Overhauling the rusty LS400

Re: Overhauling the rusty LS400 inside the ECU

Ik ben het beu al dat raden en zoeken naar een reden waarom de TPS niet werkt zoals hij hoort.
Het beste begin met een 21 jarige oude LS400 is niet te twijfelen over de kracht van de tijd de corrosie en het vergaan van transistoren en andere componenten op een moederbord. En als ICT heb ik wel wat gesmolten moederbordjes en modems mogen bewonderen.




Bovenzijde van 1 helft


De onderzijde


Even wat spielerij mit kamera




Deze 3 componenten vielen mij want ze staan te leunen tegen elkaar als ik ze recht wil zetten is het een massief ding. Van de middelste is het randje van het hoedje iets opgelicht, er komt geen cola uit.






deze 2 leunen niet maar zweten ligt op hun dakje



en deze leunen met een druppel vocht ertussen




en de drieling opnieuw

pa220095.jpg


Deze twee leunen ook.




Deze 2 zijn zoals ze horen ze staan solo en het dakje is niet vervormt.








Zo ik ben wel blij dat er geen duidelijke brandsporen op de 2 borden zitten, geen extreme dingen dus en hij kan wat mij betreft ook weer in elkaar zo dat ik morgen kan gaan rijden.

Gegroet

Lexter
 
Ok ik heb er 2 dagen aan gewerkt om de katalysatoren en de 4 lambdasensoren te demonteren en te controleren alles netjes en schoon maken. Maar wat doe je met een katalysator waarvan de flens is weggerot ?

Eenb beetje erbij lassen afvlakken en hopen denk ik dan maar :

Time TO DO IT YOUrSELF o yeah ......























morgen schrijf ik er wat tekst bij nu nog even genieten van de ECU hopelijk kan ik straks wat foto's schieten met de usb miscroscoop and really get into the things i love.

:worship:
 
Nog een paar interessante dingetjes ....

Hoe langer je eronder ligt hoe leuker het wordt, ik heb alle bouten nog is na gelopen en er zaten er een paar los.
We praten hier over de serieuze maatjes, waarvoor ze dienen weet ik niet.
In de bumper is het chaos er ontbreekt teveel daarom slabbert ie ook steeds erger bij de 200 km p uur.
Dat gaan we even goed aanpakken met de polyester doos, want van bv de 15 op hangpunten van mijn spatbord kan ik er nog maar 10 gebruiken de rest is afgescheurd.
Ik heb de AT koeler uitgebouwd de rubbers vervangen en schoongemaakt en die gescheurde tule gerepareerd.
Het koolvat is de ideale plek voor een fijnfilter om de automaat te filteren want het koolvat is zinloos want die werkt niet meer, ik rijd nu zonder vat en beter.....
Ik heb de lucht klep van de stuurpomp afgesloten van het vacu?m traject, ik rijd nu zonder en beter.
Ik heb alle koelings slangen gecontroleerd op losse en of ontbrekende klemmen et voila there is pressure again at the radiator cap, en het lijkt nu beter maar ik heb de jiggle niet op 24.00 gezet dat is de ontluchting valve van je koelwater.

Eerste proefdraai zonder uitlaat pakkingen was indrukwekkend en hij tikte voor de 4 de is niet.
het probleem met de TPS blijft helaas nog even zo ...
De automaat is goed geflushed en gedrained en loopt toch beter dan eerst.

Het grappige is dat er nu mensen naar me toe komen om aan mij te vragen of hun garagist wel de waarheid spreekt. Ze denken dat ik een auto monteur ben ......

Morgen de rest van de uitlaat is goed ontroesten en goed luchtdicht afsluiten allemaal want het lekt overal.

:rulez:
 
Re: Overhauling the rusty LS400 inside the ECU

Lexter zei:
Ik ben het beu al dat raden en zoeken naar een reden waarom de TPS niet werkt zoals hij hoort.
Het beste begin met een 21 jarige oude LS400 is niet te twijfelen over de kracht van de tijd de corrosie en het vergaan van transistoren en andere componenten op een moederbord. En als ICT heb ik wel wat gesmolten moederbordjes en modems mogen bewonderen.




Bovenzijde van 1 helft


De onderzijde


Even wat spielerij mit kamera




Deze 3 componenten vielen mij want ze staan te leunen tegen elkaar als ik ze recht wil zetten is het een massief ding. Van de middelste is het randje van het hoedje iets opgelicht, er komt geen cola uit.






deze 2 leunen niet maar zweten ligt op hun dakje



en deze leunen met een druppel vocht ertussen




en de drieling opnieuw

pa220095.jpg


Deze twee leunen ook.




Deze 2 zijn zoals ze horen ze staan solo en het dakje is niet vervormt.








Zo ik ben wel blij dat er geen duidelijke brandsporen op de 2 borden zitten, geen extreme dingen dus en hij kan wat mij betreft ook weer in elkaar zo dat ik morgen kan gaan rijden.

Gegroet

Lexter

Dat ziet er zo van de buitenkant redelijk goed uit.
Wat je kan doen is preventief alle condensatoren (zwarte busjes met wit lijntje aan 1 kant) vervangen omdat die vaak bepalend zijn voor de totale levensduur van elektronica.

Een elektrolytische condensator (zoals in je ECU) leeft afhankelijk van een aantal parameters (voornamelijk temperatuur en werkspanning) tussen de 10 en 20 jaar.
Dit verklaart ook de bekende dashboard problematiek in de LS400 en kan ook ECU problemen veroorzaken.

Een condensator kost een paar cent, alleen je moet wel een beetje kunnen solderen (ook vooral niet met loodvrije tin bij zulke oude elektronica) en goed op de polariteit letten.
Gebruik ook enkel elektrolytische metaalfilm condensatoren en geen tantaal.
Tantaal kan bij een hoge dV/dt (niet de spanning, maar hoe snel de spanning oploopt) spontaan ontbranden en dat wil je niet in een auto en helemaal niet in je dashboard.

Als je aan de slag gaat met je ECU zorg dan wel dat je anti-statisch werkt want als je een statische ontlading krijgt op de printplaat dan is je ECU kapot.
Je kan dit doen door voordat je begint de aarding van een stopcontact aan te raken of (nog beter) een anti-statisch armbandje aan te schaffen bij een elektronicazaak.

Overigens, het tegen elkaar aan leunen en de lijm die gebruikt wordt is om te voorkomen dat de componenten lostrillen van de print.
 
Het grappige is dat er nu mensen naar me toe komen om aan mij te vragen of hun garagist wel de waarheid spreekt. Ze denken dat ik een auto monteur ben ......
LOL, hoe zou je het zelf dan omschrijven?
 
Ik ben 100% prutser do it and try again ...

ok ik heb mijn filtertje gevonden maar ik wil er een foto van maken ...

zo droevig
 
pa230099.jpg


Het is duidelijk de vorige eigenaar heeft hem niet gedaan die daarvoor ook niet ...
Ik weet ook waarom de roest heeft het filter overgenomen, het is een wonder dat deze LS nog rijdt.
De roest mij ook gevloerd op de laatste bout van de eindpijp kwam ik vast te zitten want deze brak af.

het verwijderen van die eindpijp is de enige manier om de beugel en vooral de 2 tapeindjes niet af te breken.
Mijn grootste steun en toeverlaat mag nu niet meedoen of kan ik de brandstof nippels op het filter gewoon heet stoken ?










 
Wow, die is ernstig! :P

Die printplaten zien er nog uit als vrij complex voor die tijd trouwens.
 
Ja Niels het zijn 2 helften samen gevouwen in een aluminium case ...
Het was echt leuk om te doen ik hoop dat jij de jouwe ook snel opent.

Het filter is idd ernstig de bescherm en hittekapjes zijn ook een groot probleem.
Ze hangen er allemaal maar wat bij die ophang gaatjes zijn kraters geworden de bouten zitten nog vast gerot aan de carrosserie. Naast het filtertje en die brandstof leidingen kwam ik nog een vreemd ding tegen. Eigenlijk viel het naar beneden en ik schrok me een hoedje want het leek wel op een tracking device. Maar gelukkig was het niet meer dan een ronde puk met metalen schijf erop dat ding zat vastgeplakt op mijn uitlaat beugel ( andere kant ook ).
Ook nog een blauw en bloedend wenkbrauwtje opgelopen toen die sleutel 19 20 cm naar beneden vioel op mijn gelaat.


Groet

Lex
 
De kosten van die uitlaat pakkingen zijn niet grappig meer ik ben nog niet eens klaar en het kost al 24 eu voor 4 koperen ringen. Je kan toch ook gewoon een dikke accukabel nemen en als een Indiaan wat moois vlechten ?

:hi:
 
Het droevige filtertje houdt me wel bezig ondertussen de achterzijde uitlaat gedemonteerd wat opnieuw een kut klus was want ik moest er 4 uitboren van de 4. Eindelijk ruimte om de beugel te benaderen die ook niet echt los wil.
En natuurlijk de hitte schildjes ook verwijdert voor een overhaul want, die rotten eraf en rammelen op je uitlaat of zwabberen met de rijwind, we willen stilte en niets anders.
Helaas moeten de batterijen ff laden maar hoe langer ik eronder lig en nu dus onder het differentieel.
Dikke lagen roest vallen de LS aan en ik zie nu ook wel waarom de LS piept en kraakt.
Hoe dieper je gaat hoe fijner het wordt, uiteindelijk zocht ik de onderzijde tank waar de 3 leidingen van 8 mm naar toe lopen. 2 gaan er over in rubber en 1 blijft metaal, als ik het correct heb is mijn aanvoer en terug voer van rubber.
Deze heb ik af geklemd met speciale klemmen. Wat AWH als zei, je tank is ook goor en waarom moet ik mijn schone filtertje meteen volproppen met afval uit de tank? Het differentieel verliest aan 1 kant olie wat rond spettert en de andere kant wil daar ook mee beginnen.De pakkingen zijn nog goed genoeg en de uitlaat heeft voor de rest nog geen toekomstige problemen. APK wordt een eitje als ie dan nog rijdt.


Dus terug naar het filtertje .... de druk moet eraf en de leidingen moeten aan 2 zijdes worden door gesneden met een pijpensnijder. Dan kan ik het filter mee nemen naar een werkbank en deze alsnog ontdoen van zijn wartels want die heb ik niet. Of ik pak de fiets en ga een paar wartels halen aan de andere kant van deze duistere stad.
Dan koop ik 2 koppelstukken voor 8 mm en 2 nieuwe wartels en dan kan ik eindelijk die LS weer is starten.

:worship:
 
We zweven weer en hij doet het steeds beter ....
Al dat harde werk betaald zich nu uit.

Groet

Lexter
 
Goede morgen beste Lexus rijders,

We rijden al 2 dagen op en neer, testing the force form the V8.
Nou het is natuurlijk oud nieuws maar mijn hemel wat is dat fijn om niet te sleutelen.
En wat kan deze auto je toch bezig houden zoalsa mijn tsunamie in de kofferbak. Gister alles eruit gehaald dop eruit toen liep ie leeg. alles gedroogd in de zon en toen zag ik 2 doorzichtige slangen zitten rechts achter de Cd wisselaar. 1 loopt naar het afvoerputje van je vulnippel. de andere komt denk ik van je achter ruit af, hoe dan ook die laatste heeft geen connectie naar buiten dus die gooit zijn afval water op mijn cd wisselaar.
Ik ga er een T stuk op plaatsen want as we speak rain is falling filling up my boot again ....

Ondertussen koop ik de spullen voor de volgende klus: De injectoren ik ga ze niet zelf reinigen ik laat ze ultrasonisch reinigen en testen zodat er 100% zekerheid is over het functioneren van deze 8 rakkers.
Ik vermoed dat er minimaal 2 injectoren maar half half doen en 4 een kwart de overige 2 al het werk de rest pist die brandstof die cilinder in.

Mijn handen zijn kapot uit wanhoop een setje superdunne werkschoenen das ook zeer aangenaam werken.
Mijn schouder is een probleem die eist 4 weken absolute rust daar is een spier of pees goed ontstoken.

De linker fender moet er weer onder de motor beschermings kap ook.
Ik heb alle kappen weer gefixed met polyester zodat hun op hang punten de spoiler deze keer goed bij elkaar houden.

Mij grootste visuele minpunt is toch de deur met deuk en de bumper en voor bumper daar moet wat geplamuurt en gespoten worden, en natuurlijk nieuw leer want dit is een drama.

Mijn charcoal cainster roept mij nu dus ik moet aan de slag mijn EVAP 100% maken.

:worship: