LS430 Black Cherry

Nu het weer ietsje beter weer is, weer verder met de audio. Achter de rugleuning van de achterbank bij alle plastic kabelhoudertjes foam ertussen geschoven of geplakt (ik gebruik 2 soorten), om kans op rammeltjes te elimineren. Een stroomkabeltje die langs de C stijl loopt vastgeplakt tegen het plaatstaal. De Yatour module word niet meer gebruikt, dus die is ook verwijderd uit de auto (is maar heel kort gebruikt en lag nog los in het dashboard kastje). Achter de originele radio wat kabeltjes met tieribs bij elkaar gebonden, de soort plastic flap die om een bosje kabels zat, ingewikkeld met Tesa electric tape, en daarna voorzien van een laag Foam om de kabel. De beige kleur foam is fabrieksaf, de donkergrijze is toegevoegd. Door het foam word elke vorm van resoneren voorkomen.

Met terugplaatsen van de panelen viel er een schroefje in de middentunnel. Na verwijderen van het paneel wat om de pook zit, bleek er een plastic ijslepeltje (van vorige eigenaar) onder het paneel te liggen, wederom een rammeltjes bron verwijderd. Vandaag krijg ik ook nog tesa textiel tape binnen om de plastic drukknopjes die de panelen op zijn plek houden te isoleren van gerammel. Ook ga ik dit gebruiken waar de panelen op elkaar aansluiten.
De kabeltjes van het toegevoegde alarmsysteem ook bij elkaar gebonden en vast geplakt met duct tape.
De originele headunit moet er nu nog één keertje uit om textieltape ertussen te plakken waar de delen samen komen (op sommige klinkerwegen had ik een licht knarsend geluid wat bij de headunit weg kwam als de auto tordeert.

De achterste sub heeft nu een eigen Boston Acoustics versterker gekregen en speelt nu een stuk harder. Ik had voor tijdelijk deze op het achter kanaal gezet van de Rockford die op het frontkanaal de deurspeakers aan stuurt.

Enkele dagen geleden ook een meet microfoon van Dayton binnengekregen, maar moet nog uitzoeken hoe dat allemaal werkt.

IMG_20250303_164936212.jpg

• Leuk
Waarderingen: PimF en D43m0n
Vandaag de rolletjes tape binnengekregen, en achterin de andere C stijl en en een aantal interieurkappen voorzien van tape en of foam.
De witte plastic drukdopjes losgemaakt en ook daar textieltape tussen gedaan (is een minimale ruimte maar toch kunnen deze resoneren). De deurpost kappen beneden ook voorzien van wat extra demping. Wat electronische kastjes losgemaakt en een laag foam ertussen, daarna weer gemonteerd.
IMG_20250304_161441772.jpg

IMG_20250304_162520123.jpg

IMG_20250304_173706015_HDR.jpg

IMG_20250304_154645838.jpg

IMG_20250304_154656978.jpg
IMG_20250304_161444555.jpg

Eén woord wat me in dit topic iedere keer te boven schiet: "Grondig"

Grondige aanpak, djeez jij houd niet van half werk. Mooi om te zien.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Eén woord wat me in dit topic iedere keer te boven schiet: "Grondig"

Grondige aanpak, djeez jij houd niet van half werk. Mooi om te zien.
ik heb maar 2 opties: goed of helemaal niet. Ik doe nooit iets ertussen in, want daar erger ik me alleen maar aan.

een test 3d scan gemaakt van de kofferbak, deze sub gaat eruit (komt in mijn andere auto), en in de plaats komt een JBL GTI 15 inch.

Scan Kofferbak v1.png

• Leuk
Als nieuw lid net even je topic doorgelezen.
Erg gaaf gedaan allemaal!
Heerlijk al die details en een 3d printer is toch wel erg handig.
Respect hoor!

• Leuk
Waarderingen: Dietrich
en weer tape aangebracht... overal waar de panelen contact maken zit tape tussen. De originele radio had foam af fabriek, maar hier zat geen fut meer in, dus rondom nieuw tape geplaatst. Als ik over een klinkerweg reed dan piepte en kraakte het gedeelte waar de radio in zit, dat is nu helemaal weg. Ook het scherm losgemaakt en extra tape waar het scherm aansluit op het plastic. De ventilatieroosters zitten met 6 clipjes vast aan het frame. Ook tussen de clipjes tape gedaan, en ook deze piept niet meer.
De massa van de radio aangesloten op de massa van de versterkers in de kofferbak. Geen last meer van ground loop.
Net even kort geluisterd en het gaat steeds beter klinken des te meer piep en kraak bronnen er weggehaald worden.

IMG_20250306_181624554.jpg

IMG_20250306_181635747_HDR.jpg

IMG_20250306_175859682.jpg

IMG_20250306_161516565.jpg

Op de punten waar deze plastic kap tegen het huis aanzit ook overal tape geplaatst, en wederom tussen de borgclipjes tape.

IMG_20250306_162855498.jpg

Op de plekken waar de clipjes over de driehoekjes schuiven (4 stuks) ook tape (vergeten foto te maken, en toen het in elkaar zat geen zin om het weer los te maken).

IMG_20250306_170732757.jpg

randje waar het scherm aansluit op het plastic voor
IMG_20250306_171242415.jpg

en na.... nu met tape erover

Bijlagen

• IMG_20250306_175856046_HDR.jpg
    IMG_20250306_175856046_HDR.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 8
  • IMG_20250306_175852095_HDR.jpg
    IMG_20250306_175852095_HDR.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 7
  • Leuk
Complimenten met de secure wijze hoe je dit aanpakt. Dit geeft me ideeën over de wijze waarop ik een aantal kraak geluidjes kan verminderen (y)

Je zou niet snel denken dat ‘t kon, maar jij maakt de beste Lexus (de LS-model lijn) nog beter. 👌

Ook al is de originele sub verwijderd, de plastic pinnetjes van het rooster kunnen natuurlijk nog wel rammelen.... daar ook weer tape tussen gedaan

IMG_20250307_105052443.jpg

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
en weer een lading tape en demping aangebracht, een aantal fotos van na zijn niet goed opgeslagen op mijn gsm helaas.
De bovenste kap van de b stijl zit met twee schroefjes vast, tot mijn verbazing kun je deze niet tot het einde goed vast draaien, en rammelt de kap dus. Ik heb er veer ringen tussen gezet zodat deze nu wel goed vast zitten. De bovenste kap is waar dit de werking van het schuif mechanisme van de gordel niet hinderde voorzien van demping. Onderaan de kap is er ook nog tape overheen geplakt zodat de gordel niet vies kan worden van het bituum. De onderste kap is overal waar ik bij kon voorzien van dempingmat, en de plastic klikdopjes weer voorzien van een laagje tape ertussen zodat die niet meer kunnen bewegen. Overal waar de kap het metaal raakt is er tape tussen geplakt om deze te isoleren van evt trillingen. Ook de voorste dorpel lijsten voorzien van tape tussen de dopjes en onder het plastic.
1000024298.jpg

1000024299.jpg

1000024303.jpg

1000024307.jpg

1000024309.jpg

1000024310.jpg

1000024311.jpg

1000024312.jpg

1000024313.jpg

Deurpaneel aan de stuurkant er even afgehaald, een stekkertje van het rode lampje onderaan de deur zat er niet ingeklikt, deze hing bovenaan tussen een ander draadje (vorige keer even daartussen gedaan zodat als de deur dicht gegooid word het draadje niet kapot kan gaan). Nu helemaal ingewikkeld met linnen tape en deze zit er weer in geklikt. De klikstekkers die in het computertje gaan van de deur bediening ook allemaal ingewikkeld met linnen. Boven de plastic speaker ring zat ook nog een klikstekkertje los, met een laagje linnen tape ertussen weer op zijn plek geklikt. Helemaal bovenaan het deurpaneel zat een dun kabeltje die kan rammelen tegen het deurpaneel, deze ingewikkeld met zelfklevend foam. Net weer even kort geluisterd, deze deur is op het kaartenvak na rammelvrij. Ik heb de binnenkant van het deurpaneel helemaal beplakt met foam dus het is even zoeken waar ik het foam los moet maken om het kaartenvak helemaal te verwijderen. Zodra die eruit is ga ik de deur 3d Scannen, en ga ik een behuizing op de deur maken voor de woofer. Deze krijgt dezelfde vorm als de kaartenbak, en er komt speakerdoek in dezelfde vorm zoals nu ook het speakerdoek op de deur zit. Dit verbeterd het geluid enorm, en toch ziet het er dan nog OEM uit.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en quattrootje
Het paneel onder het dashboardkastje losgemaakt. Linnentape tussen de gele clips. Het lampje losgemaakt, tape tussen waar deze in het plastic vastgezet word en tape tussen waar het witt huisje van de klikstekker in het kapje klikt. Het harde zwarte plastic wat om het draadje zit eraf gesneden, en de kabeltjes ingewikkeld met linnentape. Rondom de randen van het kapje ook linnen tape geplaatst. Ook weer rammel vrij...

IMG_20250312_173953980.jpg

IMG_20250312_180345291.jpg

IMG_20250312_180305659_HDR.jpg

• Leuk
Ik vind je aanpak bijzonder grondig en indrukwekkend om te lezen! Ik ben jaloers op je geduld :) Maar geven al die dingen echt rammeltjes in de auto? Kan zijn dat ik er niet zo gevoelig voor ben hoor, maar ik ben al meer dan tevreden met de kwaliteit van mijn standaard interieur. Zelfs op 330.000km

Normaal gesproken niet, ook met het standaard audio systeem vol open niet... maar de sub die achterin zit die laat het plaatstaal achter de bank heen en weer wapperen (komt nog een dubbele 2x18 mm multiplex plaat in om dit op te lossen), met dat vermogen gaan interieur delen zich heel anders gedragen. Om een goede SQ installatie te maken, moet ELK mogelijk rammeltje voorkomen worden. Uit de ruimte waar de gordels door heen lopen in de b stijl kwamen ook rammeltjes op de maat van muziek, dit is van het plastic wat erin heen en weer gaat en tegen een ander stuk plastic rammelen, en ook de twee schroefjes die niet tot het einde de kap in gedraaid konden worden. Door gewicht toe te voegen, en met linnen en of foam ervoor te zorgen dat het plastic niet op het andere plastic deeltje kan slaan worden er heel veel resonanties voorkomen. Door de bituum matten neemt het gewicht toe en word resoneren ook moeilijker.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje en D43m0n