Overhauling the rusty LS400

koolstofvat DIY is een succes.

koolstofvat DIY is een succes.

En het her vullen van het koolstofvat is geslaagd, ik heb geen druk meer in de tank.
En het stinkt niet meer naar benzine, daarnaast zat het afvoer gaatje onder de vul nippel en de slang eronder aan vast zat ook nog is helemaal verstopt.

Morgen staat de lak klaar ik probeer een indoor pandje te scoren voor wat goed oud hand werk : de spuitbus.

De verf is geprepareerd door De Ru lakken en verfbenodigdheden, een truttige winkel waarvan je nooit zou denken dat ze ?berhaupt iets knaps verkopen. Maar schijn bedriegt er hangt ook een subtiel kleurenwaaiertje boven de deur, it says i believe : carpaints
Ze hebben een imposant verfmengertje staan en ik heb het al mogen aanschouwen hoe ze de lak maken de bussen vullen, je lakstift aanmaken en je kleefdoeken en p1000 vellen graag meegeven. Laatste project was de camper en toen heb ik daar ook de lak gehaald. Kost overigens best wel veel geld maar mijn LS krijgt straks een nieuw, nou ja ik hoop gereviseerd blok en dan zijn die paar honderd eu aan spuitkosten voor de bumper voor en achter en de onder schermen rondom. en een deur eigenlijk weer niets. Laten we maar niet praten over een bezoekje aan de Polyservice shop in Amsterdam want dat kost ook minimaal 100 eu, je moet de spullen altijd voor handen hebben toch ?

Ik hoop dat het een beetje mooi word want ik ben een ras prutser !! Het plamuren is een drama en dat voorscherm is totaal in geklapt door de vorige eigenaar daar zitten echt dikke lagen op en dat moet eraf en dat scherm moet er weer af en alles moet gewoon recht gemept worden door mijzelf zonder uitdeuksetje. De enige manier om dat te doen is het scherm af te geven aan iemand die wel kan uitdeuken.

:worship:

yes we can !!!

ik kan ook niet slapen want iets houdt mij wakker en roept mij constant en ik vermoed dat het Rusty's achterbumper is.
 
Beste Lexus gliders,

Dat schuurwerk is geen 1 dag klusje ik ben er nu al 3 dagen mee bezig en het gaat nog dagen duren want als ik het ga spuiten dan moet de ondergrond helemaal glad zijn. Op de onderkap voordeur zitten ook nog 3 hele kleine krasjes die je dus meteen ziet zitten en dat kan niet.

Even een korte update over de status van de LS:

- Voorbumper voor de 2de maal gedemonteerd om de 2 afgebroken stijlen ( totaal 5 ) voorgoed te hechten aan elkaar zonder las middelen. 1ste poging met een beugel en polymer kit is mislukt.
-Tevens 1 mistlamp moeten reviseren want die stel schroef was vast geroest en hij klapperde door dat er teveel speling in zit een eenvoudig rubbertje ertussen en die zit weer vast als een huis.
- Er mistte 1 zij beugel van de voorbumper die is nu weer vervangen voor 2 metalen hoeken van de bouwmarkt.
- Voorbumper is voorzien van een laagje expoxy rommel die de steenslag kraters moet opvullen.
- Kenteken plaat houder wil ik niet meer ik wil dat de kentekenplaat in de bumper ligt en ik zal daarvoor een customizers DIY uitsparing voor gaan maken met wat 2 K epoxy.
- de belangrijkste ophangpunten heb ik verstevigd met een goed passende M10 bout en moer met trilringen en dat is goed te merken de bumper zit weer vast en rammelt niet meer.
- Om de bumper te kunnnen spuiten zal ik deze opnieuw moeten demonteren en mee moeten nemen naar mijn kantoor zodat de bumper daar in de spuitcabine ( balkon met veel plastic doeken)
de bumper is gedaan met P150 P180 en is nog niet klaar voor de verf.


De linker voordeur:

- de deur is geplamuurd uitgedeukt ( zo goed als het kan met niets)
- de deur is compleet gestript van alles.
- de deur heeft 2 deuken totaal
- het raam werk moet schoongemaakt worden want 2 ramen lopen heel stroef
- de deur is gedaan met P150 P180 P230 P320 en toen waterproef P 400 P600 P800 P 1000.
- de tochtstrip goed schoongemaakt
- de luchtinlaat onder de ruitenwissers is goed schoongemaakt
- Achterklep idem dito en deze zat goed vol met compost ( ik bedoel de plastic afschermkappen boven je regen rubbers.

Het voorscherm:

- Is nu 1 x uitgebouwd en meegenomen naar mijn kantoor om er wat machinaal schuurwerk op te kunnen verrichten.
- Deze heeft 1 grote deuk waarvan ik zelf dacht dat het scherm alleen een flauwe kras had op de wielkast rand.
-Uitgedeukt en zoveel mogelijk van die dikke laag plamuur weg geslepen.
- Literflessen water op en neer gesjouwd want ik heb geen stroom en geen water op straat.
- Binnenrand wielkast ontroest en voorzien van wat dikke primer.

De onderkanten ( mouldings).

- Deze heb ik geschuurd en gespoten met UA32 profesionele spuitlak maar ik was te voorzichtig in angst voor druipers met als gevolg dat de bus op is en het paneel niet glimt. 1 bus kost 23 eu overigens ....
het scherm is gedaan met P150 P180 P230 P320 en toen waterproef P 400 P600 P800 P 1000.

Overige?

De koplamp sproeier functie werkt niet dus alles gedemonteerd en het waterpompje was vergaan van de roest.
Deze word vervangen de sproeiers zelf moeten gespoten worden en dan weer ingebouwd in de voorbumper.
Zelf vond ik het een waardeloze functie want zonder koplamp ruitenwissers is het gewoon niet af.

To do?

ander blok erin ....
op vakantie ...

:photo: they will come soon !


:worship:
 
We bumping and humping

We bumping and humping

De bumper ligt nu lekker te harden ik heb er een goed gevoel over het enige nadeel is dat ik niet de juiste lijm soort heb kunnen kopen. Ik las pas gisteravond over bumper plamuur ... kut automateriaal zaken weten zelf niet eens wat er allemaal is.
Het blijft namelijk zacht op hard en dat breekt sneller af, polyster op een PE onder motorkap werkt dus niet.
Polymer kit werkt wel op PE plastic maar zelfs de professionele lijm epoxy krijgt bijna geen houvast op PE plastic.
De spaken van de grill dreigen allemaal los te scheuren en dat komt mede door de clips ( rivets) waarmee je de bumper van onderaf in je stootbalk vast klikt. De rivets worden er niet beter op na gebruik mijn bumper heeft nooit echt goed vast gezeten gelukkig is dat nu voorbij, ik heb ook gemerkt dat de wielkast plastic beschermkap je AIR componenten moet beschermen en ieder kiertje is een opening naar ellende. Hoe beter je waterkappen afsluiten hoe beter dat is voor je onderdelen die erachter zitten. Iedere drempel die je pakt en je schraapt met je onderlip over de straat is een aanslag op die onderste rivets, het hele gewicht van die klap en de bumper zelf hangt er letterlijk aan.
Ik heb de temperatuur meter voor de omgeving temperatuur gecontroleerd en met een klinkmoertje weer vast gezet want die hing los de rivet was losgekomen. Door al dat getrek van de vorige eigenaren en de monteurs kan ik duidelijk zien dat sommige mensen gewoon maar wat doen waardoor de plastic beschermkappen om je wielen voor behoorlijk zijn verpest. De kappen kunnen er maar op 1 manier op alle andere manieren vervormen je kap.

Rijden zonder kappen is dan ook niet goed voor je LS ....

ok er was ook nog een kleine tegenvaller want toen ik bij Jelmer was keek hij naar de wielkast links achter en voelde over wat bobbeltjes heen van de lak. Het was mij nog niet echt opgevallen maar nadat ik gister het sier stripje had verwijdert werd het wel duidelijk.

Ik heb een gat in mijn plaatwerk precies boven het wiel, de roest is daar best ernstig een stuk nieuw metaal zal daar moeten worden gelast of ik smeer het dicht met fiber plamuur. Het is ook geen scherm maar het is een deel met het dak dus ff meenemen naar het kantoor gaat niet. De LS helemaal spuiten gaat ook niet dus dat word een pleister.

Het eerste kleine plastic beschermkapje is klaar en ik ben er tevreden over.
Nu de grote plastic kap spuiten op het balkon .... ik bedoel in de spuitcabine.

:worship:
 
Ik ben benieuwd of het allemaal goed gaat met je vorobumper, als je de verkeerde plamuur hebt gebruikt kun je ervan uitgaan dat het gaat scheuren...
 
Kevin Carbage zei:
Ik ben benieuwd of het allemaal goed gaat met je voorbumper, als je de verkeerde plamuur hebt gebruikt kun je ervan uitgaan dat het gaat scheuren...

De bumper is nog niet geplamuurd, hij is goed gereinigd en daarna flink opgeschuurd, toen 1 x een epoxy laagje er over heen alleen maar om de gaten te vullen. Dat is zo goed gladgeschuurd met de waterproof. Ik heb de bumper net ff met een ander kleurtje gespoten als filler.
Ik heb de gehele binnenkant met polyester belegd, en polyester kan enigszins buigen.

Het klinkt niet als een boel werk het is weer zo'n klusje waar je al gauw spijt van krijgt.

Want !!

Ik krijg het voorscherm niet strak hij heeft nog 2 kleine bultjes maar ik heb geen karosserievijl en geen uitdeuk palmen.

Ik loop nu naar de Brezan voor een potje bumper plamuur.

Groet

Lexxie
 
Dag nummertje zoveel dat ik niet zweef, alles is groen en blauw om me heen.
Het voorscherm krijg ik niet strak het is ondertussen wel gelakt en ik ga hem terug plaatsen.
Dat het niet perfect is zal me een deuk zijn whahwhahwhahwha.

De deur is nog niet gelakt wel geschuurd en spuit klaar het resultaat van het voorscherm is van ver af best wel goed.
Neem je een close up van het voorscherm dan zie je wel wat golven en wat pitjes zitten, ik moet officieel een 2de dikke laag aanbrengen ik zou nog wat kunnen vullen.
Misschien dat ik de spuitbussen bewaar voor de achter bumper en de deur en het scherm laat doen.
Dat heet opgeven en toegeven dat ik niet perfect ben terwijl de mens wel zo is geschapen.

Het steekt zo af dat het verschil tussen de pro en de prutser de glamour van de LS verpest.

pb130097.jpg

pb130096.jpg

pb130095.jpg

pb130098.jpg
 
Haha, in de douche :P

Als ik dat zou doen dan hoef ik nooit meer terug te komen... :mrgreen:

Ben benieuwd hoe het op de auto staat.
 
In die 'spuitcabine' heb ik ook vaak 'projectjes' voltooid, heel herkenbaar ;)

..Dat heet opgeven en toegeven dat ik niet perfect ben terwijl de mens wel zo is geschapen..."
Dat ligt een beetje aan de (werkende) genen die je hebt meegekregen.. :D

Aan elk mens mankeert genetisch gezien wel wat, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Yale. Zorgwekkend of niet?
Resultaten:
De resultaten zijn verrassend, zo merkt de onderzoeker op. ?Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat mutaties die leiden tot functieverlies in de algemene bevolking voorkomen, maar de omvang ervan is onderschat.? Uit het onderzoek blijkt dat er geen enkel mens is waarbij alle genen helemaal werken. Gemiddeld heeft elk individu twintig genen waarvan beide kopie?n het niet doen. En elk persoon heeft gemiddeld 100 genetische variaties die genen stilleggen.
 
Nou het resultaat van de bumper is zeer bedroevend maar als ik het zo op you tube bekijk kan het wel maar ik mis natuurlijk weer wat belangrijke zaken zoals:

Geduld
Kleefdoeken
Een spuit en droog ruimte
Genoeg lak
De juiste ontvetter en primer voor plastic
Bumper plamuur


Het ergste probleem is dat de kleur niet metalic lijkt te zijn dan heb ik het over de 6K4 donkergroene lak.
Het kan zijn dat ik het moet na lakken met transparante lak ik zal die winkel is bellen.
Ik heb per ongeluk de gehele bumper 6K4 gedaan om dat ik verward raakte door de koplamp sproeiertjes die ook groen zijn, overigens is het water[pompje vergaan en zaten beide sproeiers geheel verstopt met afval algen.
Maar alles onder de chromen bies is UA32 ( metalic grijs) en de 2 kleine paneeltjes achter de voorwielen zijn wel goed gelukt. Ook de lange strip op de beschadigde deur is goed gelukt. Allemaal UA32 kleur.

Als de bumper geheel groen is zonder chroom lijkt het net een militair voertuig.

Uit frustratie heb ik de bumper erop gezet en rijd ik nu rond met een afzichtelijk LS, maar ik moet die uitdeuk set hebben voor 22.50 en de rest van de benodigdheden om het goed te doen.
Van Picard kost zo'n setje al gauw 400 eu.

Ik heb hier een doe het zelf garage gevonden waar ik voor 60 eu per uur een spuitcabine kan huren.
En voor 25 eu de hele dag een brug mag lenen en ik denk dat ik daar meer kans heb op een goede afwerking dan op straat.

Ik zal en moet dat voorscherm strak krijgen het gaat nu nioet meer om de LS zijn uiterlijk maar om mijn eigen vermogen om niet op te geven te vergroten.
Zo pak je de medailles op de 4x50 km en niet anders ...... ik maak het paneel helemaal kaal en ram met die uitdeuk set alle deukjes eruit.

Gegroet ik moet aan het ' werk' ..

:worship:


ps: De douche is een multifunctionele werkruimte waar ik ontvet, reinig, wetsand, spuit en droog.
 
Alle metallic lakken hebben een deklaag van transparante lak, die de UV-bestendigheid van de verfpigmenten verhoogt en de lak laat glanzen. De transparante deklaag werkt ook als bescherming tegen slijtage en maakt de metallic lak onderhoudsarm. Op de voorkant van de auto kan de deklaag het beste gemengd worden met wat elastische toevoegingen. Dat reduceert de relatieve broosheid van de deklaag en verkleint de kans op lakschade door steenslag.

en

De structuur van metallic lak bestaat uit meerdere lagen, omdat de laklaag met de metaalpigmenten een kwetsbare en doffe bovenlaag heeft zonder beschermende transparante lak daarover. De metaaldeeltjes in de kleurlaag geven de lak ook zijn naam. De deeltjes bestaan meestal uit heel kleine platte stukjes aluminium en soms messing. De lak worden door verstuiving in een stofvrije kamer aangebracht. De lakmedewerker moet erop letten dat de deeltjes gelijkmatig verdeeld zijn in de gekleurde lak, omdat de natuurlijke zwaartekracht voor sedimentatie van de metallic verf in het reservoir zorgt. De zwaardere metalen deeltjes zinken in de vloeibare lak al snel naar de bodem. Daarom worden in de lakbusiness ook wel zogenaamde vloeibekerlakpistolen gebruikt, die het verfreservoir boven de kleursproeier hebben zitten. Conventionele zuigbekerlakpistolen schijnen minder geschikt te zijn. In verstuivers zijn mengballetjes onmisbaar. Een perfecte regelmatige laklaag op de auto aanbrengen is voor hobbyisten heel erg lastig te realiseren.
 
Thanks GPS dat is het verhaal ongeveer wel, ik moet een goede spuiter zien te vinden die dit verhaal snapt en het ook meerdere malen heeft uitgevoerd. Dus ik ben terug gegaan naar de winkel met de LS.

Ok ze zijn eruit 6K4 is wel de kleurcode maar de lak is opgebouwd uit 3 lagen en niet 2.
Beetje ingewikkeld verhaal maar niet te doen met een spuitbus, dus de busjes zijn verrekend met 1 liter kleurlak, 1 liter gewone glans lak en 1 liter semi transparante 6K4. Die semi transparante lak moet met een andere druk worden aangebracht waar de spuitbus faalt.

Wel klote ik heb alles voor niets gedaan want hij moet gewoon naar een spuitcabine.
Voor niets is het niet gedaan ik heb een boel geleerd gelukkig.

Groetjes

Lexter
 
Rear bumper time

Rear bumper time

Goede morgen beste Lexus rijders,

Uit frustratie alvast de achterbumper geanalyseerd daar zitten behoorlijke kreukels in de lak laag.
En een scheur linksachter gelukkig ben ik nu iets beter voorbereid en ga ik zo nog ff de laatste inkopen doen.
http://www.msh-equipment.nl/kunststof-r ... aterialen/

Bumper plamuur van Motip
Artikel MP 36021 - Krachtige ontvetter antisiliconen 500 ml
Artikel MP 36091N - Kunststof reparatielijm rood 50 ml
Artikel MP 4904 - Contourfolie gewapend
Artikel MP 3653 - Rapid Patch zelfklevend 100x200

Als de voorbumper het voorscherm de linkerdeur en de motorkap gespoten worden mag ie meteen de achterbumper mee trekken in 6K4. De onderzijde heeft ook schade maar dat is meer lak sterren in de UA32 tint die ik wel zelf kan kan aanbrengen met spuitbussen omdat volgens de winkel dat een ander soort lak is.

Weet iemand een goede spuiter omgeving Amsterdam ?

De LS roept mij nu ik moet weg ....

Gegroet

Lexter
 
Mijn god wat kost die reparatie rommel duur !!

2 velletjes zacht rubber a 45 eu 1 lijmpistool voor duo patroontjes a 35 eu ...
240 eu voor een flessie ontvetter, een patch pleister, een zakje tuutjes, 1 duo flacon reparatie middel en die 2 bovenstaande items ...
Ik dacht meteen aan GPS en het gemak waarmee hij te maken had toen hij zijn kant en klare bumper mocht ophalen.
Die 300 ben ik ruim gepasseerd vrees ik na al die spuitbussen a 22,50 p st. die niet goed zijn en de nieuwe lak en de nieuwe spuitbussen met UA32 + blanke lak ( totaal 5 ) en die potten plamuur, die tubes epoxy shit, de tas met schuurpapier en de nog niet aangeschafte Meqauire poetsmiddelen.
Het eerste paneel de plastic trim onder de deur is nu eindelijk acceptabel, er zijn nog wel wat kleine puntjes te zien maar het is voldoende. Het paneel is afgelakt met een 2 k lak en het oogt bijna nieuw. De LS is weer groen en strak alleen de verkeerde kleur groen. whahwhahjwhahwhahwa .... fuck that shit.

Hoe dan ook ik keer terug met de LS naar de geheime werkplek op een priv?terrein met alle gemakken voorzien.
En daar zal ik de achterbumper demonteren en alle schade herstellen binnen en buiten zijde en dan even schuren en spuiten maar. Gaat 2 dagen duren hoop ik ik kan daar slapen eten douchen, er zijn daar draaibanken, lashokken, en een goede voorraad ijzer materialen.

Wish me al the luck on project Rusty's Bumper Overhauling.

Groet

Lexter
 
Succes ermee!! :rulez:

En als je wat extra tijd hebt, shoot some pics!

blue-eyes zei:
Hou je alle kosten bij?

Ik hoop van niet!!! :P

Ik doe het voor de mijne... ik probeer zo weinig mogelijk naar de cijfers te kijken... en dan heb ik og niets speciaals aan mijn GS gedaan... :roll: