Overhauling the rusty LS400

ben interloos ik parasiteer nu op een open wifi die mijn Ubiquiti 1000 mw oppikte (honey pot) van de buurtjes.
Daar krijgt de frase 'keep us posted' wel een zeer betrekkelijk karakter door... ;)

Timing/injectoren lijkt me een aannemelijke factor. Succes met de injector DIY (eventueel iets voor T&T)?
 
Toch krijg ik eindelijk overzicht over de ls400, het is ook wel een complexe machine. Alleen de luchtvering was al een opgave en nu dan de automaat en de motor.
Het grootste probleem is dat ik buiten moet sleutelen en geen pakkingen heb op voorraad. Het liefst begin ik opnieuw met het demonteren van de timingbelt en doe ik meteen de waterpomp en dan kan ik dat ook uitsluiten. En natuurlijk deze keer de timing goed doen.

update over de tranny:

Ik heb nu 1 x de pan laten leeglopen, 2 x keer de aanvoer naar de koeler afgekoppeld en de motor gestart en per keer 2,5 liter afgetapt. Het peilen is nog steeds een probleem het lijkt wel of wanneer ik de dipstick eruit trek de olie eraf loopt. Ik heb de automaat eindelijk is gepeild toen hij bijna leeg was dus het kan wel. Ik heb de automaat op dit moment iets te vol wat leidt tot een stroeve bak die een beetje aanloopt, hij remt als het ware heel lichtjes, het schakelen is niet goed als hij te vol zit. De kleur van de oude olie is was nog steeds erg donker als ik nu peil zie ik de olie amper zitten zo licht roze is deze. O ja ik rijd nu zonder die kleine koeler en het lijkt niets uit te maken.
De metalen pijpjes zijn zo verroest dat er 1 een haarscheurtje heeft opgelopen toen ik de slang eraf wurmde.

update over de engine:

Het tikken is er nog het wordt niet erger ook niet minder, af en toe lijkt het wel even weg te zijn.
De injectoren zullen ongetwijfeld vol zitten met troep en er zal er wel 1 overleden zijn maar die sluitringen duren nog dagen.

Ik ga vandaag de pan verwijderen van de automaat en alles lekker schoonmaken van binnen.
Ik moet dan de LS hoog opkrikken en ik zal pogen een film te maken van de onderzijde met geluid.

Gegroet

Lexter
 
Yo goede morgen allemaal,

Gister helaas niet gesleuteld maar wel een tank leeg gereden met een flesje Wyijns Injector Cleaner. 60 liter op 500 km, dat allemaal zonder die kleine koeler van de automaat, de temperatuur leek ok maar meten kan ik hem niet. De LS rijd zeker niet slecht, pakt goed op rijd met gemak nog 200 km p uur, hij start ook goed rpm in neutral is 600 rpm. Koelsysteem is stabiel ik zou wel graag wat meer metertjes hebben zoals:

Olie druk en temperatuur van de olie in de automaat.
Oliedruk met temperatuur van de olie in het carter.
Fuelpressure klok

Iemand kwam met het idee om de LS zonder multiriem te te laten lopen dat zal ik straks is gaan testen.
De vriend die ik gister heb bezocht heeft veel kennis over de automaat de en de amerikaanse autos.
Hij heeft ook nog even geluisterd met de stethoscoop en vermoedt toch de nokkenas. Ik heb hem verteld dat de kleur en de bruine laag op de glijvakken ernstig aangetast waren door die laag roet op de glijvakken. Ook dat de hele nokkenas en alles wat er omheen hing ernstig is verkleurd, conclusie:

Er zitten mini kanaaltjes in de nokkenassen die zitten verstopt en ik was te dom om deze even goed te reinigen. 2de fout is het schoonmaken van de nokkenas, dat is specialisten werk en die gebruiken geen P180 om de loopvlakken op te schuren. Het schijnt zo te zijn dat je bij een bedrijf je nokkenas kan laten verchromen om de verloren dikte op de camlobs weer te laten blinken. De kans dat mijn nokkenassen te veel versleten zijn is zeer aannemelijk. Ik kan de nokkenas niet meten want ik heb geen meet dingen ik weet wel de waardes die de tolerantie aangeven.
Daarna heeft ie de stroboscoop erop gezet en de timing gecontroleerd en deze staat goed. Dat is goed nieuws maar het haalt de tik er niet mee weg.Die reden is nu uitgesloten dus moet ik verder gaan zoeken en uitsluiten.



- drijfstangen krom
- kleppen krom
- kleppen die niet goed sluiten vanwege slijtage en roet
- lagers kapot in de krukaswangen
- waterpomp op sterven
- A/C compressor is aan het overlijden
- power steering pomp giert.


Als ik de pan verwijder van de motor karterolie dan moet ik toch de drijfstangen en wangen kunnen zien zitten en ze visueel controleren. Alles wat kapot is valt in de pan en die restanten zijn stukken ijzer.
De beste oplossing is misschien de kop lichten alle kleppen verwijderen en wegbrengen naar een kleppen boer die ze slijpt en nieuwe zetels plaatst. Deze man kan ook de nokkenassen polijsten en de glijvlakken weer op de dikte brengen die is toegestaan. En dan de shims opmeten berekenen en de nieuwe shims plaatsen.

To be continued ...







I
 
Dan prefereer ik wel een complete engine swap ..... ik moet een ander blok hebben en die reviseren, kleppen laten slijpen nieuwe zetels. Dan alle onderdelen op het blok reviseren zodat er geen akelige bijgeluiden meer zijn. Ze klagen bij de Mc Drive al over de herrie. En dit oude blok gewoon blijven gebruiken tot het breekt.

;)
 
Ok na wat gepruts enb spielerei nu tijd voor serieuze analyses ...
Ik heb meerdere geluiden die er niet horen te zijn.


1 ) Er zit tussen het blok en de transmissie iets niet goed daar komt de motor tik vandaan.
2 ) De stuurbekrachtigingspomp giert nogal, de air valve werkt niet maar zorgt niet voor rook daar komt het gefluit en gesuis van.
3) De kleppen en de nokkenassen moeten ff gepolijst worden die tikken lichtjes.
4) De injectoren doen eigenlijk wat ze moeten doen met geluid helaas wat heel veel lijkt op punt 1
5) De uitlaat lekt op meerdere plekken rondom de katalysatoren wat ook lijkt op de tik maar toch anders.

Ik heb net voor de 2de keer aan de draadboom tussen de PST en de dikke wortel lopen friemelen en ja hoor de motor viel uit, toerentaql wisselt hij sputtert dan , de eerste keer was er ook iets in die hoek ik dacht zelfs vonkjes te zien, het klonk ook elektrisch.
Ook als ik de PST zelf draai doet deze op een bepaald punt heel vreemd. Er is 100% zeker weten een draadbreuk die alles vergalt.

Dus eerst maar die draadbreuk weer repareren dan hopen dat het stationair met de TPS dan wel goed gaat.
Hij loopt nu 600 rpm in N maar die 50 krijg ik er niet bij, zodra ik die grens nader met het draaien aan de TPS dan gaat ie gek doen.

Dus ff een nieuw blok zoeken en it geht oan ...

Groetjes van een blije Lexter
 
Staat een ls400 op marktplaats die je voor 1000 op kunt halen.
Heb je voorlopig genoeg spares.

Mooi leesvoer!
 
Wat een verhaal!! Ongelooflijk! Ik had al lang een andere LS400 gekocht... in elk geval veel succes voor het vervolg!!! :rulez:
 
Je zet hiermee wel DE definitie voor een 'hobbyproject', hulde! ;) :rulez:
 
prinssen zei:
Staat een ls400 op marktplaats die je voor 1000 op kunt halen.
Heb je voorlopig genoeg spares.

Mooi leesvoer!

Beste Prinssen,

er staan mooie originele vloermatten te koop !!! Blauw 35 eu
Het motorbolk was al weg helaas.


Beste Lexus rijders,

Opgeven hou ik niet van dit blok was al af, keerringen lekken, motorsteunen zijn af.
Een reserve blok voor onderdelen en als winter project is mss nog nbiet zo'n slecht plan.
Met mijn kwast en pot Fertan verdwijnt de roest sneller dan zij groeit.

Vandaag de ICS valve en de stuurpomp demonteren voor controle.

Groet

Lexter

ps: Hij zweeft nog heerlijk
 
ICS valve is gecontroleerd en ok bevonden.
Stuurpomp lekt niet maar die klep werkt maar half.
Ik heb een boutje gevonden van de distributor in de stofkap van de krukaspoelie.
De krukaspoelie is 5 mm naar het blok toe geschoven en tussen de bout en de poelie zit nu een ruimte.


De 2 foutmeldingen 21 en 27 dacht ik zijn gelinkt naar de O2 xsensoren left bank.
Als daar lucht lekt krijg je geluid en een foutmelding dus die moet ik gaan controleren.
Bedrading van de TPS is vaag het zit hem in de stekker aan de mannelijke zijde.

Die LS op de marktplaats zou heel fijn zijn maar bij wie mag ik hem zo lang stallen ?

Groet

Lexter
 
Als ik de main throttle opnieuw door meet ( het is lastig om goed contact te maken met je meet instrument ) dan voldoet alles wel. Bij mij staat het voltage op IDL1 met de klep dicht op 1 of minder volt en als ik de klep manueel openzet dan zou het geleidelijk naar 4-6 volt moeten oplopen. Vooral dat geleidelijk ( gradually) is een lastig begrip. Als ik de gasklep langzaam open dan gebeurt er niets en op een 1/4 begint het voltage te springen naar 4 of 5.
Er lijkt maar heel soms een 2 of 3 volt voorbij te komen. Dan zit ik op de helft maar dan is de max voltage al bereikt dus die ECU krijgt te horen dat die klep al helemaal open staat als deze op de helft is.

Nieuwste streek van mijn LS 'je :
Hij wil niet verder dan 2000 rpm draaien als ik rijd een soort fail safe in ingetreden.
Als de LS op bokken staat en warm loopt dus op idle dan lijkt het wel of er niets koelt en wordt de motor bloedheet.
De oliedop is kapot gedraaid heb ik weer.


Another failure from the incompetent LS owner:

Ik heb die nieuwe thermostaat erin gedaan en er niet op gelet dat hij in een bepaalde stand moet gemonteerd worden.


To do:

Katalysatoren dicht smeren met JB Welt ....
Pakkingen scoren.
Stuurpomp eruit en die klep eruit halen en een bout erin.
A/C compressor vervangen.
Charcoal canister openen legen en hervullen met koolstof. ( mag niet en ze willen mij een nieuwe verkopen maar nee)

Foto's uploaden.

groet

Lexter
 
Zo ik ben gesloopt en gefrustreerd door die LS, niet zweven maar mij wel laten werken ja ja.

update:

-lambda sensoren verwijdert en schoongemaakt en achter is goed nu voor nog testen.
-katalysatoren verwijdert en de beschermkappen verwijdert en daar waren de gaten ...
-de flensen van de kats zijn zo hevig verroest dat er bijna geen fles meer op zit.
- de lekke kant heb ik opgevijzeld met wat laswerk op de flens.
- nieuwe pakkingen EGR klep
- wachten op uitlaat pakkingen
- DIY uitlaat pakkingen

Er kome echt snel wat foto's ( extreme close ups van de kat flens. Maar ik heb een pijnlijke internet arm + ontstoken schouder.

groet

Lexter
 
Thanks Prinssen,

Sommige onderdelen zijn gewoon goed verstopt en daar door krijgen ze aanzienlijk minder aandacht, ik zal niet verbaast zijn als mijn filtertje verstopt zit.
De injectoren nog niet aangeraakt maar ik heb wel alle ringen grommets en toebehoren binnen gekregen
Ik geloof er heilig in dat het schoonmaken en doormeten van de injectoren net zo belangrijk is als de throttle body.

Groet

Lexter
 
Lexter zei:
Thanks Prinssen,

Sommige onderdelen zijn gewoon goed verstopt en daar door krijgen ze aanzienlijk minder aandacht, ik zal niet verbaast zijn als mijn filtertje verstopt zit.
De injectoren nog niet aangeraakt maar ik heb wel alle ringen grommets en toebehoren binnen gekregen
Ik geloof er heilig in dat het schoonmaken en doormeten van de injectoren net zo belangrijk is als de throttle body.

Groet

Lexter

Filter wisselen kan denk ik nooit kwaad als je niet weer wanneer het filter vervangen is in het verleden. Better safe than sorry.

Injectoren zou ik wegbrengen om ze sonisch te laten reinigen want is specialistisch werk.