Voor het oog is het wel mooier. Probleem is echter dat ik geprobeerd heb om een zo goed mogelijke tank te maken.
zie deze link, hier heb ik inspiratie uit gehaald.
Nu geloof ik direct dat de tanks nog steeds bij lange na niet het meest ideaal zijn maar ik kan het gewoon niet beter maken dan dit. Ofwel door gebruik aan ruimte, of door gebrek aan gereedschap en vaardigheden. Ik kan de buis wel in perfect lijn houden, maar ik moet er gelijktijdig ook voor zorgen dat de luchtstroom verdeeld word over de gehele intercooler en niet alleen over het rechter deel (gezien zoals de foto genomen is, dus rechts op de foto). Vandaar dat ik waarschijnlijk ook nog een divider plate ga maken.
De reden van de locatie kan ik ook heel goed toelichten.
top mount intercooler
Dit is bij de rx7 (en ook bij de subaru) standaart locatie. Wat bij mij het grote nadeel is, naast het feit dat ie te klein is, is dat de lucht toevoer (om de intercooler te koelen) te klein is. Nog veel erger, zodra de lucht door de intercooler heen is, kan het geen kant meer op. De subaru constructie kan wat beter zijn maar wanneer deze opgevoerd gaat worden, ook niet ideaal.
front mount intercooler
Stukke beter al! Volle bak rijwind om de intercooler te koelen. Enige nadeel: Lang traject, dus veel volume, dus duurt lang om op druk te krijgen.
V-mount intercooler
Op technisch front de beste setup die er bestaat.
Reden 1: Kort traject, dus klein volume etc etc. Het traject had ik nog kleiner kunnen maken, maar dan heb ik ?f een slecht ontworpen intercooler tank (desondanks zie je dit erg veel). ?f ik offer veel ruimte op die ik gewoonweg niet heb.
Reden 2: Rijwind moet d??r het koel blok. Of het een een olie koeler, radiator of intercooler is. Dit kun je enkel en alleen bereiken door een verschil in lucht druk. De druk voor de koeler moet hoger zijn dan daar achter. ?f andersom, net hoe je het bekijkt. Wat cre?er ik met de V-mount setup? Onder de auto heb ik een lage druk gebied, en o.a. door de vorm van de motorkap zorg ik voor een lage druk gebied boven de intercooler. Niet alleen moet de rijwind ergens heen, de rijwind word ook letterlijk door de radiateur en intercooler heen gezogen. Zelfs als ik de radiateur helemaal plat zou leggen schijnt het (met goede lucht geleiding uiteraard) beter te koelen dan originele locatie.
Waarom heb ik de intercooler zoals die nu is, zogenaamde "vertical flow"? Dit omdat ik ?n is wat anders wilde proberen vergelijken met wat standaard altijd word toegepast, ?n omdat ik "gelezen" heb dat dit minder interne weerstand oplevert omdat de koelkanalen korter zijn. Of dit klopt? Geen idee. Ga ik dit merken? Waarschijnlijk niet. Krijg ik er hoofdpijn van? Absoluut! Maar het begint toch aardig naar m'n zin te worden zo ?n ik houd nog ruimte over voor een airbox met koude lucht aanvoer.
Oja, trouwens, over het algemeen is een v-mount setup volledig custom, vandaar dat er verschillende manieren zijn om dit te doen