- 16 jun 2013
- 390
- 127
- 43
Mijn auto heeft nu 123.000 mijl op de teller zonder enige historie van onderhoud, dus het was opzich wel een goed idee om de distributieriem te gaan vervangen.
Ik beide riemen en spanrol besteld, "waterpomp laat ik wel zitten, die kan altijd nog....". Ga ik een paar dagen van te voren kijken, blijkt dat de waterpomp helemaal door loopt tot achter de tandriem. En schijnbaar zit er een los span element op het blok die de spanrol en dus de riem op spanning drukt. Dus toch maar beide dingen incl een nieuwe krukas bout besteld en het hele verhaal een week op geschoven.
Gisteren dus auto op de brug gezet, kvs afgetapt en radiateur er uit gesloopt. Toen bleek al snel dat de radiateur ook zijn beste tijd heeft gehad maar bij gebrek aan een nieuwe, uiteindelijk maar gewoon terug gezet.
Afijn, ding aan de kant gezet, multiriem, spanner, en diverse kappen weg gehaald tot dat de kruk as bout aan de beurt was. Wat een gekloot was dat!
Auto in de versnelling, op de handrem, stuk gereedschap gesloopt, ander stuk gereedschap gekocht, moment sleutel die tot 400 nm gaat durfde ik niet meer aan omdat daar een andere kop op zat als de bedoeling is.
Uiteindelijk met een "bedrijfswagen momentsleutel" en alle hulpmiddelen nog een poging gedaan. Nadat ie bij 500nm klikte begon er eindelijk beweging in te komen.
Hele zooi er af getrokken, waterpomp er afgehaald en alles over gezet incl nieuwe thermostaat en toen kon de nieuwe riem er weer op.
Met de DB timing had ik even een twijfel momentje. Ik had de markeringen gebruikt, maar door het los draaien van de krukas bout is de boel wat gaan verdraaien en terwijl alle poulies op tijd stonden kwam ik er achter dat ik de inlaat poulie een paar graden beide kanten op kon draaien zonder dat de nokkenas zelf draait.
Dit vond ik wat vreemd, maar dat kon niks anders zijn dan de nokkenas verstelling. Ik heb de nokkenas een stuk tegen de richting in gedraaid, en vervolgens weer in de goede richting op tijd gezet. Ik vermoed dat het even wel goed was gekomen maar nu wist ik in ieder geval zeker dat er ook tijdens de eerste start geen gekke dingen gingen gebeuren.
Spanner vervangen, spanrol vervangen. Riem om de krukas en spanrol gelegd. Riem om de inlaat poulie gelegd zodat deze iets onder spanning stond in draai richting en dus niet ging verdraaien. En tot slot met een beetje verdraaien van de uitlaat poulie de riem er op de correcte manier op gekregen.
Nieuwe krukasbout gemonteerd op 330 nm en de zooi weer dicht gebouwd.
Loopt weer als een zonnetje, van de week is een belletje doen wat een nieuwe radiator kost.
Condensor was er overigens net zo slecht aan toe, maar die laat ik zitten tot ie lekt, lijkt redelijk makkelijk te zijn om te vervangen.
Ik beide riemen en spanrol besteld, "waterpomp laat ik wel zitten, die kan altijd nog....". Ga ik een paar dagen van te voren kijken, blijkt dat de waterpomp helemaal door loopt tot achter de tandriem. En schijnbaar zit er een los span element op het blok die de spanrol en dus de riem op spanning drukt. Dus toch maar beide dingen incl een nieuwe krukas bout besteld en het hele verhaal een week op geschoven.
Gisteren dus auto op de brug gezet, kvs afgetapt en radiateur er uit gesloopt. Toen bleek al snel dat de radiateur ook zijn beste tijd heeft gehad maar bij gebrek aan een nieuwe, uiteindelijk maar gewoon terug gezet.
Afijn, ding aan de kant gezet, multiriem, spanner, en diverse kappen weg gehaald tot dat de kruk as bout aan de beurt was. Wat een gekloot was dat!
Auto in de versnelling, op de handrem, stuk gereedschap gesloopt, ander stuk gereedschap gekocht, moment sleutel die tot 400 nm gaat durfde ik niet meer aan omdat daar een andere kop op zat als de bedoeling is.
Uiteindelijk met een "bedrijfswagen momentsleutel" en alle hulpmiddelen nog een poging gedaan. Nadat ie bij 500nm klikte begon er eindelijk beweging in te komen.
Hele zooi er af getrokken, waterpomp er afgehaald en alles over gezet incl nieuwe thermostaat en toen kon de nieuwe riem er weer op.
Met de DB timing had ik even een twijfel momentje. Ik had de markeringen gebruikt, maar door het los draaien van de krukas bout is de boel wat gaan verdraaien en terwijl alle poulies op tijd stonden kwam ik er achter dat ik de inlaat poulie een paar graden beide kanten op kon draaien zonder dat de nokkenas zelf draait.
Dit vond ik wat vreemd, maar dat kon niks anders zijn dan de nokkenas verstelling. Ik heb de nokkenas een stuk tegen de richting in gedraaid, en vervolgens weer in de goede richting op tijd gezet. Ik vermoed dat het even wel goed was gekomen maar nu wist ik in ieder geval zeker dat er ook tijdens de eerste start geen gekke dingen gingen gebeuren.
Spanner vervangen, spanrol vervangen. Riem om de krukas en spanrol gelegd. Riem om de inlaat poulie gelegd zodat deze iets onder spanning stond in draai richting en dus niet ging verdraaien. En tot slot met een beetje verdraaien van de uitlaat poulie de riem er op de correcte manier op gekregen.
Nieuwe krukasbout gemonteerd op 330 nm en de zooi weer dicht gebouwd.
Loopt weer als een zonnetje, van de week is een belletje doen wat een nieuwe radiator kost.
Condensor was er overigens net zo slecht aan toe, maar die laat ik zitten tot ie lekt, lijkt redelijk makkelijk te zijn om te vervangen.