Ervaringen met verschillende Lexus dealers

Kennelijk was er na het maken met de afspraak met de verkoper iemand binnen gekomen die meteen tot zaken kwam.
Dit is ons (mijn broertje en mij) in Den Haag bij Louwman uitgelegd, ik weet alleen ff niet of dat 7 jaar geleden ook al zo was.

Mijn broertje ging voor een UX250h dis daar stond en in de onderhandelingsfase vroeg hij hoeveel tijd hij had voor overleg met het thuisfront mocht hij er telefonisch met zijn vrouw niet uitkomen. Daar werd door de verkoper op gezegd dat hij daar best rekening mee wilde houden maar weet wel dat als er elders in het land iemand de auto in zijn winkelwagen zetten en daarmee kocht daar niks aan te doen was......Feitelijk kan dat dus gebeuren terwijl je over een auto in onderhandeling bent. Lijkt me alleen wel een beetje sterk dat ze dat niet kunnen blokkeren (zei ik nog) maar daar liet de verkoper zich niet over uit.

Overigens is de auto afgeleverd met een doffe vlek in de lak op het dak die we in de showroom onder schemerig kunstlicht niet hadden gezien. Vogelpoep die te lang gezeten heeft. Ik snap niet goed dat ze een auto (26k) zelf zo afleveren. Nu moet mijn broer er weer achteraan want hij is er niet blij mee, duidelijk.

Intussen rijden mijn beide broers en mijn oudste zoon allemaal Lexus, mijn jongste zoon spaart voor een CT of een IS300h dus het is een familiedingetje aan het worden :D
 
Soms moet je wel even met de garantie voorwaarden wapperen.
Daar moet je als klant dus zelf wel alert op zijn. En begrijpen wat er aan exacte termen in die garantie voorwaarden staat en wat jou is uitgelegd ook dezelfde exacte termen zijn! Nou zijn mijn oren wel gespitst als ik €700 aan reparatie moet betalen en ga ik doorvragen. Maar niet iedere Lexus-klant is dan in staat te begrijpen wat er dan gezegd wordt. Want de techneuten zelf krijg je niet te spreken. Vaak is het een receptionist die geen techneut is die de klant verteld: “er is een probleem met uw remmen aan de voorzijde”. Als je als klant niet technisch onderlegd bent haal je je schouders op en zeg je “zucht, moet toch gemaakt worden”. Maar bij doorvragen bleek het een onderdeel te zijn dat wel onder de garantie viel!

Zo heb ik Lexus niet leren kennen, dit is echt iets van de afgelopen vier/vijf jaar.


Het is vaak meer de onwetenheid wat er nu precies allemaal in de voorwaarden staat, en hoe deze te interpreteren,
Die onwetendheid bij Lexus-dealers vind ik niet kunnen, sorry. Ik heb misschien een keer per jaar wat te maken met eventuele voorwaarden als er wat mankeert. Die dealers (en medewerkers) hebben er dagelijks mee te maken. De voorwaarden voor 10 jaar Lexus relax bijvoorbeeld zijn sinds 2021 ongewijzigd op de site van Lexus NL gepubliceerd. Ik mag als klant toch verwachten dat als ik een medewerker spreek dat die ingewerkt is? Dat die op de hoogte is van de waarden van het merk, inclusief de voorwaarden van garantie-bedingen?

Ik heb een aantal weken geleden een enquete gekregen van Lexus NL. Iets over het merk zelf, het product en de service en of ik het zou aanraden. Ik heb daar wel laten blijken dat het product an sich prima is, maar dat de service niet meer is wat het was. En dat ik daardoor een Lexus product aan anderen alleen zou aanraden als het een ouder model is dat door menig vak garage zonder specialistische kennis/apparatuur onderhouden kan worden. Onlangs ben ik voor onze tweede auto naar een universele garage gegaan voor onderhoud ipv de VW-dealer. Stukken goedkoper en eerlijker. Onze derde auto gaat daar binnenkort ook voor ‘t eerst heen. En als dat voor beide auto’s prima bevalt, dan gaat de IS na afloop van de 10 jaar garantie (of de Hybrid Health Check) ook heen…
 
Die enquête heb ik inderdaad ook ontvangen en m'n eerlijke mening gedeeld: de service en kundigheid van zowel de dealer als klantenservice, laat nog weleens te wensen over. Dit terwijl de auto en het merk zelf me zeer goed bevallen.

Ook aangevinkt dat telefonisch contact gewenst is, zodat ik kan toelichten en men de kans heeft uitleg te geven, waarom het zo vaak misgaat. Helaas niet teruggebeld.
 
Onze IS is nu 11 jaar oud. Onze vorige auto was een 2013 Toyota Prius welke altijd bij de Toyota dealer (van Gent in Veenendaal) in onderhoud was. Dat beviel prima (al was er nooit iets spannends aan de hand dus had ook geen discussies).
De IS gaat daar ook weer heen voor z'n beurtjes, de 10 jaar garantie is toch al voorbij. Dat komt mede ook door de posts in dit topic; blijkbaar kan de dealer dat echte Lexus gevoel niet (meer) waarmaken dus waarom daar dan nog heen?
En voor de stempels maakt het weinig uit of dat Lexus of Toyota stempels zijn lijkt me.
 
Daar moet je als klant dus zelf wel alert op zijn. En begrijpen wat er aan exacte termen in die garantie voorwaarden staat en wat jou is uitgelegd ook dezelfde exacte termen zijn! Nou zijn mijn oren wel gespitst als ik €700 aan reparatie moet betalen en ga ik doorvragen. Maar niet iedere Lexus-klant is dan in staat te begrijpen wat er dan gezegd wordt. Want de techneuten zelf krijg je niet te spreken. Vaak is het een receptionist die geen techneut is die de klant verteld: “er is een probleem met uw remmen aan de voorzijde”. Als je als klant niet technisch onderlegd bent haal je je schouders op en zeg je “zucht, moet toch gemaakt worden”. Maar bij doorvragen bleek het een onderdeel te zijn dat wel onder de garantie viel!

Zo heb ik Lexus niet leren kennen, dit is echt iets van de afgelopen vier/vijf jaar.



Die onwetendheid bij Lexus-dealers vind ik niet kunnen, sorry. Ik heb misschien een keer per jaar wat te maken met eventuele voorwaarden als er wat mankeert. Die dealers (en medewerkers) hebben er dagelijks mee te maken. De voorwaarden voor 10 jaar Lexus relax bijvoorbeeld zijn sinds 2021 ongewijzigd op de site van Lexus NL gepubliceerd. Ik mag als klant toch verwachten dat als ik een medewerker spreek dat die ingewerkt is? Dat die op de hoogte is van de waarden van het merk, inclusief de voorwaarden van garantie-bedingen?

Ik heb een aantal weken geleden een enquete gekregen van Lexus NL. Iets over het merk zelf, het product en de service en of ik het zou aanraden. Ik heb daar wel laten blijken dat het product an sich prima is, maar dat de service niet meer is wat het was. En dat ik daardoor een Lexus product aan anderen alleen zou aanraden als het een ouder model is dat door menig vak garage zonder specialistische kennis/apparatuur onderhouden kan worden. Onlangs ben ik voor onze tweede auto naar een universele garage gegaan voor onderhoud ipv de VW-dealer. Stukken goedkoper en eerlijker. Onze derde auto gaat daar binnenkort ook voor ‘t eerst heen. En als dat voor beide auto’s prima bevalt, dan gaat de IS na afloop van de 10 jaar garantie (of de Hybrid Health Check) ook heen…
Mijn ervaringen hadden in eerste instantie geen betrekking op het al dan niet van toepassing zijn van garantie voorwaarden.
Er werd (op)gelapt met aangeving /motivatie dat bij de betreffende klacht vervanging volgens Lexus procedures niet geïndiceerd was, dat er werd gehandeld volgens de voor de klacht aangegeven herstel/ onderhoud procedure.
Voor de klacht er geen vervanging geïndiceerd was, dus niet werd gedaan.
De betreffende service adviseur ofwel opdracht had om alle vervanging acties onder garantie zo lang mogelijk af te houden, ofwel dit zijn eigen denk/ werkwijze was.
 
Laatst bewerkt:
Onze IS is nu 11 jaar oud. Onze vorige auto was een 2013 Toyota Prius welke altijd bij de Toyota dealer (van Gent in Veenendaal) in onderhoud was. Dat beviel prima (al was er nooit iets spannends aan de hand dus had ook geen discussies).
De IS gaat daar ook weer heen voor z'n beurtjes, de 10 jaar garantie is toch al voorbij. Dat komt mede ook door de posts in dit topic; blijkbaar kan de dealer dat echte Lexus gevoel niet (meer) waarmaken dus waarom daar dan nog heen?
En voor de stempels maakt het weinig uit of dat Lexus of Toyota stempels zijn lijkt me.
Mmmmm,
In het Weertse is de lokale Toyota Dealert begin dit jaar overgenomen door Mengelers die ook Lexus dealert is (o.a ook in Sittard)
Dus ik dacht, waarom helemaal naar Brainport of Sittard rijden wanneer er op pakweg 5 km een Mengelers vestiging zit.
Dus praatje aan de balie gemaakt.
Nee, dat zit toch anders. Onderhoud mogen we aan Uw Lexus doen, maar de rest.
Rest als in bijv. eventuele storingen uitlezen, storingen verhelpen, software update en/of terugroep acties.
Dat mogen we niet doen, daar moet je toch echt voor naar Sittard (Mengelers) of Eindhoven (Louwman).
OK dank voor de info, ik kijk wel wanneer het zo ver is of wanneer de nood aan de man is.
 
Ok, kan ik inkomen. Standaard beurt dingetjes mag de Toyota dealert doen.
Is er echt iets bijzonders is dan ga ik wel naar Lexus.

Onze IS is jaren bij Mengelers in onderhoud geweest. Heb hen voor de aankoop nog gebeld over de onderhoudshistorie van de auto.