Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Ik heb gelukkig 21 schadevrije jaren achter de rug. Ik ga wel twee treden in no-claim terug, maar dat heeft vooralsnog geen financiële consequenties. Hierna uiteraard twee jaren niet wéér schade rijden ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Vandaag met Chipex bezig geweest om steenslag te verhelpen ..zo goed en kwaad als het kan ;-)
Ben er best mee aan het stoeien maar we komen er wel .
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Even een vraagje: De lak en het interieur van mijn NX zijn nagenoeg in nieuwstaat (behalve het spatbord rechtsachter nu even) maar de motorruimte vereist wat meer aandacht. De behuizing van de.regelelektronica en de metalen aansluitingen zijn lelijk gecorrodeerd. Poetsen met staalwol knapt eea wel op maar je weet dat de corrosie weer zal terugkomen. Ik wil deze metalen oppervlakten daarom met een metaalverf behandelen. Any tips?
 
Hoe werkt het met dat Chipex? De website laat het nogal simpel lijken maar wat is de praktijk?
Ik ben nog een aan het uitproberen met de droogtijd. De 5 tot 15 minuten haal ik zelf niet moet ik zeggen en ja... ik schud de lak voor gebruik.
Diverse kleine steenslag heb ik redelijk weg kunnen werken maar een hardnekkig steenslagprobleem moet ik nog naar tevredeneid oplossen. Iets met opvullen na de eerste keer lakken ;-). Perfect krijg je het nooit maar ja ..ik ben ook maar een beginner ;-)
 
Als beginners onder elkaar: werkt polijsten wellicht? Ik laat bij steenslag een druppeltje lak op de schadeplek vallen, zodat de lak op de reparatieplek iets opbolt.
Na uitharden (ik neem een dag) is de lak bijna vlak en kan ik het plekje vlakpolijsten met een kleine polijstschijf.
Dan druppeltje transparante autolak er op laten vallen.
En weer een dag later vlakpolijsten en met de hand napolijsten.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Als beginners onder elkaar: werkt polijsten wellicht? Ik laat bij steenslag een druppeltje lak op de schadeplek vallen, zodat de lak op de reparatieplek iets opbolt.
Na uitharden (ik neem een dag) is de lak bijna vlak en kan ik het plekje vlakpolijsten met een kleine polijstschijf.
Dan druppeltje transparante autolak er op laten vallen.
En weer een dag later vlakpolijsten en met de hand napolijsten.
Ik heb dit ook geprobeerd met de lakstift/clear coat en de resultaten zijn redelijk. Ik heb geen polijstschijf maar heb ook geen faciliteiten ( 220 volt) om deze te gebruiken.
Ben er ook een beetje huiverig voor maar dat ligt aan mij. Dit is ook maar een probeersel van mij maar ik ga wel de goede kant op ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b
@IS-F kuiken Polijsten is niet moeilijk hoor, het helpt al een heleboel om een excenter polijstmachine te gebruiken. Daarbij draait de polijstschijf niet alleen rond maar beschrijft hij ook kleine cirkeltjes zodat je vrijwel zeker gelijkmatig werkt. Ik heb de methode van @Frank2b ook wel gebruikt maar met een paar tussenstappen: ik strijk de kleurverf meteen glad met een oud pasje. De verf krimpt een beetje tijdens het drogen en daardoor krijg je ruimte voor de blanke lak. Als de blanke lak droog is heel lichtjes schuren met korrel 2000 tot het helemaal vlak is, en dat is ook het engste gedeelte want je hebt gelijk een doffe plek in je lak. De eerste keer dat ik het deed dacht ik "waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen? " maar met een polijstmachine is de glans verrassend snel weer terug. De lak van Toyota/ Lexus is vrij zacht dus er is met een zachte polijstpad en fijn polijstmiddel al snel resultaat te halen. Carclean in Berkel en Rodenrijs geeft in de zomer weleens workshops polijsten, daar heb ik zelf ook veel van geleerd. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Jarno
 
Twee weken terug, bij de jaarbeurt, een CTEK stekkertje onder de motorkap laten monteren. Tbv de aansluiting van de druppellader.
Netjes gedaan, in Utrecht. Blij mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en Bobusa
Na een tijd rondgereden te hebben met een zowel zingend als schavend geluid van de achteras, beide wielnaven vervangen wat een hoop rust teruggaf.

De elektrische stuurverstelling is nu volledig in staking gegaan, ik kon de hoogte nog wel instellen, maar dat wil nu ook niet meer, vanmiddag het kunststof omhulsel verwijderd van de stuurkolom zodat ik bij de motoren kon komen en met een tang de as gedraaid tot het stuur voor mij op de juiste hoogte stond, ook de (hopelijk juiste) zekering eruit getrokken zodat ie niet opeens bij een opleving zich verzet en ik daarna weer met de hand de boel op de juiste stand moet draaien.