Accu gauw leeg van nieuwste NX450H+

De ca. anderhalf jaar oude accu is twee weken geleden door de dealer getest. Resultaat: Accu is prima.
Vervangen lost dan misschien toch het probleem niet op.
Software die verbruikers "aan" houdt zou ook de oorzaak kunnen zijn. Dat geldt bijv. ook voor communicatie met de servers van de dealer/importeur t.b.v. de Lexus-Link+ app.
Hmm, het is toch Lexus software dus lijkt me dat ze dat niet als excuus kunnen gebruiken. Ik zou toch met meer druk om een andere accu vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik had diezelfde ervaring. 2x lege accu in korte tijd. Afgezien van een jumpstarter en een druppellader die ik heb aangeschaft houd ik me nu aan een paar kleine dingen.
- in de maanden dat het licht is zet ik de door verlichtingen uit
- bij inladen de deuren niet nodeloos open laten staan (instapverlichting deur)
- de auto wassen met deuren open, alleen als de accu 100% opgeladen is.
- bij auto wassen de sleutel buiten bereik van de auto leggen
- de lexus + app altijd uitloggen cq nauwelijks gebruiken.

En bij een lange rit is het niet zo dat de accu continu opgeladen wordt.

Bij de eerste lege accu, is na het opladden de accu getest door de dealer en goed bevonden, spanning 11.9 volt.
Tja, it’s a Lexus! ;)
11,9 volt is te laag voor een volle accu. Is het een type AGM?
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax
Een normale loodaccu is helemaal leeg bij 11.9 volt.
De Google AI zegt dit:
1760080135546.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Mogelijk hanteerd Lexus het voltage uit de werkplaats handleiding, die meldt 11 volt als absoluut minimum om het hybride systeem nog te kunnen starten, maar als je de accu vaker op zo'n lage spanning hebt is hij snel kapot. Ook 11,9 volt is te laag. De auto zal starten en je merkt niets maar de accu is veel sneller gesulfateerd en kun je snel afschrijven. Dus bij weinig rijden of steeds korte ritten zorgen dat de accu wekelijkse aan een goede druppellader wordt gehangen en helemaal wordt volgeladen.
 
Maar dat is bij een gewone auto (want met dynamo), bij de plug-in hybrid is er geen dynamo. Dus daarom ook een andere/minder sterke accu.
Klopt. Vandaar ook 11 volt (absoluut minimum en nooit zo laag laten dalen) voor een hybride auto. En die minder sterke accu komen ze, zo lijkt het, van terug.
 
Effe het testrapport erbij gezocht. Dat is dus van ruim 1,5 jr geleden. Na de eerste ervaring van een lege accu.
Inmiddels doet de druppellader zijn werk.
 

Bijlagen

  • IMG_1816.jpeg
    IMG_1816.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa