LS400 VIP(ish) daily driver | mazda update

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Het gaat niet hard, maar het begint nu toch wel wat te worden!

Ik ben druk bezig met de intercooler, en dat valt niet mee. Het bleek al snel dat het niet gaat zoals ik graag zou willen. En uiteindelijk de compromis moeten maken betreffende de intercooler tanks omdat ik simpel weg niet de middelen en kennis heb om een mooie, ronde tank te maken.

De "koude kant" is voor 75% klaar, hier moet nog een buis op gemaakt worden.

In die staat heb ik eerst gezorgd voor een vaste positie van de intercooler, in de auto. Dit simpelweg omdat de "warme kant" van de intercooler velen malen moeilijker is om te maken.

Toen ben ik dus begonnen aan de tank voor de "warme kant" van de intercooler. Verschillende dingen geprobeerd maar het wilde gewoon niet lukken. Uiteindelijk op het idee gekomen om met een zijkant te beginnen voor ik de boven en onderkant op maat ging maken en in eens ging het allemaal heel snel.

Op foto 2 en 3 is te zien hoe lastig die tank is. Op de laatste foto zie je hoe het moet gaan worden.

Ik zit er nog over te denken om een divider plate in de tank te stoppen als extra hulp middel om de lucht goed te verdelen over de intercooler.


IMAG1133.jpg


IMAG1140.jpg


IMAG1141.jpg


IMAG1150.jpg


IMAG1153.jpg





Ook heb ik de uitlaat delen terug gekregen voorzien van de Zircotec keramische coating.

IMAG1131.jpg
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
De meeste intercoolers zie ik op een andere locatie zitten.
Neem bijvoorbeeld subaru.
Of verticaal waar normaal de radiator zit.
Is er een rede dat je hem zo monteert ?
Mooi project en leuk om te lezen.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Beste Nivek,

Is het niet mooier als de buis doorloopt met de schuine voorkant.
Dit betekent wel dat de bocht anders gemaakt moet worden

IMAG1153.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Voor het oog is het wel mooier. Probleem is echter dat ik geprobeerd heb om een zo goed mogelijke tank te maken. zie deze link, hier heb ik inspiratie uit gehaald.

Nu geloof ik direct dat de tanks nog steeds bij lange na niet het meest ideaal zijn maar ik kan het gewoon niet beter maken dan dit. Ofwel door gebruik aan ruimte, of door gebrek aan gereedschap en vaardigheden. Ik kan de buis wel in perfect lijn houden, maar ik moet er gelijktijdig ook voor zorgen dat de luchtstroom verdeeld word over de gehele intercooler en niet alleen over het rechter deel (gezien zoals de foto genomen is, dus rechts op de foto). Vandaar dat ik waarschijnlijk ook nog een divider plate ga maken.


De reden van de locatie kan ik ook heel goed toelichten.

top mount intercooler

Dit is bij de rx7 (en ook bij de subaru) standaart locatie. Wat bij mij het grote nadeel is, naast het feit dat ie te klein is, is dat de lucht toevoer (om de intercooler te koelen) te klein is. Nog veel erger, zodra de lucht door de intercooler heen is, kan het geen kant meer op. De subaru constructie kan wat beter zijn maar wanneer deze opgevoerd gaat worden, ook niet ideaal.


front mount intercooler

Stukke beter al! Volle bak rijwind om de intercooler te koelen. Enige nadeel: Lang traject, dus veel volume, dus duurt lang om op druk te krijgen.


V-mount intercooler

Op technisch front de beste setup die er bestaat.

Reden 1: Kort traject, dus klein volume etc etc. Het traject had ik nog kleiner kunnen maken, maar dan heb ik ?f een slecht ontworpen intercooler tank (desondanks zie je dit erg veel). ?f ik offer veel ruimte op die ik gewoonweg niet heb.

Reden 2: Rijwind moet d??r het koel blok. Of het een een olie koeler, radiator of intercooler is. Dit kun je enkel en alleen bereiken door een verschil in lucht druk. De druk voor de koeler moet hoger zijn dan daar achter. ?f andersom, net hoe je het bekijkt. Wat cre?er ik met de V-mount setup? Onder de auto heb ik een lage druk gebied, en o.a. door de vorm van de motorkap zorg ik voor een lage druk gebied boven de intercooler. Niet alleen moet de rijwind ergens heen, de rijwind word ook letterlijk door de radiateur en intercooler heen gezogen. Zelfs als ik de radiateur helemaal plat zou leggen schijnt het (met goede lucht geleiding uiteraard) beter te koelen dan originele locatie.

Waarom heb ik de intercooler zoals die nu is, zogenaamde "vertical flow"? Dit omdat ik ?n is wat anders wilde proberen vergelijken met wat standaard altijd word toegepast, ?n omdat ik "gelezen" heb dat dit minder interne weerstand oplevert omdat de koelkanalen korter zijn. Of dit klopt? Geen idee. Ga ik dit merken? Waarschijnlijk niet. Krijg ik er hoofdpijn van? Absoluut! Maar het begint toch aardig naar m'n zin te worden zo ?n ik houd nog ruimte over voor een airbox met koude lucht aanvoer.

:trollface:


Oja, trouwens, over het algemeen is een v-mount setup volledig custom, vandaar dat er verschillende manieren zijn om dit te doen:giggle:
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Zijn we weer, met weer heel wat vorderingen.

De lexus is weer gekeurd (of afgemeld moet ik zeggen). Eigenlijk moeten de achterschijven vervangen worden in verband met roest, maar ik heb even de andere kant op gekeken :trollface:. Misschien volgend jaar.


De rx7:

Intercooler is zo goed als klaar, op de laatste bevestigings punten na.


IMAG1199.jpg


IMAG1203.jpg





Tussendoor heb ik het stuurhuis uit elkaar gehaald. Stuurbekrachtiging gaat er af, dus het stuurhuis had wat aanpassingen nodig.

Alle keerringen zijn verwijderd. De inputshaft is volledig ontmanteld, schoongemaakt en vast gelast zodat ie niet meer tordeert. Schoon gemaakt en gespoten.


IMAG1167.jpg


IMAG1174.jpg


IMAG1168.jpg


IMAG1175.jpg


IMAG1220.jpg




Ik ben een nieuwe dwars "balk" (eigenlijk is het een hoeklijn) aan het maken omdat ik alle andere weg geslepen heb. Dit word gelijktijdig ook een steunpunt voor de bovenste plaat die zichtbaar is op de foto en voor de intercooler. Inmiddels zijn er bouten aan geslast en versteviging aan de binnenzijde gelast maar meer daar over later.

IMAG1200.jpg


IMAG1202.jpg




Tot slot heb ik alle benodigde pakking bij de mazda besteld, een temperatuur schakelaar van volkswagen gevonden en besteld, koel ventilator binnen gekregen en niet te vergeten, een flink pakketje van Earl's Performance :banana:

IMAG1212.jpg


IMAG1216.jpg


IMAG1215.jpg




So, that's it for now, still a lot to do!


Oja, en even wat anders tussen door. Ik zit regelmatig op het circuit, instructie geven. Maar soms hebben we wat tijd over, en dat vinden we heel niet erg :mrgreen:

Dus hier een rondje op circuit park zolder, even de bmw 328i op z'n klote geven.

http://www.youtube.com/watch?v=uxKepC8Llvc
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
mooi man! jij bent goed bezig, altijd leuk als je zo handig bent... zou willen dat ik het materieel en ruimte had.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Mooi project zo. Ik kan me voorstellen dat de rijwind goed gevangen word zo in de v van de intercooler en radiator. Echt vakwerk
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Update tijd!

Dwars balk is klaar. Deze heb ik verder aangepast zodat de kabelboom hier aan kan hangen, de claxon's er aan hangen, olie slangen (dmv extra steun) en de intercooler er op vast gezet kan worden.

IMAG1223.jpg


IMAG1227.jpg


IMAG1228.jpg



Inlaat spruitstuk zoveel mogelijk bekleed met het over gebleven DEI gold reflective tape

IMAG1225.jpg


IMAG1226.jpg



Motorkap sluitingen zijn gemaakt

IMAG1237.jpg


IMAG1248.jpg



En daarna begonnen aan de nieuwe olie koel setup, met top spul van Earl's Performance.

IMAG1294.jpg


IMAG1308.jpg


IMAG1309.jpg


IMAG1310.jpg


IMAG1311.jpg
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Goed bezig! Waarom heb je eigenlijk 2 oliekoelers?
Ik zie ook dat er nog een beetje roest zit dat staat zeker nog op de to do list
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
roest werk ik niet helemaal weg, alleen oppervlakkig wat blank gemaakt en in gespoten. Van de week even een spuitbusje op kleur bestellen.

2 olie koelers heb ik gewoon nodig. Originele is al vrij fors. Ik denk dat dit nu gelijkwaardig tot net ietsje groter is dan origineel. Veel groter en dan word het overkill en dat is niet goed als het om koeling gaat.

Olie temp omlaag = water temp omlaag
water temp omlaag = olie temp omlaag

Aangezien de radiateur wat effici?nter word verwacht ik dat de olie temp al ietsje zakt. Dus hoop dat alles nu netjes naar het zin blijft.

Ik heb op een warme dag gereden met, als ik me niet vergis, 95-100 graden kvs en 130 graden olie. Als ik onder de zelfde omstandigheden onder de 95 graden kvs, en max 130 graden olie rij ben ik te vreden.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Kleine update.

Heb een tegenslag gehad met de radiateur. Deze was lek. Ik kon dus niet verder tot ik een nieuwe had, en dan moest ik hem nog aanpassen.
Vorige week de nieuwe binnen gekregen en besloten om de aangepaste tank van de oude radiateur over te zetten. Dit ging goed en erg vlot. Vandaag de laatste aanpassingen gedaan en nu zijn we weer terug bij af. Morgen even testen op lekkage en dan kunnen we verder waar we waren.


Afgelopen weekend eindelijk mijn eerste wedstrijd gehad. Zaterdag sponsordag, vrije training en kwalificatie. Zondag de race gestart vanaf P17 algemeen.

Na 3 uur ging het regenen en zijn er veel auto's de baan af gegaan. We hebben een aantal keer gebruik kunnen maken van de Code60 situatie (soort virtuele safetycar) voor pitstops. Al vrij snel lagen we 4e in onze klasse en op de natte baan hebben we heel goed kunnen rijden.

Concurrenten vielen weg en / of zakte door lange pitstops waardoor we steeds hoger klommen en met een totale pit tijd van 20 minuten (kortste pit tijd van iedereen die dag) zijn we uit eindelijk 2e geworden in de klasse met een ronde achterstand op een andere auto die ook bij ferry monster autosport verzorgt word.

Echter doordat de hele supersport klasse is weg gevallen door schade of mechanische problemen zijn we uiteindelijk ook 1 en 2 algemeen geworden! Best een unieke situatie :grin:

Het was een top dag, nu sponsoren zien te vinden voor de 24H oschersleben:trollface:


11224388_1620369618239937_7466994703841202503_o.jpg


1891435_1623841344499402_809082026901093542_o.jpg
 

Mishav

Actief
20 sep 2013
219
6
0
Nice hoor! Zowel de is als de rex als het circuit rijden haha.
Kunnen er maar weinig zeggen.