Project LANA

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik kom helaas niets tegen om op een eenvoudige manier 12v te tappen (ergens) achter de achterbank. Meestal toch een draadje doortrekken via motorruimte naar achter (via interieur of onder de auto door).
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ziet er goed uit :)
Heb jij OBD2? Ik zie de OBDcheck app.
Ik heb wel de stekker maar is geen OBD2 poort.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Balen dat er geen 12v beschikbaar is in de buurt. Zal eens kijken wat ik kan regelen.

Ik heb OBD2 over bluetooth :)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
De android cpu is gelinkt met de ecu van de Lex of zo?
Ik heb eerder geprobeerd en obd reader aan te sluiten op de poort maar krijg geen verbinding omdat het een jdm ecu betreft.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Tijd voor een update!
Het meeste is ondertussen ingebouwd, maar moet nog worden afgewerkt.
Eerst wat foto's:
Met LANA en LANA-i samen ligt er ondertussen al heel wat bekabeling
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

TomTom werkt prima! Onderweg naar afgelopen meeting heb ik hiermee genavigeerd.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een fotootje van de huidige interface.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Ik ben nu van plan om een extra autoaccu in te gaan bouwen en deze enkel te gaan gebruiken voor LANA. Deze accu wil ik gaan gebruiken om LANA altijd aan te laten staan, zodat het systeem altijd klaar is voor gebruik en lijdt de hoofdaccu er niet onder.

Daarnaast ben ik opzoek naar een andere methode om een GPS signaal binnen te krijgen. Dit doe ik nu via een GPS module over bluetooth, dit is verre van ideaal. Dus wil gaan kijken naar een GPS muis via USB.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Mooi gedaan zo is misschien ook wel ies voor mij om een andere navi daar in te bouwen want die van mij kan niet meer geupdate worden
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Dat ziet er weer erg goed uit.
Wil je het ook op de markt gaan brengen of is het puur een hobby project?
als je het gaat verkopen heb ik er wil intresse in namelijk en ik denk nog vele andere
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Ik was niet van plan om het op de markt te brengen. Er zitten ondertussen heel veel arbeidsuren in en een euro of 500.

Als ik het al op de markt zou brengen zou de koper zelf een OEM navigatiescherm moeten aanleveren en dan zou ik 6" schermen gaan inbouwen ipv 7" die ik nu heb, is eigenlijk net iets te groot, een maatje kleiner zou stukken fijner werken.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Dat is lang geleden... dit project is eindelijk weer aan de beurt en ik ga het over een hele andere boeg gooien.

Sinds mijn laatste update heb ik GPS ingebouwd en een extra accu (allemaal netjes weggewerkt).

Met het huidige systeem heb ik helaas een aantal problemen.
1. GPS is onbetrouwbaar/onbruikbaar
2. Relatief hoog energiegebruik
Daarom heb ik besloten om een Samsung Galaxy S3 die ik nog heb liggen in te gaan bouwen.

Voordelen
1. Goede GPS chip
2. 3G modem ingebouwd (altijd online)
3. Multiwindow
4. Ingebouwde G-sensor
5. Kleiner

Tot nu toe gerealiseerd i.c.m. Galaxy S3
1. HDMI output
2. Bediening via USB touchpad
3. Audio output
4. On-screen toetsen (home, back, menu) (de S3 heeft normaal hardware matige knoppen)
5. ?Tablet? layout (alles moet kleiner, omdat er een groter scherm aan de S3 komt)

Uitdagingen
1. Tweede accu juist schakelen (mag niet gekoppeld zijn tijdens het starten, pas als de motor loopt)
2. Juiste volgorde van inschakelen (eerst moet USB worden verbonden, daarna pas HDMI)
3. Automatisch processen/software starten als motor loopt (weer afsluiten als motor stopt)
4. Audio input t.b.v. spraakherkenning (om bijvoorbeeld navigatie starten d.m.v. spraak)
5. Aansturen dashboardverlichting afhankelijk van brandstofniveau, toerental en snelheid
6. Spanningsniveau extra accu bepalen/uitlezen


Foto's!
Hier zien we de GPS muis (zal dus verdwijnen als de S3 GPS goed werkt)
GPS_Muis.jpg

Hier zit de extra accu verstopt in de kofferbak
Achterbak_Accu.jpg

De S3 aangesloten
Samsung_Bedraad.jpg

Standaard Samsung interface
Samsung_Stock.jpg

Interface na aanpassingen
Samsung_Optimized.jpg
 
Laatst bewerkt:

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ziet er behoorlijk gaaf uit Roel, heb je al idee?n betreffende de 'uitdagingen'? (deel zal je wellicht vanuit de software zelf kunnen doen, qua prio's etc). 2e accu bijvoorbeeld via een relay met vertragingstimer oid.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat ziet er inderdaad gaaf uit. Klein en handzaam. Behalve het leerproces en het hobby element, heb je nog andere dingen welke je hiermee wilt bereiken?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Ziet er behoorlijk gaaf uit Roel, heb je al idee?n betreffende de 'uitdagingen'? (deel zal je wellicht vanuit de software zelf kunnen doen, qua prio's etc). 2e accu bijvoorbeeld via een relay met vertragingstimer oid.
Ik zit vol met idee?n. Zat inderdaad de denken aan een relais met een condensator ervoor.

Dat ziet er inderdaad gaaf uit. Klein en handzaam. Behalve het leerproces en het hobby element, heb je nog andere dingen welke je hiermee wilt bereiken?
Een hele mooie optie die ik wel zo willen maken is starten op afstand, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dat er niet in zit.

Leuk project RoelVB.
Heeft het een rede dat je niet de bluetooth van de telefoon gebruikt ?
Ik gebruik wel Bluetooth van de telefoon, waaruit maak je op dat ik dat niet doe?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Het laadcircuit voor extra accu is bijna af.
Het is een digitale schakeling geworden met bluetooth verbinding. Door deze bluetooth verbinding kan ik voorin de auto zien hoe vol de extra accu nog is en of hij aan het laden is.
30 seconden nadat er accessoire spanning is gekomen koppelt de extra accu bij, zodat deze kan gaan laden.

Enige wat nog moet is de firmware implementatie die de huidige accu spanning kan uitlezen en via bluetooth verzenden.
Daarna kan ik aan de slag met de soldeerbout.


Voor de ge?nteresseerde wat foto's.
De test schakeling:
ChargingBoard_Test.jpg

Hoe het printje er ongeveer uit moet komen te zien (ga nog iets compacter proberen):
LANA-ChargingBoard.png
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.728
467
83
Het bordje dit weekend doorgetest en gesoldeerd.
Hij is gelukkig nog een stuk kleiner geworden dan de tekening.
ChargingBoard_Final.jpg