LS400 VIP(ish) daily driver | mazda update

Mijn auto heeft nu 123.000 mijl op de teller zonder enige historie van onderhoud, dus het was opzich wel een goed idee om de distributieriem te gaan vervangen.

Ik beide riemen en spanrol besteld, "waterpomp laat ik wel zitten, die kan altijd nog....". Ga ik een paar dagen van te voren kijken, blijkt dat de waterpomp helemaal door loopt tot achter de tandriem. En schijnbaar zit er een los span element op het blok die de spanrol en dus de riem op spanning drukt. Dus toch maar beide dingen incl een nieuwe krukas bout besteld en het hele verhaal een week op geschoven.


Gisteren dus auto op de brug gezet, kvs afgetapt en radiateur er uit gesloopt. Toen bleek al snel dat de radiateur ook zijn beste tijd heeft gehad maar bij gebrek aan een nieuwe, uiteindelijk maar gewoon terug gezet.

IMAG0896.jpg



Afijn, ding aan de kant gezet, multiriem, spanner, en diverse kappen weg gehaald tot dat de kruk as bout aan de beurt was. Wat een gekloot was dat!

Auto in de versnelling, op de handrem, stuk gereedschap gesloopt, ander stuk gereedschap gekocht, moment sleutel die tot 400 nm gaat durfde ik niet meer aan omdat daar een andere kop op zat als de bedoeling is.

Uiteindelijk met een "bedrijfswagen momentsleutel" en alle hulpmiddelen nog een poging gedaan. Nadat ie bij 500nm klikte begon er eindelijk beweging in te komen.

IMAG0897.jpg



Hele zooi er af getrokken, waterpomp er afgehaald en alles over gezet incl nieuwe thermostaat en toen kon de nieuwe riem er weer op.


IMAG0898.jpg


IMAG0899.jpg


IMAG0900.jpg



Met de DB timing had ik even een twijfel momentje. Ik had de markeringen gebruikt, maar door het los draaien van de krukas bout is de boel wat gaan verdraaien en terwijl alle poulies op tijd stonden kwam ik er achter dat ik de inlaat poulie een paar graden beide kanten op kon draaien zonder dat de nokkenas zelf draait.

Dit vond ik wat vreemd, maar dat kon niks anders zijn dan de nokkenas verstelling. Ik heb de nokkenas een stuk tegen de richting in gedraaid, en vervolgens weer in de goede richting op tijd gezet. Ik vermoed dat het even wel goed was gekomen maar nu wist ik in ieder geval zeker dat er ook tijdens de eerste start geen gekke dingen gingen gebeuren.

Spanner vervangen, spanrol vervangen. Riem om de krukas en spanrol gelegd. Riem om de inlaat poulie gelegd zodat deze iets onder spanning stond in draai richting en dus niet ging verdraaien. En tot slot met een beetje verdraaien van de uitlaat poulie de riem er op de correcte manier op gekregen.

IMAG0902.jpg


IMAG0903.jpg


IMAG0904.jpg


IMAG0905.jpg



Nieuwe krukasbout gemonteerd op 330 nm en de zooi weer dicht gebouwd.

IMAG0906.jpg



Loopt weer als een zonnetje, van de week is een belletje doen wat een nieuwe radiator kost.
Condensor was er overigens net zo slecht aan toe, maar die laat ik zitten tot ie lekt, lijkt redelijk makkelijk te zijn om te vervangen.
 
Damn! Die momentsleutel hahaha goed werk man.. Wil dit, dit jaar ook gaan doen op de tezz en die krukaspulley schijn net zo nasty te zijn om los te krijgen..
 
Als je sleutel / wringijzer maar sterk genoeg is, kun je er een buis op zetten.

Belangrijker is dat je iets verzint om de krukas tegen te kunnen houden.
 
No Title

Als je sleutel / wringijzer maar sterk genoeg is, kun je er een buis op zetten.

Belangrijker is dat je iets verzint om de krukas tegen te kunnen houden.

@Nivek: om de krukas te fixeren gebruik ik een stripje staal die ik vastschroef aan de krukaspoelie (deze is voorzien van 2 gaten met schroefdraad). Bouten er wel ver genoeg in draaien en iets met voldoende treksterkte gebruiken (geen RVS A2). Poeliebout zit inderdaad verschikkelijk vast.
 

Bijlagen

  • photo2784.jpg
    photo2784.jpg
    203,3 KB · Weergaven: 69
Koelblok? Check!

IMAG0935.jpg




Las apparatuur? Check!

IMAG0945.jpg




Aluminium? Check!

IMAG0948.jpg




Dan kunnen we beginnen denk ik. Ik heb vandaag nog niet veel kunnen doen wegens een last minute change of plans. Heb nu wat materiaal te veel, en moet een extra dingetje bestellen. Dat is wel even balen maar het nieuwe plan voel ik me toch beter bij.

Nu ook gelijk nog even alu buizen bestellen (was ik vergeten), en dan zouden we een heel eind vooruit kunnen.



Nog een paar andere dingetjes.

Ik heb al enige tijd een mattenset in bestelling staan bij firma louwman. Heeft even moeten duren maar de verwachting is dat ze binnenkort uitgeleverd gaan worden.

Begin januari heb ik een complete race outfit aangeschaft en de rekening op gestuurd naar 538:trollface: ....helaas zonder succes:(
Afgelopen week heb ik dat aangevuld met intercom. De helm set heb ik, oordopjes moet ik van de week even laten gieten (oordopjes op maat dus).
Als alles een beetje mee zit ga ik zaterdag a.s. mee naar een test dag.
 
De testdag was vandaag en ik heb me kapot gelachen.

Het was eigenlijk een praktijk oefendag voor marshalls waar rijders voor nodig waren om dit uit te voeren. Dus het ene moment was er een bewust slechte pit, dan liep er een hond door de pit, ging er iemand helemaal over de zeik. Pitbox brand gesimuleerd al dat soort dingen.

Tussen alles door heb ik een aantal rondjes kunnen rijden. Jammer genoeg wat last van een slippende koppeling zo nu en dan. Desondanks eind van de dag nog een poging gewaagd om een rondje tijd neer te zetten en met 2:09 \ 2:10 zit ik toch heel aardig in de buurt bij de ronde tijden van de 2 jongens die al in dat team zitten.


Dus ja,al met al een leuke dag. Nu moet ik sponsoren gaan zoeken zodat ik ook echt bij hun kan gaan rijden en niet alle kleding ed voor niks gehaald heb.
 
Ben druk bezig, en er zit eindelijk fatsoenlijk vooruitgang in.

Radiatorsteunen zijn zo goed als klaar.
Radiator is inmiddels volledig dicht gelast, en het eerste gat voor de nieuwe aansluiting is al gemaakt.
Thermostaathuis is momenteel in de maak.

Het was behoorlijk trail & error, het valt niet mee maar ik krijg het voor elkaar.
Vergeet niet dat ik geen pro-lasser ben, dit de 1e keer alu lassen is en ik in een aantal gevallen ook gelijk een van de moeilijkste punten hebben moeten lassen. Het ene moment gaat het perfect, en een andere poging verneuk je compleet (wat ook wel te zien is).

Het is niet mooi, maar het werkt! Daar gaat het om 8-)



IMAG1023.jpg


IMAG1040.jpg


IMAG1024.jpg


IMAG1039.jpg


IMAG1035.jpg


IMAG1041.jpg


IMAG1042.jpg
 
Mooie update weer :rulez: Ook mooie fotos en artikel.
Hoe was je proefrit op de NS? Ben je niet bang je front splitter stuk te rijden daar?
Ik las dat je doel is sub 9 te rijden op de NS, dat zijn mooie rondetijden!
Keep us posted :grin:
 
thx all! @jedi, ik zit op de grond in de carrusel, verder geen problemen gehad. Maargoed, ding is ook van hout. In augustus gaan we weer een weekend, en ik hoop een dag extra te kunnen blijven om de trackday daar te kunnen rijden. Dus dan het volledige circuit timen incl lange rechte stuk :trollface::trollface:



anyway, Weer een update, omdat het kan.

Het gaat helaas niet zo hard als ik gehoopt had. Denk je 2 dagen aan de gang te kunnen gaan en dan valt het toch weer tegen.

Radiateur is een stuk verder gevorderd. Er moet alleen nog een aftap plug in gelast worden, en een adapter voor een temp. schakelaar voor de koel ventialtor.

Ik heb het LIM beplakt met hitte reflecterende tape.

En ik heb de downpipe, spruitstuk en uitlaathuis v.d. turbo weg gebracht voor keramische coating. Helaas heb ik moeten ontdekken dat het uitlaathuis behoorlijk gescheurd was maar omdat het niet tot nauwelijks mogelijk is om een ander te vinden heb ik hem maar gewoon weg gebracht. Voor het zelfde geld gaat het nog lang goed.

IMAG1071.jpg


IMAG1082.jpg


IMAG1083.jpg


IMAG1084.jpg


IMAG1081.jpg