Overhauling the rusty LS400

Zo het probleem met the height sensoren goed opgelost dat kan er zeker weer 21 jaar tegen aan en dan ben ik al dood.

silky smooth sensor behuizing

p1170286e.jpg


Het kostte wat moeite om ze te openen en schoon te maken maar met de sensoren zelf is niet mis het is de behuizing die openscheurt en het vuil toelaat en dan doen ze het niet meer.

p1170285j.jpg



Beetje liefde beetje Hammerite en een beetje van mijzelf .....
Tectyleer ik de brackets en dan kunnen ze eronder .... de oude knap ik ook op ik zie wel een handel in het reviseren van dit soort onderdelen want die onderdelen kosten per stuk 500 eu.
Luchtcompressor tegen de 1000 ... luchtklepje 400

:worship:
 
ja he het lijkt wel gepoedercoat he ... vakmanschap is meesterschap gewoon dompelen in de verdunde hammerite.
 
Dit is de ellendeling die mijn stuurhuis olie liet weglekken voor de kenners is dit wel herkenbaar.
Voor de newbee niet, dit is de Airvalve van je stuurpomp. Aan dit rotding zit een zwart plastic ding met 2 slang pilaartjes. Deze slangen lopen naar je manifold en regelen het stationair als je aan je stuur draait.
deze luchtklep lekt na een paar jaar je dynamo doodt. Klepje kost 150 eu en kan net zo goed vervangen worden door een bout. Dus ik heb die klep gesloopt om te kunnen zien wat er nou in zat. Dat was niet boeiend maar dit gedeelte hou je over. Zou je dit goed dichten dan heb je meteen een bout. Je kan hier op ook een kraantje aansluiten of een aftap punt zodat je beter kan spoelen en aftappen indien noodzakelijk.

p1170289.jpg


Als je dit gat wilt dichten gebruik nooit vloeibare pakking of polymeer kit want dat komt los en dan squirt je pomp alles onder net zolang tot je bekrachtiging niet meer werkt.

p1170286.jpg


Gebruik 2 K aluminium, schuur alles goed op en ontvet het goed.

p1170285.jpg


Dit zijn de nieuwe brandstof wartels ... kan ik eindelijk het filter goed afmaken en de beschermkap terugplaatsen.

p1170291.jpg


p1170290b.jpg


:worship:
 
Rusty blijft maar lekken, en ik noem het geen druppelen meer maar echt leeg lopen.
De temperatuur loopt niet op als ik 100 km p uur rijd terwijl het reservoir helemaal droog staat. Alleen in het extreme bochtenwerk licht er een rood gevaren lampje op.
Die sensor al eerder doorgemeten en gecontroleerd en die gaf geen soelaas een andere sensor het zelfde verhaal.
Maar die doen het dus wel maar niet als je recht door rijd zo vaag ....

Was ik bijna klaar in TMC met het vervangen van de waterinlet de thermostaat pakking en de 2 stofkappen zag ik de krukas kranswiel nog liggen. Toen kon alles er weer af, belt, krukaspoelie en was het al 14.00 verdomme.
Een maal buiten kostte het bijna 100 eu en ik was geen stap verder.

Ook heb ik veel tijd weg gelult over de LS want er stond iemand met een LS430 en een pot Hammerite zijn lower uca te schilderen. De LS430 kwam uit de Antillen en was behoorlijk roest vrij, geen air ride maar wel erg mooi.
Ondertussen een nieuwe NL kenteken erop de man was er erg blij mee en logisch !

Heel misschien kan ik een garage box huren op een km afstand van mijkn kantoor met toilet en keukenblokkie.
Dat zou toch helemaal fantastisch zijn om daar heen te wandelen de compressor op te laden en knallen maar.
Ik voel dat de engine swap eraan komt ...... de druk neemt toe en die lekkage zorgt sowieso voor downtijd op de LS.

Ondertussen ga ik failliet op die supercharger want daar komen helaas toch torenhoge kosten bij.
Als de APK ook nog is een probleem wordt omdat die supercharger erop zit dan moet ik misschien maar is gaan bepalen wat nou het meest telt.
Ik kan ook nog een turbootje op mijn motor bouwen als bezigheidstherapie.

Lexter
 
Ok the show has to go on ...

Eindelijk stromen de onderdelen binnen:

de nieuwe lower balljoints

de swaybar links

the big red remklauw revisie setjes

als ik de stijfheid voel van de gewrichten in vergelijking met de oude mijn hemel wat een verschil.
Ik kan aan deze nieuwe niets een bewegen terwijl de oude gemakkelijk beweegbaar zijn.
Je kan een balljoint ook controleren door er een moment sleutel op te plaatsen en deze 5 x rond te draaien op een bepaalde torq dat verschilt per grootte van de joint.

Ik heb dus aftermarket non OEM spul gekocht omdat OEM OEM boem boem doet op het budget.

:photo:

De stofkappen van de remmen zijn zo goed als vergaan ik ga ze een beetje opknappen met wat polimix.
Dan moeten ze ff ontroest worden en in de lak . Als je goed kijkt kun je zien dat deze stofkappen gecustomized zijn en nu van de naaf verwijdert kunnen worden zonder de naaf te hoeven verwijderen.

p1220326y.jpg


Big Red rem onderdelen van wwwq.ebay.co.uk goedkoop compleet en goed.
Die kleine ringejtes gaf de Lexus dealer er niet eens bij ... dat hoort weer bij je geleide pin.
Nou niet bij BIG RED bij BIG RED denken ze na .....

Big Red rocks !!!

p1220325.jpg


De nieuwe UCA bushings, het uitpersen van de binnenkernen was een nutteloze ellendige tijdverspilling.
Of dat ook geldt als je poly bushings koopt weet ik niet.

p1220324.jpg


Lower ball joints cheapo cheapo !! Brezan was 100 p st ebay voor 2 ....


p1220323f.jpg



De nieuwe swaybar links.


p1220322v.jpg




p1220321.jpg


p1220320.jpg


p1210319b.jpg


de befaamde o ringen om de pin quides de bovenste moet verschillen van de onderste.

p1210317.jpg


p1210315.jpg


p1210314.jpg


inside the height sensor

p1210313.jpg


p1210311k.jpg


p1210309a.jpg


Roest op de luchtvering wordt hardhandig aangepakt zolang het rubber nog goed is de roest de enige vijand.

p1210308v.jpg
 
Ik kan een andere schuurtje betrekken maar die is maar 5.00 m x 2.50 m .... volgens mij is een LS400 5 mtr lang ...
Met stroom helaas zonder water en toilet, kost ook maar 125 p maand. Niet de plek om de motor eruit trekken maar toch beter als niets, ik kan de LS naar buiten duwen zodra de motor eruit is zodat er genoeg werkt ruimte is .... of bij regen half naar binnen duwen zodat ik toch verder kan.
Zodra het droog is kap open en andere motor erin en rijden maar. En dan in de box de andere transmissie reviseren en omwisselen met de oude. De vraag is natuurlijk zal de politie voorbij rijden als ze me zien sleutelen voor de box.. is dat openbare weg of niet. Morgen ga ik bezichtigen ik denk dat ik het neem want ik heb de ruimte nodig voor meerdere onderdelen. Stuurhuis, luchtveren, velgen, transmissie, motorblok.

Bank stel er in, compressor er in kachel er in, wifi hacken van de buren, cameltoe meiden posters aan de muur, 12V compressor koelkast .... reserve UZFE motor erin, al mijn gereedschappen erin.
Werkbank erin .... Las apparaat huren en zelf een aluminium supercharger intake manifold lassen..... de onderkant wordt al toegestuurd de pootjes af laten zagen en knallen maar. Ernaast zit een autobedrijf die ook de APK heeft gedaan, misschien mag ik hun motortakel en pers even lenen. Erachter zit een bandenboer met uitlijn spullen. Aan de overkant zit een machine fabriek die wel wat kunnen draaien, snijden en zagen want ze maken daar machines. Lekker internetten de hele dag beetje onderdelen oppoetsen en werken aan die manifold. "Oude blok" splitsen en de lagers vervangen van de drijfstangen en de krukas. Nieuwe keerringen en zuigerveren kleppen slijpen en knallen met dat blok. :worship:

:worship:






the show must go on ...

CBR won't stop the show .... neither the crave for more flow.
 
Lexter zei:
...De vraag is natuurlijk zal de politie voorbij rijden als ze me zien sleutelen voor de box.. is dat openbare weg of niet...
De Lexter vooruit erin rijden en aan het blok sleutelen in de box zelf. Volgens mij gaat het om de vervuiling met vloeistoffen...doen ze ook moeilijk over reparaties zonder vloeistoffen?
Let op: weet dit niet zeker. Je kan het natuurlijk ook vragen aan degene van wie je het huurt?
Verder wel mooie locatie met alles in de buurt, ook al is het wat krapjes, haha.
 
De eigenaar vind het prima dat ik er een engine swap doe ik heb hem gewoon uitgelegd wat het plan is.
Zolang de LS met de engine bay binnenstaat lijkt het mij legaal. Morgen weet ik meteen of de plaats voor de garagebox ook priv? grond terrein is. Als ik de foto zo bekijk is het pand behoorlijk groot en eronder zitten 10 boxen dit is in een zijstraat van een doorgaande drukke weg.
Een aantal parkeerplaatsen voor de ingang van het gebouw naar de bovenverdieping geven mij de indruk dat de hele rij erbij hoort.

Er is hier ook een een klein industrie terreintje waar veel leegstaat veel antikraak, 5x 2,5 is echt te klein ....stel nou dat een van jullie is willen komen klussen ...

Het moet groter voor dezelfde prijs met toilet en water en stroom en een kruipkuil waar je over heen rijd.
Als je iedere keer langs je auto moet glijden en de deuren niet goed kan openen dan kun je ook nooit je engine ecu uitbouwen. En voor een engine swap moet echt veel aan de kant beide deuren moet meerdere malen open om gashendels draadbomen en stuurstangen los te maken. Motorkap er af ...

i feel excited !!!

:worship:
 
The checklist engine swap out :

Geschatte tijd 16 uur

Benodigde onderdelen:

nieuwe engine mounts
nieuwe uitlaat rubbers
nieuwe uitlaat pakkingen
multiriem
tensioner
pulleys
distributie set
water pomp
olie pomp
gereviseerde stuurpomp
gerefurbished injectoren met o-ringen & gaskets

benodigde tools:
motor takel
luchtsleutel
lucht compressor
brander
poelietrekkers

crankshaft pulley tool holder

stappen plan demontage motorblok:

height control op OFF zetten
auto op blokken rijden
accu afkoppelen en uitbouwen op de acculader plaatsen
achterkant op krikken en onder het diff een stapel stenen plaatsen
voorkant op krikken en as steunen plaatsen
wielen verwijderen
onder kap verwijderen
wielkassen verwijderen
koelvloeistof af tappen op draincocks en radiateur
olie aftappen
transmissie olie aftappen
powersteeringolie aftappen en leidingen demonteren van de pomp
uitlaat demonteren
proppelorshaft loskoppelen
katalysatoren demonteren
uitlaat spruitstukken demonteren
radiateur verwijderen
clutchfan demonteren
multiriem verwijderen
airco pomp afkoppelen leidingen goed afdoppen ( pomp moet een revisie setje krijgen)
inlaat lucht toevoer verwijderen
thottle kabel losmaken van de transmissie
cruise control losmaken
kachel aansluiting losmaken
brandstof toevoer leiding afkoppelen
CCC afkoppelen
aarde draden losmaken van motorblok
engine wire harness loskoppelen van de ECU en terug trekken door schutbord

Tranmissie:

wordt vervolgt
 
blue-eyes zei:
En je oude blok waar je uren, zweet bloed en tranen in hebt zitten?

