Accu gauw leeg van nieuwste NX450H+

De ca. anderhalf jaar oude accu is twee weken geleden door de dealer getest. Resultaat: Accu is prima.
Vervangen lost dan misschien toch het probleem niet op.
Software die verbruikers "aan" houdt zou ook de oorzaak kunnen zijn. Dat geldt bijv. ook voor communicatie met de servers van de dealer/importeur t.b.v. de Lexus-Link+ app.
Hmm, het is toch Lexus software dus lijkt me dat ze dat niet als excuus kunnen gebruiken. Ik zou toch met meer druk om een andere accu vragen.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik had diezelfde ervaring. 2x lege accu in korte tijd. Afgezien van een jumpstarter en een druppellader die ik heb aangeschaft houd ik me nu aan een paar kleine dingen.
- in de maanden dat het licht is zet ik de door verlichtingen uit
- bij inladen de deuren niet nodeloos open laten staan (instapverlichting deur)
- de auto wassen met deuren open, alleen als de accu 100% opgeladen is.
- bij auto wassen de sleutel buiten bereik van de auto leggen
- de lexus + app altijd uitloggen cq nauwelijks gebruiken.

En bij een lange rit is het niet zo dat de accu continu opgeladen wordt.

Bij de eerste lege accu, is na het opladden de accu getest door de dealer en goed bevonden, spanning 11.9 volt.
Tja, it’s a Lexus! ;)
11,9 volt is te laag voor een volle accu. Is het een type AGM?

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Een normale loodaccu is helemaal leeg bij 11.9 volt.
De Google AI zegt dit:
1760080135546.png

• Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Mogelijk hanteerd Lexus het voltage uit de werkplaats handleiding, die meldt 11 volt als absoluut minimum om het hybride systeem nog te kunnen starten, maar als je de accu vaker op zo'n lage spanning hebt is hij snel kapot. Ook 11,9 volt is te laag. De auto zal starten en je merkt niets maar de accu is veel sneller gesulfateerd en kun je snel afschrijven. Dus bij weinig rijden of steeds korte ritten zorgen dat de accu wekelijkse aan een goede druppellader wordt gehangen en helemaal wordt volgeladen.

Maar dat is bij een gewone auto (want met dynamo), bij de plug-in hybrid is er geen dynamo. Dus daarom ook een andere/minder sterke accu.
Klopt. Vandaar ook 11 volt (absoluut minimum en nooit zo laag laten dalen) voor een hybride auto. En die minder sterke accu komen ze, zo lijkt het, van terug.

Effe het testrapport erbij gezocht. Dat is dus van ruim 1,5 jr geleden. Na de eerste ervaring van een lege accu.
Inmiddels doet de druppellader zijn werk.

Bijlagen

• IMG_1816.jpeg
    IMG_1816.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 31
  • Leuk
Ik lees vaak dat er problemen zijn met de 12V accu. Ik heb die gelukkig nog niet gehad. Maar in de facebook-groepen van de NX 2e generatie en de NX 450h+ wordt wel gewaarschuwd om niet op de accessoirestand de audio of andere stroomverbruikers te gebruiken. En achteraf ingebouwde alarmsystemen en dashcams gebruiken ook energie als de auto niet gebruikt wordt. Lexus zou daarvoor mogen waarschuwen of, beter nog een zwaardere accu (of een LiFePo4-accu) mogen inbouwen. Ik had hiervoor een GS 450h die een keer te weinig accuvermogen had om de elektrische handrem te lossen. Daardoor wilde hij ook niet starten. Onze tweede Lexus (een CT 200h), had na vele maanden stilstand ook eens een accuprobleem, maar met startkabels was dat zo verlopen.

• Leuk
Ik ben pas op vakantie geweest en na terugkeer heb ik de auto gewassen. Terwijl ik op vakantie was had ik dit topic gelezen, en naar aanleiding daarvan mijn auto tijdens het wassen aan de lader gehangen. Ik had de dag ervoor 300km gereden dus dan zou je verwachten dat de accu helemaal vol zou zijn, maar daar dacht de lader anders over. Pas na meer dan een uur sloeg hij af dus het lijkt erop dat het onboard laadsysteem de accu inderdaad niet helemaal vol laadt.

Overigens heb ik tot dusver nog niet gemerkt dat de accu na een paar dagen stilstand ontladen was, het langste wat mijn auto tot dusver heeft stilgestaan was iets meer dan een week.

De ca. anderhalf jaar oude accu is twee weken geleden door de dealer getest. Resultaat: Accu is prima.
Wat hebben ze getest, het voltage of ook de capaciteit? Ik heb zelf namelijk al twee keer gehad dat een auto bij de dealer een tijd had stilgestaan, hierdoor de accu leeg was geraakt en er een paar cellen waren overleden. De accu geeft dan na opladen wel 12V maar is een gedeelte van zijn capaciteit kwijt waardoor hij ook snel weer leeg is. De enige manier om dat te meten is door óf, als de accu volledig leeg is, hem aan de lader te hangen en te kijken hoe lang het duurt om hem op te laden, of de volle accu aan een bekende last te hangen (straalkacheltje of zo) en te kijken hoe snel hij leeg is.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en Bobusa
Maar dat is bij een gewone auto (want met dynamo), bij de plug-in hybrid is er geen dynamo. Dus daarom ook een andere/minder sterke accu.
Voor zover ik weet heeft ook een Lexus hybride een gewone loodaccu. Die hoeft in een Lexus hybride alleen maar de stroom te leveren voor de elektronica en dat is lang niet zoveel stroom als voor een startmotor en daarom kan de accucapaciteit kleiner zijn. Een grote/sterke als een kleine/zwakke accu hebben dezelfde spanning als ze niet belast worden en als de ladingstoestand hetzelfde is.

Bij de Lexus hybride wordt de accu inderdaad niet opgeladen door een dynamo maar in plaats daarvan door een inverter die de energie uit de hoogspannings (tractie) accu haalt. Het zal voor de accu niet uitmaken of de laadstroom uit een dynamo, uit een inverter of uit een acculader komt.

Ik was overigens wat te kort door de bocht door te stellen dat een accu met 11.9V helemaal leeg is. Ik vond vanavond tabllen op Internet die zeggen dat bij 11.9V de ladingstoestand 40% is. En diat is wel laag maar nog niet leeg.... Sorry.
Wat linkjes:

Maar het echte probleem is natuurlijk waarom de accu leeggelopen is als de auto een week stilstaat. Ik kan me niet voorstellen dat het "by design" is want dan zouden alle Lexus hybrides dat moeten hebben. Als ik dit probleem zou hebben dan zou ik eerst alle Internet data logging proberen uit te zetten indien dat mogelijk is. Ik heb me laten vertellen dat alle moderne auto's continu allerlei gegevens naar de fabriek sturen en misschien gaan ze bij Lexus daarmee door indien de auto stilstaat. Dat kost dan natuurlijk stroom.
Om het echt uit te zoeken zou je alle stromen in de auto moeten meten, bijvoorbeeld via de zekeringen. Heb ik ooit eens gedaan voor mijn vorige auto maar dat is heel veel werk en je moet weten wat je doet. Als je dat bij de Lexus zou laten doen kan het een hele rekening worden.

Het lijkt inmiddels op een ontwerpfout; in een testomgeving zal het systeemontwerp vast werken zoals bedoeld maar de praktijk is zoals wel vaker weerbarstiger.

Her en der de kennis en ervaring combinerende, lijkt mij de oplossing om zowel een 12V accu te plaatsen met een grotere capaciteit en tevens die stekker van de sensor op de min-pool van de 12V accu los trekken. Als dat geen storingsmelding oplevert, rijden maar!

• Leuk
Waarderingen: snorlax
Onze UX 300e is ook na 4,5 jaar de 1ste "start"accu gesneuveld. Was slechts 35Ah, echt mini. Lexus was voor overleg nauwelijks bereikbaar, dus zelf maar een nieuwe Bosch geplaatst. Nu 44Ah. Uiteindelijk met Lexus nog contact gehad en zij vinden de 44Ah de juiste keuze en vinden zelf de standaard 35Ah echt te weinig. Dit hoor je ook vaak bij de Toyota/Lexus hybrides, de standaard accu is te klein geleverd.

• Leuk
Naar aanleiding van de mooi gevonden bijdrage van @Lexy in dit topic vroeg ik mij af of iemand hier de oplossing al heeft geprobeerd of gaat proberen? Dus de stekker van de 12v sensor loskoppelen en daarna monitoren.

Ikzelf met de LS 600h lijkt dit probleem niet te hebben (gelukkig) als ik naar het IntAct log kijk. Bij langere trips van 2 uur continu rijden blijft het voltage op 14,6 volt.

• Leuk
Waarderingen: snorlax en D43m0n