Ultimate Wax Proces

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
hahah gistere heb ik een auto gedaan met 3 man in...6 uurtjes... dus het is te doen :) 2 daps... :)
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ja en als je eenmaal begonnen bent kun je niet meer terug tenzij je houd van behandelde en onbehandelde delen op je auto.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dat jij zo laat kwam en mij het vuile werk liet doen... zucht..
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ja zeg, met drie man en twee apparaten kan ik ook binnen een dag klaar zijn :)!!

Ik heb mijn auto in 11 delen opgedeeld en ga ze een voor een behandelen, vanavond is het dak aan de beurt, komend weekend de motorkap en daarna de zijkanten en de achterkant.
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ik zit ook naar zo'n grote fles spray and wipe te kijken om mijn kleine fles mee aan te vullen als hij leeg is.

Brilhant spul trouwens die poorboys Natural Look! Doet echt wonderen met plastic interieur delen.
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
Ik heb de halve liter inderdaad eerst. Ik keek eerst voor 1 liter. Zo'n 3,8 liter is iets meer de prijs van 2 x 1 liter. Dus maar gelijk zo'n grote aangeschaft, ben er dan gelijk even vanaf. Dus dat wordt bijvullen.

En dat je S&W op meerdere toepassingen kan gebruiken. Ik ga hem ook gebruiken als detailerspray.
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
bijvullen/megen met gedeminariliseerd water. Was ff bij de bouwmarkt geweest en autoshop.
Bouwmarkt kost een liter 1,50
Autoshop kost 5 euro ofzo, voor 5 liter




Bij de Trekpleister, 50ct voor 1 liter :p
Laat ik nou net boven de Trekpleister wonen :mrgreen:
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ik heb twee filters van carclean.nl op m'n waterslang zitten met kalk en sediment filters. Mijn verzacht water wordt daardoor met elke wasbeurt goedkoper :).
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Bij deze een opsomming van wat ik in de workshops bij carclean heb opgestoken en de afgelopen week in de praktijk heb gebracht. Zelf vind ik het een enorm leuke en verslavende hobby en kan genieten van een mooi resultaat!


Benodigd materiaal


  • Mothers of Meguiers Clay kit (= Klei + detail spray)[/*:1oq4rwd2]
  • DAP 500 of 900 Dual Action Machine[/*:1oq4rwd2]
  • Monello Polijstmiddel (Inzio, Mezzo en Finale)[/*:1oq4rwd2]
  • Kompressor pads: Oranje, Wit, Lichtgroen, Zwart, en Rood (De nog zwaardere Wolle en Gele pad zijn optioneel)[/*:1oq4rwd2]
  • Minimaal 5 maar liefst 10 Microvezel doeken (Poorboys mega towels)[/*:1oq4rwd2]
  • Glaze: Poorboys White diamond (Mijn auto is zilvergrijs)[/*:1oq4rwd2]
  • Sealant: Wolfgangs of Colonite[/*:1oq4rwd2]
  • Wax: Swissvax Shield[/*:1oq4rwd2]
  • Wheelwax: Poorboys Wheel Sealant (Roze spul)[/*:1oq4rwd2]

De stappen:

Wassen

Was de auto eerst grondig (eerst de velgen dan de auto). Verwijder insecten, teer en ander aangekoekt vuil dat op de auto zit. Iron-X is een voorbeeld van een paardenmiddel om zelfs het meest hardnekkig vuil van je auto en velgen te halen. Maak de auto daarna goed droog.

Polijsten

  • Werk altijd op stukken van 50 bij 50 centimeter tegelijk.[/*:1oq4rwd2]
  • Maak eerst horizontale banen met de DAP en daarna verticale met steeds een halve baan overlapping (Beweeg rustig zodat de korrel van het polijstmiddel goed wordt afgebroken door de DAP!).[/*:1oq4rwd2]
  • Leg de snoer van de DAP over je schouder zodat die niet tegen de zijkant van je auto kan slaan.[/*:1oq4rwd2]
  • Werk je binnen zorg dan voor veel licht, anders zie je niet goed waar de krassen zitten en of je wel goed hebt uitgepoetst.[/*:1oq4rwd2]
  • Het een keer polijsten van een gedeelte van je auto noemt men in het jargon een hit. Je zult merken dat vaak meerdere hits nodig zijn om de lak weer puntgaaf te krijgen.[/*:1oq4rwd2]
  • Bewerk de auto deel voor deel (dak, motorkap, zijkanten, kofferbak). Als je bijvoorbeeld eerst de hele auto grof gepolijst hebt en dan geen tijd of zin meer hebt dan bezorg je jezelf namelijk een probleem![/*:1oq4rwd2]
  • Lichte krassen krijg je weggepoetst maar beschadigingen natuurlijk niet. Je poetst namelijk niet de kras weg maar alle lak er omheen. Zit de kras helemaal door de lak heen dan zou je alle lak weg moeten schuren! Een trip langs de spuiter is dan de enige oplossing.[/*:1oq4rwd2]

Het Proces:
  • Maak eerst een test vlak van 50 bij 50cm met een witte pad en Monello Mezzo om te zien hoe hard je lak is en hoe diep de krassen zijn.[/*:1oq4rwd2]
  • Zet de DAP voor het polijsten op stand 5 of 6.[/*:1oq4rwd2]
  • Oefen druk uit maar niet overdrijven![/*:1oq4rwd2]
  • Veeg restanten polijstmiddel weg met een microvezeldoek en detailspray of de monello inspection spray.[/*:1oq4rwd2]
  • Kijk na deze eerste hit wat het resultaat is.[/*:1oq4rwd2]
  • Zie je nog krassen probeer dan een tweede hit met de zwaardere Oranje pad en dezelfde de Monello Mezzo pasta.[/*:1oq4rwd2]
  • Is dan nog niet alles weg ga dan nog zwaarder (Gele of zelfs wolle pad met Monello Inzio).[/*:1oq4rwd2]
  • Gebruik hierbij wel je verstand. Als de lak na de oranje pad weer helemaal krasvrij is op 1 of 2 diepere krassen na, accepteer die dan en schuur niet onnodig de lak van je auto weg om die laatste paar beschadigingen eruit te krijgen.[/*:1oq4rwd2]
  • Als je tevreden bent met het resultaat werk je weer terug uit.[/*:1oq4rwd2]
  • Ben je geindigd met een Oranje Pad + Mezzo, doe dan nog een hit met een Witte Pad + Mezzo en daarna nog een hit met een Lichtgroene Pad + Finale.[/*:1oq4rwd2]
  • Veeg restanten polijstmiddel weg met een microvezeldoek en detailspray of de monello inspection spray.[/*:1oq4rwd2]

Voeden

Na bovengenoemd polijst proces heb je 90% van je resultaat bereikt en glimt je auto alweer behoorlijk goed. Nu gaan we de lak voeden met een glaze die ervoor zorgt dat de kleur van je lak mooi blijft of beter uitkomt. Deze stap is belangrijk voor auto's met felle kleuren zoals rood en geel. Op mijn zilvergrijze auto is het effect iets minder goed zichtbaar.

  • Gebruik een zwarte pad en zet de DAP op stand 4.[/*:1oq4rwd2]
  • Oefen geen enkele druk meer uit op de DAP, geleid hem alleen over de lak.[/*:1oq4rwd2]
  • Elke Glaze heeft zijn eigen procedure. De Poorboys White Diamond Glaze moet je na het opbrengen een uur laten staan en dan uitwrijven.[/*:1oq4rwd2]

Beschermen

Nu blinkt je auto weer als een spiegel maar de lak is nog volledig onbeschermd. Voor de bescherming kun je kiezen uit synthetische sealants of carnauba waxen. De eerste geven een langere bescherming en de tweede geven een iets mooiere glans. Een sealant aftoppen met wax is wat veel fanaten daarom doen. Hierbij is het wel belangrijk dat je een wax gebruikt zonder schuurmiddel want andere poets je de sealant weg bij het waxen.

  • Zet een rode pad op je DAP en zet hem op Stand 3.[/*:1oq4rwd2]
  • Oefen geen enkele druk meer uit op de DAP, geleid hem alleen over de lak.[/*:1oq4rwd2]
  • Breng de Wax of saelant op en laat hem volgens het voorschrift op de fles intrekken.[/*:1oq4rwd2]
  • De wolfgang Sealant moet bijv. een uur staan, de Swissvax Shield wax kan al na 15 minuten worden uitgewreven.[/*:1oq4rwd2]
  • Ga je een wax over een sealant aanbrengen let dan goed op of de sealant moet curen zoals men dat noemt. De wolfgang sealant moet bijv. nog 12 uur blijven staan na het uitwrijven voordat je er een waslaag overheen zet.[/*:1oq4rwd2]
  • De swissvax shield wax moet nog 3 tot 4 uur in de warme zon uitharden.[/*:1oq4rwd2]

Velgen

  • Voor de velgen heb je speciale beschermingsproducten die Remstof extra goed afstoten.[/*:1oq4rwd2]
  • Een voorbeeld hiervan is de poorboys Wheel Sealant.[/*:1oq4rwd2]
  • Opbrengen met een DAP zal niet gaan dus dit is gewoon handwerk met een pad en microvezel doek.[/*:1oq4rwd2]

Hopelijk was dit zinvol en vragen en / of opmerkingen zijn welkom!

Alle genoemde producten kun je vinden op http://www.carclean.nl (behalve de swissvax was).
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
Mooi uitgelegd. Het enige wat ik vind, is dat je de standen allemaal best hoog hebt.
Stand 1 en 2 gebruik je niet, terwijl het er toch op zit :p

Overigens heb ik de DAP900, met de DAP500, kan je wel iets hogere standen pakken ja.

Ik gebruik de cutting van de pads ongeveer ook als standen.
Zwart/rode pad = 1/2
lichtgroen = 2/3
wit = 3/4
oranje = 4/5
paars = 5/6
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Ik herken wat je zegd, maar de woorden van de mannen van carclean waren ook bijna letterlijk "stand 1 en 2 gebruik je niet". Hooguit voor het effe snel verdelen van de pasta / was.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Klopt, want elke auto, machine, compound, druk van de detailer en snelheid van de detailer is anders... :)
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
japeape zei:
Ik herken wat je zegd, maar de woorden van de mannen van carclean waren ook bijna letterlijk "stand 1 en 2 gebruik je niet". Hooguit voor het effe snel verdelen van de pasta / was.

Ik heb de DAP900 clinic gevolgd bij Carclean, daar gingen we gewoon met mezzo-oranje met stand 4,5 over de lak heen. Paars hebben we ook gebruikt, daar deden we stand 6.
Na paars weer mezzo-oranje en gelijk met finale finishen.

Maar ik zelf vind het prettig om sealant op te brengen op stand 1, het heeft geen kracht meer nodig, net als met de hand opbrengen.
 

japeape

Actief
31 dec 2010
372
0
0
Allemaal goede argumenten heren en het zal op een gegeven moment een kwestie van voorkeur zijn.

Wat mij trouwens is opgevallen is dat het polijsten echt 90% van het resultaat geeft. De glaze voegt nog glans toe maar het effect van de wax op de glans lijkt eigenlijk niet zo groot. Maar mijn auto is wel zilvergrijs dus misschien dat je het beter ziet op bijv. een zwarte auto.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Klopt glans zit in de voorbereiding, maar de glaze doet die 10 procent en de wax de laatse 5, maar verschil in glans zoals warm koud diepte kleur en reflectie.. Sealant doet het beter dan wax qua glans bij een lichte. Kleur