LS400 VIP(ish) daily driver | mazda update

Ik heb een hele drukke en vooral stresvolle periode achter de rug, waar ik ook best wel wat last van heb gehad.

De deadline was namelijk dat de auto afgelopen vrijdag klaar moest zijn, en dus voor die tijd afgesteld zou moeten worden. Ik had een afspraak gemaakt voor woensdag 12 aug. om naar engeland te gaan en hem af te laten stellen door een specialist en het is allemaal niet zo gelopen als de bedoeling was.

De lijst met klusjes werd steeds kleiner en na het maken van een nieuw sleepoog moest ik uiteindelijk alleen nog maar de ducting maken van en naar de radiator en intercooler. Vervolgens kon alles terug gebouwd worden (dit was de zaterdag voor 12 aug) en de auto gestart worden en evt een proefrit.

En toen ging alles fout.

Op zondag ochtend kwam ik er achter dat er koelvloeistof lekte bij de radiateur nadat het systeem net voor 1 nacht gevuld was met koelvloeistof. Systeem afgetapt, radiateur uitgebouwd, opnieuw gelast en nog een keer proberen. Nog steeds lek. Weer alles afgetapt, gedemonteerd en gelast, nu leek het wel goed. De rest aangesloten, motor laten gestart, schuur vol met rook, motor komt op temperatuur w??r een koelvloeistof lekkage! Dit keer bij het blok.

Elk rotorhuis heeft een gat zitten direct naar de koelvloeistof kanalen, in mijn geval word die van de voorste rotor simpelweg dicht gedrukt door het inlaatspruitstuk en een o-ring. Bij de achterste rotor zit er in het inlaatspruitstuk een doorvoer kanaal om koelvloeistof bij de turbo te krijgen. Ik had dit kanaal helemaal weg geslepen en het enige wat overbleef was een gat in het inlaatspruitstuk en daarna het gat in het rotorhuis. Hier had ik dus een vriesplug in geslagen zoals dit ook zit bij de non turbo blokken. Koelvloeistof lekte hier vandaan. :zz

Inmiddels was het maandag, vroeg weg gegaan bij m'n werk om een nieuwe vriesplug te halen en vloeibare pakking om er omheen te smeren. 's middags maar begonnen met de demontage van het upper intake manifold, ligt er een plas koelvloeistof boven op het lower intake manifold / motorblok. En vloeistof lekt niet omhoog:(

Vind ik een adapter in de waterpomp waar 2 o-ringen tussen zaten. Misschien is het dus toch niet die vriesplug. Nah, prima, dat gefixed, koelsysteem weer vullen voor de 4e keer. Motor warm laten draaien, kut, nog steeds vloeistof bij die vriesplug.

Toen was het maandag avond, turbo gedemonteerd, inlaat gedemonteerd, koelvloeistof weer afgetapt, ??n grote klere bende. Vriesplug er uit gehaald, nieuwe er in gezet met vloeibare pakking en voor dat ik 's avonds naar huis ging zat de turbo er weer op. Top:thumbsup:

Dinsdag ochtend naar Ter Aar geweest om slang klemmen op te halen die ik besteld had maar niet meer verzonden konden worden, op de terug weg wat extra koelvloeistof en bouten gehaald voor de downpipe. Auto af gemaakt en gelijk op de wielen gezet, ik had immers toch geen tijd meer over...

Rij ik dat ding naar huis, thuis onder de kap gekeken, kak! nog st??ds koelvloeistof bij die plug:rage:

Auto gewassen, om 3 uur kneedbaar staal er in gepropt, kwart over 3 vertrokken richting calais. Goeie reis gehad tot aan Hayward rotary in Newbury, geen lekkage meer gehad.

Helaas hadden ze bij Hayward geen vermogens bank, auto is dus op straat afgesteld en heb dus geen flauw idee hoeveel vermogen dat ding heeft. Maar ik zoek in nl nog wel een keer een bank op om dit te doen en wat hele kleine aanpassingen in de map aan te laten brengen.

Auto gaat als een rakket, alleen word de olie temperatuur in de oliepan 120 graden tijdens het cruisen.

Had ik niet, ja, ik heb een goede koel settup.... Wat NU dan weer!? Olie koelers koud, koeler slangen koud, thermostaat gaat niet open. Een gloed nieuwe thermostaat die niet open gaat:zz

Afijn, ik heb contact gehad, als t goed is krijg ik een nieuwe thermostaat en dan komt dat wel weer goed. Maar ik wist dus niet meer zeker of ik wel met de auto het circuit op moest gaan. Als de olie 120 graden word tijdens cruisen, wat doet ie onder zware belasting? En weet je, eigenlijk had ik er ook helemaal geen zin meer in na al die stres van afgelopen weken / maanden. Ik zag de weersvoorspellingen bij de nurburgring en ik vond het wel prima. Ik heb vrijdag de auto lekker in de schuur gezet en ben lekker op mijn gemakje met de lexus naar duitsland gegaan. Tijd om te ontspannen en alles weer lekker op het gemakje te gaan doen.

Hier wat foto's die jullie nog niet hebben gezien:



IMAG1321.jpg


IMAG1323.jpg


IMAG1371.jpg


IMAG1389.jpg


IMAG1419.jpg


IMAG1420.jpg



IMAG1450.jpg


IMAG1458.jpg


IMAG1459.jpg


IMAG1460.jpg


IMAG1463.jpg



IMAG1466.jpg


IMAG1470.jpg


IMAG1471.jpg


IMAG1472.jpg



IMAG1468.jpg


IMAG1476.jpg


IMAG1478.jpg



IMAG1510.jpg


IMAG1518.jpg



IMAG1521.jpg


IMAG1524.jpg


IMAG1525.jpg







En aangezien het een lexus forum is, en geen mazda forum, vanmiddag heeft iemand van waar ik de schuur huur met de shovel tegen m'n auto aangezeten.
Niet echt heel fijn, maar word wel weer gefixed allemaal. En aangezien ik de oude schade ook nog moest laten maken is dit een goede motivatie om daar is mee aan de gang te gaan.

Ik heb wellicht een andere motorkap nodig en sowieso een andere koplamp (xenon)

IMAG1546.jpg


IMAG1548.jpg


IMAG1551.jpg
 
woow wat een verhaal weer! En wat een ellende met de koelvloeistof.
Is het nou helemaal opgelost? of is het nu tijdelijk met kneedmetaal opgelost?
Wat was de rede dat je helemaal naar engeland ging om hem af te stellen aangezien ze daar ook geen dyno bank hebben? Naja afstellen kan ook op de straat alleen weet je je vermogen dan niet.
Wat voor engine management systeem gebruik je eigenlijk voor het af stellen?

ps ik vind de ducting voor de radiator en de intercooler erg mooi gelukt zo. Nu is de lucht happer in de motorkap tenminste ook functioneel.
 
Kneedbaar staal is semi-permanent. Ik laat het lekker zitten, gaat het blok ooit uit elkaar dan vind ik het vroeg genoeg om er naar te kijken. Ik heb zelfs de tip al gekregen om fd rotor huisen te pakken aangezien die gaten daar al dicht zitten.

Reden dat ik naar engeland was gegaan is omdat daar een paar specialisten zitten. Dat deze specifieke geen dyno heeft wist ik niet van te voren maar hij weet wel serieus waar hij over praat.

Voor het afstellen zijn verschillende opties. In enkele gevallen is het mogelijk om een standaard ecu aan te passen, maar in veel gevallen (vooral bij de Japanners) word gebruik gemaakt van een "stand alone ecu". Dit is een aftermarket regelapparaat die met de juiste software volledig af te stellen is.

https://youtu.be/NuCUf2Qrzhs?t=4m4s <<hier word het een en ander verteld, maar gaat ook o.a. over flexfuel. Misschien dat het tunen zelf niet in detail word verteld maar toch wel interessant om te zien


Ik heb overigens een nieuwe olie thermostaat binnen en ruitensproeier kopjes gemonteerd, volgende week is kijken of ik hem kan keuren aangezien dat voor september moet gebueren
 
Zonder strijd geen overwinning is hier zeker van toepassing Nivek.
Je blijft in ieder geval doorvechten voor je idealen dus zeg ik goed bezig 😀
 
Ok nice dan weet je zeker dat die goed afgesteld is als die bij de echte specialist is geweest.
dat van aftermarket en standalone systemen ben ik wel bekend mee maar vroeg me gewoon af welke er bij jou gebruikt is. Ik gebruik op mijn is200 namelijk een programmeerbare piggyback systeem greddy e manage ultimate. Welke heel dicht bij een standalone in de buurt komt.
 
Nieuwe olie thermostaat zit er op, zondag even een test ritje maken naar cars and coffee de meern
 
Was leuk om te zien dat er ook een paar lexussen stonden en ook leuk om een paar van jullie te spreken. Was al helemaal vergeten dat ik dat hier neer had gezet...:)
 
Opzich wel, maar de thermostaat doet nog niet wat ik wil dat ie doet. Van de week de oude is uit elkaar halen en in kokend water leggen.
 
Vandaag wat tijd over op de zaak, dus de achter remmetjes maar even gefixed. Was ook wel nodig:p
Rondje nordschleife heeft ie veel last van gehad haha. Plus de roest die er al op zat...


IMAG1582.jpg


IMAG1584.jpg


IMAG1585.jpg


IMAG1581.jpg


IMAG1586.jpg




De zooi gemonteerd, prima, wielen er op, niks aan de hand, moeren aangedraaid, lopen de wielen niet meer vrij....
Dacht eerst dat het in de handrem zat, dus zie terug gesteld, nog drama. Dan maar even een rondje rijden. Was iets minder geworden maar nog niet goed en maakte lawaai.
De hele bende er weer af gesloopt, loopt de schijf aan op het onderste stuk van de stofplaat die achter de remschoenen zit. Toch altijd weer fijn die imitatie zooi.

Maargoed, paar klappen met de hamer en het was weer goed. Ik had brembo's willen monteren maar die bleken, ondanks dat verschillende webshops anders aangaven, pas over 5 weken leverbaar...
Maar als we voor gaan vervangen zet ik die er wel op denk ik. Voorlopig weer chronisch geld gebrek:grin:
 
Ik heb vanaf vandaag weer een blow-off.

Volgende week woensdag ga ik even een paar rondjes testen op zandvoort ivm geluid en olie koeling.


IMAG1609.jpg


IMAG1612.jpg


IMAG1616.jpg


IMAG1617.jpg


IMAG1619.jpg
 
Nou jongens, wat me nu toch weer allemaal overkomt.... Het moet nog steeds een beetje inzinken..


Waar moet ik beginnen?


Bij het simpele misschien, de lexus. Nog steeds een schade bak!
Andere koplamp is inmiddels gearriveerd, motorkap niet te vinden (of voor 700 euro, dikke lul zeg ik dan).
Motorkap laten maken wilde ik nog een keer over informeren en gelijk een afspraak maken, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen: Lees verder!


De mazda, daar heb ik afgelopen woensdag mee gereden, ik had GIGA veel onderstuur. Geen idee nog waarom. Olie temperatuur zat op 130 maar ik heb maar 2 + 1 ronden gereden (die ene was opwarm ronde door rode vlag). Van de winter lekker de thermostaat er uit slopen en dan zien we wel verder.



Dan nu de spannende dingen.

24H Oschersleben.

Afgelopen weekend zat ik in duitsland voor de 24H race van Oschersleben. Wat een ervaring! Geweldig!
Onverwachts werden we met de 1.6tdi ibiza ingedeeld bij de SuperSport en moesten we concurreren met snelle auto's. Toch hebben we het voor elkaar gekregen om naar een 3e positie te rijden, in klasse en overal. Met nog een paar uur te gaan had ivo n?t de nummer 4 op 2 rondes gezet toen hij zonder remmen zat en noodgedwongen een bocht over moest slaan. Een maal terug in de pits bleek een remslang lek te zijn. Ondanks de zeer snelle reparatie zijn we door dit alles van 2 ronde voorsprong, op 3 ronde achter de nieuwe nummer 3 ge?indigd.

Ter indicatie, als we geen problemen hadden gehad, waren we op 11 ronden achterstand gefinnished then opzichte van de nummer 1. Even om aan te geven dat we eigenlijk niet kunnen concurreren met de supersport.

Heel gezellig, super gave ervaring en lekker kunnen sturen.
4e plaats voor ons, 1e plaats voor de ferry monster autosport Ibiza. Wederom een top prestatie van alle rijders en monteurs!
Veel dank uiteraard aan de jongens van Ferry Monster Autosport voor het regelen van alles.

12036807_480475005470369_9005216318143773225_n.jpg




Vervolgens ben ik nog niet terug of ik krijg een email van Randstad.
Ik had namelijk mee gedaan aan een actie om een stage plek te winnen bij formule 1 team Williams in engeland.
van de 2300 mensen is o.a. mijn CV er tussenuit gevist en ik mag 9 oktober naar de selectie dag voor de finale.

Top!:grin:

Gebeurd nu het volgende:



Krijg ik gisteren een email:

enige tijd geleden heb jij meegedaan aan de online kwalificatie voor de GT Academy in Abu Dhabi.
Door een last-minute uitvaller willen wij jou alsnog uitnodigen voor de GT Academy.
Echter omdat dit zo last-minute is willen wij heel snel antwoord van je hebben om alles in werking te kunnen stellen. Deadline 02/09/2015 12:00.
Om aan de GT Academy mee te kunnen doen moet je beschikbaar zijn van 3 Ockober (morgen) t/m 13 Oktober.


Wtf???:o

Vervolgens contact gehad, dingen gecontroleerd.
"Alles is in orde, je mag mee, je moet er alleen rekening mee houden dat als je wint, dat je vanaf 15 oktober een maand in engeland zit voor de GTA Driver Development Programme. Gaat dat goed komen?
"
"Nou, geloof mij, daar zorg ik wel voor!":trollface:



En nu moet ik mijn koffers in pakken omdat ik vanavond op het vliegtuig naar Dubai zit
 
wat een geluk zeg !! geweldig
hou ons op de hoogte , en goede vlucht ! :rulez: