Yo goede morgen allemaal,
Gister helaas niet gesleuteld maar wel een tank leeg gereden met een flesje Wyijns Injector Cleaner. 60 liter op 500 km, dat allemaal zonder die kleine koeler van de automaat, de temperatuur leek ok maar meten kan ik hem niet. De LS rijd zeker niet slecht, pakt goed op rijd met gemak nog 200 km p uur, hij start ook goed rpm in neutral is 600 rpm. Koelsysteem is stabiel ik zou wel graag wat meer metertjes hebben zoals:
Olie druk en temperatuur van de olie in de automaat.
Oliedruk met temperatuur van de olie in het carter.
Fuelpressure klok
Iemand kwam met het idee om de LS zonder multiriem te te laten lopen dat zal ik straks is gaan testen.
De vriend die ik gister heb bezocht heeft veel kennis over de automaat de en de amerikaanse autos.
Hij heeft ook nog even geluisterd met de stethoscoop en vermoedt toch de nokkenas. Ik heb hem verteld dat de kleur en de bruine laag op de glijvakken ernstig aangetast waren door die laag roet op de glijvakken. Ook dat de hele nokkenas en alles wat er omheen hing ernstig is verkleurd, conclusie:
Er zitten mini kanaaltjes in de nokkenassen die zitten verstopt en ik was te dom om deze even goed te reinigen. 2de fout is het schoonmaken van de nokkenas, dat is specialisten werk en die gebruiken geen P180 om de loopvlakken op te schuren. Het schijnt zo te zijn dat je bij een bedrijf je nokkenas kan laten verchromen om de verloren dikte op de camlobs weer te laten blinken. De kans dat mijn nokkenassen te veel versleten zijn is zeer aannemelijk. Ik kan de nokkenas niet meten want ik heb geen meet dingen ik weet wel de waardes die de tolerantie aangeven.
Daarna heeft ie de stroboscoop erop gezet en de timing gecontroleerd en deze staat goed. Dat is goed nieuws maar het haalt de tik er niet mee weg.Die reden is nu uitgesloten dus moet ik verder gaan zoeken en uitsluiten.
- drijfstangen krom
- kleppen krom
- kleppen die niet goed sluiten vanwege slijtage en roet
- lagers kapot in de krukaswangen
- waterpomp op sterven
- A/C compressor is aan het overlijden
- power steering pomp giert.
Als ik de pan verwijder van de motor karterolie dan moet ik toch de drijfstangen en wangen kunnen zien zitten en ze visueel controleren. Alles wat kapot is valt in de pan en die restanten zijn stukken ijzer.
De beste oplossing is misschien de kop lichten alle kleppen verwijderen en wegbrengen naar een kleppen boer die ze slijpt en nieuwe zetels plaatst. Deze man kan ook de nokkenassen polijsten en de glijvlakken weer op de dikte brengen die is toegestaan. En dan de shims opmeten berekenen en de nieuwe shims plaatsen.
To be continued ...
I