- 16 jun 2013
- 390
- 127
- 43
Ik heb een hele drukke en vooral stresvolle periode achter de rug, waar ik ook best wel wat last van heb gehad.
De deadline was namelijk dat de auto afgelopen vrijdag klaar moest zijn, en dus voor die tijd afgesteld zou moeten worden. Ik had een afspraak gemaakt voor woensdag 12 aug. om naar engeland te gaan en hem af te laten stellen door een specialist en het is allemaal niet zo gelopen als de bedoeling was.
De lijst met klusjes werd steeds kleiner en na het maken van een nieuw sleepoog moest ik uiteindelijk alleen nog maar de ducting maken van en naar de radiator en intercooler. Vervolgens kon alles terug gebouwd worden (dit was de zaterdag voor 12 aug) en de auto gestart worden en evt een proefrit.
En toen ging alles fout.
Op zondag ochtend kwam ik er achter dat er koelvloeistof lekte bij de radiateur nadat het systeem net voor 1 nacht gevuld was met koelvloeistof. Systeem afgetapt, radiateur uitgebouwd, opnieuw gelast en nog een keer proberen. Nog steeds lek. Weer alles afgetapt, gedemonteerd en gelast, nu leek het wel goed. De rest aangesloten, motor laten gestart, schuur vol met rook, motor komt op temperatuur w??r een koelvloeistof lekkage! Dit keer bij het blok.
Elk rotorhuis heeft een gat zitten direct naar de koelvloeistof kanalen, in mijn geval word die van de voorste rotor simpelweg dicht gedrukt door het inlaatspruitstuk en een o-ring. Bij de achterste rotor zit er in het inlaatspruitstuk een doorvoer kanaal om koelvloeistof bij de turbo te krijgen. Ik had dit kanaal helemaal weg geslepen en het enige wat overbleef was een gat in het inlaatspruitstuk en daarna het gat in het rotorhuis. Hier had ik dus een vriesplug in geslagen zoals dit ook zit bij de non turbo blokken. Koelvloeistof lekte hier vandaan.
Inmiddels was het maandag, vroeg weg gegaan bij m'n werk om een nieuwe vriesplug te halen en vloeibare pakking om er omheen te smeren. 's middags maar begonnen met de demontage van het upper intake manifold, ligt er een plas koelvloeistof boven op het lower intake manifold / motorblok. En vloeistof lekt niet omhoog
Vind ik een adapter in de waterpomp waar 2 o-ringen tussen zaten. Misschien is het dus toch niet die vriesplug. Nah, prima, dat gefixed, koelsysteem weer vullen voor de 4e keer. Motor warm laten draaien, kut, nog steeds vloeistof bij die vriesplug.
Toen was het maandag avond, turbo gedemonteerd, inlaat gedemonteerd, koelvloeistof weer afgetapt, ??n grote klere bende. Vriesplug er uit gehaald, nieuwe er in gezet met vloeibare pakking en voor dat ik 's avonds naar huis ging zat de turbo er weer op. Top:thumbsup:
Dinsdag ochtend naar Ter Aar geweest om slang klemmen op te halen die ik besteld had maar niet meer verzonden konden worden, op de terug weg wat extra koelvloeistof en bouten gehaald voor de downpipe. Auto af gemaakt en gelijk op de wielen gezet, ik had immers toch geen tijd meer over...
Rij ik dat ding naar huis, thuis onder de kap gekeken, kak! nog st??ds koelvloeistof bij die plug
Auto gewassen, om 3 uur kneedbaar staal er in gepropt, kwart over 3 vertrokken richting calais. Goeie reis gehad tot aan Hayward rotary in Newbury, geen lekkage meer gehad.
Helaas hadden ze bij Hayward geen vermogens bank, auto is dus op straat afgesteld en heb dus geen flauw idee hoeveel vermogen dat ding heeft. Maar ik zoek in nl nog wel een keer een bank op om dit te doen en wat hele kleine aanpassingen in de map aan te laten brengen.
Auto gaat als een rakket, alleen word de olie temperatuur in de oliepan 120 graden tijdens het cruisen.
Had ik niet, ja, ik heb een goede koel settup.... Wat NU dan weer!? Olie koelers koud, koeler slangen koud, thermostaat gaat niet open. Een gloed nieuwe thermostaat die niet open gaat
Afijn, ik heb contact gehad, als t goed is krijg ik een nieuwe thermostaat en dan komt dat wel weer goed. Maar ik wist dus niet meer zeker of ik wel met de auto het circuit op moest gaan. Als de olie 120 graden word tijdens cruisen, wat doet ie onder zware belasting? En weet je, eigenlijk had ik er ook helemaal geen zin meer in na al die stres van afgelopen weken / maanden. Ik zag de weersvoorspellingen bij de nurburgring en ik vond het wel prima. Ik heb vrijdag de auto lekker in de schuur gezet en ben lekker op mijn gemakje met de lexus naar duitsland gegaan. Tijd om te ontspannen en alles weer lekker op het gemakje te gaan doen.
Hier wat foto's die jullie nog niet hebben gezien:
En aangezien het een lexus forum is, en geen mazda forum, vanmiddag heeft iemand van waar ik de schuur huur met de shovel tegen m'n auto aangezeten.
Niet echt heel fijn, maar word wel weer gefixed allemaal. En aangezien ik de oude schade ook nog moest laten maken is dit een goede motivatie om daar is mee aan de gang te gaan.
Ik heb wellicht een andere motorkap nodig en sowieso een andere koplamp (xenon)
De deadline was namelijk dat de auto afgelopen vrijdag klaar moest zijn, en dus voor die tijd afgesteld zou moeten worden. Ik had een afspraak gemaakt voor woensdag 12 aug. om naar engeland te gaan en hem af te laten stellen door een specialist en het is allemaal niet zo gelopen als de bedoeling was.
De lijst met klusjes werd steeds kleiner en na het maken van een nieuw sleepoog moest ik uiteindelijk alleen nog maar de ducting maken van en naar de radiator en intercooler. Vervolgens kon alles terug gebouwd worden (dit was de zaterdag voor 12 aug) en de auto gestart worden en evt een proefrit.
En toen ging alles fout.
Op zondag ochtend kwam ik er achter dat er koelvloeistof lekte bij de radiateur nadat het systeem net voor 1 nacht gevuld was met koelvloeistof. Systeem afgetapt, radiateur uitgebouwd, opnieuw gelast en nog een keer proberen. Nog steeds lek. Weer alles afgetapt, gedemonteerd en gelast, nu leek het wel goed. De rest aangesloten, motor laten gestart, schuur vol met rook, motor komt op temperatuur w??r een koelvloeistof lekkage! Dit keer bij het blok.
Elk rotorhuis heeft een gat zitten direct naar de koelvloeistof kanalen, in mijn geval word die van de voorste rotor simpelweg dicht gedrukt door het inlaatspruitstuk en een o-ring. Bij de achterste rotor zit er in het inlaatspruitstuk een doorvoer kanaal om koelvloeistof bij de turbo te krijgen. Ik had dit kanaal helemaal weg geslepen en het enige wat overbleef was een gat in het inlaatspruitstuk en daarna het gat in het rotorhuis. Hier had ik dus een vriesplug in geslagen zoals dit ook zit bij de non turbo blokken. Koelvloeistof lekte hier vandaan.
Inmiddels was het maandag, vroeg weg gegaan bij m'n werk om een nieuwe vriesplug te halen en vloeibare pakking om er omheen te smeren. 's middags maar begonnen met de demontage van het upper intake manifold, ligt er een plas koelvloeistof boven op het lower intake manifold / motorblok. En vloeistof lekt niet omhoog
Vind ik een adapter in de waterpomp waar 2 o-ringen tussen zaten. Misschien is het dus toch niet die vriesplug. Nah, prima, dat gefixed, koelsysteem weer vullen voor de 4e keer. Motor warm laten draaien, kut, nog steeds vloeistof bij die vriesplug.
Toen was het maandag avond, turbo gedemonteerd, inlaat gedemonteerd, koelvloeistof weer afgetapt, ??n grote klere bende. Vriesplug er uit gehaald, nieuwe er in gezet met vloeibare pakking en voor dat ik 's avonds naar huis ging zat de turbo er weer op. Top:thumbsup:
Dinsdag ochtend naar Ter Aar geweest om slang klemmen op te halen die ik besteld had maar niet meer verzonden konden worden, op de terug weg wat extra koelvloeistof en bouten gehaald voor de downpipe. Auto af gemaakt en gelijk op de wielen gezet, ik had immers toch geen tijd meer over...
Rij ik dat ding naar huis, thuis onder de kap gekeken, kak! nog st??ds koelvloeistof bij die plug
Auto gewassen, om 3 uur kneedbaar staal er in gepropt, kwart over 3 vertrokken richting calais. Goeie reis gehad tot aan Hayward rotary in Newbury, geen lekkage meer gehad.
Helaas hadden ze bij Hayward geen vermogens bank, auto is dus op straat afgesteld en heb dus geen flauw idee hoeveel vermogen dat ding heeft. Maar ik zoek in nl nog wel een keer een bank op om dit te doen en wat hele kleine aanpassingen in de map aan te laten brengen.
Auto gaat als een rakket, alleen word de olie temperatuur in de oliepan 120 graden tijdens het cruisen.
Had ik niet, ja, ik heb een goede koel settup.... Wat NU dan weer!? Olie koelers koud, koeler slangen koud, thermostaat gaat niet open. Een gloed nieuwe thermostaat die niet open gaat
Afijn, ik heb contact gehad, als t goed is krijg ik een nieuwe thermostaat en dan komt dat wel weer goed. Maar ik wist dus niet meer zeker of ik wel met de auto het circuit op moest gaan. Als de olie 120 graden word tijdens cruisen, wat doet ie onder zware belasting? En weet je, eigenlijk had ik er ook helemaal geen zin meer in na al die stres van afgelopen weken / maanden. Ik zag de weersvoorspellingen bij de nurburgring en ik vond het wel prima. Ik heb vrijdag de auto lekker in de schuur gezet en ben lekker op mijn gemakje met de lexus naar duitsland gegaan. Tijd om te ontspannen en alles weer lekker op het gemakje te gaan doen.
Hier wat foto's die jullie nog niet hebben gezien:
En aangezien het een lexus forum is, en geen mazda forum, vanmiddag heeft iemand van waar ik de schuur huur met de shovel tegen m'n auto aangezeten.
Niet echt heel fijn, maar word wel weer gefixed allemaal. En aangezien ik de oude schade ook nog moest laten maken is dit een goede motivatie om daar is mee aan de gang te gaan.
Ik heb wellicht een andere motorkap nodig en sowieso een andere koplamp (xenon)