aanschaf Lexus GS300

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Beste Lexus forumleden,

Een aantal maanden geleden hebben we onze Lexus IS250 verkocht.
De auto beviel op zich prima, maar afkomende van de grotere Volvo`s miste ik toch het 'vliegend tapijt' gevoel.

Daarom al sinds langere tijd informatie aan het vergaren over de derde generatie GS300.
Ik vond en vind het een prachtig model, elegant, sportief en naar mijn inziens tijdloos.

Het enige waar ik me zorgen over maak en waar je op het US Lexus forum veel over leest is het olieverbruik ontstaan door vastzittende zuigerveren, wat weer komt door de directe inspuiting.
Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die e.e.a. kunnen bevestigen dan wel ontkennen?

Op het Duitse forum alsook op het Engelse vind ik er niet veel over, toch betreft het dezelfde motor als in de US, namelijk de; 3GR-FSE.

Ik heb een aantal mooie exemplaren bekeken, maar merk dat ik terughoudend blijf met de aanschaf omdat het me toch zwaar valt een x bedrag neer te leggen voor een auto waarvan ik tot nu toe niet van weet of dit inderdaad een euvel is wat zich vroeg of laat aandient..

De garage waar we de auto`s in onderhoud hebben, vertelde me al dat er wel (preventieve) maatregelen zijn te nemen om koolstofafzetting tegen te gaan/ uit te stellen/ op te lossen, toch zorgt het voor twijfel.

Ik koop liever een GS300 dan een Volvo V70/S80 maar mocht ik voor mezelf niet duidelijk krijgen wat de ervaringen in Nederland zijn wat betreft de gevolgen van directe inspuiting (i.c.m. hogere kilometerstanden), ben ik bang dat ik dit "avontuur" niet aandurf...


Rijden er uberhaupt nog 3e generaties rond? (met een tonnetje of 3 - 4)

Dank zover!
 
Laatst bewerkt:

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Op Amerikaanse websites lees je inderdaad veel over issues door de directe inspuiting van de GS300 maar in Europa lees je er nauwelijks over. Zou de kwaliteit van de brandstof een verschil maken?

Overigens zijn er ook twee andere manieren om die problemen te voorkomen: (1) koop een GS430 of (2) koop een GS 450h. Heb je ook nog eens meer power ;-)
Of manier drie: een 4e generatie GS300h? Net nog 1500 heerlijke vakantiekilometers mee naar/door Elzas mee gemaakt :cool:

Woon overigens bij Eindhoven, je bent welkom om eens te komen voelen hoe zo'n 300h rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Of manier drie: een 4e generatie GS300h? Net nog 1500 heerlijke vakantiekilometers mee naar/door Elzas mee gemaakt :cool:

Woon overigens bij Eindhoven, je bent welkom om eens te komen voelen hoe zo'n 300h rijdt.
Wat een attent aanbod.
Hartelijk dank!
Heb ik eigenlijk nooit overwogen om twee redenen;

Ik ben er eigenlijk automatisch vanuit gegaan dat deze auto`s ruim boven budget zijn.
En ik heb de 3e generatie altijd in m`n hoofd gehad als 'droomauto' dus nooit de behoefte gevoeld om voor een jongere/andere generatie te gaan.

Ik zal ze tóch eens bekijken...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah en Citrofiel1975

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
597
48
28
Dit forumlid meldt een olieverbruik bij z'n 3rd gen GS300:

Wellicht kan @ThinlaneT je vertellen wat zijn verdere ervaringen met het olieverbruik zijn.

Overigens lusten de benoemde Volvo P3 modellen in de vijf- maar vooral zescilinder vorm ook nog weleens een slok olie en zit je ook nog met de READ-module. Persoonlijk zou ik dan liever het GS300 avontuur aangaan. ;-)
Bij het 3e beurtje is er wat zichtbare olieverbruik aan het blok geconstateerd. Men kon niet zeggen of dit een lek betrof of dat er wat olie is gemorst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierna nauwelijks meer olieverbruik heb (of zij toen de pvc valve hebben vervangen weet ik niet, staat niet op de rekening). Ik rij nu een stuk minder per jaar dus het zichtbare/merkbare kan wegvallen in de ververs intervallen (rij nu 11/12k per jaar tov 25-30k pre-covid)
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Ik hoop nog steeds op zo'n "van eerste eigenaar, dealer onderhouden, met 133.000km op de teller, binnengestald exemplaar advertentie" :)
Maar dat gaat nog niet meevallen. Er staan er echt maar weinig te koop...
In Limburg is Duitsland nooit ver weg, je zou ook eens over de grens kunnen kijken. In Duitsland zijn auto's over het algemeen goed onderhouden zeker als een dealer van het merk ze aanbiedt.
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Bij het 3e beurtje is er wat zichtbare olieverbruik aan het blok geconstateerd. Men kon niet zeggen of dit een lek betrof of dat er wat olie is gemorst. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierna nauwelijks meer olieverbruik heb (of zij toen de pvc valve hebben vervangen weet ik niet, staat niet op de rekening). Ik rij nu een stuk minder per jaar dus het zichtbare/merkbare kan wegvallen in de ververs intervallen (rij nu 11/12k per jaar tov 25-30k pre-covid)
Dank voor het delen van je jouw ervaring.
dat klinkt inderdaad niet als het olieverbruik wat ik op het US forum lees. Daar hoor je echt horrorverhalen over 1 liter op 2000km wat ook nog eens alleen maar erger wordt.
Dat een oude(re) auto wat olie verbruikt vind ik echt geen probleem, onze Volvo`s hebben altijd en allemaal wat verbruikt.
Maar verhalen over fors olieverbruik dat alleen maar erger wordt, daar gruwel ik dan wel weer van...
Maar tot nu toe lijkt dit inderdaad niet aan de hand bij de Europese modellen...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
In Limburg is Duitsland nooit ver weg, je zou ook eens over de grens kunnen kijken. In Duitsland zijn auto's over het algemeen goed onderhouden zeker als een dealer van het merk ze aanbiedt.
Dank voor het meedenken en dat klopt inderdaad. Ik kijk ook echt fanatiek op Duitse sites.
Ze zijn daar echt vele duizenden Euro`s goedkoper (al weet je dan natuurlijk nog niet wat je voor de deur hebt staan).
Het zelf invoeren houdt me wel `n beetje tegen, maar als er eentje in de buurt zou staan, dan zou ik er zeker even gaan kijken.
Er staan er aardig wat te koop, maar Duitsland is grooottt, kom je dan achter :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Farah

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Zelf een auto invoeren is echt peanuts, moet je niet tegenop zien. Eerst goed inlezen en dan rustig je ding doen. Ik heb eens een motor gekocht in Engeland, kind kan de was doen en als het veel geld scheelt, heel veel was ;)
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Vervolg:

Gisteren 546km in onze 21 jaar oude Yaris gereden om een GS300 te bekijken.

Hij stond klaar in de showroom en elke keer weer ben ik onder de indruk van de afmetingen en het model.

"ah, jammer daar is `n beetje lak af. oei, een doffe plek linksachter die ik er niet af gepoetst krijg. hé, twee parkeerdeukjes, oeh, wat kleine blaartjes op de motorkap. tja, wat wil je Luuk, de auto is 18 jaar oud. Als `ie van binnen netjes is en de rest klopt, is het misschien toch een interessante auto. Er zit tóch `n jaar Bovag garantie op"

Van binnen netjes, kleine beschadigingen, maar niks om over te klagen.
Ik vraag naar het onderhoudsboekje "dat is de vorige eigenaar kwijtgeraakt"
dus ik zit in een geïmporteerde auto zónder bekend verleden , met maar 160.000km op de teller (onbestemd gevoel dient zich aan :)

Proefrijden wil ik sowieso graag.

nog geen 10 meter gereden en wéér dat vreselijke gekraak komende van het dashboard....
eenmaal op gang rijdt het wel echt héérlijk. Prachtig geluid uit het ML systeem, dakraampje open en cruisen maar.
Op de snelweg; tingeltje, piepje, rode lampjes "check engine"
oei! 5 rijstroken en geen vluchtstrook. Het zweet breek me uit! ik moet hier weg!
eerste afslag genomen en binnendoor teruggereden. Hij bleef overigens prima rijden,

Het zou volgens de (vriendelijke) verkoper gaan om een waarschuwing ivm te lage bandenspanning.
Ik heb géén idee. Ik vond het wel érg veel piepjes en paniek alleen voor lage bandenspanning...

Onder het genot van een kopje koffie nog even besproken wat de uiterste prijs zou zijn, garantievoorwaarden etc. en toen weer met frisse tegenzin in de Yaris gestapt om 220km terug te rijden...

Tijdens de rit uiteraard e.e.a. (tegen beter weten in) afgewogen en later op de dag een mail gestuurd dat ik van de koop af zie.

Dit was de laatste auto waarvan ik dacht/hoopte die `ie het had kunnen zijn.
Voor nu is het afwachten....
 
Laatst bewerkt:

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Verstandig @lexusluukie ik heb ook een GS uit 2005 gehad. Er stond op een gegeven moment ook 200+ op de teller. Foto’s daarvan vind je hier nog wel op het forum. Volgens mij noemde de nieuwe eigenaar het die dikke blauwe.
De lak zag je niks aan of op. Stiekem was dit mijn allerlekkerste Lexus. Kijk rustig verder voor een goede. Ik heb toen anderhalf jaar gezocht voordat ik vond wat ik wilde. Dat ga ik nu weer doen. Een goede Lexus zoeken die helemaal naar je zin is kost nu eenmaal tijd. Succes met de zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en lexusluukie

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
 
  • Leuk
Waarderingen: R3D en lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Heel verstandige keuze denk ik, lage bandenspanning geeft alleen één lampje, verder niks......;)
Dan waren mijn vermoedens tóch juist.
Er gingen twee lampen rood branden, waarvan één knipperend en in het display stond "check system" ik schreef eerder "check engine" .
al met al nog steeds er veel voor een lage bandenspanning:)
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Bij blaartjes op de motorkap was ik al afgehaakt.
Klinkt als het begin van veel ellende!
Dat was voor mij ook al een zware domper. Wetende dat roest niet stopt....
maar soms denk ik dat ik té veeleisend ben. je krijgt vaak te horen "het zijn auto`s van tig jaar oud, wat wil je"
dat brengt me soms wel aan het twijfelen...
 

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Verstandig @lexusluukie ik heb ook een GS uit 2005 gehad. Er stond op een gegeven moment ook 200+ op de teller. Foto’s daarvan vind je hier nog wel op het forum. Volgens mij noemde de nieuwe eigenaar het die dikke blauwe.
De lak zag je niks aan of op. Stiekem was dit mijn allerlekkerste Lexus. Kijk rustig verder voor een goede. Ik heb toen anderhalf jaar gezocht voordat ik vond wat ik wilde. Dat ga ik nu weer doen. Een goede Lexus zoeken die helemaal naar je zin is kost nu eenmaal tijd. Succes met de zoektocht.
Daar kom ik nu ook achter inderdaad.
Op zich ook niks mis mee, ware het niet dat ik met onze IS250 wekelijks een ritje met mijn vader op leeftijd maakte naar Zuid Limburg.
we genoten dan allebei van de rit en het gezelschap.
Ik merk dat we dit allebei erg beginnen te missen met als gevolg dat ik soms toch wat haast begin te maken...
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Verstandig @lexusluukie ik heb ook een GS uit 2005 gehad. Er stond op een gegeven moment ook 200+ op de teller. Foto’s daarvan vind je hier nog wel op het forum. Volgens mij noemde de nieuwe eigenaar het die dikke blauwe.
De lak zag je niks aan of op.
Haha, dat die lak zo mooi was komt ook omdat jij 'm zo prachtig hebt gehouden :)

