyota overnemen. Ook werkten ze vaak tot minimaal 20:00 uur over om auto's aan de berijders over te dragen. Ja ja, die Lexus toch...

Die brieven vanuit de importeur zijn bijna onderweg? Ik heb nog niets gezien van mijn CT200h.

Wie heeft al een bevestigde datum? En wanneer heb je waar besteld?