Overhauling the rusty LS400

Nou de magazijn man heeft de belangrijkste pakking niet besteld, die voor het spruitstuk ( manifold)
Ik heb de bout ook niet meer kunnen vinden, tevens ben ik een stukje waterkoelings slang kwijt.
Wel de gekartelde afsluitring terug gevonden er zit daar onder de manifoild een zwart gat waar je een olifant in kan verliezen.
Af en toe word ik er wel een beetje gefrustreerd van en moet ik echt blijven herhalen dat ik dit doe omdat ik ervan hou. De APK is tenslotte gedaan en de distributie was een uitdaging. Ik herb er zelfs nog shims uitgehaald en opgemeten. Maar fuck de kleppen eerst zweven.

Wat ook wel spijtig is dat ik niet echt kan aanwijzen dat de oorzaak van het slechte lopen is gevonden.
De volgende punten vielen wel op.


- draadbreuk nokkenas sensor
- bougiekabel niet goed geplaatst op verkeerde nummer distributeur rechterzijde.
- misschien krukas stand op verkeerde TDC

Dus op een bout een pakking en een stukkie slang stopt het avontuur.

gegroet Lexter
 
De LS staat nog steeds stil op zijn plekkie, de milieudienst en de politie willen dat ik er mee stop.
Ze doen er alles aan mijn leven te verzieken kennelijk willen ze maar niet begrijpen dat ik de distributie op een sleutel plek heb gefixed en gestrand ben met pech onderweg naar huis. Ze zeiken over lekkages door het klussen maar ze wijzen constant naar het lekkende stuurhuis ... ik wil die wel fixen op straat hoor maar een boete van 360 eu .... wat een land toch only in the Netherlands.
Leg ik een mooi zeiltje eronder jat iemand die weg, laat ik mijn kofferbak openstaan vol met Gedore en andere toetjes .... laten ze ongemoeid.

De LS heeft nog niet gelopen .... door gebrek aan draaibanken, boorstandaards, en een goed tap setje blijft de ontbrekende bout een probleem. De pakking is binnengekomen bij de dealer ik hoop dat hij deze meteen op de post heeft gegooid.

Is de meeting al geweest ?

Groet Lexter
 
Mooi k... dan :(
Zomaar een boete geven voor een lekkend stuurhuis slaat echt nergens op, hoeveel auto's lekken er wel niet olie?

Hoe ziet die bout er uit en waar is 'ie van gemaakt?
De meeting is as. zaterdag, maar het weer wordt er ook niet beter op, dus sleutelen buiten is ook niet echt mogelijk :(
 
ken je ook niemand met een garage waar je de auto kunt stallen en eventueel gerust sleutelen? dan laat je de auto naar die garage slepen ofzo??
 
Wat mlcoolj zegt...

Waarschijnlijk zal er wel iemand geklaagd hebben, dan blijven ze controleren... Mooi 'bout' dus, so to speak ;)
 
Beste luisteraars en kijkertjes,

De holle bout voor de vacu?m slang naar het remoliereservoir is binnegekomen samen met de manifold pakking.
Ik heb nu test gereden met een rubberen kopie 3 mm dik. Het kan zijn dat de iddle speed daardoor te hoog ligt.
Ok ik heb hem gestart en het was meteen ellende want ik was vergeten de brandstof leiding aan te draaien.
Hij startte dus ook niet, logisch als de petrol eruit spuit eenmaal wat benzine begon hij te pruttelen.
Zocht ff zijn slag en liep stationair, veels te hoog iets van 1300 rpm en toen begon hij koelwater te lekken.
Niets ernstig en ik heb er niets aan gedaan kennelijk zijn de slangen hun eigen weg gewent, sluit je het net anders aan bv een slangen klem een slag gedraaid dan drupt ie ff.
Het aller ergste is dat ik een behoorlijke tik hoor, welk onderdeel en waarom weet ik niet. Ik zou wel zo'n luisterding willen hebben. Een stethoscoop achtig ding voor auto's, het is in ieder geval verontrustend genoeg om depressief te zijn.