Stiekem was dit mijn allerlekkerste Lexus.
Dat kan ik beamen :cool: Die donkerblauwe kleur, het imposante ontwerp - echt een 'dik ding'. M'n huidige IS rijdt wat strakker, zuiniger, is een stukkie moderner en ook zeker tof, maar lang niet zo'n imposante verschijning als die dikke donkerblauwe GS :)

Van binnen netjes, kleine beschadigingen, maar niks om over te klagen.
Ik vraag naar het onderhoudsboekje "dat is de vorige eigenaar kwijtgeraakt"
dus ik zit in een geïmporteerde auto zónder bekend verleden , met maar 160.000km op de teller (onbestemd gevoel dient zich aan :)
Ik verbaas me over de prijzen die worden gevraagd voor een 3e generatie GS, zeker als ze wat minder kilometers hebben. Wat wilde je er aan uitgeven?

Wellicht is het dan nog maar een klein verschil met een 4e generatie GS of een IS? Ik heb ook wel een zwak voor de 3e generatie GS maar de IS is echt wel flink moderner (en zo'n 8 jaar jonger).

Vanaf 14k heb je een IS 300h

Of zelfs een GS 450h van de vierde generatie:

Dit was de laatste auto waarvan ik dacht/hoopte die `ie het had kunnen zijn.
Voor nu is het afwachten....
Mijn zoektocht duurde z'n 5 maanden totdat ik de GS300 van @Stefan O kon kopen: https://forum.lexusforum.nl/threads/de-juiste-gs-vinden-onmogelijk.176082/
 
  • Leuk
Waarderingen: lexusluukie

lexusluukie

Hoort erbij
11 mrt 2021
78
30
18
Haha, dat die lak zo mooi was komt ook omdat jij 'm zo prachtig hebt gehouden :)


Dat kan ik beamen :cool: Die donkerblauwe kleur, het imposante ontwerp - echt een 'dik ding'. M'n huidige IS rijdt wat strakker, zuiniger, is een stukkie moderner en ook zeker tof, maar lang niet zo'n imposante verschijning als die dikke donkerblauwe GS :)


Ik verbaas me over de prijzen die worden gevraagd voor een 3e generatie GS, zeker als ze wat minder kilometers hebben. Wat wilde je er aan uitgeven?

Wellicht is het dan nog maar een klein verschil met een 4e generatie GS of een IS? Ik heb ook wel een zwak voor de 3e generatie GS maar de IS is echt wel flink moderner (en zo'n 8 jaar jonger).

Vanaf 14k heb je een IS 300h

Of zelfs een GS 450h van de vierde generatie:


Mijn zoektocht duurde z'n 5 maanden totdat ik de GS300 van @Stefan O kon kopen: https://forum.lexusforum.nl/threads/de-juiste-gs-vinden-onmogelijk.176082/
Ben ik helemaal met je eens wat die prijzen betreft! Ik zie in jou 'zoektocht topic' dat jij 8K wilde spenderen destijds. Daar zou ik nu voor tekenen.
Ik begon m`n zoektocht met 10K in gedachte. Inmiddels bereid om 11 -12K uit te geven. Daarna kan ik het niet meer aan mezelf verantwoorden waarom ik zo`n bedrag uitgeef aan een 1600kg wegende 3.0 6 cilinder van 18 jaar oud :)

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar die modellen in de door jou getoonde links doen me beduidend minder merk ik...
Ik heb er nooit in gereden, dus kan (gelukkig) niet oordelen over het rijgedrag, nieuwere techniek etc.

Ik hou het denk ik bij een derde generatie.

Ik heb contact gehad met de verkoper betreffende deze auto en de prijs drastisch naar beneden kunnen krijgen.


De kilometerstand is waar deze het van moet hebben, maar het is wel de kaalste uitvoering die ik ooit heb gezien.
U raadt het al; twijfel :)