Overhauling the rusty LS400

Ja, die proefrit lijkt een goed plan ;)

Ik moest ook even denken aan je andere topic (TPS). Ik blijf toch steeds het gevoel hebben dat je 'timing' misschien niet helemaal lekker staat..

Heb je de ISCV/MAF al eens grondig nagemeten (staat me even niet meer helemaal bij..)?
 
Ja die zijn gemeten maar op de oude niet betrouwbare manier ( alleen zonder hulp met de verkeerde meetdraden en een stukke multi meter.

Het is wel zo dat de problemen die ik had m
et de stellen van de TPS nu doorgeslagen zijn naar REAL IFE.
Wat betekent dat als ik nu een klein beetje gas geef de motor op hol slaat, eerst gebeurde dit alleen als ik aan de stekkers hun draden zat te frummelen. Nu is het er als ik de pedaal ook maar ets in druk.

Oorzaak " ik vermoed de stekkertjes op de TPS sensor dat er 1 van de 5 loopt te connecten en dis connecten.

Ik moet alles maar is op paier zetten en overzicht creeren en iets nauwkeuriger het stappne plan opmaken en uitwerken maar weet je GPS-10 ... het aantal zomerjurkjes en de sliploze vrowutjes nemen de overhand en vertellen mijn ECU dat alle voltages op max staan en dat het tijd is om een vrouw te scoren met mijn goddelijke lichaam.

katalysator en cats staan te liegen voor de cats staan te liegen naar de ECU
overigens zijn de voorste 2 02 sensors belangrijk en de achterse vertellen alleen maar of de katalysatoren nog leven.

Mijn TRAC lampje met Check Engine lampje branden nu continu, ecu restten dor de mi kabel los te maken maakt niets uit. Na wat google invertigations i found out that:

TRAC + engine check light both on means 2 broken 02 sesnors.

Nou ik heb een boel te doen:

deur afwerken op de laatste kleine offenheden op het plaatwerk
4 alu velgen zandstralen en poedercoaten
nieuw blok vinden
transmissiom + engine mounts replacing
all the bushings in all the parts lowerbal arms upper arms wishbones
 
Nou het gas geven is nu een probleempje als de LS koud is reageert de gasklep niet, het eerste stukje dat je hem intrapt lijkt wel niets te doen en plots spuit ie vooruit. Echt weg rijden is er niet meer bij dus ...
Alleen als ie koud is na opwarmen geen probleem meer, ik heb uit frustratie 2 nieuwe 02 sensoren besteld en ik hoop dat dit een boel ellende weghaalt.

Ik probeer zoveel mogelijk te rusten ivm met de schouder die niet meer normaal kan doen.
Zodra ik me beter voel dan moet ik serieus aan de TPS gaan sleutelen en de waarden van de ECU allemaal controleren.

Ergens klopt iets niet en het moet eruit want ik wil hem wel is voelen rijden zoals het hoort maar ik heb geen referentie punt geen ijk punt ik weet niet hoe een nieuwe LS430 of een goede oude Ls400 zou moeten rijden.

Ik ga nu ff een stukkie rijden gooi er nog een flessie injector cleaner in van Wijns overigens tankte ik gister premium euro 98 maar die kostte daar wel ff 1,91 eu per liter en stroomde eruit met een snelheid van lik mijn vestje. Sta je daar een 10 minuten met verkrampte polsen en handen ...

Weet iemand hoe je stiekem die hendel blokkeert van het terug schieten vroeger was dat normaal.

Groet

Lexter






.
 
Weet iemand hoe je stiekem die hendel blokkeert van het terug schieten vroeger was dat normaal.
Bij sommige pompen heb je nog wel het klemmetje, echter is het pinnetje waar het achter vastklemt weggehaald. Dat kan je dan oplossen met een spijkertje oid. In mijn geval prop ik soms de benzinedop ertussen.

Plan de (meet)campagne lijkt een goede zaak, uiteraard als de frivole zomermeisjes hun magie hebben verloren :P
 
OK ik heb de ECT connector gecontroleerd en die zat niet helemaal goed, nadat deze wel goed zat waren de meldingen 22 en TRAC OFF weer weg. Ook meteen die TPS sensor is opgewonden met een draadje toen pas op zijn plek gezet, schroefjes aangedraaid en toen had ik een nieuwe LS.

Bijna het rijbewijsje net verloren want volgens oom agent ging ik ruim 225 of ik wel bewust was van die snelheid. Ik zei nog dat de LS nu niet eens de 175 km p uur haalt omdat de ECU op limp mode staat vanwege de TPS sensor. Zij claimden niet in de computer te kunnen zien of ik een wegpiraat ben, wat ik uiterst vreemd vind want je tikt een kenteken in ( als er al geen scanner in zit) en je weet alles over het voertuig en met mazzel ook de bestuurder. Ik heb heel braaf ja en amen gezegd veel beterschap beloofd en netjes ja meneer nee meneer gezegd.
Aarzelend en nee knikkend gaf hij het rijbewijs weer terug en zonder boete of wat dan ook mocht ik verder knallen.

:rulez:

tjeemig wat kan die LS ziek hard accelereren !! Die Volvo kon het niet bijbenen kwam te kort om die dodelijke meting te doen en ik zag natuurlijk wel een voertuig in de spiegel dus ik wisselde lekker van baan van links naar rechts en weer terug.

:worship:
 
mlcoolj zei:
lol.. goed om te lezen dat er voortgang in zit!

Die 'voortgang' is inderdaad erg fijn, het blijft toch jammer dat het onderblok die tik heeft.
Ondertussen is er een nieuwe speler op het veld gekomen ik vrees in het ergste geval dat het blok gaat kapot lopen.
Of het is iets heel erg simpels zoals een kapotte katalysator waarvan de binnen kant rammelt.
Deze nieuwe speler is een ratelend geluid als je wegrijd het komt van links en het klinkt als een verrotte AC compressor.
Ik ben een beetje klaar met het uitdeuken het oogt goed maar de kenner ziet het wel, zelfs de onderbeschermkap die van plastic is heeft een lichte boog. Gelukkig pastte de kap nog wel en het enige wat er nog moet gebeuren is wat extra lak bestellen want ik laat de hele LS opnieuw in de 6K4 Black Jade lak zetten.

Nou heb ik het volgende verhaal is goed gelezen en het beschrijft exact waar mijn LS aan lijdt. Niet alleen mijn LS maar iedere LS die ouder is dan 10 jaar.
Kan zijn dat jullie het al gelezen hebben en weer proberen te vergeten want het vervangen van de bushings is geen pretje. Net zoals de distributie een klusje die een eigenaar liever niet doet en dus uitstelt.


Polyurethane Control Arm Bushings for Lexus
Restore original road feel and handling characteristics. Replaces worn OE Lexus rubber bushings, which crack and deteriorate over time. A sensible (and permanent!) alternative to purchasing $500+ OEM replacement control arms!

Daizen Sport Tuning high performance polyurethane control arm bushings eliminate unsafe driving conditions and poor handling by allowing minimal deflection of the control arms during dynamic vehicle operation. Unwanted camber, caster and toe change become a thing of the past, with control arms operating only in their designated arc and suspension travel parameters. Irregular tire wear on your Lexus is nearly eliminated, which is usually the result of the inability of the vehicle to retain proper alignment toe settings during driving.

The inherent characteristic of all rubber bushings is wear and deterioration over time. Hot/cold cycling, road salt and other extreme road conditions will accelerate this condition. Bushings causing typical Lexus tire-wear issues occur in as little as 30,000 miles and almost always by 70-80,000 miles.

Some symptoms of deteriorated bushing problems are: Excessive tire wear; the inability to properly align the vehicle; audible "clunk" noises from floorboard area, especially when turning or backing up; wandering and/or unstable steering especially at higher speeds; unstable braking; vibration at higher speeds.

An increase in braking stability is realized, due to the fact that the control arms do not shift or oscillate forward and backward under the extreme lateral loads experienced during heavy braking.

If other suspension upgrades such as springs, struts or sway bars are installed, the benefits of each will be maximized when used in conjunction with these bushings.

The lower durometer hardness of these bushing sets is not like typical aftermarket hard durometer bushing kits, which while improving handling, also significantly degrade a vehicle's ride quality and comfort level.

Ik heb ze gemaild om te vragen of ze verzenden naar dit rotland en wat het kost een complete set.
Dan maak ik een afspraak met onze LS sloper in Nieuwleusen en sloop ik die upper and lower arms eraf.
Ik sloop alles eraf waar zo'n rubber inzit en neem ze mee naar het kantoor waar ik ze ga de bussen verwijderen de bussen schoon maak en de nieuwe bushings erin pers. Dan pas ga ik naar mijn LS om deze draagarmen en andere zaken 1 voor 1 te vervangen op straat. Ben vandaag officieel gewaarschuwd door de politie: Jij mag niet meer klussen op de openbare weg of straat, iedereen is me zat, de Lexus dealer, de politie, de milieupolitie en die luie stadswachten.

Of ze zijn allemaal jaloers op mijn parel !!!

O ja het volgende heb ik nog gescoord gister:

1 koplamp sproeier motortje als nieuw
1 ruitenwisser pompje
1 gloed nieuwe retainer voor op de bovenkant bumper ( die ontbrak bij mij)
een set koplampen want de mijne bevatten vocht en de spiegel binnenin is afgebladerd.
1 niveau meter die in de koelvloeistof reservoir zit.
1 bumper bracket
1 weatherstrip voordeur
1 radiateur bracket
1 knipperlichtje zijscherm
1 complete luchtcompressor
1 hogedruk leiding stuurbekrachtiging ... ( misschien lekt die wel op mijn LS)

alles voor 50 eu !! en een dagje lekker jakkeren over de A28 ....

en het volgende moet ik nog hebben :

alle TRAC onderdelen want ik heb geen TRAC die werkt
alle ABS onderdelen dat is altijd goed te verkopen
alle luchtveren + onderdelen kan je nooit genoeg van hebben
alle klima leidingen
een paar ECU's ...

:rulez:

we hebben er zin in !!!

:worship:

Engine SWAP comming soon !!
 
Ik heb eindelijk weer is wat besteld op EBay ....

Stickers voor op de remklauwen
8 injectoren oem denso gerefurbished voor 168 $
2 oxygen sensoren pre cat ( komen net binnen op het kantoor)
1 draadboom prijs onbekend ligt in Haarlem waar ook een V8 roarer ligt op pallet.

Daar gaat mijn hart harder van kloppen !!

All injectors are serviced as stated below:

OHM Tested for electrical shorts
Internally cleaned and old filters removed
Externally cleaned (Old O-rings and pintle-caps removed)
Back-flushed to remove internal debris
Pressure/Leak tested
Spray/Flow Tested
Re-assembled with new filters, o-rings and pintle-caps*
Professionally packaged to avoid damage to injectors



Lexter
 
De 02 sensoren passen niet daar word ik wel een beetje moe van ...
Het moeten pre cats zijn met flens 4 draden en een pakking, maar ik krijg ze zonder flens.
Dan moet ik ze erin draaien maar dat kan niet vanwege de ruimte en er zit niet eens schroefdraad in mijn spruitstuk.

Ik bestel ze nu dus ook bij Brezan want dit frustreert mij te erg.

:X
 
Nou ik heb er weer wat uurtjes ondergelegen:

Brandstoffilter beugel zat los
Bouten van beide cats konden een paar slagen vaster
Hitteschild om 1 cat zat los
Hitteschild om de midden demper trilde op 1 los ophangpunt.

Dat scheelt een boel herrie !

Meteen nog is heel goed gekeken naar al die draagarmen en hun rubbers, de sway-bar voor en achter en hun rubbers.
En die ronde rubbers de strutbars cushions, de tranny mounts, de engine mounts, de steering rack grommets het is zo goed als op.
Ik kan de onderste draagarm achter met de hand rond bewegen, de uppercontrol arms voor zijn op.

Rusty is overtaking the complete rear axle and squirts rust in thick layers.

:X
 
Olie pomp expeditie

Olie pomp expeditie

Zo gisteren een stap gemaakt die ik al eerder had moeten maken om de toekomst van dit blok te bepalen.
Die verkleuring in mijn cilinderkop is niet normaal dat duidt op een olie temperatuur die te hoog is of ooit is geweest.
Waardoor de olie als het ware als gum opdroogt en alles verstopt en de temperatuur omhoog jaagt. Wat leidt tot meer problemen. Maar hoe kom je er achter of je oliedruk nog goed is ? Meten dus maar ik heb geen test set en de garage heeft nooit tijd alleen volgende week op afspraak.

Om de olie pomp te verwijderen moet je de hele LS uit elkaar halen en dus pak ik meteen die waterpomp mee.
Ik heb alle onderdelen nog is nagelopen of alles echt moervast zit niet dus .... er zit speling in de belt tensioner, als ik hem op en neer beweeg hoor ik hem piepen. Als ik de fluid coupling vast pak idem dito daar zit een speling in het geen betekent dat er een nieuwe op moet en eventueel nog een nieuwe fanbracket die de dealer net had geplaatst voor een vermogen.

Toen ik de LS startte na de volledige olie drain ( dry fill 6 liter) was er een aantal secondes dat de engine tick verdween om daarna weer terug komen. Dus het kan wel zonder en dat geeft hoop kennelijk moest de drive belt nog even opspannen en kwam de tick weer terug.

Dus ik heb gister de olie pan er af gehaald in de hoop daar een boel sporen te vinden van een kapotte motor maar nee zelfs de magneetjes waren er niet. Daarnaast zweet hij olie boven het oliefilter ergens op de panpakking. Er zat veel vuil in het metalen filter maar geen groffe stukken ijzer wel een gepulveriseerd magneetje. Ik heb alles rondom de oliepan schoongemaakt en toen de pan verwijdert wat een werk mensen. Toen de pan op zij gelegd en is goed gekeken in het blok om te zien of er drijfstangen kapot waren of zuigers maar alles lekker ok op die kleur na. Zuigerwanden zuigers alles leek nog goed dus ik was allang blij !! Uren later was alles schoon en heb ik de pan in de stromende regen op mijn rug in een sloot met water weer terug geplaatst. Nieuw oliefiltertje en 6 liter nieuwe olie daarvoor had ik nog een busje motorreiniger in de oude olie gegooit en daarmee 20 minuten stationair laten lopen en toen alles gedrained. De LS liep weer prachtig ik weet zeker dat wanneer er weer volledige correcte oliedruk is de LS zichzelf zal reinigen en de werktemperatuur zal dalen.

Nu probeer ik een oliepomp te kopen maar ik wil geen 350 eu uitgeven dus ik moet ff zoeken. Waterpomp had ik al ik ga ook meteen alles doen want ik wil uitsluiten dat de tick niet komt door de waterpomp of oliepomp.

De HD Cam ligt nog in de LS dus de beelden komen straks pas :rulez:

- ik heb adapter plates besteld voor de O2 sensoren in de toekomst kan ik gewone O2 sensoren kopen ipv sensoren met een flens.
- ik heb het koplampsproeiertje weer werkend gekregen


Groet

LExter
 
OK ik heb een mega order geplaatst bij Rockauto .com ....

Even wachten op alle onderdelen en dan gaat de LS uit elkaar :

Nieuwe waterpomp
Nieuwe oliepomp + keerringen
Nieuwe tensioner
Nieuwe clutchfan
Nieuw filter en seals voor transmissie
Nieuw filter fuel
Nieuwe filters engine oil
Nieuwe seals crankshaft
Nieuwe LS400
Nieuwe engine mounts
Nieuwe tranny mounts
Nieuwe swaybar bushings

en nog veel meer ...



Vandaag de adapter plaatsje binnen gekregen vanaf nu kan ik iedere universele O2 sensor plaatsen zonder flens.
Ik hoop dat de melding 21 en 28 nu verdwijnen en de LS is wat gaat doen .... knallen dus.

En ik heb mannelijke koperen moerwartels gevonden voor op je brandstof filter.
Eindelijk !! Interesse in deze moeren ?

http://www.remkaflex.com

De BQ9197 is op voorraad.
Prijs is ?2.87 Netto ex btw per stuk.
Deze kunnen bij ons worden afgehaald.
Wij kunnen deze ook verzenden.
Verzendkosten bij voorruit betaling is ?7.50 netto ex btw
Of onder rembours. Kosten zijn ?13.90 netto ex btw


Groet

Lexter
 
Beste Ls rijders,

Eindelijk een duidelijk beeld over de ophanging van de LS, er zitten veel meer rubbers onder dan ik dacht.
De kosten van sommige rubbers zijn absurd hoog zoals de ronde strut cushions die zijn 150 $ p st.
Ik heb dus die groende LS als het ware geclaimed en ik heb daar van de voorzijde alle draagarmen er af gehaald.
Nu moet ik de juiste rubbers zien te kopen zodat ik de draagarmen een voor een kan gaan opknappen en dan 1 voor 1 omwissel op de LS. Ik heb tevens alle hoogtesensoren eraf gehaald met bijbehorende stangetjes.
Alle remklauwen eraf gehaald deze laat ik lekker stralen en poederen en ipv blokjes te wisselen wissel ik vanaf nu iedere keer de complete klauw met verse rubbers en nieuwe pasta ertussen.

Ik heb beide swaybars gedemonteerd en voor bewoog gewoon van links naar rechts en achter zat muurvast, een dikke laag roest tussen het rubber en de stang. De stang is dan ook niet meer te gebruiken en een andere heb ik nog niet.

Ik heb ook besloten om de cilinder kop eraf te halen en deze geheel te reinigen en de kleppen te controleren.
Waarom ?
De kleppen moeten gesteld worden en ik wil het goed doen en op straat lukt dat niet plan is:
Als eerste de kop eraf camshafts eraf en opmeten die plaatjes, nieuwe plaatjes bestellen in australie en ondertussen de kop reinigen, de camshafts hun kanaaltjes reingen en professioneel laten opmeten of de loopvlakken nog wel goed zijn, zo niet 2de hands camshafts van EBay.
Dan de waterpomp en de oliepomp en de fan clutch vervangen + wat keerringen plaatsen en hopen dat alle bijgeluiden geminimaliseerd worden.

Als de herrie blijft moet er een ander blok in helaas pindakaas een extra blok is altijd fijn om de winter door te komen.

Groet

LExter
 
Lexter zei:
Als eerste de kop eraf camshafts eraf en opmeten die plaatjes, nieuwe plaatjes bestellen in australie en ondertussen de kop reinigen, de camshafts hun kanaaltjes reingen en professioneel laten opmeten of de loopvlakken nog wel goed zijn, zo niet 2de hands camshafts van EBay.

Je kan nokkenassen ook als nieuw laten maken door ze te laten reviseren.
Als je wat meer power wilt, dan kan je ze ook laten aanpassen daarop, dan kan je gelijk naar eigen wens bepalen wat er in komt.

Volgens mij is zoiets niet eens gek duur. :O
 
Ik heb een optie op een ander blok ..... dus de plannen veranderen, dit blok is langzaam aan het kapot gaan door die clutch fan die los zit. Als het blok nog koud is en ik start hem dan hoor en voel je de lager voor enkele secondes en dan houdt ie op met huilen. Deze V8 staat nu op bijna 450.000 km en verdient wel degelijk een waardige overhaul of in ieder geval een grondige controle.

Hoe dan ook van dat andere blok verwacht ik toch dezelfde problemen als met ieder ander blok dat al 4 ton heeft gereden. Veel onderdelen zijn gewoon op na 150.000 zoals:

De waterpomp
De oliepomp
De stuurpomp

En na 400.000 is er overal ruimte wat bijgeluiden cre?ert dan moet je het meest drastische gaan doen en dat is an complete engine overhauling:

Alle lagers en keeringen
Alle zuigers en ringen
Alle drijfstangen
Alle pakkingen

voor de meeste een nachtmerrie voor andere bezigheidstherapie.

:rulez:

O ja bijna vergeten maar bij mij is sint de oude rukker al op bezoek geweest en voor mijn uitmuntende sociale gedrag in de maatschappij heeft de sint allerlei cadootjes achter gelaten.


pc240122.jpg





en ja hoor heel toevallig een oliepomp !! partnumber toyota 15100-0F010

pc240121.jpg


De befaamde toyota pomp voor 60$

pc240120.jpg


Moet je wel ff zelf wat dingen doen zoals wat aluminium weg grinden en een bout ergens in draaien.
Dezelfde pomp voor een LS400 350$ ....

De automaat pakking en een filter kit.

pc240123.jpg


Engine still ticking .... like a clock ..... tic tac ...
 
woow wist niet dat ie al zoo veel gelopen had. Dan is een motor reviesie niet geheel ondenkbaar nej. Succes met de revisie