Is er dan ook nog goed nieuws ?

Nee de automaat is ook vergalt want hij schakelt niet meer, nou was dat al een beetje aan het opkomen.
Ik heb er wat olie bij gegooit en serieus gepeild maar het helpt niet. Alsof hij niet werkt en pas bij de 3000-4000 rpm gaat de kickdown in eens opkomen.

En de motorsteunen kwamen gister voorbij en dat is af over, uit, schluss, der mannaschaft had wieder uberwonnen.

Er is wel een beetje goed nieuws, ik heb de waarden terug gevonden in het boek van de TPS sensoren en al mijn sensoren zijn ok.
Alles staat nog op tijd de luchtveren doen het nog. TRAC melding is weg en alles lijkt normaal behalve dat de LS zeer slecht schakelt. Hij loopt wel goed maar die tik verziekt de rust het is net een diesel.Het laatste kleine euveltje is dat : de LS fluit de laatste tijd en ik kan wel onderscheidden of het een fluit is of een lekkend gat.
Ik haat en hou van mijn Lexus, ik hoop alleen maar dat iemand mij kan vertellen welk onderdeel dit doet, zodat ik de spullen kan gaan bestellen en het probleem kan oplossen.

Waar ik spijt van heb ?

Dat ik geen waterpomp heb gewisseld
dat ik geen pakkingen op voorraad had
dat ik te weinig rust heb genomen met de bedrading
dat ik nooit die nokkenas eraf eruit had moeten lichten.
dat ik slordig ben met het categoriseren van ieder boutje bij ieder onderdeel
dat ik geen shims had om de kleppen te doen.
dat de LS er slechter vanaf is dan voor deze klus.

Gegroet

Lexter

ps; er zijn leuke picas maar ik moet ze sorteren en kijken welke al gepost zijn.
 
Ik ga proberen naar de meeting te komen want misschien kan iemand die tik verklaren.
Het enige wat ik kan bedenken is dat :

de nokkenas niet goed ligt ?
er shims moeten gewisseld worden ?
er een pomp op sterven staat ?
mss door dat extreme geschok na de eerste poging er een klep krom is ?
een olie pomp ?

Het geluid komt uit de kop en voorzijde waterpomp het neemt iets af naarmate hij warmer wordt.
DE LS is op dit moment niet waardig om in te cruisen de angst voor pech is groot daarnaast schakelt ie niet.

De shims heb ik verwijdert en schoongemaakt en terug gelegd, best kans dat ik per ongeluk een shim op de verkeerde plek heb gestopt. Daarnaast was de verkleuring op de nokjes zelf zo hevig dat schoonmaken niet hielp.
Een oud lappie P180 heeft als polijst middel moeten dienen en een dik laagje roet is eraf geschuurd wss maatje 10.
Wat uiteraard zwaar taboe is als je dit wilt doen prima maar met je poetskit niet met p180 misschien wel met P500 of meer.

Het aller domste wat ik heb gedaan was nadat ik de krukaspoelie had gedraait naar TDC met een ratel en dop 23 ik zonder na te denken en de ratel te verwijderen de motor heb gestart met alle gevolgen van dien.

Het rijgedrag heeft ook winst behaalt namelijk dat de ontsteking en de kleppen goed lopen je kans de power weer voelen. Hij pakt nog steeds niet goed op maar als ie dan gaat dan komt er een heftig onder geluid, ben er nog niet overuit of dat goed is.
Het schoonmaken throtlle house helpt echt, tip: bestel wel eerst alle pakkingen.
De nieuwe bougies en kabels zijn uiteraard een verbetering en het schoonmaken van alle onderdelen ook .

To do:

Lezen over de automaat en pakkingen en filter en olie bestellen voor een olieswap
Afmonteren motorkappen
Stethoscoop kopen
nieuwe voeler maatjes


Groet Lexter
 
Niels_D zei:
Mooi k... dan :(
Zomaar een boete geven voor een lekkend stuurhuis slaat echt nergens op, hoeveel auto's lekken er wel niet olie?

Hoe ziet die bout er uit en waar is 'ie van gemaakt?
De meeting is as. zaterdag, maar het weer wordt er ook niet beter op, dus sleutelen buiten is ook niet echt mogelijk :(

Ik heb eerst een aantal uren gezocht met de lantaarn de handen en een lamp achter de motor, tussen de hitteschilden, en bovenop de versnellingsbak waar die bout had moeten liggen.
De bout is gister binnengekomen zonder sluitringen, ik heb ook besloten dat er een draaibank moet komen voor dit soort kleine leuke klusjes.
En natuurlijk een boorkolom, al mijn creaties als noodoplossing waren een drama.
Zo ff naar der Hornbach ....

:worship:

KOPEN KOPEN
 
Klinkt alsof het weer een beetje in de goede richting gaat.
Ga je naar de meeting of niet?

Dat je bak nu niet meer schakelt, kan dat niets te maken hebben met losse stekkers oid.?
 
ik neem net de AT sectie door en als eerste ga ik de TPS weer checken want ik heb alles lopen losdraaien om die rpm naar beneden te krijgen.
Nou moet ik toch de originele pakking plaatsen dus het moet eraf, die 3 mm dikke pakking kan ook voor een verhoging rpm zorgen.

Het gaat zo stormen

Doei
 
Throttle even uitgebouwd schoongemaakt voor de nieuwe pakking sensoren gecontroleerd alles ok.
RPM is te hoog zodra je hem im R of D zet voel je de ellende.
Schakelen is ook nog steeds het zelfde en op die transmissie zitten echt te veel sensoren.
Dat een auto nog kan rijden met zoveel sensoren.

ik durf de snelweg niet eens op ...
 
Weet je wat me opvalt, dat de oude olie donker gekleurd is en de nieuwe niet ... ok das heel normaal
Dus na het vullen dat ik die met stationair motor doe zouden die 2 moeten gaan mengen.
Als er 8 liter in gaat en ik gooi er 300 ml in dan zou mijn peilstok na 10 km niet mooi transperant roze moeten zijn maar gewoon donkerder.

Alles zal wel verstopt zitten ...

Groet

Lexter
 
Nou beste meeters,

Vandaag gaan jullie meeten ik kan er dus niet bij zijn.
Ik vrees dat de automaat alleen maar beschadigt als ik er mee doorrij.
Hij weigert te schakelen naar de 2de versnelling als ik de gaspedaal een klein beetje induw stijgt de RPM alleen maar.
Als ik de gaspedaal dieper induw dan pakt de versnelling wel op maar blijft gewoon doorgaan desnoods tot de 6000
rpm.
Throttle kabels gecontroleerd, olie niveau meerdere malen gecontroleerd, kabels zitten goed maar de olie verkleurt maar niet blijft nieuw op de peilstok. De automaat heeft nog nooit onderhoud gehad zover ik weet.

De 156 pagina's over de automaat zijn wel boeiend en ik vind er een boel dingen tussen die de oorzaak zouden zijn maar ik krijg geen enkele foutmelding van een ECU . De laatste keer kwam hij met 21 28 en 31 en die 31is nieuw.
21 en 28 zijn lambdas en 31 is een lucht temp meter. Edit: Toen snapte ik er weinig van maar nu wel.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik per ongeluk tijdens de zoektocht naar die vermiste holle bout iets heb losgemaakt boven op de automaat, of dat die bout nu ergens tussen ligt en daarom niet schakelt.

En ik kan nu niet gaan flushen of drainen vanwege de milieupolitie, ik heb ook geen filter en 9 liter olie + een pan pakking. Ik weet ook niet waar ik het moet gaan zoeken en wil gewoon weer zweven.

50 eu beloning voor die gouden tip die leidt naar de bevrijding van de LS.

:rulez:
 
Nou de LS doet nog steeds niet wat hij moet doen ... zweven. Hij start goed, ontsteking lijkt goed te staan.
Als je weg rijd dan gaat het nog goed, maar je verwacht een shift naar 2 en die komt niet dus haal je je voert van het gas bij 2500 rpm das fout .... Je rijd nu 30 iedereen wil er langs dus je geeft gas maar er gebeurt niets pas na de 3500 rpm schiet het beest in een keer weg op naar de 70. Gas los uit rollen tot 40 en pompen maar.
Zo rijd ik nu test rondjes ver weg van drukke snellere straten.

Ik krijg eindelijk grip op de hoeveelheid componenten die er op de tranny zitten.
Hoe ik een test diagnose maak ... hoe al die diagrammen er uitzien waar verdomme die solenoids zitten.
De kickdown knop is ok, maar
Het is lastig want ik heb meerdere problemen met de bak ... overigens zijn de meeste bakken van de LS 400 rond mijn bouwjaar ernstig verwaarloost.

Probleem 1 :

Er is geen historie bekent over het onderhoud dat is gepleegd in het verleden.
Ik heb zelf de keuze gemaakt de ATF II -D te nemen van een goed merk maar geen Toyota.
Ik heb de grootste moeite de olie correct te peilen, en vele met mij gelukkig. Bv 's ochtends staat ie vet in het hot gedeelte en is donker gekleurd, en is ie koud ( hij zou dus in cool moeten staan. Na warmlopen is de olie lichter van kleur en staat ie halverwege cool en hot.
Ik, heb ook geen idee hoeveel olie er in zit ik weet alleen dat ik constant loop te kloten met die verdomde dipstick.
Ik weet niet of de automaat Toyota olie heeft die ondertussen door de vorige eigenaar en ik verdunt is met andere olie. We weten niet of de automaat olie er al 100.000 km inzit of 200.00.

Dus een standaard onderhouds plan ligt klaar
Drainen zoveel mogelijk en eerst 20 liter Toyota ATF kopen
Pan eraf
Filter schoonmaken
Solenoids en valves schoonmaken
nieuwe pakking
Pan cleanen magneten cleanen
Platen opmeten
Er rekening mee houden dat er minimaal 2 sensoren moeten vervangen worden.

Probleem 2

Ik heb de LS hoog op gekrikt om de automaat te ontdoen van zijn elektrische schakel optie.
En daarna de LS weer laten zakken in de regen en weer proefgereden en er was wel verschil maar alsnog schakelde hij niet in maar dat hoort dan ook zo denk ik. Dit kun je doen om uit te sluiten dat het om de automaat gaat of de elektrische componenten. Volgens mij schakelt hij wel maar wordt het signaal om te schakelen genegeerd en duikt hij in SAIF MODE.
In D= O/D is hij heel traag maar hij slipt niet L = 1 doet het goed, 2 = 3 doet het ook goed R= Reverse ok en P = Pawllock is ook ok. Dus weer hoog op krikken en die stekker weer vast zetten, we spreken hier volgens mij over de solenoids nr 1. Resultaat de automaat is ok dus de elektronca is het probleem.

Probleem 3:

Idling is te hoog nu in N 1250 rpm dit moet 600 zijn en veroorzaakt hevige schokken wanneer ik schakel van N naar R en is tegenstrijdig want de RPM neemt af als ik de AC aanzet. Het moet toenemen, volgens mij kan ik de auto ook in N starten maar dat moet ik nog is controleren. Ik heb alles nagepluist en geprobeerd, dus alle kabels naar de throttle zijn gecontroleerd ook die naar de automaat de throttle kabel.
Ik heb alle vacu?mslangen vervangen en de gescheurde dikkere pijpen vol gesmeert met vloeibare pakking.
Want hij sist er lekt ergens ook nog is lucht. Ik krijg de idling net omlaag dus gasklep opnieuw gectroleerd maar die zit dicht.

Probleem nr 4:

de TPS geeft een fout signaal af. Het voltage zou moeten veranderen wanneer ik de gaspedaal helemaal intrap.
Van 8 volt naar 0 .... maar dat blijft 8 volt, ik meet dit op de TT en E1 port van de TDLC. Dit signaal stuurt de solenoid nr 1 aan en daar zit het probleem dus. De test met de gasklep open en een voltmeter tussen de ecu en TPS heb ik nog niet uitgevoerd.
Op de test bench leek alles goed nu ingebouwd weer niet. Mijn grootste irritatie is het gebrek aan goede multimeter. Het Hornbach ding maakt me hoorndool want ik kwam er laat achter dat hij een kabel breuk had en altijd een lege batterij. Morgen de ECU vrijmaken en de IDL poorten nameten.
Wat mij opvalt is dat wanneer ik op een bepaalde manier draai er wel iets gebeurt.
Nadere inspectie op alle 3 de stekkers, dus ook de actuator leerde mij dat van de actuator 1 pin naar buiten liep en dus bij het insteken waarschijnlijk ernaast zat. Dat 1 gat van de sub throttle iets dieper was en er wat groene muk aanwezig was. Ik hoor iets bij de injectors wegkomen en ik zie een blauw licht ( kan ook schaduw zijn).
Dit geluid hoorde ik ook toen ik de gashendel met de hand snel een beetje indruk.
Het klinkt als een lekkende bougie of een squirtende injector.

Probleem nr 5:

Hoe run je een testdiagnose ... nou best wel lastig als je niets wilt beschadigen.
Maar ik heb het nu door want de kickdown deed het met code 68 nogmaals de switch indrukken en hij moet terug schakelen naar normaal pattern blinken.
Ik krijg ook geen transmissie foutmeldingen alleen die van de Motor ECU gaat over de oxygen sensoren.
ik wil alles tegellijktijd oplossen word dan slordig en ge?rriteerd.

Probleem nr 6: Wat zal de LS weer zweven als die verwaarloosde automaat eindelijk de kans krijgt te schakelen voor comfort.

Probleem 7 : Het gaat keiharde euro's kosten en ik heb ruimte over voor reclame ... op de motorkap het dak de deuren.

Dus ik zal eerlijk zijn ik heb het woord sloop nu 2 keer door mijn gedachten laten glijden. NHiet allen sloop maar alle slechte woorden maar we hebben het uitgepraat hij heeft beterschap beloofd als ik wat secuurder aan de slag ging.
Maar ik zie jullie aasgieren al op mijn corps kibbelen over wie de perfecte luchtvering opeist en wie het blok overneemt. Kopen jullie lekker je eigen sloper deze blijft en ik koop er 1 bij zo is dat ja.

En de LS gaat rijden en die tik haal ik er later wel uit eerst de kleppen stellen want ik heb de nokkenas op geschuurd met een P240 wat zwaar verboden is.

Weltrusten het was weer heerlijk om ff 's nachts tot de vogeltjes fluiten te internetten op mijn favoriete forum.

Gegroet

Lexter
 
wat een verhaal weer... 1 ding kun je hierna (als alle problemen zijn opgelost) wel zeggen... dat je de LS dan heel goed kent en dat je hier de LS guru wordt :P
 
mlcoolj zei:
wat een verhaal weer... 1 ding kun je hierna (als alle problemen zijn opgelost) wel zeggen... dat je de LS dan heel goed kent en dat je hier de LS guru wordt :P


Voor ons als leden is dit erg, erg interessant en intrigerend! Je manier van schrijven spreekt me ook aan, evenals je grote passie en emotie met de Lexus!


Ik blijf dit volgen!
 
ik heb dus een multimeter die kan ohm meten op 20K of op 200 met piepgeluid, die andere gebruik ik niet meer vanwege die kabelbreuk.
Het is of 1- of -1 als ik de rode en zwarte gescheiden houd of er staat een getal bv 2.3 .. of 0.00 als ze tegen elkaar aan zitten.
Nou lees ik overal gasklep open : infinity oftewel het ohm teken.
Kan iemand bevestigen dat op mijn meter de 1 staat voor het teken Ohm want ohm tekens heb ik nog nooit gezien op deze meter.
Ik ben te lui om te googlen vandaag want ik zit vuistdiep in de IDL1 + 2 poorten te snuffelen naar 5 volt en een vrijwilliger die die gasklep open neer jengelt.

:rulez: