Overhauling the rusty LS400

Dit is de binnen kant van mijn UFZE, het is lastig haarscherp te fotograferen al liggend maar het gaat hier vooral om de kleur. Om hier te komen moet je uiteraard de olie aftappen de oliepan verwijderen en de bafferplate ook nog verwijderen en je pickupstrainer en uiteraard alles terugplaatsen. Ik heb tot cilinder 1 en 2 4 en 6 visueel kunnen controleren, ik heb de rods geprobeerd te bewegen dat gaat van links naar rechts maar volgens mij is dat normaal iedere opwaartse speling is een probleem. Ik heb geen grote stukken ijzer afval kunne vinden nog andere afwijkende zaken ....

De kleurt moet mij gaan vertellen of ik mijn analyse juist opstel. Ik heb mijn DIY leakdown tester bijna af zodat ik met behulp van een luchtcompressor de leakdowntest gaan uitvoeren.

p1010160op.jpg


p1010161b.jpg


p1010162d.jpg


p1010163pf.jpg


p1010164m.jpg


p1010165uj.jpg


p1010166ud.jpg


Ik heb ook zoveel mogelijk van die dikke laag teer weg geprobeerd te halen maar dat is een pleister op een open wond dit blok is perfect het moet alleen wat nieuwe keeringen en lagers in wat betrefd de kop daar zit iets meer werk in want de cams zijn op.


p1080177ms.jpg


RVS remleidingen zijn exacte kopie?n van de originele remleiding niet duur maar gemaakt door een bedrijf die het zeker weten beter doet dan Lexus. Eerlijk gezegd zou iedere Lexus moet deze leidingen fabrieksaf moeten hebben.
Met dank aan Remkaflex Alkmaar. Wat zij ook kunnen doen voor mij Lexus LS400 is het volgende:

Stuurhuis slangen worden exact nagemaakt ook de rubberen delen het kan bij Remkaflex.
Remleidingen met bochten en wartels worden exact nagemaakt
Brandstofleidingen worden exact nagemaakt.
Ze leveren de juiste brandstof wartels voor het brandstof filter van de Ls400 M14x1,5.
Airco slangen worden exact nagemaakt.
Dus heb je een stuk leiding nodig dan hoef je dat niet bij de Healer te bestellen demonteer het stuk in 1 geheel en lever het in dat kost je de helft van de Lexus prijs minmaal.

Remkaflex
Berenkoopg 49 te Alkmaar (Noord Holland)
http://www.remkaflex.nl


p1080177ms.jpg


Ok dan nog wat spulletjes ontvangen van http://www.rockauto.com

De damper

p1080180b.jpg


De nieuwe guide pins de rubberen ringen die erbij horen waren 1 eu en kosten bij de Healer 30 x meer.
p1080181o.jpg

p1080185a.jpg


Een krukas shim niet dat ik speling heb maar ze hadden er een voor de camshaft moeten opsturen
p1080183x.jpg


De nieuwe fanbracket ....
p1080184.jpg


Binnenkort Kerst en Sinterklaas dan word ik pas echt serieus zeer koopziek, mijn verlanglijstje voor de Sint:

shimplaatjes
shim tool remover
overhaul valve package complete

En met kerst vraag ik maar 1 klein lullig dingetje ding:

Eaton M90 Supercharger

dat is alles, meer niet en de beide heilig mannen hebben het goede nieuws al toegezegd dat ik op hen kan rekenen.

De Black Pearl will gain 250 raw horse powers @ 6 PSI with a lot of torque.
 
Veel prut in je motor idd, er zijn hedendaags veel goede producten die je motor reinigen als je dat een paar maal herhaald komt hij min of meer zuiver hoor. Heb hier al een paar keer zo'n vrakken gereviseerd en toch mooi resultaat op gehaald.
 
Er staat een Eaton M112 te koop 2de hans geschikt voor:

Jaguar V8 Eaton Supercharger Blower 1UZFE V6 Toyota 1UZ M90 M112 Mp112 Commodore

914 $ en they are ready to send to Europe !! and i am ready to receive hell yeah !!

Dat is alleen de supercharger maar het is iets om mee te beginnen, nieuw is beter maar onbetaalbaar.
Dan komen er nog heel veel kosten bij zoals die Richwood manifold de poellies the belt.

:worship:
 
cvvracing zei:
Veel prut in je motor idd, er zijn hedendaags veel goede producten die je motor reinigen als je dat een paar maal herhaald komt hij min of meer zuiver hoor. Heb hier al een paar keer zo'n vrakken gereviseerd en toch mooi resultaat op gehaald.

Welk wondermiddel heb je toen geprobeerd ?
Een infuus kost 350 eu ....
Ik had gehoopt met een aantal olie ( el cheapo olie van Brezan 5W-30) wissel beurten op een interval van 1000 km en 5 beurten de motor maar vooral haar kanaaltjes weer gangbaar te krijgen. Uiteraard wissel ik het filter ook ... Ik zoek daarom ook een wondermiddel waarmee ik 1000 km moet rijden en het dan moet wisselen. 20 minuten stationair lopen en dan wisselen is voor mijn probleem niet voldoende. De olie pomp werkt op stationair maar halve kracht.
Waar ik net nog aan dacht was dat de de olie die er na de eerste beurt uit kwam lekker zwart was en dat is een goed teken want het betekent dat de zwarte teer laag aan het oplossen is en de nieuwe motorolie zwart kleurt.
In mijn geval is zwart beter dan bruin, de olie bevatte geen grijze gloed of iets wat op water aanduidde.
Over 600 km is de 2de beurt alweer als ik het goed heb zal de olie na iedere beurt iets helderder, iets transparanter zijn in plaats van zwart. De olie + filter kost me iedere keer 50 eu ik weiger dure olie te kopen voor een flush project. Ik ben ook overtuigd dat dure olie een fijnfilter verdient daar hoor ik niemand over op geen 1 lexus forum maar wisten jullie dat een fijnfilter je interval naar 100.000 km kan brengen met behoud van je spin on filter.
Ik heb een motorolie fijn filter op mijn Pegaso 45-10 ingebouwd( camper Iveco) en wil er eigenlijk ook 1 op de LS de ideale plek is waar de CCC zit. De man die ze maakt heeft er 1 op zijn BMW motorfiets. Ik weet niet om de hoeveel km jullie olie wisselen maar die Amerikanen en Aussies doen het om de 5000 km iedere beurt komt er een nieuw spin on filter op.

Reken maar mee als je 100.000 km hebt gereden :

olie interval om de 5000 km = 20 beurten
olie interval om de 10.000 km = 10 beurten
olie interval om de 15.000 km = 6 beurten
olie interval om de 20.000 km = 5 beurten

Met een fijnfilter hoef je je nergens zorgen om te maken pas bij de 100.000 km is je olie toe aan vervanging.
Iedere auto zou dit moeten hebben maar de olie industrie zit dat natuurlijk in de weg net zoals een druppelaar op je dynamo

De modellen kunnen gepoedercoat worden ik heb een rode laten maken voor een motorolie capaciteit van 8 liter.
Ik zou dat ding eigenlijk vandaag nog moeten uitbouwen in opnieuw inbouwen op de LS dat zal de motor zeker reinigen.

http://triple-r-oil-cleaner.com/

Ubergeil
 
dit is de binnenzijde oude oliepomp ik kan op sommige plekken een laag teer meten van 0.080 mm.

p1090196b.jpg



de pomp is een bewijs van mijn teer theorie een direct staaltje uit het blok.

p1090195j.jpg


ik heb er goed vertrouwen in dat de nieuwe pomp het nieuwe filter en de nieuwe olie de roet zullen losweken en meenemen naar de volgende olie wissel.

p1090194v.jpg


p1090193r.jpg


p1090192.jpg


p1090191v.jpg


p1090197.jpg


pc310150b.jpg


Wat klopt er niet aan de laatste foto ? Juistem the jiggle valve moet naar boven wijzen ....

pc310143.jpg


Je kan nieuwe rotors kopen voor een oliepomp die kosten nabij de 50$ maar een nieuwe pomp is dan goedkoper want die was 56$ .
We gaan ervan uit dat je een 350 $ hebt betaaqld voor je pomp dan zijn 2 rotors niet zo'n gek idee.
Ik maak de oude pomp weer als nieuw en wissel hem misschien wel met de olie beurten mee zodat de roet aanslag verleden tijd gaat worden.

Groet

Lexter
 
Wow is echt wel fameus veel harnekkige smurie in dat blok. Ik zal morgen eens kijken naar dat busje reiniger staat in de garage momenteel. Dat wordt een paarmaal flushen eer je dat wat zuiver wil hebben Lexter. En na het zien van deze foto's wil ik je niet ontmoedigen maar dit is wel heel harnekkig, duidelijk heel weinig onderhoud gehad de laatste jaren......
 
Het is inderdaad heel vreemd spul, je poetst het niet zomaar weg, het brokkelt niet zomaar af je smeert het eerder weer uit. Ik heb die potjes Wyijns al geprobeerd maar daar geloof ik niet in. Ik zoek een middel waar je 1000 km mee moet rijden eer je de olie wisselt. Het product van Wyijns moet je er in gooien en dan wachten 20 minuten op stationair maar daar geloof ik niet in. Met stationair komt mijn blok nergens die schoon maak middelen moeten naar boven worden gepompt door die kanaaltjes heen en dan weer zakken naar de olie pan. Terwijl het zakt moet de roet oplossen en meegenomen worden naar het filter.

Ik hoop dat de loswekende roet plakken uiteindelijk een plek zoeken op opnieuw te hechten het lijkt mij dat ze eerder vastplakken op nieuw metaal dan op een oude laag teer.

Vandaag ga ik de Leakdowntest doen in de hobbyhal even kennis maken met de mensen die daar werken.
Het lijkt me er heel leuk want let's face it daar komen klussers die net zoals ik van de techniek houden.

De 2 nieuwe cilinder koppen staan nu voor 250 eu p st te koop op MP daar heb ik wel oren naar maar 32 nieuwe kleppen compleet kost zoveel geld. Maar met een nieuwe kop zou dit blok wel is naar een miljoen km kunnen gaan.

De kosten om die koppen gereed te krijgen:

16 x in laat klep 13711
16 x uitlaat klep 13715
32 klepzetels 13734
32 o-ring klepsteel 13711A
32 inner spring 13711B
32 x valve lifter 13751
32 x valve spring retainer 13741
32 x valve spring retainer lock 13741A
32 shims plaatjes
:worship:
 
Zo, daar dacht iemand dat een Lexus wel 300.000 kilometer kon rijden op dezelfde olie :loll:
 
Als jullie olie wisselen doen jullie dat om de 10.000 km of sommige de 5000 km ???
Is jullie olie dan pikzwart , chocolade bruin of nog een beetje helder honing achtig ?


Toen ik in het blok kon kijken viel het mij op dat rod = drijfstang en krukaswand nr 3 en 4 wel roestig leken iemand anders gevraagd of hij dit ook vond maar die zei nee. Maar deze persoon controleerde ook de bedrading die achteraf compleet fout zat. De bougies waren wit deze keer met een roze tint op de binnen kern de puntjes van de electrodes waren eng dun ingebrand ik heb de cap gezet op 1.1 mm. Ik ben niet tevreden met deze bougies want die halen de 90.000 km never te nimmer. Er waren 2 bougies iets verkleurd ivm de rest.
Ik zou zo graag de kleppen willen losmaken op poetsen alles gangbaar maken, shim ertussen nog 1 laatste klepspeling controle nieuwe koppakking und iieett ggeehhhttt uuunnnn ...

De LS verbruikt bijna geen olie tenminste ik hou dat niet exact bij maar het is geen kwestie van bijgieten als ik 500 km heb gereden.
De koelvloeistof is goed van kleur deze vul ik ook zelden bij de reden waarom wel is meestal omdat ik sleutel aan de motor er altijd wel iets even wat na lekt. Eenmaal goed op temperatuur alles nog even nalopen en dan is het altijd weer 100% droog.
De motor lekt ook geen vloeistoffen of olie hij zweette wel heel erg bij de oliepan achter maar dat heb ik al verholpen. Dus er is geen sprake van witte rook tijdens de start of rijden geen zwarte rook geen blauwe rook.
LS start goed iddle is perfect ..... en de temperatuurmeter stijgt nooit boven het midden.

Met 2 slechte zuigers kan dat toch niet .... cilinders die naast elkaar liggen kan ook een lekke koppakking zijn.
Die compressie test uitslag kan toch ook zo zijn dat op dat moment de kleppen van cilinder 2 en 3 open stonden.

:worship:
 
Into THe Man Cave ....

Into THe Man Cave ....

Ik kom net terug uit de hobby hal, we noemen de hobbyhal vanaf nu "The Man Cave " aka TMC:
Tsja het leven in de TMC is daadwerkelijk zeer aangenaam, geen strakke pakken maar een losse sfeer, bonte verzameling 'zwart' werkers, klussers, fanatiekelingen en newbee's zoals ik zelf. Ik kreeg direct een plekje met lucht en voelde mij direkt thuis, plekje was goed bereikbaar ook voor de sedan lekker warm droog en schoon.

Dus snel aan de slag maar ik snapte er geen donder van was ook alweer de helft vergeten maar de regels zijn:

- een warme motor
- alle bougies verwijderen
- test cilinder op TDC zetten
- testslang aansluiten
- LDT = leakdowntester aansluiten op 'SET' zetten
- testslang aalsuiten op LDT
- klok aflezen

ok cilinder 1 ligt dus links voor dan zou je zeggen cilinder 2 daarachter niet dus die ligt aan de overkant andere bank ... dat wil je graag weten want na cilinder 1`TDC moet je doordraaien naar cilinder 2 TDC.
Of toch niet want het is niet cilinder 2 die als 2de ontsteekt want de ontstekingsvolgorde is als volgt: 1-8 3-4 5-6 7-2.

STOP TIME OUT ik ben het alweer kwijt ... ondertussen toch trek gekregen en dorst, koude cola werd bij mijn huurplek bijgeschreven en de zalige broodje doner werden afgeleverd vanuit het dorp door een lieve moslima met 4 cilinder Alto ( de ultra auto) , en voor de rest een koud biertje erbij.

The Man Cave ... a place for men only and it feels awsome good.

Ik wil graag iedere cilinder op TDC testen met 100 psi maar ik kan bijna die krukas niet ronddraaien en om dat iedereen om mij heen herrie maakt kan ik niet goed horen of er wat sist of niet. Daarnaast heb ik niet de juiste nippel op mijn LDT dus ik naar de balie en die hadden ze wel .... toch fijn dat ze hier ook dingen hebben.

:worship:

Terug naar cilinder nr 8 ik probeer maar wat ik sluit de slang aan en draai de krukas rond tot ik de meter zie verplaatsen van rood ( lots of leak) naar groen ( no leak) en de compressie wordt zo zwaar dat als ik de ratel los laat de lucht druk de LS bijna voortstuwt. Lijkt mij dat daar niets lekt. Zo vervolg ik mijn weg van cilinder 3 naar 4. Dit zijn de cilinder die er bij de compressie test met 50 uitkwamen maar officieel waren dat cilinder 3 en 5.
Ook 3 en 4 geven meer dan voldoende tegendruk om ze luchtdicht te noemen.

Je word hier zo snel afgeleid want 2 auto's naast me is een senior een serieuze klus aan het klaren en ik kan het niet laten want ik zie kleppen, ik zie een gereviseerde kop, ik zie wat ik zou graag zou willen doen met mijn kleppen. Dus we praten over de kop en toen kwam de horror klep, hij toont mij de klep met een gat erin geslagen als of het een scherf uit zijn ribbenkast kast was uit de 2de wereld oorlog, een trofee ........ en ik glunder keihard mee. De man heeft geduld doet alles volgens het boekje wijsheid komt met de jaren ik ben net volwassen.
Het is die klep die mij uitlacht ergens tussen die 32 rakkertjes in mijn dual cam 32 valve V8 roarer.

Terug naar de jacht op die kromme klep maar de luchtdruk was enorm op alle zuigers ik moet eerst een tool maken die de krukas poelie vastklemt want die 100 psi is teveel voor een hand op een ratel tussen de fan en het blok zijn koelslangen, te weinig ruimte mits je alles weghaalt.
Zo verging het eigenlijk met alle cilinders. Ik moet dit nog een keertje overdoen in alle rust ...... ik ben nog niet helemaal tevreden.

:rulez:



Ok de olie pomp eindelijk open gekregen die schroeven moet je echt losmeppen met je mep schroevenmepper :rulez:

de nieuwe fan clutch van onder af
pc310132.jpg


de onbekende onderdeeltjes die volgens mij wat gangbaarheid hadden moeten vertonen

p1100191h.jpg


p1100192d.jpg


de tabbout die je moet je verwijderen als je de oliepomp wilt verwijderen ( groot minpunt lexus)

p1100202u.jpg


de rotors

p1100201x.jpg


p1100200f.jpg


p1100199f.jpg


pomphuis van binnen uit

p1100198a.jpg


p1100194t.jpg


p1100193s.jpg
 
Black Pearl is gaining horsepowe

Black Pearl is gaining horsepowe

Veel pakkingen keerringen en onderdelen komen overeen met de Toyota Tundra en de Toyota Seqoua.
Ik maak er nu een sport van zoveel mogelijk de Healer te weren was toch genoodzaakt vandaag een stofkap te bestellen bij der sehr geehrte Frans. Ach ja Lexus moet als merk ook eten ... er staat in de TMC ook een leuke pers dus we kunnen volop knallen, er was al iemand zijn verzwakte rubbers aan het vervangen voor de welbekende paarse polythureaan bushings.

Ik moet nog zoveel doen aan de motor alleen al voor het weer een echte LS is:

- injectoren vervangen
- kop demontage ( DIY revisie )
- herinstallatie van de manifold
- controle achterzijde blok EGR pijp
- keerringen voor en achter
- oliewissel pomp wissel
- filter wissel
- olie wissel

Ik laat het reserve blok nog even met rust het voelt goed een back up te hebben ik wil dit blok niet opgeven en de kleppen moeten gewoon gedaan worden dan luisteren hoe erg het getik nog is. Op het reserve blok komt die supercharger dat project gaat nog 2 jaar duren vrees ik. Mits er een M90 Eaton gratis wordt neer gelegd in mijn achterbak die ik als schoen zet op 5 Dec.

Feel free to donate as you please .... we are pay pal ready just for you !! :worship:

:P
 
Refurbushing the struttrotbar

Refurbushing the struttrotbar

De eerste 2 fotos zijn de oude rotors van de oude oliepomp, we zien daar meerdere slijtage punten.
p1110202m.jpg


Ik heb de speling nog niet nagemeten maar het lijkt op afval.

p1110203.jpg


De tube 2 k rubber maar is gebruikt in een poging de rubbers van de strutbar te vernieuwen ahum ....

p1110205s.jpg


goed opschuren en ontvetten

p1110206.jpg


blijft kliedereren met die 2 k spullen

p1110210a.jpg




p1110211.jpg


misschien dat het een verbetering is misschien ook niet.

p1110218n.jpg


p1110220p.jpg


p1110221.jpg


p1110222v.jpg



p1110224.jpg


p1120227t.jpg


de hoogte sensor ready to get installed


p1100200.jpg


p1100201.jpg
 
Ok de UCA's ben ik nog mee bezig nu de 12 ton pers klaar staat was het echt een eitje:

- lange verlangstuk 1/2
- dop 32
- 2 metalen hoekijzers of dikke strippen
- 12 ton pers.

Kantel de UCA op zijn zijkant en zorg voor een stang die door beide ogen kan
Plaats de uca op de persplaten en steek de dunnere ijzeren stroken ertussen p
plaats de dop 32 en het lange verlengstuk
lijn alles goed uit en persen maar ....

p1120237.jpg


p1120238f.jpg




Beetje opschuren en een mooi zwart verfje en ze zijn als nieuw.

Dan een overview met wat duidelijke fotos van mijn onderzijde.

p1120241c.jpg


p1120242p.jpg


p1120243t.jpg


De automaat die plots wil lekken .... vanuit het niets ...

p1120244p.jpg


p1120245l.jpg


Nieuw rubbers zijn besteld zodat de onderzijde stap voor stap word aangepakt op het dweilgedrag.

p1120246z.jpg


p1120247.jpg


Veel roest .... alle armen moeten uiteindelijk 1 voor 1 verwijdert worden en vervangen worden met een geverfd exemplaar.

p1120254l.jpg


p1120253m.jpg


p1120252z.jpg




p1120251y.jpg


p1120250l.jpg


p1120249j.jpg

\
Nasty fuel filter rottings proces ... ik ga de leidingen in zijn geheel namaken door voor gebruik ik een donor leiding zo dat de LS kan rijden.
]
p1120248l.jpg


p1120255r.jpg


p1120256z.jpg


p1120257.jpg


p1120258c.jpg


p1120259d.jpg
 
De man met de Volvo was ongerust dat ik hem fotografeerde omdat het de 3de keer was dat hij het opnieuw moest doen, de distributie dus.
Nou daar weet ik alles van ... ik kom net uit The Man Cave het was weer zeer aangenaam. Toch lopen de kosten lekker op iedere dag een Kapsalon ( verse friet met vlees en plakken tomaat met saus) dan je plekkie een luchtslang een luchthamertje ....

Hoe dan ook de UCA's zijn ontdaan van hun metalen en rubberen bushings ik heb daar voor nieuwe besteld gewoon weer rubber want zolang de kogel niet vervangen kan worden is polythueraan onzinnig. De oude verlepte UCA's beetje op geschuurd en in de Hammenrite gezet.
Tevens die kleine metalen kernen verwijdert want die moet je hergebruiken het is toch heel veel werk als je geen ervaring hebt. Als je wat ronde pas vormen cq mallen had op maat gemaakt dan kun je dit vrij gemakkelijk doen.
Maar voor mij is alles nieuw het enige wat ik had was het afval op de grond en 2 metalen strippen uit mijn gereedschap kist.


p1130266.jpg


De binnenkernen die je moet hergebruiken, ze zijn zacht dus je moet voorzichtig zijn en er is sprake van een 1 richting verkeer om ze eruit te persen en dus ook weer erin te persen.

p1130265v.jpg


p1130264.jpg


Lower arm de nieuwe balljoints zijn besteld

p1130263b.jpg


p1130268g.jpg


p1130267i.jpg


We do things like in Africa, we fix everything Azian style.

:worship:
 
Naar aanleiding van deze waanzinnige topic http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=56&t=32670
En mijn eigen zinloze poging de duurste rubbers te refurbishen kan ik nu wel stellen dat je je draagarmen zelf kan vernieuwen met een hardere PU bushing die je vloeibaar aanbrengt.
Eerst je onderdelen laten stralen en dan de pu erin gieten zo simpel is het dus. Die PU koop je bij de Polyservice.

de rubbers die daarvoor in aanmerking komen :

struttbar cushions
STRUT ROD ASSEMBLY REAR and front


Dit kan aanzienlijk schelen in de kosten en de wegligging is wel een echte DIY klus.
Het zou zeer handig zijn als je de onderdelen als reserve klaar hebt liggen zodat de downtijd van je LS minimaal is.

Ik zal er zelf is wat serieuze tijd insteken want die slappe rubber onzin moet voorbij zijn.

groet

Lex
 
Heb het net gelezen, mooie link. Vraagje: hoe weet je of de samenstelling goed genoeg is voor het bedoelde gebruik?
Ik neem aan dat de OEM rubbers niet allemaal dezelfde sterkte hebben. Of zijn de gebruikelijke PU rubbers altijd van dezelfde sterkte?
 
Dat zijn interessante vragen @Jedi2 ik kan wel wat antwoorden maar ik heb er serieus geen flauw idee van.

PU = PU de hardheid kan zeker be?nvloed worden met allerlei middelen per ongeluk of met opzet.
De kleurstoffen alleen al kunnen dat maar neem nou mij control armen daar zitten echte lapzwans rubbertjes in.
Naast het feit dat ik de stang zelf ook zwaar ondermaats vind:

194160d1292642696-rear-lower-control-arm-bushings-help-ls400-rear-suspension.gif


Dat is dan stang nummer 8, 9 en die belachelijke kap 10 waar dus een rubber inzit. Dit hele pakket kun je volgieten met de PU. Dat zal iedere LS op leeftijd goed doen .... voor de freaks zou ik de stangen verbeteren door een rvs pijp in 2 en te zagen en deze opnieuw vastlast om de dunnere as van de stang. Even stralen en poedercoaten en je hebt serieuze draagarmen die de PK's van de UZFE wel kunnen verdragen.

Ik ga morgen naar de Polyservice dit zit hier vlakbij en zal de spullen kopen maar ik heb geen reserve armen voor achter. Heeft iemand nog wat armen achter liggen ? zie diagram stang 8, 9, en 10.


:worship: