Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
312
260
63
Ik had wat steenslag schade op mijn motorkap, en met de Lexusforum meeting in aantocht is het natuurlijk prioriteit om mijn auto in topconditie te krijgen en te houden. Krasje opgevuld met blanke lak, nat schuren met korrel 1000 en 2000, en tot slot de polijstmachine erover. En toen ik toch bezig was gelijk maar de rest van de motorkap gedaan, de zijpanelen en de voordeur aan de passagierskant. Morgen ga ik door om zoveel mogelijk van de rest van de auto te doen. De motorkap glimt in elk geval weer heel erg hard:
20230812_143045.jpg

Ja, dit is écht de reflectie in de motorkap. Jullie mogen blij zijn dat ik me niet heb aangemeld voor de mooiste Lexus verkiezing anders was natuurlijk iedereen bij voorbaat kansloos. ;)

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ik zal niet de motor open maken als er iets is of zelf de distributie vervangen,maar een beurt geven moet lukken,desnoods met een vriend die monteur is geweest.
Wat ik vooral van belang vind is dat ik goed spul monteer en niet perse het goedkoopste (al is het natuurlijk niet zo dat het duurste ook het beste is).
Het is niet eenvoudig om te bepalen wat "goed spul" is. Voor motorolie zijn er allerlei specificaties die in ieder geval aangeven dat het product een bepaald "examen" heeft gehaald, al staat er niet bij met welke "cijfers". Tussen een product dat met achten en negens en een product dat met zesjes slaagde, kan nog een behoorlijk verschil in kwaliteit zitten. Het "matige" product zal echter aan de minimumeisen van de autofabrikant voldoen.

Over de kwaliteit van oliefilters en de eigenschappen van koel- en remvloeistof is nergens objectieve informatie te verkrijgen en het blijft dus min of meer gissen wat daarvan de eigenschappen zijn. Dat geldt met name voor koelvloeistof - iedere autofabrikant heeft zijn eigen specifieke samenstelling. Ook niet zo gek, betrouwbare tests die enige indruk geven over gedrag in de praktijk bestaan er niet.

Het veiligst is remvloeistof, koelvloeistof en oliefilter via een dealer aan te schaffen. Toyota stelt overigens aan motorolie geen erg hoge eisen - je zult moeite moeten doen om iets te vinden dat niet goed genoeg zou zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat een betere kwaliteit niet zinvol kan zijn.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ik zal niet de motor open maken als er iets is of zelf de distributie vervangen,maar een beurt geven moet lukken,desnoods met een vriend die monteur is geweest.
Wat ik vooral van belang vind is dat ik goed spul monteer en niet perse het goedkoopste (al is het natuurlijk niet zo dat het duurste ook het beste is).
Heel eerlijk gezegd zou ik het door de dealer laten doen....dat kleine beetje wat je bespaart kan op een bepaald moment je duur kunnen komen te staan...laat je het bij de dealer doen kun je altijd terug...😎😎😎
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
De Ol'lady en de orange kid maar eens gewassen na 10 weken :oops::rolleyes:


myothercar.jpg
 

Bijlagen

  • uxwash1.jpg
    uxwash1.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 64
  • isfwash.jpg
    isfwash.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 63
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

André

Hoort erbij
22 mei 2023
26
34
13
Het is niet eenvoudig om te bepalen wat "goed spul" is. Voor motorolie zijn er allerlei specificaties die in ieder geval aangeven dat het product een bepaald "examen" heeft gehaald, al staat er niet bij met welke "cijfers". Tussen een product dat met achten en negens en een product dat met zesjes slaagde, kan nog een behoorlijk verschil in kwaliteit zitten. Het "matige" product zal echter aan de minimumeisen van de autofabrikant voldoen.

Over de kwaliteit van oliefilters en de eigenschappen van koel- en remvloeistof is nergens objectieve informatie te verkrijgen en het blijft dus min of meer gissen wat daarvan de eigenschappen zijn. Dat geldt met name voor koelvloeistof - iedere autofabrikant heeft zijn eigen specifieke samenstelling. Ook niet zo gek, betrouwbare tests die enige indruk geven over gedrag in de praktijk bestaan er niet.

Het veiligst is remvloeistof, koelvloeistof en oliefilter via een dealer aan te schaffen. Toyota stelt overigens aan motorolie geen erg hoge eisen - je zult moeite moeten doen om iets te vinden dat niet goed genoeg zou zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat een betere kwaliteit niet zinvol kan zijn.
Lexus Arnhem is voor mij de dichtstbijzijnde dealer,kan ik na het werk langsrijden voor een oliefilter,goede olie is online te bestellen met de juiste specificaties.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
264
153
43
Hallo mede Lexus fans, vandaag maar eens the big old lady in de ceramische coating gezet (Autoglym RCS500). Erg fijn spul en gaat bijna een jaar mee (ja ja, de meningen zijn verdeeld) mits je een goede niet agressieve autoshampo gebruikt. Ik was niet van plan om honderden euro's uit te geven voor een pro job terwijl dit het 90% benaderd ;). Ook de velgen mee genomen. Deze coating is echt een aanrader, superglad oppervlak als resultaat en ruikt fantastisch.

20230813_154620.jpg

20230813_154932.jpg


Dus ben een beetje aan het voorboetseren voor 24 september. Zie er naar uit om jullie te ontmoeten.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo mede Lexus fans, vandaag maar eens the big old lady in de ceramische coating gezet (Autoglym RCS500). Erg fijn spul en gaat bijna een jaar mee (ja ja, de meningen zijn verdeeld) mits je een goede niet agressieve autoshampo gebruikt. Ik was niet van plan om honderden euro's uit te geven voor een pro job terwijl dit het 90% benaderd ;). Ook de velgen mee genomen. Deze coating is echt een aanrader, superglad oppervlak als resultaat en ruikt fantastisch.

Bekijk bijlage 180658
Bekijk bijlage 180659

Dus ben een beetje aan het voorboetseren voor 24 september. Zie er naar uit om jullie te ontmoeten.
Ziet er zeer goed uit, nice man😎😎😎😎🌞🌞🌞🌞😎😎😎😎
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en IS-F kuiken

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
182
149
43
Is dat bij Geling René?

Ik ga proberen om mijn auto ook netjes te maken voor 24 september maar ik kan niet beloven dat coaten gaat lukken.... Staat nog wel op de planning evenals wat mindere puntjes weg laten werken maar wordt wellicht pas in het voorjaar...

Is die coating zelf makkelijk aan te brengen Bob of is dat van dat profi spul dat je met een sponsje heel netjes aan moet brengen? Ik zie wel reclames van spuitbusjes ceramische coating en dat ziet er dan fantastisch uit maar of dat echt zo mooi is?
 
  • Leuk
Waarderingen: rene1305nl

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
312
260
63
Hallo mede Lexus fans, vandaag maar eens the big old lady in de ceramische coating gezet (Autoglym RCS500). Erg fijn spul en gaat bijna een jaar mee (ja ja, de meningen zijn verdeeld) mits je een goede niet agressieve autoshampo gebruikt. Ik was niet van plan om honderden euro's uit te geven voor een pro job terwijl dit het 90% benaderd ;). Ook de velgen mee genomen. Deze coating is echt een aanrader, superglad oppervlak als resultaat en ruikt fantastisch.
Die ziet er idd goed uit! Iets als Gyeon CanCoat of Q2 Mohs is trouwens ook heel makkelijk aan te brengen, en vormt echt een harde laag. De lak van Toyota en Lexus is relatief zacht dus het is geen overbodige luxe om daar wat meer krasbescherming op aan te brengen.

En nu ben ik best wel gedreven in het onderhouden van mijn auto, maar eraan gaan ruiken gaat wel érg ver! :trollface: ;)

Jarno
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
264
153
43
Is dat bij Geling René?

Ik ga proberen om mijn auto ook netjes te maken voor 24 september maar ik kan niet beloven dat coaten gaat lukken.... Staat nog wel op de planning evenals wat mindere puntjes weg laten werken maar wordt wellicht pas in het voorjaar...

Is die coating zelf makkelijk aan te brengen Bob of is dat van dat profi spul dat je met een sponsje heel netjes aan moet brengen? Ik zie wel reclames van spuitbusjes ceramische coating en dat ziet er dan fantastisch uit maar of dat echt zo mooi is?
Mits je 'm goed schoon hebt dan ja. Maar als je oude lak hebt die jaren geen onderhoud heeft gehad dan moet je machinaal polijsten of minimaal kleien.
Maar als je lak in goede staat is en schoon is, ben je ongeveer 3 uur bezig (LS formaat) Goede (nieuwe) microvezel doeken is een vereiste voor succes. En kleine gedeelten per keer (schouderbreedte) een lichte laag aanbrengen met rechte bewegingen in 2 richtingen en direct uitpoetsen. Autoglym is geen profi onzin en kan gewoon met een goede schone microvezel doek worden aangebracht (een aantal keer spuiten op een opgevouwen doek is voldoende per keer) en geeft dan een geweldig resultaat. Dus, doen! We accepteren geen ongepoetste Lexii op 24 september!!!
PS. Hier de link: Autoglym RCS500
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Is dat bij Geling René?

Ik ga proberen om mijn auto ook netjes te maken voor 24 september maar ik kan niet beloven dat coaten gaat lukken.... Staat nog wel op de planning evenals wat mindere puntjes weg laten werken maar wordt wellicht pas in het voorjaar...

Is die coating zelf makkelijk aan te brengen Bob of is dat van dat profi spul dat je met een sponsje heel netjes aan moet brengen? Ik zie wel reclames van spuitbusjes ceramische coating en dat ziet er dan fantastisch uit maar of dat echt zo mooi is?
Ja autowasstraat Geling klopt..😎😎😎😎
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
We kennen natuurlijk allemaal de befaamde koude start ratel, of hebben daar wel eens van gehoord. Dit is natuurlijk de nokkenasversteller.
Bij mij ook af en toe...dit komt doordat de lockpin in de versteller verkleeft door lakafzetting van de motorolie en die veer niet meer genoeg kracjt heeft om de nokkenasversteller te borgen..wanneer de oliedruk wegvalt. Dus bij uitzetten van de motor...ik heb kroon 36109 bij de motorolie gedaan zodat deze lakafzetting wordt opgelost en ook fijnmechanische delen in de motor worden gereinigd. Ik rij er nu een tijd mee en het is weg. De ratel..
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
847
113
We kennen natuurlijk allemaal de befaamde koude start ratel, of hebben daar wel eens van gehoord. Dit is natuurlijk de nokkenasversteller.
Bij mij ook af en toe...dit komt doordat de lockpin in de versteller verkleeft door lakafzetting van de motorolie en die veer niet meer genoeg kracjt heeft om de nokkenasversteller te borgen..wanneer de oliedruk wegvalt. Dus bij uitzetten van de motor...ik heb kroon 36109 bij de motorolie gedaan zodat deze lakafzetting wordt opgelost en ook fijnmechanische delen in de motor worden gereinigd. Ik rij er nu een tijd mee en het is weg. De ratel..
Nooit geweten...
Kun je dit niet het beste vlak voor een oliewissel doen? Zodat de opgeloste rommel weer eruit gaat en je daarna met schone olie begint?
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Nooit geweten...
Kun je dit niet het beste vlak voor een oliewissel doen? Zodat de opgeloste rommel weer eruit gaat en je daarna met schone olie begint?
Dit blijkt een adaptief te zijn voor in de nieuwe olie ..inderdaad er zijn veel adaptiefs die je in de oude olie moedt gooien...maar ik had net nieuwe erin zitten😵💫😵💫🤣🤣 dus moest verder zoeken..en gevonden..ja sry ik ben standvast
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Nooit geweten...
Kun je dit niet het beste vlak voor een oliewissel doen? Zodat de opgeloste rommel weer eruit gaat en je daarna met schone olie begint?
Ik denk dat je je over het tijdstip van toedienen in dit geval niet te veel zorgen hoeft te maken. Ten eerste gaat het bij hoorbaar geratel slechts over een geringe hoeveelheid lak van in totaal waarschijnlijk minder dan een afgestreken theelepel. Die is ontstaan over langere tijd, mogelijk mede geholpen door het gebruik van relatief dikke motorolie met een marginale reinigende en vuilopnemende werking. Dan is het toedienen van wat extra detergent die de afzettingen wel weet te bereiken geen probleem.

Volgens de veiligheidsinformatie van de fabrikant bevat het "Fosforodithiozuur, gemengde O, O-bis (2-ethylhexyl en iso-Bu) esters, zinkzouten". Dat laat zich "vertalen" als "organisch oplosmiddel met detergerend en dispergerend vermogen" - ofwel het weekt lakafzetting los en houdt dit in de olie in zweving. De zinkzouten zouden ook nog een zekere werking als anti-oxidant en als anti-slijtage additief kunnen hebben - ook nuttig op plaatsen waar de oliedoorstroming beperkt is.

Aan dergelijke produkten lijkt in de praktijk een zekere behoefte te bestaan bij een minder gelukkige combinatie van motortype, rijomstandigheden en oliekwaliteit. Toen ik mijn destijds 6 jaar oude GS 450h kocht, tikte deze ook lichtelijk. Een blikje van een vergelijkbaar middel verholp de kwaal binnen een paar 100 km rijden en heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan. Gebruik van motorolie die aan recente kwaliteitseisen voldoet heeft het ontstaan van het probleem sindsdien weten te voorkomen. Bij een van de jaarlijkse onderhoudsbeurten van mijn auto werd ik gebeld door de Lexus dealer met de vraag of ik het goed vond dat er een dergelijk reinigingsmiddel werd toegevoegd aan de motorolie omdat dat getik zou voorkomen. Om die reden deden ze dat vaker. Op mijn vraag of er was geconstateerd dat er tikkende geluiden waren, was het antwoord "nee". Ik heb hem toen verteld dat het me dan niet nodig leek en dat de daar normaal gebruikte olie kennelijk goed in staat was om alles inwendig voldoende schoon te houden. Sindsdien is het me nooit meer gevraagd - maar de verkoop van dit type product is kennelijk voor een werkplaats een interessant additioneel verdienmodel :)

Naast het bovengenoemde type additief zijn er producten te koop die in staat worden geacht een volkomen vervuilde motor weer redelijk inwendig schoon te krijgen. De gebruiksinstructie daarvan is geheel anders: in de motor bijvullen, motor onbelast laten draaien tot dat deze op temperatuur is en vervolgens olie en "bagger" aftappen. De bedoeling is dus duidelijk: niet mee te rijden, omdat het gevaar bestaat dat er zeer veel vuil ineens los komt en dan bijvoorbeeld een olieaanzuigzeef of een dunne olieboring verstopt kan raken, met als gevolg mogelijk grote schade. Het gebruik van een dergelijk "paardemiddel" kent dus zeker risico's. Het gaat dan wel over motoren met zo veel inwendige vervuiling dat je die bij wijze van spreken met een plamuurmes weg zou kunnen schrapen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n