Dat blok ga ik schoonmaken, splitsten, dan laat ik er nieuwe krukaslagers inpersen oliekeeringen.
Ik maak zelf de koppen schoon en ik controleer zelf de cilinders en de zuigers. Ieder olie kanaaltjes wordt door mij persoonlijk gecontroleerd alle waterpassages ook ......
Als alles ok is dan kan het blok weer in elkaar blijft er een drijfstang of wat dan ook voor ernstigs met het blok aan de hand te zijn wat onherstel baar is dan gooi ik het weg.
Is het wel herstelbaar dan gaat het blok met 0 km op de clock beschikbaar gesteld worden voor het supercharger project. Of dit project ooit in mijn LS komt te boosten weet ik niet.
Als er een goed bod komt op het nieuwe blok en de geriviseerde supercharger dan verkoop ik het misschien wel als set.

Nogmaals het gaat mij meer om de bezigheidstherapie het supercharger project ....
Dat blok past in je BMW ....
 
Ik wil eigenlijk de oude motorstuenen op een frame lassen en de motor in dat frame monteren zodat je hem ook kan starten vanaf een pallet.
Ik moet nu opschieten .... no time to chat.
Time to rent !!
 
ouwe pk snoepert maak niet de fout die ik gemaakt heb he ....

OK OT:

De straat ervoor is eigen terrein, ik heb de LS gepast hij past er net aan in.
Het is allemaal erg krap ook het inrijden is een gedoe.
Niet echt ideaal maar er is plek en dat geeft hoop zo even naar die antikraak hier om de hoek misschien dat daar ook nog wat is.

OFF TOPIC:

Nog even over EMG, ik verwacht geen medelijden het is jullie goedrecht om mij erop te wijzen dat het onverantwoord is. Maar ik verzeker jullie dat ik overdag bij scholen en zebra altijd keurig met gepaste snelheid passeer. Ik heb zelf een hond dat is mijn kind dus ik begrijp heel goed dat wat ik heb gedaan veel ouders woest maakt. Mijn excuses, ik ga mijn gedrag ook daadwerkelijk verbeteren en ik ga met een positief gevoel lekker de cursus doen. En boetes zal ik nooit meer krijgen en met dat geld koop ik mijzelf helemaal ziek.

Ik ben ook te oud om dit soort hanengedrag te vertonen ...

:worship:
 
Poederboer

Poederboer

Nou eindelijk een poederboer gevonden die wel blij word van objecten die gepoedert moeten worden. De man heeft helaas geen straal opties wat me wel tegen valt maar goed, ik heb daar de onderdelen achtergelaten die de voorkant betreffen:

2 x lower control arms
2x knuckle steering
1 x bracket
2 x stofkap

Ben benieuwd wat het wordt.

before :


 
Jawel maar de poederboer besteed dat uit ....
En om de kosten te besparen spaart hij zijn batches op zodat de straler niet voor 1 beugeltje aan de slag hoeft te gaan.
Ik heb er ook een struttcushion ( rubber) bij gegooit zodat ik kan experimenteren met de polyservice polythueraan DIY

Hier wordt het gestraald: http://www.back.nl/
En hier wordt het gepoederd: http://www.poedercoatbeverwijk.nl/
De remklauwen heb ik naar een stom bedrijf gebracht die pretenderen alles zelf te doen maar besteden alles uit dus was het veel kostbaarder om uit laten voeren. Dit betreft de standaard set reserve remklauwen die worden zwart.

IK heb dus pech met de LS het koelwater verdwijnt in hoog tempo en druipt eruit maar niet op de plek waar ik het had verwacht. Het aller vervelender is dat ik dus niet kan zien waar hij lekt dus ik ben hardnekkig water gaan bijvullen om de zoveel km en hardnekkig doorrijden tot er behoorlijk wat stoom ontwikkeling tot stand kwam. Et voila ... hij lekt achter het blok en de kachel valt weg zodra het water is weg gelekt. En het is best koud zonder kachel gelukkig regent het al dagen niet want dan sta ik echt stil.
Ergens onder achter de metalen EGR pijp of onder de manifold zit dus een gescheurde slang maar die kan ik niet zien.
Straks maar is even wat onderdelen verwijderen en kijken wat eronder loos is ....in het ergste geval is de kop gescheurt ...

Nou ja erg .... blok gaat er toch uit hoe eerder hoe beter.

Groetjes

Lexxie