LS430 Black Cherry

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
De woofers zijn in de voordeuren ingebouwd. De originele bracket is hergebruikt.
De achterdeuren komen later, aangezien hier een combispeaker inzit en de behuizing heel anders is.
IMG_20230512_135111830_HDR.jpg
IMG_20230512_135107344_HDR.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Voor de tweeters een adapter gemaakt om de hoek aan te passen. Deze moet nog mat zwart gespoten worden zodat deze opgaat in de kleur van de originele behuizing.
IMG_20230514_225758681.jpg


Zij aanzicht van het verschil in hoek.
IMG_20230514_230432431_HDR.jpg


De tweeters worden op de deur onderaan gemonteerd, om de afstand van het oor naar de speaker zo gelijk mogelijk te maken. Ik heb verschillende posities geprobeerd en deze was het beste.
IMG_20230514_225638002.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Nog 1 verstevigings beugeltje maken voor de versterker en dan is de versterker ook klaar. De plaat moet nog bekleed worden met dat zwarte/grijze stof wat ook op de interieur panelen zit. Als alles is afgesteld kan de sierplaat erop. Onderaan nog een klein nieuw afdek paneeltje fabriceren zodat de beugels bedekt worden.

IMG_20230507_145407777_HDR.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Tweeter aangesloten
IMG_20230517_172324737_HDR.jpg


Jute verwijderen van het deurpaneel
IMG_20230521_175017675_HDR.jpg


Betere dempingsmat aangebracht aan de binnenzijde van het deurpaneel. Rond seal foam aangebracht op het deurpaneel zodat de conus alleen het interieur in kan stralen. Door deze niet op de speaker te plakken maar op het deurpaneel kan ik altijd de speaker verwijderen indien nodig, en hoef je maar 1 keer het foam aan te brengen, werking is hetzelfde.
IMG_20230521_191453880_HDR.jpg


Demping bituum op de binnenbeplating aangebracht, en een laag demping foam achter de controle unit geplakt.
IMG_20230521_191503461_HDR.jpg


Buitenste beplating gedempt met bitumen matten. De binnen beplating is ook gedempt met matten maar daar heb ik geen foto van.
IMG_20230521_191512404_HDR.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Ik ga morgen even de 4 kanaals bruggen naar 2 kanaals, de gain staat bijna helemaal open (clipt niet met vrij ver open gedraaide versterking op de headunit), maar toch is er nog meer vermogen nodig. De versterker heeft 4x50 w rms volgens de specs, volgens birth sheet 4x101 rms op 4 ohm. De speakers zijn 125 rms op 3 ohm. Zou in principe genoeg moeten zijn, maar toch even kijken wat bruggen doet, misschien is de versterker niet sterk genoeg voor de speakers.
Sub is nog niet geinstalleerd, achter speakers spelen ook nog niet maar het ML systeem verbleekt nu al... ik heb een aantal demo tracks geluisterd via Spotify.
Morgen even de SPG-555 aansluiten met een Magnat versterker die ik nog heb liggen (maar die helaas te licht is voor de sub) om even te kijken hoe het klinkt met Sub erbij.
Ik heb gisteren een jack>rca kabel in de radio geprikt op het AUX kanaal en deze geactiveerd in het menu van de Kenwood. Voor Spotify en Youtube geluid weergave (geen bluetooth maar gewoon signaal overdracht via harde kabel, werkt altijd en geen signaal verlies).
Zodra ik even tijd heb de andere deur ook dempen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
436
63
Ik had destijds (20-25 jaar geleden) Boston Acoustics op twee 2-kanaals Phoenix Gold versterkers zitten. Die waren 50W RMS in de tijd dat headunits amper 20W RMS (50W piek) konden leveren. Dat maakte toen al een wereld van verschil. Maar ik had verder nergens dergelijke demping en isolatie toegepast. De waarde van de audio was gelijk aan of meer dan de waarde van de auto’s waar ik het in bouwde :sneaky:.

Toen kwamen er lease auto’s en hoewel dat niet op prijs gesteld werd, kon ik het toch niet laten om zelfs bij voorloop auto’s voor een periode van 4 maanden “iets” in te bouwen :giggle:.

Daarna kwamen er weer privé auto’s waar ik meer keuze had en de “fabrieks” audio ook echt beter werd. Ik was erg blij toen de A4 een Bose systeem had. Maar ja, dat klonk nog steeds niet zoals m’n Boston-spulleboel. Maar het zat er wel erg mooi in. De ML in m’n huidige IS liet die Bose-meuk in de A4 verbleken. Het volume in de IS vind ik mans zat. Maar dat gaat niet zo hard als die Boston Acoustics composetjes/ovalen speakers destijds. Ook dat bleef mooi klinken bij alle soorten volumes. Ik had toen de nodige knopjes en presets om te tweaken op de versterkers en de headunit. 25 jaar verder vind ik het nog steeds leuk. En mooi maar deel m’n tijd anders in en verdeel m’n geld over meerdere potjes :LOL:

Ik zal nooit de Pioneer demo vergeten in de geluidsstudio op de AutoRAI rond 1997. Flamman en Abraxas werd op veler verzoek daar even gedraaid. Haren trilden en kleren wapperden. Kippenvel kreeg je er gratis bij. Those where the days :sneaky:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Flamman en Abraxas... staat nog in één van mijn Spotify afspeellijsten en komt regelmatig langs. Je gaat er niet rustiger van rijden maar het klinkt nog steeds heel erg lekker, alhoewel mijn haren reeds een redelijke grijstint laten zien. Speelt ML prima af trouwens! Wat AvansisGT4 laat zien is dan wel weer next level.
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Ik heb in een paar autos Bose gehoord, waaronder ook in een BMW 750 Hartge, maar ik ben er geen fan van. Bose heeft een bepaalde frequentie curve voor de weergave die mij niet aanspreekt. "No highs, no lows must be Bose" is een uitspraak waar ik het wel mee eens ben. Mijn LS400 met een andere sub klonk beter dan het 5500 euro Bose systeem van die BMW. Enige waar Bose goed in is dat is Marketing.

Ik ben ook benieuwd hoe het ML systeem van de LS430 klinkt als deze net van de lopende band afrolt (en niet na 22 jaar verouderen), maar denk dat ik het nooit zal weten.
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
De skiluik behuizing verwijderd en de sub geinstalleerd als Trunk IB. (Kofferbak word de klankkast, speaker zit niet meer in een behuizing). Bizar hoe laag de sub nu speelt. Ik kwam erachter dat de speaker die ik had hier geschikt voor was. Binnenkort eens kijken of ik een setje deurpanelen kan vinden die ik kan aanpassen om er een behuizing in/op de te maken voor een verbetering van de kick bassen...
IMG_20240311_172831145.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Net in Japan een nieuw motortje besteld voor de Tilt verstelling van het stuur, deze geeft elke keer een heeeeeel klein tikje naar beneden en staat nu vrij laag. Ik heb het motortje er een keer uitgehaald en toen motortje los hing wat heen en weer bewogen ging deze weer draaien, maar heeft het toen een paar dagen weer opgegeven. Ook een nieuwe rechter buitenspiegel besteld, er stond een deur open van een meubelbak busje en mijn vrouw had de deur niet goed gezien in het donker. Glas was verbrijzeld en de behuizing van de spiegel had een scheur erin. Dat kan mooi hersteld gaan worden.
 

Jvdn

Hoort erbij
27 feb 2020
35
29
18
Mooi topic om te lezen! echt super hoe je de LS430 vertroeteld!
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
de noodoplossing (avensis glaasje geplakt op de verbrijzelde) om toch een spiegeltje te hebben is vervangen voor een intact spiegeltje. Ook is de reserve spiegel geplunderd voor de binnen en buitenbehuizing omdat er in de buitenkap een barst zit. Zodra ik even tijd en zin heb de behuizing even spuiten.


IMG_20240322_130715191.jpg
IMG_20240322_131639634.jpg


IMG_20240322_131630092.jpg

IMG_20240322_131635462.jpg
 

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Maandag komt als het goed is ook het motortje voor de tilt verstelling van het stuur binnen, kan dat ook gerepareerd worden. De telescoop verstelling doe ik binnenkort ook nog een keertje, dan is het stuur weer helemaal zoals het hoort.

Ook voorzichtig op jacht naar een stuurtje met hout.... dit had ik in mijn vorige LS ook en vond dat voor het beeld mooier dan zonder, visueel loopt het hout dan helemaal door.
 
Laatst bewerkt:

Bobusa

Actief
12 okt 2008
241
143
43
Heel toevallig heb ik in mijn wilde jaren ook Boston Acoustics in mijn 1994 Avensis gehad, Speakers in deuren de Pro 6.5 voor en 5.5 achter, subwoofer kist zelfbouw 25mm mdf met 2x Infinity 12" subs in de kofferbak, Alpine headunit, Hifonics versterkers, etc etc. Ik denk dat ik daaraan die piep in mijn oren heb overgehouden o_O

Ik moet zeggen dat het ML reference systeem in mijn LS veel beter in balans is maar niet die bassen kan produceren, en dat is maar goed ook ;)
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Namssam en D43m0n

AvensisGT4

Actief
6 jun 2021
110
101
43
Ik heb vanmiddag met een 2007 LS600hL een proefrit gemaakt, heel even wat muziek gehoord van de FM radio, sublaag was wel ok, maar in de verste verte niet de controle die de spg sub nu al levert. Waarschijnlijk zal het CD gedeelte nog veel beter zijn maar dat heb ik niet kunnen testen. Waarschijnlijk miste je met de Bostons een groot deel van de kickbas en mis je daardoor denk ik de balans. In de LS komt er straks ook een sub voorin die voor de kickbass gaat zorgen. In de deuren ga ik een behuizing maken zodat de deur woofers ook beter gaan spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Bobusa

Actief
12 okt 2008
241
143
43
Ik heb vanmiddag met een 2007 LS600hL een proefrit gemaakt, heel even wat muziek gehoord van de FM radio, sublaag was wel ok, maar in de verste verte niet de controle die de spg sub nu al levert. Waarschijnlijk zal het CD gedeelte nog veel beter zijn maar dat heb ik niet kunnen testen. Waarschijnlijk miste je met de Bostons een groot deel van de kickbas en mis je daardoor denk ik de balans. In de LS komt er straks ook een sub voorin die voor de kickbass gaat zorgen. In de deuren ga ik een behuizing maken zodat de deur woofers ook beter gaan spelen.
Nee, het sublaag van ML is idd net OK. Maar je kunt dat simpelweg niet vergelijken met 2 12" subwoofers in een gesealde kist. Maar de DSP balans van ML is daarintegen niet te evenaren. Dat is me met alle zelfbouw nog nooit gelukt. ML is veel realistischer en zelfbouw véél bombastischer waardoor dat weer veel meer indruk maakt. Ik kies nu (op mijn leeftijd) voor ML ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n